Căutare

Share this article

Ca o explicație simplă, inteligența artificială este reprezentată de capacitatea unui sistem sau a unei mașini de a imita inteligența umană, de a interpreta corect datele primite din mediul extern, de a le învăța și a învăța din ele și de a le folosi astfel încât să efectueze diverse activități și să le îmbunătățească. Pe unii îi sperie, pe alții îi fascinează. Cert este că lumea va continua să evolueze și multe lucruri vor deveni tot mai simplu de realizat datorită acesteia. Formele inteligenței artificiale sunt multiple, iar unele sunt deja atât de prezente în viețile noastre încât le luăm ca atare, fără să ne mai gândim că sunt reprezentări ale ei. Printre acestea se regăsesc motoarele de recomandări în funcție de obiceiurile utilizatorilor, hoții de chat utilizați pentru înțelegerea rapidă a problemelor expuse de clienți și capacitatea de a le răspunde rapid și eficient, asistenții personali precum Siri sau Google Assistant, mașinile care se conduc singure, recunoașterea vocală și recunoașterea biometrică. Inteligența artificială este utilizată în mai toate domeniile, de la retail și marketing, la medicină și chiar sport. Trebuie doar să îți dorești și vei găsi soluțiile potrivite pentru tine. Există însă și soluții complexe, dedicate unor proiecte de mare amploare, așa că am ales să vedem câteva dintre cele mai avansate prototipuri de inteligență artificială din lume.

Cele mai avansate prototipuri de inteligenţă artificială – Starship

Numele lui Elon Musk este strâns legat de inteligenţa artificială, de inovaţie şi evoluţie. Unul dintre prototipurile lui de suflet este Starship, naveta spaţială dedicată unei viitoare misiuni pe Marte.

Spaceship are 50 de metri înălţime şi poate transporta, pe Marte sau în alte „colţuri” ale sistemului solar, atât oameni, cât şi produse. Naveta are însă programat un propulsor auxiliar detaşabil ce o va duce la o înălţime de 112 metri. Aceasta va putea fi realimentată în spaţiu şi va fi cea mai puternică rachetă din istorie, conform producătorilor săi. Va putea transporta 100 de tone de marfă pe Lună sau Marte, produse necesare pentru visul lui Musk, acela de a realiza acolo o bază permanentă. Mai departe, Elon Musk visează la construirea pe Marte a unui oraş care să se poată întreţine singur, iar Starship va fi capabilă să realizeze zboruri interplanetare lungi şi să transporte şi 100 de oameni înspre alte planete.

Cele mai avansate prototipuri de inteligenţă artificială – Oraşul viitorului

Toyota lucrează la un prototip dedicat construirii în Japonia a unui oraş inteligent alimentat cu celule de combustibil cu hidrogen, cu case-inteligente şi tehnologii bazate pe inteligenţa artificială.

Woven City ar urma să fie construit la baza muntelui Fuji şi scopul principal al acestuia este construirea unor oraşe cât mai sigure şi securizate, curate şi distractive, după cum au anunţat reprezentanţii Toyota. Oraşul ar urma să aibă în primă fază 2000 de locuitori, majoritatea acestora fiind cercetătorii implicaţi în proiect şi familiile acestora. Vor avea disponibile servicii de educaţie, dar şi poliţie, pompieri şi ambulanţă.

Terenul aflat la dispoziţie este de 71 de hectare şi este încă ocupat de fosta fabrică auto a companiei. Oraşul viitorului este, practic, un loc de „joacă” al cercetătorilor şi va îngloba cele mai noi şi mai performante inovaţii din domeniul inteligenţei artificiale.

Cele mai avansate prototipuri de inteligenţă artificială – Sea Hunter

Sea Hunter este prima navă de suprafaţă a Marinei SUA, fără pilot, care a navigat de la San Diego, din California până la Pearl Harbor, în Hawaii şi înapoi. Mai mult, pe lângă lipsa pilotului, nava nu a avut nici vreun echipaj dedicat navigaţiei sau direcţiei.

Nava Sea Hunter este lungă de 40 de metri şi are ca scop testarea unor misiuni ce pot fi efectuate de ambarcaţiunile de dimensiuni medii. Poate realiza misiuni ce se întind pe mai multe săptămâni şi poate parcurge distanţe de 10.000 de mile marine fără să revină în acest timp la baza situată în California. Sea Hunter este construită din fibră de sticlă, nu este dotată cu armament şi este proiectată cu scopul de a monitoriza flotele din Pacific ale Chinei şi Rusiei, dar şi ca să cureţe minele şi să ofere un releu sigur de comunicaţii dedicat navelor mari de război ale Marinei.

Studiile efectuate de către Agenţia pentru proiecte de cercetare avansată în domeniul apărării din SUA au arătat că Sea Hunter poate fi utilizată cu costuri de 20.000 de dolari pe zi faţă de 700.000 de dolari, suma necesară pentru a scoate pe apă un distrugător complet echipat şi utilizat în acelaşi tip de misiuni.

Cele mai avansate prototipuri de inteligenţă artificială – 3D Smart Manifacturing Center

Un grup de cercetători de la Universitatea Kobe din Japonia a realizat o maşină-unealtă prototip ce poate prelucra componente din metal, funcţionând ca o imprimantă 3D. Majoritatea maşinilor-unelte dedicate aşchierii metalului funcţionează după un program pregătit manual. În plus, maşinile de acest tip nu pot face reglaje în timpul procesului de prelucrare şi nici nu pot reacţiona potrivit în cazul unor probleme neprevăzute. În acelaşi timp, printerele clasice 3D ridică o altă problemă: pulberea metalică necesară este foarte scumpă. În plus, produsul final are o suprafaţă rugoasă şi nu foarte calitativă.

Prototipul japonezilor, în schimb, poate stabili singur procesul optim de prelucrare. Pentru aceasta foloseşte o bancă de date în care se regăsesc informaţii complexe despre prelucrarea şi condiţiile de aşchiere. Acesta nu doar că este promotor al unor sisteme inteligente de fabricaţie, dar și cu costuri de producţie mult reduse şi timpi de producţie mult mai mici decât în sistemul clasic.

Cele mai avansate prototipuri de inteligenţă artificială – X Tractor

În Japonia şi nu numai, populaţia din mediul rural îmbătrâneşte, iar forţa de muncă este tot mai puţină. Aşa că cercetătorii de la Kubota au dezvoltat un prototip de tractor complet autonom, electric şi care, implicit, nu produce gaze cu efect de seră.

X Tractor sau Dream Tractor, cum a mai fost numit, are în componenţa lui un computer de bord ce poate analiza datele meteo şi, în funcţie de acestea, stabileşte ce acţiuni trebuie să efectueze. Astfel, dacă sunt anunţate ploi, tractorul se va ocupa mai întâi de recoltare. X Tractor are 4 roţi cu şenile ce îi permit să se deplaseze pe teren şi în condiţii greoaie, inclusiv pe cele extrem de umede precum cele pe care se cultivă orezul. Se poate ridica sau se poate lăsa mai aproape de pământ în funcţie de nevoile şi situaţia din teren şi are nevoie de un spaţiu extrem de redus pentru a se întoarce. Mai mult, acesta poate face schimb de date cu alte maşinării din fermă, astfel încât se construieşte un ecosistem de echipamente autonome. X Tractor funcţionează cu baterii cu litiu ce folosesc energie solară, iar producătorii săi speră să îl introducă cât mai rapid în producţia de serie.

read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO