Căutare

Share this article

Nina Brătfălean este Marketing Manager BMW Group. Este admirată de femeile (dar şi de bărbaţii) pentru care maşina este un accesoriu din ce în ce mai preţios. Şi când spun preţios, nu mă gândesc numai la lux, ci la întregul concept din spatele acestui brand creat de inteligenţa umană dublată de responsabilitate. Nina Brătfălean este o apariţie graţioasă, misterioasă, mereu atentă la ce şi cum spune. Conduce un BMW Seria 5 şi pare uneori că e mai puternică decât acesta. Am întrebat-o despre putere, femei, iubire, călătorii. De fiecare dată a ajuns la Dumnezeu.

Cum ai defini azi feminitatea, faţă de cum ai fi definit-o acum câţiva ani?

În trecut, feminitatea era pentru mine, conceptual, o femeie incredibil de frumoasă, matură (trecută de 40 de ani), atentă cu cei din jur, expertă în time management – gătind multe feluri de mâncare în acelaşi timp, atentă cu soţul într-un mod subtil şi atentă cu copiii sau nepoţii într-un mod direct, evident; cu autoritate recunoscută de către toţi şi, astfel, nemanifestă (că nu era nevoie…). Am crescut în modelul femeii ardelence, casnice, educate.

Apoi feminitatea a devenit seducţie, fineţe, joc, energie risipită în identificarea „Lui”. Acum am sublimat valorile corecte din ambele concepte în care am evoluat câte o vreme şi am înţeles ierarhia naturală a universului, legătura principiilor feminin şi masculin. Acum feminitate înseamnă Divinul, în care principiul masculin şi principiul feminin coexistă: înţelepciunea şi iubirea.

„Unde îşi are loc frumuseţea în conceptul meu de feminitate de acum?”, mă vei întreba, poate. În această ierarhie: la bază este eroticul, la mijloc – esteticul, deasupra – eticul. 
 

Mai există azi (şi cum se manifestă) diferenţa între bărbat şi femeie în domeniul auto?

Există, dar nu cred că trebuie să facem un caz din asta. Până la urmă, vor fi mereu aspecte care vor diferenţia un bărbat de o femeie… Dacă ne referim la diferenţele de şanse privind evoluţia profesională, se pot face mai multe observaţii şi cel mai probabil ar fi nevoie de un studiu realizat de cineva din exterior pentru a desprinde nişte concluzii valide. Din unghiul meu, faptul că industria auto este mai degrabă terenul de joacă al bărbaţilor este explicabil, dacă te uiţi la modele şi valorile promovate în societatea noastră. Nu sunt o feministă, ştii doar, observaţia mea nu este, deci, din această perspectivă, ci din una cât se poate de neutră, a femeii care şi-a consolidat cariera în această industrie căreia îi datorează mult, însă care, ajunsă la un punct suficient de înalt de senioritate, se mai întâlneşte cu prejudecăţi care, fundamental, amuză.

Ce fel de femeie eşti tu?

Eu sunt o femeie mereu în devenire. Dar, fundamental, o iubitoare de casă, de soţ, de grădină şi de verbul „a aparţine”.

Ce fel de femeie îţi place?

Admir femeia autentică, în orice fel se manifestă autenticitatea ei. Femeia asumată, care s-a cercetat suficient încât să nu mai aibă mii de frici, care a ajuns să cunoască o mare parte din cine este ea, care este darnică şi nu se teme de trădare. Admir femeia care vede şi iubeşte în fiecare om chipul Lui Dumnezeu, care întâi zâmbeşte şi apoi vorbeşte, care începe ziua cu gândul „ce pot să fac azi să te bucur?”.

Poate vrei să mă întrebi dacă există o astfel de femeie? Există, Cristina, există în fiecare dintre noi – doar să avem noi timp să o vedem, între atâtea şedinţe şi frici şi nesiguranţe… 
 

În multe culturi şi ţări dezvoltate femeile şi-au pretins egalitatea

Cum sunt privite azi femeile în business în alte culturi? Ai exemple?

Este un subiect pe care îl analizez de ani de zile şi asupra căruia mă voi orienta în viitoarea mea dezvoltare profesională. În parcursul lor înspre business – valabil în multe culturi şi ţări dezvoltate, poate mai puţin în ţările emergente, femeile şi-au pretins egalitatea, în loc să lase să o primească normal, natural. A fost ca o forţare. Faptul că pe parcursul istoriei femeia a devenit inegală bărbatului – deşi la crearea lumii, Eva a fost complet egală cu Adam – i-a fost creată lui Adam ca „potrivire”, adică în egalitate, ca oglindă – a rămas puternic înrădăcinat în conştiinta colectivă a ambelor sexe. Iar în zilele noastre, când femeile şi bărbaţii stau în jurul aceleiaşi mese de şedinţe, de multe ori, fiind ierarhic egali, pare, uneori, că se joacă un film al cărui regizor este uşor indecis: „să mai adaug aici un pic de suspans? sau mai bine să îi las să se înţeleagă singuri?…”

Colegele mele din SUA şi din UK, de exemplu, sunt foarte vocale despre valorile femeilor şi poziţia noastră în business; sunt mereu atente la orice formă de posibilă discriminare şi nu se sfiesc să îşi pretindă – iată, din nou, acest verb puternic – drepturile. Prietenele din Middle East sau Asia, cu care am lucrat până acum sau cu care am petrecut la nunţile lor, sunt la fel de neclintite în ceea ce li se cuvine, însă comunică acest lucru fin, subtil, din conducerea conversaţiei şi din gest, din priviri, din tonalitate, din cuvântul rar şi bine socotit. Admir mult aceasta abordare – este evident.

Un caz aparte este Rusia. Această ţară are cel mai mare procent din lume de femei în pozitii de top executive. În acelaşi timp, modul de acţiune al unei femei de business este comunicat puternic prin prezenţa fizică şi, mai fin, prin cuvânt. Este, cumva, o combinaţie între cele două stiluri pe care le-am descris până acum. M-a fascinat să îmi urmăresc colegele şi prietenele rusoaice şi să constat energia lor debordantă – manifestată în fineţuri care ţin de graţia feminităţii. M-aş bucura să am ocazia să îţi enumăr câteva exemple concrete de astfel de femei, pe care să le urmărim apoi şi de la care sa învăţăm… echilibrul între voinţă şi graţie.

Nina Brătfălean. Foto: Adi Stoicoviciu

Înţeleg că iubirea este aceeaşi peste tot în lume şi că emoţiile sunt universale

Ai călatorit foarte mult… Ce simţi că te îmbogăţeşte de fiecare dată, la fiecare călătorie?

Am avut bucuria să călătoresc mult, mult, ca răspuns la o cerere (sau o intenţie a mea manifestată intens) încă din copilarie. Mă îmbogăţeşte să cunosc oameni noi şi să le înţeleg credinţa şi cultura. Să trăiesc o vreme cu ei, să mănânc la masa lor, să vorbim cu voce tare gândurile lor. Să văd ce au construit generaţiile din care provin ei (de ex: muzee, catedrale, oraşe vechi) şi cum le sunt acestea reper în viaţa modernă. Să înţeleg că iubirea este aceeaşi peste tot în lume şi că emoţiile sunt universale. Să trăiesc zi de zi „universalitatea” şi conştiinţa faptului că nu sunt unică şi, ca mine, mulţi caută. Unii găsesc. 

Bogăţia mare la fiecare călătorie îmi este şi timpul pe care îl petrec în avion, de la o destinaţie la alta. Este exclusiv timpul meu cu mine însămi, fără tehnologie şi fără conectare la lumea pe care „o las în urmă”. Nu folosesc wifi-ul din avion… mă bucur, eventual, de vreun companion de călătorie (multe călătorii din ultimii ani le-am făcut singură până la destinaţie, unde mă întâlneam cu prieteni sau colegi – toţi oameni dragi inimii mele) sau, cel mai des, asimilez (folosesc cuvântul acesta în loc de „citesc”) o carte. Sau scriu, sau desenez planuri, sau îmi pregătesc speech-urile pe care le voi ţine la destinaţie. Mă bucur de timpul zborurilor peste ocean sau peste continentul mare, în est…


Care sunt ritualurile tale feminine? Ce faci pentru a te menţine în formă – fizic, afectiv şi spiritual?

Ritualurile – care mi-au devenit rutină – îmi sunt bucurie şi timp al meu, de contemplare sau rugă activă. Fac sport des, cu instructor, înot, merg la diverse tipuri de saună, fac masaj, mănânc ales atent. Folosesc produse de îngrijire a corpului create special pentru mine, după scanări cu aparatură medicală şi luând în calcul componentele energetice şi emoţionale specifice fiecărei perioade din viaţa mea. Parfumul pe care îl port, de asemenea, este creat pentru mine; la fel şi pudra pentru machiaj. Folosesc uleiuri pentru corp şi păr şi pentru tratamente aromatice. 

Petrec timp cu oameni cu valori frumoase, solide, clare, de nezdruncinat. Iubesc. Mi-i iubesc pe cei de lângă mine, sunt în permanenţă recunoscătoare – trăind conştient sentimentul – pentru ziua pe care o trăiesc şi pentru toate pe care le-am trăit până acum. Am ghid spiritual, am povăţuitori, am oameni în gândurile cărora sunt constant. Am modele şi duc zilnic lupta de întărire şi sporire duhovnicească. Mă pomenesc trăind în bucurie şi în recunoştinţă.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO