Căutare

Share this article

Vegan vs vegetarian este o problemă des întâlnită pe ordinea de zi a celor care decid să renunțe la consumul de carne. În plus, atunci când ai un interlocutor vegan, trebuie să fii foarte atent în ce ordine folosești termenii.

Veganismul este citat în termeni generali ca fiind o formă a vegetarianismului, însă veganii nu văd asta și preferă să se facă o distincție clară între cele două.

De ce?

Un motiv ar fi numărul sub-categoriilor de diete ce stau sub umbrela vegetarienilor care include uneori și consumul de carne sau folosesc animalele pentru produsele lor, lucru de care veganii se leapădă.

Mai este motivul că vegetarienii (nu toți) mănâncă ouă și produse lactate, ceea ce veganii nu fac.

Cu atât de multe sub diviziuni ale vegetarianismului, cu toții putem fi puțin confuzi, așa că am decis să facem o diferență între cele două.

Vegan vs vegetarian. Cu ce tabără ești?

Vegan

Linia definitorie este destul de clară, dar deseori confundată de companiile care vând produse alimentare și alimente, dar și de bucătari.

Asemenea veganilor, vegetarienii nu consumă carne de animale. Adică nu pui, porc, vită, fructe de mare sau alte animale sau păsări.

În plus, pe lângă faptul că nu consumă carne, un vegan nu mănâncă nici ouă, produse lactate sau orice alte produse derivate de la animale.

Veganii nu consumă lactate deoarece industria laptelui este extrem de crudă prin faptul că supun sclavagismului și inseminează artificial vacile pentru a produce mai mult lapte și a obține astfel produse lactate. După ce fată o vacă, vițelul ei este luat la numai o zi de la naștere, ceea ce le cauzează amândurora un mare stres. Vacile pot fi auzite plângând zile întregi după vițeii lor. Apoi sunt puse la aparatele de muls de două ori pe zi și astfel le este furat laptele vițeilor. Din cauza mulgerii forțate, vacile de lapte suferă inflamații dureroase ale glandelor mamare (mastite), iar dacă se întâmplă acest lucru prea des, vaca este trimisă la abator deoarece nu mai este profitabilă în termenii de producere a laptelui. Vițeii de sex masculin ajung să fie furajați excesiv pentru a ajunge pe rafturile supermarketurilor, iar cei de sex feminin vor ajunge vaci de lapte ca mamele lor. Acest tratament este principalul motiv pentru care veganii se opun vegetarianismului.

Veganii, de asemenea, nu folosesc produse ce au fost testate pe animale, precum produse cosmetice și creme de piele. Veganii nu folosesc produse făcute din pielea animalelor precum curele sau pantofi de piele.

Vegetarian

Vegetarienii consumă în general ouă și produse lactate precum lapte sau unt. Unii vegetarieni nu mănâncă ouă, însă marea majoritate consumă lactate.

Vegetarienii tind să fie puțin mai îngăduitori atunci când vine vorba de consumul produselor derivate de la animale, iar preferințele variază de la persoană la persoană. De exemplu, poți întâlni un vegetarian care nu consumă carne și lactate, dar mănâncă ouă, sau un vegetarian care nu consumă carne sau ouă, dar poartă piele.

Veganismul este foarte clar definit și nu există derivații. Animalele nu sunt pentru a fi exploatate în nici un fel, iar scopul este de a reduce (cât de mult posibil) suferința acestor ființe.

Vegan vs Vegetarian. Care sunt tipurile de veganism?

Există un singur mod de a fi vegan, dar sunt două variații ale dietei unui vegan.

Oamenii tind să privească veganismul ca pe o dietă, însă, de fapt, este un mod de viață ce caută să reducă răul și suferința animalelor. Cu toate acestea, dieta este cea mai mare parte a veganismului.

Cele două variații ale dietei vegane sunt:

Dieta Raw vegană

Raw vegan este acea persoană care combină conceptele veganismului cu alimentația crudă, excluzând toate alimentele și produsele de origine animală din dieta sa, precum și pe cele gătite la o temperatură mai mare de 48 de grade Celsius.

Dieta Paleo vegană

Este dieta paleo minus carne.

Pentru cei care nu știu, dieta paleo este bazată pe acele tipuri de alimente ce se presupune că au fost consumate de strămoșii noștri din Paleolitic. Cei care o aleg, urmează o dietă ce constă în primul rând din carne, pește, legume și fructe, fără lactate, cereale sau alimente procesate. A se nota că ideologia paleo a fost descifrată de oamenii de știință și numeroși antropologi.

Foto: iStock

Așadar un paleo vegan este de fapt un vegan ce nu consumă alimente procesate


Citește și: Diete vegane ușor de urmat: cum poți slăbi cu ajutorul plantelor


Vegan vs Vegetarian. Care sunt tipurile de vegetarianism?

De-a lungul anilor, câteva ramuri au răsărit din arborele vegetarian oferind veganilor și mai multe motive să se distanțeze de termenul atotcuprinzător „vegetarian” și să se pretindă „vegan” ca o categorie exclusivă proprie.

Rețineți că majoritatea sub-categoriilor de vegetarianism există doar pentru a defini un tip de dietă, care încearcă să excludă sau să includă anumite alimente bazate pe percepția de ceea ce este „sănătos” pentru individ.

Lacto ovo vegetarian (vegetarianul standard)

Dieta lacto ovo vegetariană exclude carnea și peștele dar permite lactatele și ouăle. Aceasta este considerată dieta vegetariană standard.

Foto: iStock

Lacto vegetarian

Acest tip de dietă include legumele și produsele lactate precum lapte, brânză, iaurt, unt, smântânăe, etc, dar exclude ouăle.

Ovo vegetarian

Un ovo vegetarian nu consumă carne, pește și produse lactate, dar mănâncă ouă.

Demi-vegetarian

O dietă demi-vegetariană exclude carnea, dar include peștele, ouăle, brânzeturile și produsele pe bază de lapte.

Semi-vegetarian

Un semi-vegetarian este considerat acela care reduce carnea din alimentația sa, însă nu de tot. Poate consuma atunci când simte nevoia.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO