fbpx

Căutare

Share this article

De câte ori nu ai auzit expresia „Nea Kaisă”? Ei bine, acum mai bine de șapte ani, pe la începutul comerțului online în România, Laura și Vlad Sardescu se foloseau de acest nume pentru a-și deschide un magazin online. Dar nu unul oarecare, ci unul care a ajuns în top vânzând obiecte sanitare pentru amenajarea băilor. Apropiații, dar și specialiștii în branding le-au spus atunci că dacă nu renunță la numele magazinului, vor avea parte de un faliment răsunător.

Dar mai trecuseră prin asta, mai auziseră sfaturi de la unii și de la alții și tot „pâine cu margarină” mâncaseră. Erau ieșiți de pe băncile școlilor, nu găseau de lucru pentru că aveau nevoie de experiență pe care nu și-o puteau face pentru că nimeni nu-i angaja. Așa că au decis să riște și au ales să facă ceea ce nimeni nu făcea: un magazin online ce avea să se numească Nea Kaisă.ro.

Cum au reușit ei să facă din asta un business de succes și, mai mult decât atât, cum a reușit Laura să răzbească într-o lume a bărbaților, a meșterilor, a celor pricepuți la toate? De câte ori au fost la un pas de a închide șandramaua și cum au luat-o de la capăt? O poveste amuzantă despre succesul care nu vine niciodată peste noapte și mai ales despre determinarea de a reuși.

Nea Caisă
Laura și Vlad cei doi soți care au creat Nea Kaisă.ro

„Când eram eu mic, când taică-meu chema un meșter în casă, îi spunea Nea Caisă”

Laura, care e business-ul tău azi?

Nea Kaisă.ro. Este un magazin online de obiecte sanitare care a pornit în 2014 și care a crescut frumușel în condițiile date, de antreprenori tineri care și-au băgat degetele în zona de online și digital. Anul trecut am ajuns la o cifră de afaceri de 3 milioane și sperăm să mai creștem.

Doar de obiecte sanitare?

În momentul de față da. A trecut prin mai multe etape, de la scule-unelte, la mașini de tuns iarbă și alte obiecte de grădină. Dar de vreo trei ani am rămas numai în domeniul obiectelor sanitare, adică dacă ai nevoie să-ți amenajezi baia, ne găsești aici 😀

Cum Nea Kaisă.ro? Cine a ales numele acesta? 😀

Toată lumea întreabă și toată lumea rămâne surprinsă 😀. Culmea, nu a fost ideea mea, deși sunt omul de branding și de marketing, dar nu mi-ar fi trecut niciodată prin cap. Soțul meu a avut ideea, după ce eu am pus câteva condiții: să fie ceva care să poate fi ținut minte și vreau să ies din sfera asta „robinete baie”, „obiecte sanitare.net”, etc. Dacă ați trecut printr-o renovare, bănuiesc că știți cât stres implică acest proces, așa că ne-am propus să creăm un sistem, sau măcar un nume, un grup de servicii care să creeze un zâmbet, o zonă de confort. Nu a contat faptul că se numește Nea Kaisă decât în zona de propagare a magazinului, pentru că numele a fost tot timpul completat de niște servicii excepționale.

Citește și: Cum ajunge o femeie să conducă într-o lume a bărbaților? Cine este Oana Barbu, una dintre puținele femei din lume ce conduc o companie IT?

Soțul meu a spus așa: „Când eram eu mic, când taică-meu chema un meșter în casă, îi spunea Nea Kaisă”. Am învârtit informația asta pe toate părțile și după ce am fost la niște cursuri și niște oameni foarte buni pe zona de branding ne-au spus că dacă nu renunțăm la nume o să fie un faliment răsunător, am ales să ne urmăm conceptul inițial. Și trebuie să recunosc că nu ne-a fost rău. Toată lumea întreabă ce încredere inspirăm noi cu numele acesta. Ei bine, încrederea o inspirăm prin recomandările foarte bune, prin oamenii care precomandă și prin review-uri.

Nea Caisă
Laura și pasiunea ei pentru natură

Ce făceați voi până în 2014? Erați angajați?

Ca să te punem în context, în 2014 eu aveam 23 de ani și Vlad, soțul meu, 24. Eram niște copii, abia ieșiți de pe băncile facultății. Eu lucram pe consultanță materiale de construcții grele, iar Vlad era cumva între job-uri: ba un call center, ba agent de vânzări, ceva ce nu părea că duce nicăieri. Era și o perioadă în care se angajau foarte puțini tineri pentru că toată lumea cerea 5 ani de experiență.

Și cum v-ați hotărât voi? Cred că nici nu se pomenea termenul antreprenor pe atunci, iar un magazin online părea ceva SF…

Așa e. Era foarte rigidă piața și nu găseai nimic din ce găsești azi. Costurile unui magazin online erau astronomice și au scăzut pe măsură ce a evoluat piața.

Eu am avut întotdeauna o pasiune ascunsă pentru zona de branding și comunicare în digital, iar Vlad e un om de vânzări foarte bun. Cumva puse cap la cap aceste înclinații, ne-am gândit să încercăm să facem un magazin online. Eu lucrând în zona de construcții, am decis să alegem domeniul acesta, gândindu-ne că piața ne este familiară. Nu ne-a fost deloc complicat pentru că eu lucrasem pe materiale de construcții grele și am început cu scule-unelte.

Citește și:

Citește și:

Citește și: Mihaela Carată, singura femeie din România ce deține o companie în domeniul explozivilor. Cum răzbești într-o lume a bărbaților și cum combini „explozivul” cu istoria și cultura?

Aveați bani?

La vremea respectivă era un super program de finanțare pentru tineri care îți dădea jumătate din necesarul tău sub formă de grant și jumătate sub formă de credit. Nenorocirea a făcut să fim respinși în primă instanță pentru acest program. Ne-a căzut cerul în cap, ne-am apucat să ne gândim unde să ne mai depunem CV-urile și după ce am dormit o noapte pe noțiunea asta, am zis că dacă a fost refuzat nu înseamnă că e mort. Am vrut să vedem unde am greșit ca să știm unde să remediem. Am fost primul proiect din istoria programului care a depus contestație și a fost acceptată.

În aproximativ 10 zile ne-au transmis răspunsul pozitiv.

„Nu ți-ar fi mai simplu să-ți găsești un loc de muncă, să stai și tu acasă, să ai concedii?”

Dar voi în timpul asta din ce trăiați? Locuiați cu părinții?

Nu. Noi locuim fiecare pe cont propriu de pe la 20 de ani.

Nea Caisă
Laura și Vlad, înainte de a deveni părinți

Bucureșteni amândoi?

Da, născuți crescuți în București.

Ce au spus părinții voștri? În loc să căutați un loc sigur de muncă, voi ați decis să vă faceți „patroni”..

Părinții mei au fost tot antreprenori, dar asta nu înseamnă că au avut un suport deosebit pentru această noțiune. Ei făcând asta după anii 1990, le-a fost foarte greu și s-au lovit de foarte multe piedici de-a lungul anilor, ceea ce nu-și doreau pentru mine. „Nu ți-ar fi mai simplu să-ți găsești un loc de muncă, să stai și tu acasă, să ai concedii?”, mă întrebau ei. Mai apoi am descoperit că mitul acela cu „îți faci singur programul” este adevărat, atâta vreme cât poți să lucrezi 16 ore pe zi. Erau dispuși chiar să mă întrețină câtă vreme îmi găseam un loc de muncă. Dar eu nu aveam nevoie de așa ceva, eu aveam nevoie să lucrez pentru că asta făceam de la 19 ani, atât prin diferite firme, cât și prin programe de voluntariat.

Iar părinții lui Vlad sunt niște oameni foarte departe de ideea de antreprenoriat și nu au crezut în asta până recent. A trebuit să creștem foarte mult până ca ei să înțeleagă că există un viitor și că noi chiar asta facem.

În 2014 erau câteva magazine online, dar nu erau super business-uri. Oamenilor le era teamă să comande fără să vadă produsul. Cum a fost când ați primit prima comandă? A făcut-o un prieten?

Nu. Ai fi uimită, dar am învățat de-a lungul timpului că cei mai imposibili clienți sunt prietenii și familia.

Ne-am lansat fix de Black Friday și eram pe o platformă care a creat un agregator de black Friday pentru toate magazinele lor online. Prima comandă a venit la 34 de minute de la lansare, a fost un produs de 200 și ceva de lei, iar adresa de livrare era vis-a-vis de locul în care locuiam.

Citește și: Anca Mihalache, femeia de afaceri care ,,învârte” motoarele într-o industrie a bărbaților. De ce ai nevoie ca să faci bani mulți în aviație

Ați împachetat-o pe loc și ați livrat-o?

În ciuda acestei porniri, pentru că era 12 noaptea, am lăsat pe a doua zi dimineața când amândoi am împachetat frumos coletul și l-am livrat.

Cât v-a luat să ajungeți să vă susțineți din Nea Kaisă.ro?

Noi am ajuns să ne susținem abia prin 2018.

Nea Caisă
Laura în 2018

Și până atunci din ce ați trăit?

O dată din asta pentru că scoteam ceva bani, iar când spun bani mă refer la 600 de lei pe lună, în condițiile în care salariul mediu era de 200 de lei. Eram tineri, fumători, așa că îi cheltuiam repede și ca să și trăim totuși, mai făceam tot felul de micro job-uri pe lângă. Scriam articole pentru companii, mai făceam consultanță pe digital și tot așa. Trăiam prost, foarte prost.

„O lungă perioadă o să mănânci pâine cu margarină. Antreprenorul trebuie să se aștepte să facă o schimbare”

A fost vreun moment în care ați spus: „gata, închidem și ne angajăm!”?

Multe. S-a întâmplat foarte des. În primul rând pentru că marile companii începuseră să ia tineri și să-i învețe, după care să-i angajeze și, evident, toate cunoștințele din generația noastră aveau salarii tot mai bune, iar noi eram undeva pe o linie moartă. Business-ul creștea, desigur, dar și investițiile și cheltuielile creșteau și noi parcă nu dădeam înainte. Părea că noi nu realizăm nimic, în timp ce toți ceilalți avansau, motiv pentru care ne gândeam că ceva e greșit la noi.

Pe final de 2016 am avut nunta și a fost un an foarte nasol pentru noi pe plan personal și familial. Mai mult decât atât, a fost o lună și jumătate în care nu am avut aproape nici o comandă. Ajunseserăm să împărțim factura la energie în două rate de plată. Acela a fost momentul cel mai greu, dar și momentul în care am luat niște decizii. Ne-am dat șase luni, timp în care să schimbăm paradigma și să facem niște lucruri, altfel eram dispuși să renunțăm. În alea șase luni am tras extrem de tare și a fost pentru prima dată când am ales să fim manageri, nu niște antreprenori cu viziuni mici.

Aveți copii?

Avem o puștoaică de aproape doi ani 😀

Nea Caisă
Laura și fetița ei

Dacă ar fi să faci o listă cu 3 lucruri de care trebuie să ții cont în antreprenoriat, care ar fi acestea?

În primul rând, nu trebuie să ai niciodată senzația că ești primul sau singurul căruia i se întâmplă. Am remarcat că sunt mulți care au senzația că sunt sorții împotriva lor, că piața nu este pregătită, că curieratul nu este corect sau clientul nu este bun. Este adevărat, sunt circumstanțe nepotrivite uneori, însă nu sunt doar pentru tine. Atunci trebuie să înveți să faci un pas în spate și să vezi the big picture. Și în loc să te concentrezi pe problemă, să te concentrezi în a găsi soluția.

Dacă m-aș întoarce în 2014 la mine, mi-aș da două palme peste ceafă și mi-aș spune: nu te aștepta să câștigi super mult sau să te îmbogățești. Asta durează și oricum nu te îmbogățești, pur și simplu ajungi să trăiești ok.

Dar nu te faci antreprenor ca să câștigi?

Nu neapărat. Aceasta este o motivație greșită, din punctul meu de vedere. Dacă te faci antreprenor doar pentru bani, vei rata o dată experiența și a doua oară riști să te lași bătut foarte repede. Pentru că nu o să câștigi. O lungă perioadă o să mănânci pâine cu margarină. Antreprenorul trebuie să se aștepte să facă o schimbare, iar schimbarea asta să-i genereze venit.

Apoi eu aș sfătui orice tânăr antreprenor să pornească cu încredere în lume și să nu fie sceptic la tot ce mișcă pentru că pur și simplu există oameni care vor să te ajute sau sisteme care să te sprijine.

Aș mai spune că merită să fii ambițios și să crezi în tine pentru că ambiția nu este o valoare rea în antreprenoriat.

„Pentru bărbați există un milion de lucruri inspiraționale, însă nimeni nu le spune femeilor „You can do it!”

Nea Caisă
Laura, însărcinată fiind

Dar nu ne dai și un sfat legat de online?

Sfaturile mele nu sunt neapărat concrete, se bazează în special pe experiența noastră de până acum. În online trebuie să stabilești foarte bine lucrurile cu care ești diferit față de competiție. Nu copia competiția, ci ia de la ea lucrurile bune pe care le face și evită-le pe cele rele.

Și, foarte important, trebuie să înveți permanent despre ceea ce înseamnă online pentru că acest vast domeniu lucrurile se schimbă de la an la an.

Dacă ne raportăm la segmentul vostru de nișă, doar magazine online și doar pe obiecte sanitare, mai sunt alții mai mari ca voi?

Suntem în top trei și asta pot să-ți spun cu siguranță. Dar ceilalți au showroom-uri și echipe de vânzări în offline.

Cum a fost anul acesta de pandemie pentru voi?

Din punct de vedere business a fost foarte ok, însă din punct de vedere personal, psihic, a fost foarte greu. Noi eram obișnuiți să creștem de la an la an, dar nu ne așteptam ca în 2020 să dublăm anul anterior.

Nea Caisă
Laura, la începutul business-ului Nea Kaisă

Un lucru mai am să te întreb. E un domeniu în care femeile nu prea se înghesuie să intre. Cum ai fost privită tu?

Așa este, sunt două nișe în care nu prea există femei: vânzarea de obiecte sanitare și online. Pentru bărbați există un milion de lucruri inspiraționale, însă nimeni nu le spune femeilor „You can do it!”. Și acum, în discuții de parteneriate, sunt întrebată cine e persoana de decizie. Astea sunt modelele pe care cumva le perpetuăm și nu e ok. Mă șochează că deși au trecut 7 ani de când am început, procentul femeilor nu a crescut în domeniile online și obiecte sanitare.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO