fbpx

Căutare

Share this article
Aventură însoțită de

Pentru noi ideea de a ne construi un van a început odată cu pandemia. Ne uitam la tot felul de seriale și documentare cu oameni care trăiau remote, în tiny houses, care plecaseră prin lume doar cu rucsacul în spinare sau pe bicicletă. Dacă ai nevoie de puțină inspirație, îți recomandăm Tiny House Nation, Pedal the World sau Expedition Happiness. Și, la un moment dat, am zis „hai”. 

Evident că de la acel „hai” și până astăzi au trecut timp, frustrări, cheltuieli. Dar, se spune că drumul este mai important decât rezultatul final, nu? 

Cum am ajuns să îi alegem numele KUF pentru van

Toți vanliferii adevărați au nume pentru mașinile lor. Asta înveți după primele video-uri de pe Youtube. În cazul nostru nu am prea avut inspirație, însă, ne-a ajutat numărul mașinii. Cu alte cuvinte, a venit deja botezată. 

Cum am găsit-o pe KUF? În primul rând, așa cum spuneam mai devreme, toată nebunia a început în pandemie, așa că nu puteam ieși din țară, deci variantele nu au fost foarte multe. Dar am găsit mașina la un dealer auto din București. Voiam o dubă în care să încăpem în picioare – eu am 1,80, așa că lucrurile acestea sunt destul de importante. Apoi, ne doream o mașină care să nu fie nici foarte lungă, nici foarte înaltă – nu mai condusesem niciodată o autoutilitară și nu știam cum o să fie experiența aceasta, dar să știți că parbrizul și oglinzile mari ajută enorm. Și, în cele din urmă, ne trebuia o mașină care să se încadreze în bugetul pe care îl tot ridicam pentru că voiam o mașină mai nouă de 2015 și sub 200.000 de kilometri (am ajuns să dăm 10.000 de euro pe ea).

Așa am ales Ford Transit. Probabil o să citiți pe forumuri tot felul de dispute între el și Mercedes-Benz Sprinter, FIat Ducato sau Volkswagen Crafter, însă cred că totul ține de moment și de noroc. Clar, fiabilitatea, consumul și ușurința cu care poți adapta mașina la conversie sunt foarte importante, dar dacă vrei să te înhami la această aventură, lucrurile o să vină de la sine. 

Și apoi, mai este și veșnica întrebare: dar de ce nu ați luat un van gata făcut sau, mai bine, o autorulotă? Îți spun motivele noastre: 

  1. ne-am dorit să avem experiența conversiei – nu suntem neapărat foarte do it yourself, dar două fete care fac un van sună interesant, nu?
  2. am vrut să fie după nevoile și ideile noastre – dacă ai găsi una făcută, probabil că vei ajunge să tot schimbi lucruri la ea
  3. nu am vrut autorulotă – e foarte mare, consumă mult și nu poți intra, în străinătate, în orașe
  4. bugetul – una gata făcută este peste 30.000-40.000 de euro
van
vanLIFE în Europa

Pe unde mergem cu vanLIFE în Europa și cât a durat conversia

Să începem cu lucrurile mai plăcute. Atunci când ne-am apucat de toată aventura asta, ne-am dorit să ajungem în nordul Europei – Norvegia, Suedia, Danemarca, Finlanda. Dar cum am făcut conversia noi, împreună cu părinții și prietenii (mulțumim!), lucrurile au durat mai mult. În plus, nici vremea nu ne-a ajutat foarte mult – noi ne-am cumpărat mașina la finalul verii trecute, am stat să așteptăm niște informații pentru omologarea RAR (mai jos mai multe informații) și am început munca la final de toamnă. Apoi a venit vremea rece – dacă nu ai un garaj în care să lucrezi, e imposibil. Și așa am trecut de primăvară și planul cu nordul Europei a căzut. 

Ne dorim o aventură de șase luni, iar în nord nu prea poți să mergi mai târziu de septembrie. Așa că, o luăm după soare – Spania, Portugalia, cu puțin de Franța, Italia, Slovenia și Ungaria. 

Spuneam mai devreme că am luat mașina la finalul verii trecute și acum suntem în vara lui 2021. Conversia noastră nu a durat chiar un an, dar pe acolo. Am pierdut destul de multe luni – mai bine de trei – căutând și așteptând răspunsuri cu omologarea. Sper ca voi să fiți mai norocoși. Ideea este că o astfel de conversie durează câteva luni, mai ales dacă ai și job full time și lucrezi doar în week-enduri. Altfel, dacă stai zi și noapte și muncești, cred că poți termina în vreo două luni (pune la socoteală și cât aștepți după produse).

Citește și: Cum trăiesc cei doi români pe care pandemia de coronavirus i-a prins cu autorulota în Spania, într-un sat de la poalele munților Pirinei
van

Cât ne-a costat și ce este cel mai scump lucru pe care trebuie să-l bugetezi

Un răspuns scurt ar fi: cât te-a costat mașina o să fie și conversia. Dar lucrurile nu sunt așa simple. În primul rând, după toată documentarea pe care o faci, alege-ți un model de conversie pentru mașină – pe noi ne-a ajutat să avem o mică simulare făcută în Sketch.

Schiță făcută în Sketch

Apoi, primul lucru pe care îl vei face este curățenia. Sfatul meu este să-ți chemi toți prietenii în ajutor. Crede-mă, chiar dacă e o suprafață foarte mică, practic mai mică decât o cameră dintr-un apartament, o să-ți ia foarte mult.

van
vanLIFE: primul pas este curățenia

După asta urmează izolația – oricâte comentarii ai auzi că nu ai nevoie de așa ceva, ai. Seara se face frig și ziua extrem de cald. După izolație câștigi 5-10 grade. Noi am folosit vată minerală bazaltică pentru laterale și panouri termoizolante din PIR (spumă rigidă de poliizocianurat) pentru plafon și podea.

izolație PIR
Izolație cu panouri termoizolante din PIR (spumă rigidă de poliizocianurat) pentru plafon și podea.

Nu uita nici de benzile pentru izolarea fonică. 

izolație fonică
Izolația fonică este foarte importantă într-un van

Pentru a închide mașina am ales să folosim linoleum pentru podea – se înălțase destul de mult și am vrut să câștigăm câțiva centimetri. Pentru laterale am folosit un parchet care ne-a rămas de când părinții Danei își făceau casa. Iar pentru plafon am optat pentru un lambriu PVC.

Structura pe care o alegi pentru mobilă este importantă. Noi am optat pentru profile de aluminiu. Sunt mult mai ușoare în comparație cu o structură de lemn, de exemplu. Pe de altă parte, sunt mai scumpe. Evident, nu am știut asta la început. Dar pe lângă faptul că am devenit clienți fideli ai firmelor care vând așa ceva (profilele și, mai ales, piulițele nu se găsesc foarte ușor), a fost o experiență interesantă. Nu ca de Lego, cum am sperat la început, dar interesantă. Dacă ai posibilitatea să faci mobila într-un atelier și apoi doar să vii să o montezi, ajută foarte mult. Să lucrezi la poziție nu e chiar ușor, dar dacă noi am reușit, sigur o poți face și tu. Important este să ai un loc cu prize în care să lucrezi (dacă mașina este în București, nu e chiar cel mai ușor lucru din lume). Și, nu în ultimul rând, ai grijă ce butoni alegi pentru mobilă: trebuie să fie unele care se pot bloca ca să nu se deschidă sertarele în mers.

van
Structura mobilei a fost făcută cu profile de aluminiu

Dacă o să muncești în van, atunci o să ai nevoie de un spațiu special amenajat pentru asta. Noi am ales să scoatem peretele despărțitor, să întoarcem bancheta de două locuri a copilotului și să punem o masă rotativă (una pe care am luat-o dintr-un magazin care face bărci). 

Cel mai greu lucru este partea de electric. Aici vorbim și de cea mai mare parte de buget. Noi ne-am pus panouri solare și am ales acest model: Panou fotovoltaic half-cut Solarwatt Eco 120M-335W. Important aici este să te gândești ce consum de energie vei avea și în funcție de asta îți comanzi și aparatura. Și o să tot comanzi – conductori, cabluri, prelungitoare, convertoare, prize și lista pare că nu o să se termine. Partea de electric este mai bine de jumătate din buget.

van
KUF în timp ce montau panourile solare

Aici e bine de știut că dacă ai nevoie de un mic ajutor, ING Bank este alături de visurile tale. Poți folosi cardul de cumpărături ING Credit Card ce are până la 24 de rate la parteneri sau 3 rate oriunde în lume*. Doar în țările cu avertizare de călătorie* nu ai cum să-l folosești. Altfel, n-ai de ce să-ți faci griji. Are și perioada de grație de până la 45 de zile și reduceri extra la cumpărături. Poți plăti din vârful patului, fără să mai cauți plasticul, deoarece ai datele cardului în Home’Bank.

Primești cardul de credit cu banii pe loc: trebuie doar să dai o fugă până într-un ING Office cu actul de identitate și poți primi cardul cu limita de credit pe loc. În plus, plătești doar emiterea cardului de credit – 35 de lei – și administrarea lui anuală. Mai multe detalii ai aici

Și, poate chiar cel mai important, la ING eșalonarea cumpărăturilor se poate face la orice magazin. Poți să-ți activezi planul de rate direct din Home’Bank sau în cel mult 10 zile prin SMS. Cumpărăturile sunt împărțite în rate egale fără pic de dobândă. ING Credit Card e super antrenat la flexibilitate și se pliază după cum decizi tu și portofelul tău. Așa că, poți alege în fiecare lună cât să plătești în plus față de suma minimă de plată. Și ca să ții dobânda mereu pe 0, tot ce trebuie să faci e să achiți lunar totalul de plată afișat în extrasul de cont și în SMS-ul primit. Poți rambursa această sumă prin ING Home’Bank sau direct la bancomat, în contul cardului de credit.

Pe scurt, ce e de știut despre ING Credit Card: te ajută atunci când vrei să-ți îndeplinești un vis. Pentru noi a fost să ne facem un van și să plecăm prin Europa timp de șase luni. Pentru tine poate să fie o schimbare de mobilă sau poate a apărut un nou gadget pe care ți-l dorești ori te tot uiți pe net la poze din Bali. Cu cardul de cumpărături ING Credit Card le poți face pe toate și încă muuulte altele.

van
Spațiul de depozitare este esențial

Trebuie să omologhezi un van la RAR

Ultimul punct înainte să-ți faci bagajul și să pleci cu un van în vacanță este omologarea. Ai nevoie de avizul RAR, în special atunci când ai avut o dubă (adică o autoutilitară). Și aici lucrurile nu sunt deloc ușoare. Să te pregătești cu răbdare și cu taxe în jur de 1.000 de euro. Dar mai multe despre acest subiect sau orice alte întrebări ai avea, te invit să ne scrii pe Instagram – ne găsiți @vanlife_in_europa.  

* Cu excepția țărilor Iran, Siria, Sudan, Coreea de Nord și Cuba.

** Dacă iei un ING Credit Card de 5.000 de lei ai 0 comision analiză, 0 lei comision administrare linie de credit, 35 lei pe an emitere card şi tot atât comision de administrare card aplicabil la finalul primului an, 0% dobândă pentru plăţile eşalonate în rate lunare şi rambursate conform planului. Dacă retragi imediat în numerar toată suma vei avea dobânda 25% pe an, rată lunară 475,22 lei şi DAE 28,07% iar într-un an vei da înapoi 5.703 lei. În vederea calculării ratei lunare, DAE şi a valorii totale de plată s-au luat în calcul ipoteza că valoarea totală a creditului este trasă imediat şi în întregime, creditul se acordă pentru o perioadă de un an şi va fi rambursat în 12 luni în sume lunare egale, iar nivelul costurilor şi al ratei dobânzii vor rămâne neschimbate pe întreagă perioada de derulare a creditului. Calculul nu are în vedere existenţa vreunui Plan de rate.

Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next
promoted
articles
loading...

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO