Căutare

Share this article

Arestarea lui Carlos Ghosn în noiembrie 2018 imediat după aterizarea pe aeroportul din Tokyo a avionului său personal, a șocat întreaga lume corporatistă. Iar cei care nu aveau legătură cu industria auto, având expunere la arestarea lui publică, s-au întrebat cine este și cum sună viața lui Carlos Ghosn.

Carlos Ghosn a fost titanul industriei auto mondiale, omul care reînviat Nissan și Renault, forțând o alianță cu Mitsubishi pentru crearea unui grup ce avea să devină al doilea cel mai mare producător de mașini din lume.

Carlos Ghosn a condus cele trei companii în același timp, fiind și director executiv al Renault.

În Japonia, țara în care șefii companiilor străine sunt foarte puțini, Ghosn a atins un statut de vedetă pentru revitalizarea Nissan.

Dar de unde vine și cum a fost viața lui Carlos Ghosn?

Născut în Brazilia, din părinți imigranți libanezi, Ghosn și-a petrecut copilăria în Beirut, a studiat la prestigioasa Ecole Polytechnique din Paris, iar apoi s-a angajat la compania de cauciucuri Michelin unde și-a petrecut primii 18 ani din carieră.

Pe vremea în care era CEO la Nissan, Carlos Ghosn a încercat să-și aștearnă viața pe hârtie, făcându-și o mini biografie a copilăriei:

„Numele meu întreg este carlos Ghosn Bichara, după cel al bunicului meu Bichara Ghosn. El s-a născut la baza Munților Liban unde erau mulți creștini maroniți și foarte mulți cedri seculari…

Carlos Ghosn în copilărie

Conflictele religioase precum și sărăcia extremă făceau ca viața să fie foarte grea la începutul secolului al XX-lea. Pentru a scăpa de asta, bunicul meu, la vârsta de 13 ani s-a îmbarcat pe un vapor, ducând o singură valiză cu el. După trei luni de zile a ajuns la Rio de Janeiro.

După ce a muncit un timp în Rio, el s-a mutat în bazinul râului Amazon în căutare de noi oportunități. S-a stabilit în San Miguel do Guapore unde se practica agricultura. Capitalizând acest mediu, bunicul meu a condus mai multe companii, dintre care una a oferit asistență locală companiilor de aviație care își extind rutele în Amazon. Tatăl meu și fratele lui se pare că au moștenit aceste afaceri după moartea bunicului meu.

Era un obicei comun la libanezi să se reîntoarcă în țara natală, să se căsătorească și apoi să revină în țara care i-a adoptat. Asta a făcut și bunicul.

Și tata a călătorit în Liban atunci când a venit vârsta însurătorii. Acolo a întâlnit-o si s-a căsătorit cu mama. Mama s-a născut în Nigeria, iar apoi a studiat în Liban. Ea a avut o influență foarte mare asupra vieții mele. Era foarte iubitoare și foarte apropiată de mine. Vorbea foarte bine franceza, lucru care m-a influențat atunci când a trebuit să-mi urmez studiile și m-a ajutat atunci când m-am mutat cu familia la Paris.

Am vrut să ofer o istorie a familiei mele deoarece aceasta a avut un impact profund în ceea ce privește viața și identitatea mea. Partea mea de istorie începe în 1954, la scurt timp după ce părinții mei s-au căsătorit și s-au mutat în Porto Velho. Din ceea ce mi-a povestit mama, la vârsta de 2 ani a avut loc un accident nefericit. Casa noastră era localizată într-o zonă tropicală, infestată de țânțari. Se obișnuia să se fiarbă apa înainte ca aceasta să fie băută de copii pentru a evita îmbolnăvirile însă, într-o zi am băut din greșeală apă nefiartă. Am făcut febră foarte mare și, din ce mi s-a povestit, eram pe moarte. Medicul le-a spus părinților mei că dacă vor să trăiesc, e nevoie să se mute într-o zonă cu un climat mai prietenos, unde apa e bună de băut. Cu alte cuvinte, așa am plecat de acolo….”

Cum începe ascensiunea din viața lui Carlos Ghosn?

În 1996, după 18 ani de muncă la Michelin, Ghosn a fost recrutat de Renault, unde a fost poreclit „Le Cost Killer” din cauza programului său de restructurare extrem de brutal.

A repetat acest program și la Nissan după ce Renault a cumpărat 43,4% din acțiunile companiei japoneze în 1999. Acest lucru i-a cimentat imaginea de unul dintre cei mai de succes conducători în business.

Carlos Ghosn timpul unui test drive la lansarea noului model Nissan

Fostul președinte DaimlerChrysler, Jürgen Schrempp, i-a oferit lui Ghosn o altă poreclă, aceea de „spărgătorul de gheață”, pentru capacitatea sa de a reduce practicile de afaceri japoneze inflexibile și de a readuce Nissan la rentabilitate într-un an.

Ghosn a făcut o alianță în care i-a adus alături de Renault și Nissan și ceva mai târziu Mitsubishi, o altă companie japoneză care avea nevoie de o mână de fier. Cele trei companii au început să împartă costuri și componente.

Alianța l-a făcut pe Carlos Ghosn șeful celui de-al doilea cel mai puternic producător de mașini din lume, lucru ce i-a oferit putere politică în toată lumea, din Japonia în Franța și oriunde existau fabrici.

Acum Carlos Ghosn are patru capete de acuzare legate de infracțiuni financiare săvârșite în fruntea alianței, unul dintre ele fiind folosirea greșită a activelor companiei.

Carlos Ghosn în timpul procesului din Japonia

Cât a fost la conducerea companiei, Ghosn a realizat un venit de 120 de milioane de dolari, timp în care s-au cheltuit alte zeci de milioane pe avioanele lui personale și pe proprietățile închiriate în toată lumea pentru el. El a mai fost acuzat că nunta sa de la Palaise Versailles a fost plătită tot cu banii companiei.

A fost arestat în mod public pe aeroportul din Tokyo și a fost nevoit să petreacă 120 de zile de arest în Japonia, până ce a putut fi eliberat pe cauțiune.

Pe 30 decembrie 2019 se presupune că a fugit ascuns într-o cutie destinată instrumentelor muzicale, din Japonia în Liban, încălcând condițiile impuse de eliberarea condiționată.

Pe 2 ianuarie 2020, Interpolul a emis un mandat de arestare însă oficialii libanezi nu au spus dacă vor acționa sau nu.

După fuga lui Carlos Gosh, procurorii japonezi au declarat că nu i-a fost deloc greu să facă asta, având în vedere puterea și banii pe care îi deține.

Carlos Ghosn alături de soția lui
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO