Căutare

Share this article

Până acum câteva luni, Cristina Uceanu era unul dintre oamenii de bază ai lui Adi Perjovschi, fiind hair stylistul la care apelau foarte multe doamne ce-și doreau să fie frumoase. Aproape opt ani de zile a lucrat în salonul lui până într-o zi când, pasiunea ei pentru mașini a făcut-o să se înscrie la o școală de mecanici auto.

Cristina Uceanu, timp de jumătate de an, a fugit de la salon la școala de mecanici auto, a învățat toată teoria legată de motoare, a îmbrăcat salopeta și s-a băgat pe sub mașini pentru a pune în practică ce i s-a predat. La începutul lunii viitoare va deveni mecanic auto cu acte în regulă și o vom găsi într-un service auto.

De unde vine pasiunea pentru mașini, cine îi repară mașina și cum a reușit Cristina Uceanu să renunțe la foarfece și perii de păr pentru a deveni mecanic auto, aflați în câteva minute de lectură.

Foto: Raduly Laszlo

Când vei lucra cu acte în regulă la un service auto?

Ar trebui să se întâmple asta oficial, la începutul lunii decembrie, după ce voi termina școala și examenele.

Eu în acest moment fac școala de mecanici auto.

Cât durează școala aceasta?

Șase luni.

Foto: Raduly Laszlo

Și ce înseamnă examenul final?

Din câte am înțeles, examenul va fi numai teoretic din toată materia. Despre ce înseamnă strângeri la cuplu și tot felul de detalii pe care nu le va înțelege nimeni.

Dar tu la școală faci teorie?

Și teorie și practică.

Și vei merge către tinichigerie?

Nu, mecanică pură. Adică voi repara tot ce se află sub o mașină, de la roți până la motor.

Tu ai mașină?

Da.

Foto: Raduly Laszlo

Și de când ți-o repari singură?

De când am început școala. Băieții de la atelier stau lângă mine și mă ajută atunci când mă mai împotmolesc.

Dar de unde pasiunea asta pentru mecanică?

Mie mi-au plăcut mașinile de mică. Chiar am o poză cu mine la volan, la câțiva ani. Țin minte că atunci când mergeam cu taică-meu la vulcanizare cu Dacia, puneam o sută de mii de întrebări, lucru pe care îl fac și acum. Am tâmpit pe toată lumea. Mi se pare fascinant cum o mână de șuruburi și o mână de alte accesorii fac un mecanism total care merge și mai face și performanță.

Ce erau părinții tăi?

Tatăl meu e antrenor de fitness, iar mama acum e și ea antrenoare de fitness. Însă tata mă lua de la 4-5 ani la SIAB unde mă urcam pe toate mașinile.

Cu ce te jucai tu când erai mică?

Cu niște mașinuțe Ferrari de la Shell. Îmi amintesc și acum că le primea tata la bonuri de benzină. Strângea puncte și îmi aducea mașinuțele acasă.

Foto: Raduly Laszlo

Dar hair stilist cum ai ajuns?

Mi-a plăcut și treaba asta cu părul pentru că-mi tundeam păpușile când eram mică…

Deci ai avut și păpuși…

Da, am avut și niște păpuși, dar am renunțat rapid la ele. Am ales meseria asta de hair stilist și dintr-o conjunctură. L-am cunoscut pe Adi (n.r. Adi Perjovschi) pe vremea când făcea antrenamente cu taică-meu la sală. El m-a întrebat dacă vreau să vin la el la salon să încerc, m-am dus vreo două luni într-o vacanță de vară și s-a lipit de mine.

Rezonez și cu partea de beauty, însă mi s-a părut că e momentul să fac tranziția ca să văd și ce se găsește în partea cealaltă.

Cristina Uceanu în salonul Jovsky Studio

Cât ai lucrat cu el?

Opt ani.

Și pentru asta ai făcut altă școală, cea de coafeză?

Da.

Cristina Uceanu alături de Adi Perjovschi

Ai un iubit?

Da.

Și cine îi repară mașina?

Probabil că eu o să i-o repar.

E mai priceput ca tine la mașini?

Nu vreau să mă pronunț 😄

Ce mașină ți-ai dori să ai?

Eu deja am BMW, aceasta fiind mașina mea de suflet. Pentru mine nu există altă mașină. Dar dacă ar fi să-mi aleg altceva de la BMW ar fi un E30 M3.

Foto: Raduly Laszlo

Adică una sport?

Da. E30 e un BMW seria 3 mult mai vechi. E de fapt a doua serie de seria 3 care s-a fabricat, este o mașină foarte rară.

Dar tu ți-ai găsit întâi un loc de muncă într-un atelier și apoi te-ai apucat de școală sau cum?

M-am apucat de școală neștiind absolut nimic. Eram 0 la mecanică. M-am dus la cursuri constant, la practică constant, iar acum pot spune că înțeleg principiul și chiar sunt multe operațiuni pe care le pot face singură. Vreau să învăț, despre asta cred că va fi vorba în următorii ani.

Foto: Raduly Laszlo

Dar la ce atelier te angajezi?

La B Force. Ei sunt cei care organizează și școala.

Și cât o să câștigi tu ca mecanic auto?

În funcție de cât de bună voi fi. Probabil, ca în orice domeniu, voi începe de undeva și voi crește pe parcurs.

Dar o să te mai duci și la salon?

O să încerc să  le fac pe amândouă în paralel, să vedem cum merge treaba.

Cristina Uceanu și colegele ei de la Jovsky Studio

Dar o să ai mâinile pline de ulei…

Uite-mă că nu sunt așa rău, iar acum fac practică ca și cum aș lucra. Lucrăm cu mănuși, nu suntem chiar așa sălbatici. E o meserie mai murdară, ce-i drept, dar se curăță. 😄

Clientele tale de la salon știu că-ți schimbi meseria?

Da. Toate sunt încântate, fascinate și mare parte din ele mă încurajează. Au mai fost și câteva care au reacționat ca și cum le-aș abandona, dar acesta e drumul meu, nu pot să mă opresc.

Cristina Uceanu și prima sa meserie

De ce spui că e drumul tău?

Așa simt. Cel puțin în acest moment, acesta e drumul și visul meu.

Dar când erai mică ce voiai să te faci?

De toate. 😄Nu știu când s-a sedimentat chestia asta, știu că tot timpul am avut, pe fundal, o treabă cu mașinile și tot timpul am fost înconjurată de prieteni care aveau o relație aparte cu mecanica, cu garaje, cu tot ce ține de mașini. Eu tot timpul am pus întrebări și am ținut pasiunea asta în mine până a dat pe dinafară. Așa că a trebuit să mă duc să învăț.

Te jucai cu fetele când erai mică?

Mai mult cu băieții. Aveam și niște prietene, dar îmi plăcea să mă joc cu cazemate, cu pistoale, cu mașini… 😄

Și dacă o să ai un copil, ce meserie ți-ar plăcea să aibă?

Nu știu, să-și aleagă singur ce-i place. Nu vreau să intervin sub nici o formă.

Părinții tăi ce zic?

Taică-meu e „ușor” panicat. Mi se pare că s-a speriat puțin de tranziția aceasta și de faptul că o iau de la capăt, dar e asumat totul.

Foto: Raduly Laszlo

Și mama ta?

Mama merge cu valul, nu a zis nimic. Bine, eu am fost și destul de independentă dintotdeauna și nu e foarte mult loc să-mi spui „nu”.

Și te vezi făcând asta tot restul vieții tale?

S-ar putea să fie o treabă de tranziție. Eu vreau să mă apuc și de un proiect de drift în motor sport. E o mașină la care lucrez și vreau să încep să ies cu ea în weekend-uri să exersez ca să aflu exact cum se face. Driftul e complet diferit de condusul clasic, dar ca orice motor sport e ceva foarte costisitor și trebuie să văd cum o pot scoate la capăt.

Și mașina asta când ți-ai luat-o?

O am de aproape trei ani. Înainte am avut altă mașină. Conduc de la 18 ani. Când toată lumea învăța pentru BAC, eu învățam pentru școala de șoferi. 😄

Și e o asociație unde trebuie să te înscrii ca să practici acest sport?

Da, e o asociație și avem campionat național de niște ani de zile. E încă în tatonare situația, e ceva care mă sperie puțin pentru că tabloul de ansamblu pare foarte mare, dar cred că acesta este motivul pentru care ar trebui să mă arunc.

Cum sunt femeile la volan?

Mi se pare că femeile la volan sunt foarte timorate pentru că li s-a spus, în mod explicit, că nu știu să conducă. Dar nu cred că e adevărat.

Tu nu ai întâlnit femei care nu știu să conducă?

Am întâlnit și bărbați care nu știau să conducă. Mi se pare că ni s-a spus foarte mult că nu știm și ne-a intrat în cap lucrul acesta, obligându-ne să acceptăm ca atare situația.

Iubitul tău ce spune că vei fi mecanic auto?

E încântat. „Prietena mea e mecanic”, așa mă prezintă. 😄

Și o să lucrezi doar pe BMW?

Da.

Și dacă vin la tine cu o Dacie nu mi-o repari?

Tu personal? Nu știu. Lăsând gluma la o parte, service-ul este specializat pe BMW și nu vin alte mașini. În plus, am învățat și la școală că nu ai cum să te pricepi foarte bine la toate brandurile de mașini deoarece fiecare brand are particularitățile lui. Dacă vrei să fii foarte bun, e bine să-ți alegi un brand și să-l știi ca pe „Tatăl nostru”. 😄

Foto: Raduly Laszlo

Ar putea fi considerat un regres în carieră?

Nu. Meseria asta e văzută ca fiind ceva ce poate să facă oricine.

Asta nu cred…

Mie așa mi se pare că toată lumea crede că e ușor să fii mecanic. Schimbător de piese e ușor să fii. Dar pentru asta trebuie să fii, înainte de toate un diagnostician foarte bun. A avut taică-meu niște probleme cu mașina, nu m-a întrebat, s-a dus la un service și a schimbat o mulțime de piese, mașina fiind în continuare la fel. Avem foarte puțini diagnosticieni buni. Majoritatea văd că e o piesă stricată, o schimbă pe aceea, dar nu se gândesc care e cauza.

Câte accidente ai făcut până acum?

În a treia zi de carnet am făcut primul accident, într-o parcare. În rest, mi se întâmplă să intre lumea în mine. Vina mea este doar atunci când primesc amenzi de radar. 😄

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO