Interviu în exclusivitate cu actorul american John Malkovich: De la 102 kilograme și porecla Piggy în adolescență, la o carieră cu două nominalizări la Oscar și rolul din „Space Force” - LIFE.ro
Mergi la conținut

Cariera lui John Malkovich înseamnă peste 90 de filme – mainstream, indie, câteva clasice, altele șocante, unele literare, altele producții Europene. Dar oricât de șocant ar suna asta, americanului nici nu-i plac filmele. Și din nou, oricât de surprinzător ar fi, nu îi place să vorbească despre succes, preferă să atingă subiecte mai grele. Ar vorbi despre cum a slăbit nu mai puțin de 32 de kilograme atunci când era adolescent, despre cum a pierdut trei rude atunci când avea 50 de ani, despre cum a rămas fără bani sau fără păr. Dar din nou, cu cât vorbește mai multe despre subiecte triste, îți dai seama că este un optimist, că îi place să fie înconjurat de oameni cu care să râdă, să îi facă să zâmbească și să fie amuzant.

În 2008 a intrat în afacere cu un tip pe nume Bernie Madoff și a pierdut absolut totul. Madoff a fost prins cu afaceri ilegale, iar banii au dispărut. Așa că Malkovich a trebuit să își schimbe stilul de viață. Dar asta l-a învățat să fie pregătit pentru ziua în care nu va mai primi niciun rol. Are 66 de ani și de mai bine de 50 de ani se află în industria filmului, dar este pregătit să se retragă, dacă nu îi va mai suna niciodată telefonul.

Malkovich a crescut într-o familie dintr-un mic oraș american. Mama sa lucra la un ziar local din Benton, Illinois, iar tatăl său a fost activist și jurnalist de mediu. A crescut într-o casă plină, cu trei surori mai mici și un frate mai mare. A învățat de mic ce înseamnă greul, având o copilărie plină de violență – bătut atât de tată, cât și de fratele mai mare, Danny. La 16 ani avea 102 de kilograme și lumea îl striga Piggy.

A început să joace baseball, tatăl său îi era antrenor și a slăbit enorm. Și-a dorit o carieră de sportiv, dar s-a îndrăgostit de o fată din grupul de actorie. Așa că drumul său în viață s-a schimbat radical. Dar lui John Malkovich nu i-a fost ușor.

John Malkovich
John Malkovich în „Space Force”

Până la succes, a lucrat ca șofer de autobuz, a cochetat cu biologia și sociologia la facultate, a studiat teatru la două universități din Illinois, renunțând la ambele. Și și-a găsit drumul în Chicago, acolo unde a înființat trupa de teatru Steppenwolf, alături de Terry Kinney, Jeff Perry și Gary Sinise.

A fost nominalizat de două ori pentru Premiile Oscar, prima dată în 1985 pentru rolul din „Places in the Heart” și a doua oară în 1994 pentru „In the Line of Fire”. Iar astăzi joacă în serialul „Space Force” („Forța Spațială”) rolul doctorului Adrian Mallory. Producție pe care, începând de astăzi, o puteți vedea pe Netflix.

Serialul spune povestea generalului Mark R. Naird (Steve Carell), un pilot decorat care visează să conducă Air Force și care este surprins atunci când este desemnat să conducă noua divizie a Armatei Americane: Space Force. Sceptic, dar dedicat, Mark își aduce și familia în baza militară secretă din Colorado, unde el și echipa de cercetători și „Spacemen” sunt însărcinați de Casa Albă să pună cât mai repede „cizme americane pe Lună” (din nou) și să domine spațiul.

Semnat de co-creatorii Steven Carell și Greg Daniels care au mai făcut echipă și pentru mega succesul The Office, serialul este o nouă comedie la locul de muncă, unde mizele sunt până la cer, iar ambițiile și mai mari. Alături de Steven Carell și John Malkovich mai joacă Diana Silvers, Tawny Newsome, Ben Schwartz și actrița premiată cu Emmy, Lisa Kudrow.

Am vorbit cu actorul american John Malkovich despre serialul „Space Force” și iată ce am aflat:

Cum ați ajuns să vă implicați în proiectul „Space Force” și ce v-a atras cel mai mult la el?

Am început să mă implic în cursul verii. Mi-a fost trimisă ideea inițială. La acel moment, scenariul nu era finalizat. Cred că acesta a sosit puțin mai târziu. Mi s-a părut că este o idee foarte amuzantă, foarte potrivită cu momentul actual, iar mediul în care era plasată mi s-a părut ofertant.

Serialul abordează un subiect fascinant cel al spațiului, dar este, în același timp, o comedie. Cum este trasată linia satirică între viața reală și cea imaginară?

Ei bine, aș spune că acesta este mai degrabă un subiect pentru scenariști. Adică, nu că m-aș abține să ofer feedback, dar serialul a fost creat pornind de la o idee pe care au avut-o Greg Daniels și Steven Carell, Greg fiind realizatorul, iar Steven actorul din rolul principal. Dacă am sentimentul că aș putea spune ceva util care să merite, o voi face, dar ei sunt cei care, de fapt, trebuie să scrie. Iar asta, după părerea mea, este o luptă permanentă. Este vorba despre o distanță estetică față de un lucru care a reprezentat un concept încă din vremea Greciei antice, iar aceasta trebuie menținută. În mod constant, serialul trebuie să analizeze aceste limite și aceste probleme. Până la urmă, cred că este vorba tot despre un grup de oameni care încearcă să realizeze ceva împreună și care ar putea să nu fie pe deplin în stare să atingă acel obiectiv. De aici se naște o mare parte din umor.

John Malkovich

Vorbiți-mi puțin despre personajul dumneavoastră, dr. Adrian Mallory. Și spuneți-ne ce anume din el rezonează cu dumneavoastră?

Doctorul Mallory este conducătorul corpului științific din Forța Spațială care își propune să plaseze o forță militară pe Lună. Nu prea are spirit militar. Face mereu observații ironice la adresa personajului lui Steven Carell, generalul cu patru stele pe nume Naird. Atunci când ceva îl afectează direct, i-ar plăcea să riposteze aruncând o bombă.

Cumva Mallory este o reprezentare fidelă a genului de ipocrizie al oamenilor. Ceea ce spun sau fac nu reprezintă și ceea ce sunt ei cu adevărat. Este un om de știință foarte inteligent și amuzant, dar nu este neapărat un personaj comic pe față. Cu o educație aleasă, crescut în străinătate, este clar priceput în domeniul științific, dar și oarecum copleșit de toate celelalte lucruri pe care este nevoit să le facă pentru a fi pe placul armatei sau al președintelui sau al secretarului apărării. Și nu e întotdeauna încântat de toate acestea.

La prima întâlnire cu personajul lui Steve, generalul Naird, este oarecum agresiv, ba chiar ironic și lipsit de respect. Dar, în timp, relația lor se schimbă destul de mult până când, într-un final, cei doi ajung să se sprijine unul pe celălalt. Încearcă să creeze o punte peste prăpastia dintre oamenii ale căror fapte nu reflectă ceea ce gândesc sau ceea ce simt sau ceea ce cred și a căror experiență de viață nu este una obișnuită sau împărtășită.

Cum a fost colaborarea cu actorul Steve Carell?

Cred că este un extraordinar șef de echipă. S-a aflat vreme de decenii în spații dedicate scenariștilor. Și se pricepe foarte bine la asta. Este un actor excelent, foarte, foarte amuzant, care îi apreciază pe ceilalți. De altfel, întreaga distribuție este plină de oameni extrem de amuzanți. Nu mă refer la mine, dar este plină de oameni foarte, foarte amuzanți cărora le place să vadă alți oameni distrându-se. Pe parcursul filmărilor, râdem constant. Sperăm că va râde și publicul, dar noi petrecem o mare parte din zi râzând sau încercând să nu râdem. Este un scenariu foarte amuzant și avem actori foarte haioși. Și, după cum am spus, ba poate chiar mai important într-un fel, cred că membrii distribuției se sprijină reciproc, făcându-le plăcere să-i vadă și pe alții strălucind.

John Malkovich
John Malkovich în „Space Force”

Și colaborarea cu Greg Daniels?

Cred că este foarte inteligent. Stă mai ales în camera dedicată scenariștilor, așa că nu-l vedem foarte mult. Îl vedem doar la cititul scenariului. Uneori vine pe platou, dar e destul de ocupat în camera scenariștilor. Cred că interacționează mai mult cu regizorii și probabil cu Steven. Mi s-a părut foarte receptiv și, evident, foarte inteligent și foarte amuzant. Nu prea știu cum se petrec lucrurile acolo în spatele acelei uși, dar rezultatul este unul foarte fain.

Dr. Mallory are o înfățișare aparte. Vestimentația și, în general, întreaga lui estetică sunt în contrast clar cu cele ale lui Mark. În ce măsură v-a ajutat la construcția acestei înfățișări creatoarea de costume Kathleen Felix-Hager?

Ei bine, nu sunt sigur dacă, inițial, ideea a venit de la Kathleen sau de la Greg sau de la Steve, sau de la toți trei. Foarte devreme, înainte de a începe, mi s-a explicat că dr. Mallory ar fi un tip foarte dichisit, destul de vanitos, căruia îi pasă de îmbrăcăminte, de felul în care arată aceasta și de calitatea ei.

În primele două variante de scenariu nu observasem asta, dar, oricum, asta era ideea. Am fost de acord pentru că, deși îmi place să lucrez cu creatori de costume și am norocul ca mulți creatori de costume extraordinari să se numere printre prietenii mei apropiați și printre minunații mei colegi, aceasta nu a fost ideea mea. După ce am înțeles asta, Kathleen și cu mine am avut o serie de probe, una dintre ele deosebit de lungă. Și cred că vom continua cu asta, dar ea este foarte rapidă. Apoi, pe baza probei, ea s-a gândit la ceea ce mi-ar sta mai bine și mi-ar conveni mai mult și cum aș putea combina ceva de capul meu.

Nu știu de unde a apărut ideea sau dacă a fost vorba despre ceva ce au intuit ei în privința personajului, însă pe parcursul primului sezon sunt dezvăluite aspecte ale personajului pe care nu ți le-ai putea închipui și care poate că nu sunt evidente la prima vedere. Am acumulat ceva experiență legată de modă și de costume în trecut, așa că ar putea fi legat și de asta, dar n-a fost ideea mea.

Cu ce mesaj principal sperați să plece publicul după vizionarea serialului „Space Force”?

Poate că fiecare are un mesaj diferit de spus, de exprimat sau la care s-ar putea gândi. M-am maturizat lucrând într-un colectiv în care trebuia să înveți să lucrezi cu ceilalți în calitate colegi și de egali și să înveți că fiecare om este necesar pentru ca o misiune colectivă să aibă succes. De foarte, foarte multe ori trebuie să lași la o parte neînțelegerile pentru a atinge un obiectiv comun. Am învățat în toată cariera mea că planurile gândite cel mai bine, ale oricui, adesea eșuează.

John Malkovich: De aici se naște și comedia, pentru că, de asemenea, există și destulă suferință generată de acest lucru. Suferința și comedia merg adesea mână-n mână sau, cel puțin, sunt în cârdășie.

Este posibil ca, cel puțin într-o anumită zi sau într-o anumită situație, să nu faci față acestui conflict, acestei tensiuni legate de ceea ce ai vrea să fii capabil să faci sau ceea ce ai vrea să se creadă că ești în stare să faci (pentru că până și acestea sunt două lucruri diferite). În cadrul „Space Force” există multe eșecuri. Desigur, o mare parte din momentele de comedie sunt generate de haos și de eșecuri, dar, dacă există vreun mesaj, aș zice că acesta se referă la colaborarea pentru binele comun. Când mă gândesc la acțiuni colective, nu am în minte, neapărat, sensul sovietic.

John Malkovich: Colaborarea pentru binele comun necesită întotdeauna compromisuri și sacrificii, cel puțin așa pare, din experiența mea.

Există ceva despre care n-am discutat legat de serial sau de experiența dumneavoastră în cadrul serialului și despre care ați vrea să vorbiți?

Îmi place foarte mult întreaga scenografie. Și, evident, aici sunt incluse și costumele și recuzita. Scenografa noastră, Susie Mancini, a făcut o treabă foarte bună, în orice caz, ca un designer italian, într-un stil pe care în copilărie l-am urât oarecum (în absența unui cuvânt mai potrivit), un fel de brutalism, dar pe care acum, în ultimii câțiva ani, l-am reanalizat. Consider că a fost adăugat un element vizual foarte potrivit, plăcut de privit și inteligent.

Apoi talentul de comedieni al acestor oameni, Steven fiind liderul serialului; dar și Ben Schwartz este extrem de amuzant, la fel ca Tawny și Diane Silvers. Don Lake este foarte amuzant. Jimmy O. Yang este foarte amuzant. Cu toții mă fac să râd în fiecare zi. Și mai sunt și alții care vin și pleacă, precum Noah Emmerich, cu care am mai lucrat în trecut și care are o interpretare nemaipomenită.

De asemenea, îmi place să mă aflu în preajma unui grup de actori care, în mare parte, sunt și scenariști, așa că au un simț al textului foarte bine dezvoltat, alături de o echipă de scenariști extrem de talentați, aflați pe aceeași lungime de undă cu regizorii care ni s-au alăturat și sunt convins că toate acestea vor continua. Desigur, totul pornește de la scenariu, dar cred că acest serial se bucură de nenumărate talente și sper că va rezulta un produs valoros și bine închegat.

Share this article

Pe aceeași temă

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora