Șofer de Uber și livrator pe bicicletă în timp de pandemie. Care sunt măsurile de siguranță și unde a ajuns nivelul comenzilor? - LIFE.ro
Mergi la conținut

Theodor Paraschivescu este șofer de Uber de când a apărut acest serviciu în România, adică de vreo cinci ani. Are 55 de ani și, chiar dacă este aproape de vârsta la care ar putea deveni bunic – chiar spune că așteaptă cu nerăbdare acest moment – își rotunjește veniturile fiind șofer de Uber, dar și livrator pe bicicletă pentru Uber Eats. Fost sportiv de performanță, și-a construit un program și o conduită zilnică de la care nu se abate deloc. Nu lucrează mai mult de opt ore pe zi, nu stă la volan mai mult de 3, iar când obosește se plimbă pe jos obligatoriu o oră, după care se suie pe bicicletă și face livrări de mâncare celor care îl solicită.

În această perioadă de criză, Theodor a decis să petreacă tot opt ore pe zi fiind șofer de Uber, dar și livrator pe bicicletă. Citiți povestea lui în următoarele minute.

De când faceți Uber?

Din prima zi de când a apărut Uber. Am aflat de acest serviciu de pe rețelele de socializare și știind că manevrez destul de bine un autoturism, am spus că aș vrea să văd și eu ce înseamnă. După fiecare an văzând că este o activitate ok, am rămas în continuare. Așa am ajuns să am cinci ani de Uber.

Pe firma dumneavoastră mai sunt și alte mașini, și alți oameni care fac asta?

Eu am încercat să-i conving să rămână, pentru că la Uber este program flexibil și nimic nu este obligatoriu, dar în momentul de față sunt doar eu.

Firma dumneavoastră reprezintă suportul legal prin care vă puteți încasa banii de la Uber?

Inițial a fost înființată în acest scop. Ulterior a venit Ministerul Transporturilor și a zis că trebuie să avem reglementare ca transportatori de persoane și a trebuit să am acest suport legal. Firma este pregătită să primească pe oricine care poate să transporte persoane, după modelul Uber.

Dacă eu de mâine vreau să mă implic în Uber și nu am un SRL, pot să vin la dumneavoastră ca să-mi încasez banii prin firma dumneavoastră?

Da. Din banii câștigați într-o săptămână opresc taxele și vă dau banii. Dacă nu aveți o persoană juridică în spate, nu puteți face Uber, nici documentele de șofer Uber nu le puteți obține.

Ce făceați în urmă cu cinci ani?

Lucram în vânzări și logistică. Și am continuat cu această activitate și de când am intrat în Uber.

Dar ce făceați punctual? Lucrați pentru o companie?

Am lucrat întotdeauna pentru companii private. Am vândut asigurări, produse tehnice, am mai lucrat în imobiliare, după care, în logistică a trebuit să-mi regândesc într-un fel activitatea, am pornit de jos, însă, din cauza vârstei nu am ajuns foarte sus pentru că, se pare că, trebuie să pornești la drum mai de tânăr. Dar nu m-a deranjat. Undeva acolo mi-am păstrat aptitudinile și am învățat foarte multe lucruri.

Ce vârstă aveți acum?

55 de ani.

Dar în școală pentru ce v-ați pregătit?

Pentru facultate 😀. Pentru facultatea de transporturi de unde am reușit să-mi iau atestatul în studii universitare. Anii ’90 m-au prins în facultate. Dar, în toți acești ani am avut o activitate sportivă foarte intensă. Din liceu și până săptămâna trecută, când am gâfâit puțin, am făcut sport.

La rang de performanță?

Da. Am avut momente în care am urcat pe podium, am asigurat suportul tehnic după ce am studiat afară, la niște săli de sport din Franța și din Anglia.

Pe ce podium ați urcat?

La campionatele de karate. Eram în lotul național de karate.

Când ați ieșit din lotul olimpic?

Când au apărut copiii și trebuia să mă duc la muncă. Dar am ales o carieră de arbitru, am rămas tot timpul în care am fost în capacitate maximă alături de Federație…

Mai sunteți arbitru?

Am arbitrat până anul trecut și am fost ori de câte ori m-au chemat.

Copiii dumneavoastră sunt sportivi?

Da, fata mea face volei ca un hobby, iar băiatul pot să spun că a practicat și el cu mine.

Haideți să ne întoarcem la Uber. Care e programul dumneavoastră?

Mă trezesc în fiecare dimineață la 5.30, beau cafeaua, după care intru online, iau curse până pe la 9.30-10.00, iau o pauză, mai beau o cafea și intru pe pachete de timp de 2-3 ore. După un antrenament la sală mi-am dat seama că pot să rămân pe un pachet de trei ore. Dar nu e bine așa.

Ce înseamnă pachet de 2-3 ore?

Adică să stau la volan, într-o poziție sedentară 2-3 ore.

De ce nu e bine?

Eu am găsit o formulă să nu rămân chiar sedentar.

Cum așa?

După ce se termină cele 2-3 ore, în funcție de unde rămân cu mașina, încerc să merg într-un parc, să mă bucur de natură, apoi, iau bicicleta și trec pe Uber Eats.

Și aici ce pachet vă alegeți?

Anul trecut am estimat că între 13 și 18% din activitatea mea a fost pe bicicletă.

Adică? Câte ore?

Cam o oră și jumătate-două, cam cât un antrenament.

Trăiți din banii aceștia?

Mă străduiesc. Nu sunt mulți, sunt decenți. Anul acesta mi-am propus să încasez undeva la 2100 de lei pe lună salariu.

Dar încasați și sport…

Cine vrea să vadă lucrurile așa, da. Eu, dacă îmi estimez activitatea, pot să spun că am o frumoasă cifră de 40 de lei pe oră. Pentru că acele două ore pe care le petrec pe bicicletă le consider că mă mențin a la long în această activitate.

După amiaza mai mergeți cu mașina?

Da, merg și după amiaza, merg și în weekend și, de obicei, ies la orele de vârf, atunci când e nevoie, când există cerere.

Mersul cu mașina la ore de vârf nu vă solicită mult prea tare nervii?

La urma urmei orice job e solicitant, dar dacă ai un sistem media în mașină ce-ți permite să-ți pui muzica preferată sau pasagerul este și el foarte drăguț, se mai leagă și o discuție, nu numai oftat din cauza traficului, atunci și drumul este altfel.

Dar nu e periculos să mergi cu bicicleta în București, în general?

Fiind născut în București știu să aleg traseele mai puțin solicitante, traseele care se află cât mai departe de șosea, printre blocuri sau prin parcuri. Nu mă duc la plimbare, încerc să ajung cât mai repede că îi este foame omului.

Folosiți vreo aplicație de navigație?

Folosesc navigația dacă mă aflu în altă zonă din sectorul 6 pe care îl cunosc foarte bine.

Câți kilometri faceți pe zi cu bicicleta?

Am peste 1000 de kilometri în patru luni. Cam 25-30 de kilometri pe zi.

Soția dumneavoastră lucrează?

Da, are job-ul ei.

Și vă invidiază, e mulțumită de job-ul dumneavoastră?

E mulțumită că nu mai intru în bugetul familiei ca să întrețin mașina.

Sunteți genul acela care consideră că mașina e sfântă?

În cazul de față mașina e mijlocul prin care îmi câștig existența. Dar nu sunt genul care iubește mașina mai mult decât soția. În plus, încerc să nu lipsesc foarte mult de acasă, mă gândesc să mențin un echilibru. Am mai auzit că sunt oameni care stau și câte 12 ore pe traseu și nu pot să-mi imaginez cum se împacă asta cu viața personală. Pentru mine 8 ore sunt suficiente.

Dacă ați fi fost student ați fi muncit mai mult?

Nu știu ce se zic. Eu le-aș recomanda și studenților să facă tot ceva de genul cum fac eu, să mixeze mersul cu mașina, cu cel cu bicicleta.

Unde se câștigă mai mult? Fiind șofer de Uber sau livrator pentru Uber Eats?

E greu de estimat pentru că sunt niște bonusuri suplimentare de ambele părți. De exemplu, la Uber, dacă ai făcut 50 de curse, mai primești 3%, iar la Uber Eats mai ai ocazia să primești un tips. Aș spune că e cam la fel câștigul însă, la bicicletă nu consumi decât ce ai tu nevoie, un magneziu, un potasiu, pe când la mașină costurile sunt altele.

Care e cel mai gras bacșiș pe care l-ați primit?

50 de lei ca șofer de Uber.

Înseamnă că ați făcut o super atmosferă în mașină…

Nu a fost deosebit față de alte curse, însă omul s-a simțit bine și mi-a lăsat 50 de lei.

Cât timp vă vedeți făcând asta?

Am mai primit întrebarea asta în timp ce livram, iar răspunsul meu a fost: „Atâta timp cât pot să plătesc taxele”. După estimarea mea și condiția mea fizică, cred că cel puțin cinci ani.

Cum e să intri în contact cu atâția oameni pe zi?

Îți trebuie o pregătire.

Ce fel de pregătire?

În primul rând ai nevoie de pregătirea din domeniul vânzărilor pe care dacă nu o ai, o capeți.

Care e diferența între un șofer de Uber și un taximetrist?

Până acum diferența constă în faptul că foarte mulți șoferi de Uber știu limba engleză, în faptul că mulți au și a doua activitate, iar a treia diferență este că sunt mai tehnologizați.

V-ați gândit vreodată la taximetrie?

Nu, dar la transport de lux da. Nu că aș avea ceva cu taximetriștii, ei chiar câștigă mai bine ca noi. Eu fac 10 curse pentru 200 de lei pe care ei îi câștigă poate în cinci curse.

Și nu e mai rentabil?

Pe termen lung, da. Eu dacă vreau să mă opresc să-mi adun gândurile sau să îmi rezolv anumite treburi, opresc aplicația și mă ocup de mine. Acesta e timp câștigat.

Nu v-a fost niciodată teamă că ați putea lua pe cineva nepotrivit în spate?

Eu cred că poți să eviți ceva rău. Asta înseamnă să vorbești frumos, să ai o mașină curată, să-l respecți chiar dacă se uită mai urât și să încerci să afli dacă are legătură cu tine.

Ați avut vreun client recalcitrant?

Nu, pentru că și clienții știu că aceste curse sunt dublate de un ghid de safety cu acces la 112 pe bază de locație.

În perioada aceasta de criză provocată de coronavirus, continuați să fiți șofer de Uber?

Da, bineînțeles. Am vrut să văd ce înseamnă pentru mine ultimele două-trei săptămâni, față de prima jumătate a lunii martie. Am păstrat numărul de ore lucrate.

Lucrați la fel de mult ca înainte?

Ca număr de ore aproximativ la fel, în schimb, nevoia de mobilitate a scăzut pentru că lumea stă acasă. Au scăzut comenzile pentru că în situația de azi e ceva normal.

V-au scăzut și veniturile?

Bineînțeles. Odată ce nu ai o medie bună orară, scad și veniturile.

Însă livrările prin Uber Eats sunt la fel ca înainte? Aici a suferit vreo schimbare?

Se întâmplă ceva interesant la Uber Eats, din ce am observat eu. Uber Eats a crescut ca importanță în ultima vreme pentru că am început să întâlnesc mai multe mașini, nu doar biciclete. Mi-e greu să estimez, dar senzația mea este că a crescut numărul de comenzi la Uber Eats.

Cu cât s-a redus numărul consumatorilor de Uber?

Consumatorul de Uber este în continuare în București, nu a plecat nicăieri și va folosi în continuare acest mijloc de mobilitate după criză. Și acum sunt anumite tipuri de pasageri precum cei care merg la supermarket, dintr-o parte în alta a orașului, la familie.

Dar numărul șoferilor de Uber?

Mă gândesc că fiind programul flexibil, poate unii au ales să stea acasă. Eu am ales să fiu online la fel ca înainte.

Nu vă e frică? Sunteți destul de expus, vă întâlniți cu foarte mulți oameni în fiecare zi…

Așa este însă, în general, oamenii care apelează la Uber primesc foarte multe comunicări de la companie. La fel și noi. Au avut grijă să ne livreze tot timpul substanțe dezinfectante, să ne comunice ce se întâmplă, să ne informeze asupra măsurilor și procedurilor folosite în această perioadă. Mă gândesc că atât noi șoferii, cât și pasagerii citim aceste informări. Normal că ne este teamă, suntem oameni până la urmă. Poți avea contact cu cineva care nu știe că are coronavirus, însă întotdeauna mă bazez pe faptul că…Da. E greu de răspuns la această întrebare… Sunt doctori care s-au infectat.

Dumneavoastră personal ați luat niște măsuri suplimentare?

Da, bineînțeles, Șterg foarte des suprafețele care vin în contact cu mâinile pasagerilor și încerc să-mi introduc în obicei o anumită ordine și disciplină a igienizării – asta pentru că un obicei, din toate studiile făcute, se obține cam în patru-șase săptămâni.

Sunteți printre cei care a dus mâncare medicilor la spital?

Nu, pentru că acolo s-au folosit mașinile. Eu, pe bicicletă, am dus doar la persoane care au fost izolate la domiciliu și, conform recomandărilor, am lăsat mereu mâncare la ușă ca să nu am contact cu nimeni.

Ați luat oameni de la aeroport în perioada asta?

Nu, nu am luat, am dus la aeroport înainte să apară nivelul III de criză.

Când preconizați că vă reluați stilul de viață de dinainte?

Poate îmi spuneți dumneavoastră că sunteți mai informată ca mine😀 Sper să treacă cât mai repede această criză și să o depășim sănătoși.

Share this article

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora