Viața și moartea lui Michael Gambon: De la teatru la Hogwarts și dincolo de Harry Potter - LIFE.ro
Mergi la conținut

Viața și moartea lui Michael Gambon: De la teatru la Hogwarts și dincolo de Harry Potter

După ce și-a pus amprenta la Londra în anii 1970, Michael Gambon a continuat să joace o gamă largă de roluri, inclusiv Edward al VII-lea, Oscar Wilde și Winston Churchill. Michael Gambon, actorul de origine irlandeză, care a atras aprecieri atât din partea publicului, cât și a colegilor pentru munca sa pe scenă și pe ecran, și care a câștigat un renume și mai larg ca Dumbledore, directorul ferm, dar amabil, al școlii de vrăjitori Hogwarts, în „Harry Potter”. filme, a murit. Avea 82 de ani.
Share this article

După ce și-a pus amprenta la Londra în anii 1970, Michael Gambon a continuat să joace o gamă largă de roluri, inclusiv Edward al VII-lea, Oscar Wilde și Winston Churchill.

Michael Gambon, actorul de origine irlandeză, care a atras aprecieri atât din partea publicului, cât și a colegilor pentru munca sa pe scenă și pe ecran, și care a câștigat un renume și mai larg ca Dumbledore, directorul ferm, dar amabil, al școlii de vrăjitori Hogwarts, în „Harry Potter”, a murit. Avea 82 de ani.

Michael a murit liniștit în spital, cu soția sa, Anne, și fiul Fergus la patul său

Familia domnului Gambon a confirmat moartea acestuia într-o scurtă declarație emisă joi printr-o companie de relații publice. „Michael a murit liniștit în spital, cu soția sa, Anne, și fiul Fergus la patul său, în urma unui atac de pneumonie”, se arată în comunicat. Nu a identificat spitalul unde a murit.

Citește și: Faimosul Harry Potter gata să devină tată. Cum arată povestea de viață a lui Daniel Radcliffe, copilul celebru al cinematografiei moderne

Descoperirea care l-a determinat pe actorul Ralph Richardson să-l numească „marele Gambon” a venit odată cu interpretarea domnului Gambon în „Viața lui Galileo”

Descoperirea care l-a determinat pe actorul Ralph Richardson să-l numească „marele Gambon” a venit odată cu interpretarea domnului Gambon în „Viața lui Galileo” a lui Bertolt Brecht, la Teatrul Național din Londra, în 1980, deși el se bucurase deja de un succes modest, în special în piesele lui Alan. Ayckbourn și Harold Pinter.

Peter Hall, pe atunci directorul artistic al Teatrului Național, l-a descris pe domnul Gambon (pronunțat GAM-bonn) drept „nesentimental, periculos și extrem de puternic”. El și-a amintit în autobiografia sa că a abordat patru regizori de frunte pentru a-l accepta în rolul principal, doar pentru ca aceștia să-l respingă ca „nu suficient de vedetă”.

Michael Gambon a entuziasmat nu numai criticii, ci și colegii săi interpreți

După ce John Dexter a acceptat să-l îndrume în ceea ce domnul Gambon trebuia să-l descrie drept cel mai dificil rol pe care l-a jucat vreodată, amestecul de energie vulcanică și tandrețe, senzualitate și inteligență pe care l-a adus în rol – în care avea între 40 și 75 de ani. — a entuziasmat nu numai criticii, ci și colegii săi interpreți.

După cum și-a amintit domnul Hall, ferestrele vestiarelor de la National, care dau spre o curte, „după prima noapte au conținut actori în diferite stări de dezbrăcare aplecându-l și aplaudându-l – un omagiu unic”.

Asta i-a adus domnului Gambon o nominalizare pentru cel mai bun actor la Premiile Olivier

El avea să câștige premiul în 1987 pentru interpretarea sa în rolul lui Eddie Carbone în „A View From the Bridge” de Arthur Miller la Teatrul Național. Din nou, amestecul lui de vulnerabilitate și forță viscerală a impresionat publicul; Miller a declarat că performanța domnului Gambon în calitate de marinar în conflict a fost cea mai bună pe care o văzuse. Domnul Ayckbourn, care a regizat producția, l-a descris pe domnul Gambon ca fiind uimitor.

Citește și: Noul film Harry Potter, o călătorie prin timp plină de emoţii

„Într-o zi a stat în sala de repetiții și a izbucnit în lacrimi – fără să se întoarcă în scenă, fără mâini în fața feței”, a spus domnul Ayckbourn. „Stătea acolo și plângea ca un copil. A fost sfâșietor. Și s-a supărat foarte bine. Ar putea fi înfricoșător.”

Michael John Gambon s-a născut la Dublin pe 19 octombrie 1940

A devenit dublu cetățean britanic și irlandez după ce el și mama sa croitoreasă, Mary, s-au mutat la Londra pentru a se alătura tatălui său, Edward, un inginer care a ajutat la reconstrucția orașului după el. fusese puternic bombardat în 1945.

Din propria recunoaștere, a fost un elev visător, deseori pierdut în fanteziile de a fi alți oameni și a părăsit școala „porc ignorant, fără calificări, nimic”. Când familia s-a mutat din nordul Londrei în Kent, el a devenit ucenic producător de scule la Vickers-Armstrongs, care era renumit pentru că a construit avioanele de luptă Spitfire din Marea Britanie.

Adolescentul dl Gambon nu văzuse niciodată o piesă

A spus că nici măcar nu știe ce este o piesă – dar când a ajutat la construirea decorurilor pentru o societate dramatică de amatori din Erith, Kent, i s-au oferit câteva roluri mici pe scenă. „M-am dus la vroom!”, și-a amintit el. „M-am gândit, Isuse, asta este pentru mine, vreau să fiu actor.” S-a alăturat teatrului de stânga Unity din Londra, cântând și luând lecții de improvizație la Curtea Regală.

Acest lucru l-a încurajat să scrie lui Micheal MacLiammoir și Hilton Edwards, fondatorii Teatrului Gate din Dublin, pretinzând că este un actor din West End care trece prin oraș în drum spre New York. A urmat o invitație, la fel ca și o slujbă ca cel de-al doilea domn din „Othello”, urmată de o ofertă de a se alătura noului Teatru Național al lui Laurence Olivier, care (a spus domnul Gambon) era în căutarea unor oameni robuști de șase picioare ca el pentru a juca la purtători de sulițe.

Au urmat mai multe roluri mici sau necuvântătoare

Domnul Gambon și-a amintit puțin, dar i-a spus „Doamnă, trăsura ta așteaptă” lui Maggie Smith într-o comedie de la Restaurare – până când Olivier însuși l-a sfătuit să caute părți mai bune în provincii. Așa a făcut-o, modelând îndeaproape un Othello în Birmingham în 1968, pe Moor, faimos jucat la National de Olivier, un actor, domnul Gambon, a spus că l-a privit întotdeauna cu „cu uimire absolută”.

Citește și: Cele mai interesante locații de filmare pentru seria Harry Potter

Dl Gambon nu și-a pus amprenta la Londra până în 1974, când a jucat rolul unui chirurg veterinar lent la minte în trilogia lui Alan Ayckbourn „Cuceririle normande”. O scenă, în care s-a așezat pe scaunul unui copil atât de jos încât doar jumătate din fața lui era vizibilă, a devenit celebrată pentru hilaritatea pe care o genera. Într-adevăr, a spus domnul Gambon, el a văzut de fapt un bărbat „râzând atât de mult încât a căzut de pe scaun și s-a rostogolit pe pasarelă”.

Domnul Gambon a spus că nu-i plăcea să se uite în oglindă; atât de neplăcut i s-a părut chipul, încât l-a comparat cu o pungă de plastic mototolită

Gălcile sale și corpul său greu au însemnat că nu a jucat niciodată pe Hamlet sau vreun personaj evident eroic sau arătos convențional, totuși a câștigat admirația universală pentru versatilitatea sa. Părea capabil să crească sau să se micșoreze după bunul plac. Pentru un bărbat, în comparație cu un tăietor de lemne, el era uimitor de trecător și de agil. Un critic l-a văzut ca pe un rinocer care putea aproape să danseze tip tap.

Și a adus o delicatețe paradoxală multor roluri: Regele Lear și Antony, pe care i-a jucat în tandem pentru Royal Shakespeare Company; roluri principale în „Tradarea” și „Vremurile vechi” ale lui Pinter; Volpone de Ben Jonson la Teatrul Național; și restauratorul îndurerat din filmul „Skylight” al lui David Hare, un spectacol pe care l-a luat de la Londra la Broadway, unde i-a adus o nominalizare la premiul Tony pentru cel mai bun actor în 1996.

La acea vreme, el era cel mai bine cunoscut în Statele Unite pentru un spectacol de televiziune

La acea vreme, el era cel mai bine cunoscut în Statele Unite pentru un spectacol de televiziune ca invalidul care visează cu ochii deschiși din apreciata mini-serie din 1986 a lui Dennis Potter, „The Singing Detective”. Deși spunea mereu că teatrul era marea lui dragoste și că tânjea după el când era plecat, el apărea adesea pe ecrane mari și mici în timpul unei cariere în care practic nu era niciodată fără muncă.

Din 1999 până în 2001, a câștigat succesive premii BAFTA pentru cel mai bun actor, pentru „Wives and Daughters”, „Longitude” și „Perfect Strangers”. Portretul lui Lyndon B. Johnson în mini-seria din 2002 „Path to War” i-a adus o nominalizare la Emmy, la fel ca Mr. Woodhouse în adaptarea din 2009 a piesei „Emma” a lui Jane Austen.

Sursa foto: Facebook

Share this article

Citește mai multe


Creșterea taxelor | Ce se întâmplă cu banii de pensii ai românilor și cu investițiile la bursă
Cu investiții totale de 23,5 mld. lei pe bursă – adică aproape un sfert din banii de pensii private ai românilor – fo...
Creșterea taxelor | Biriș pune punctul pe ”i”: Pierdem miliarde din PNRR sau supărăm mediul de afaceri?
Pus în fața unui deficit bugetar scăpat de sub control, Guvernul României are în prezent de ales: crește impozitele ș...
Cum se simte oboseala cauzată de cancer. Apare aproape în toate tipurile de neoplasme avansate
Cum se simte oboseala de la cancer? Oboseala este un simptom comun al cancerelor avansate, însă acest tip de oboseală...
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu
Asociația Caritas Alba Iulia, despre reforma sistemului de asistență socială: Serviciul social nu e muzeu Sectorul fu...
Animalul de companie are o respirație urât mirositoare? Iată câteva cauze
Nimic nu se compară cu afecțiunea câinelui, cu excepția cazului în care animalul de companie are un caz grav de halit...
Cum dansează pe manele mireasa lui Oțil și nașa Roxana Ionescu. Ramona Olaru și Diana Munteanu, campioane și ele
Dani Oțil și Gabriela Prisăcariu au făcut cununia religioasă duminică, 30 iulie, la 2 ani de când au devenit soț și s...
Spune-le și altora