Cât de mult îți poate afecta carantina relația de cuplu? Și ce înseamnă pentru un artist această perioadă de criză? De vorbă cu artistul Cătălin Milea - LIFE.ro
Prima pagină » Cât de mult îți poate afecta carantina relația de cuplu? Și ce înseamnă pentru un artist această perioadă de criză? De vorbă cu artistul Cătălin Milea
Cât de mult îți poate afecta carantina relația de cuplu? Și ce înseamnă pentru un artist această perioadă de criză? De vorbă cu artistul Cătălin Milea
Cătălin Milea consideră că această perioadă de carantină pe care toată lumea o consideră foarte dificilă a venit împreună cu un mesaj pozitiv – „oprește-te, privește în jurul tău, ascultă, fii prezent, fii recunoscător”. De aceea, încearcă în fiecare zi să facă ceva pentru oamenii care nu mai vor să se uite la știri în buclă despre subiecte care transmit venin și panică, iar asta înseamnă spectacole de jazz pe Facebook, într-un proiect numit „Gustări muzicale – Jazz în sufragerie”.
S-a hotărât să facă muzică atunci când colegul său de bancă din liceu l-a pus să asculte Duke Ellington & John Coltrane. Și de atunci a ajuns să cânte pe scene din întreaga lume, să învețe în Olanda și să primească o bursă la New York. Iar când a fost invitat să plece în China, a refuzat și a ajuns în America de Sud, acolo unde a cunoscut-o pe Sumeia Ananda. S-a îndrăgostit și s-a regăsit.
Cătălin Milea a revenit de un an în țară și încearcă, pe lângă muzică, să îi ajute pe oameni să se cunoască, să-și găsească drumul în viață și să se vindece prin muzică. Iar, împreună cu soția sa Sumeia Ananda, Cătălin Milea ține și workshop-uri pentru cupluri.
De aceea, am vorbit cu el despre ce înseamnă această pandemie de coronavirus pentru un artist. Cum poți lua ce este mai bun dintr-o perioadă dificilă, dar și cum poți trece peste carantină împreună cu partenerul tău de viață.
Cătălin Milea, am văzut că susții concerte de jazz pe Facebook, cum te-ai gândit la acest lucru?
Așa am simțit, mi-am dorit să rămân aproape de oamenii pentru care cântam până să vină vremea carantinei. Și cum jazz-ul înseamnă spontaneitate, improvizație, am și început o serie de întâlniri online, cu invitați, numite „Gustări muzicale – Jazz în sufragerie”. Se întâmplă în fiecare duminică după amiază, cântăm, povestim, ne delectăm cu o cafea, gustări, după preferințe. Ne animăm cu muzică și atmosferă bună și asta ne ajută să ne simțim mai aproape unii de alții în perioada asta.
Ce înseamnă pentru un artist această perioadă de criză? Cât de mult te-a afectat? Și care crezi că este rolul tău ca artist în această perioadă?
Nu o resimt ca o criză, dar asta e percepția mea, fiecare are altă poveste binențeles. Cu toții suferim pentru ce se întâmplă, dar eu pot alege ce doresc să creez cu timpul meu, fiecare poate fi un mare artist al timpului său. E un moment de schimbare, în care stilul de viață și rutina zilnică pe care le aveam sunt întrerupte brusc.
Cătălin Milea: Mai limpede ca oricând vedem că putem renunța de fapt la tot ce nu era cu adevărat necesar în viața noastră, la societatea de consum în care trăim, la goana zilnică după bani și iluzia fericirii, pentru a le schimba cu ceva mult mai valoros.
Ni se arată șansa unui nou început, cu un stil de viață mai simplu, uman, mai aproape de natură. Mesajul pe care l-am primit este: oprește-te, privește în jurul tău, ascultă, fii prezent, fii recunoscător! În aceste momente am convingerea că muzica, arta de a fi împreună ne pot ajuta să începem să trăim altfel, în prezență, credință, acceptare, bucurie.
Cum sunt primite concertele online, este publicul pregătit pentru asta?
Cred că în această perioadă oamenii doresc să vadă altceva decât știri în buclă despre subiecte care transmit venin și panică. Concertele online sunt primite foarte bine, vin cu un aer de noutate. Oricum e ceva obișnuit să vedem, să ascultăm muzică, filme, spectacole pe net, diferența este că un concert online susținut live, în direct, poate avea mai mult impact. Știi că se întâmplă acum, în timp real. Și poți avea și o interacțiune cu cei care te privesc. E adevărat că atunci când mergi la un concert experiența este mult mai bogată și mai intensă, dar există și în cazul spectacolelor online câteva avantaje. Acum putem cânta pentru un public mult mai mare care ne poate vedea de oriunde, de pe orice continent, nu doar într-un club, sală de concert, sau festivaluri.
Crezi că această perioadă va schimba lumea muzicală? Poate o va stimula să folosească și mai mult inovația tehnologică, digitalizarea?
Se va produce cred o mai mare deschidere pentru mediul online, dar vom continua să mergem la concerte, nu cred că ele pot fi înlocuite, însă vor co-exista și cele online.
Ce înseamnă pentru tine muzica?
O călătorie fantastică. Îmi amintesc când mă aventuram să pornesc magnetofonul Tesla al tatălui meu atunci când el nu era acasă. Fâșâitul difuzoarelor, luminile aprinse ale aparatului erau ca un preludiu pentru acest moment. După ce potriveam banda magnetică pe role, știam că începea o altă lume odată ce se auzea vocea lui Ray Charles și instantaneu mă transpuneam și eu într-un cântăreț. Nu prea îmi ieșea să îl imit, dar îmi găseam repede stilul propriu. Mă imaginam cântând la toate instrumentele, eram solist sau dirijam orchestra care cânta „Anotimpurile” de Vivaldi. Cum ajungeau părinții acasă show-ul se termina abrupt, publicul imaginar era repede dat afară, fără nici o șansă de bis, pentru că sufrageria trebuia să arate ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic.
Ce înseamnă pentru mine muzica? Depinde din ce unghi o ascult, dacă sunt doar ascultător poate fi mult mai savuroasă, ca muzician trebuie să găsești un echilibru, acela de a fi critic cu tine dar fără să uiți să te bucuri. Într-o vreme muzica însemna totul, iar asta mă făcea să nu mai văd nimic în jurul meu, devenise obsesie, frustrare. Recent am găsit cea mai frumoasă definiție: „Muzica este vibrația iubirii pe înțelesul fiecărei inimi” (Ioan Gyuri Pascu)
Cătălin Milea: Muzica ești tu, sunt eu, e ceva profund uman ce trăiește prin noi, este energie, vibrație. Dacă n-ar exista viață, n-ar exista nici muzică.
Cum ai ajuns să alegi jazz-ul?
Nu l-am ales, ne-am întâlnit într-o zi și m-a pasionat, a fost dragoste la prima vedere!
Și de ce saxofonul?
Povestea începe din liceu, eram doar doi băieți într-o clasă de aproape 30 de fete și din solidaritate stăteam în aceeași bancă (râde). Amândoi eram cam introvertiți, dar ne plăcea să ascultăm muzică și făceam schimb de casete. Dezbăteam multe subiecte, unul dintre ele era ce-o să facem după ce terminăm liceul. El știa că va fi avocat, eu nu știam. Mă speria gândul că trebuie să iau o decizie care îmi va decide viața. Într-o zi mi-a pus să ascult jazz pentru prima oară. Nu înțelegeam prea mult ce ascultam, dar muzica aceea avea ceva magic, mi-a vorbit! Duke Ellington & John Coltrane se numește albumul, este o capodoperă. Una din piesele pe care o recomand de pe acest disc este „In A Sentimental Mood”. Momentul acela a fost decisiv, pentru că am simțit că vreau să cânt la saxofon, să fac muzică.
Mai ții minte ce ai simțit când ai urcat prima dată pe scenă?
Prima dată (și chiar o perioadă lungă după aceea) am cântat doar cu ochii închiși, nu pentru că interiorizam sunetele, ci pentru că intram în panică văzând atâția oameni care se uită la mine!
Cine a fost persoana care te-a încurajat cel mai mult pe acest drum?
Au fost refuzuri și momente în care mi se spunea „nu vei reuși, ce vrei tu nu se poate”. Poate și asta m-a ajutat să-mi urmez visul. Eu m-am încurajat cel mai mult, am știut cel mai bine care e drumul meu și am mers mai departe, apoi binențeles, familia mea, căreia îi sunt recunoscător și îi mulțumesc.
Vii dintr-o familie de muzicieni?
Provin dintr-o familie de artiști. Mama mea este o soprană desăvârșită, concertează doar atunci când e bucuroasă și gătește delicios, tatăl meu cânta la trompetă când era mai tânăr, unchii mei erau foarte boemi, unul era bucătar, picta, cânta la chitară, celălalt era poet de epigrame, avea un simț al umorului ultra dezvoltat, râdeam cu lacrimi cu el. Străbunicul meu cânta la cobză și picta foarte frumos, am și acum o pictură în ulei de a lui, din păcate nu l-am cunoscut decât așa.
Cine ți-a fost model, mentor?
Au fost mulți de-a lungul timpului, dar cei pe care i-am simțit mai aproape au fost marele Garbis Dedeian care din păcate nu mai este printre noi, clarinetistul John Ruocco, saxofonistul Dick Oatts, unul din cei mai respectați muzicieni de jazz americani (Village Vanguard Bigband, New York). Cred că cel mai bun mentor am devenit eu pentru mine, când am învățat să mă ascult, să mă descopăr, să mă cunosc și, foarte important, să fiu sincer cu mine însumi.
După ce ai studiat la Conservatorul din București, ai ajuns în Olanda, la Prins Claus Conservatoire şi la Conservatorul din Amsterdam și Conservatorul Regal din Haga, primind și bursa Huygens Beurs din partea Guvernului olandez. Cum a fost această experiență pentru tine?
Pentru mine e ca o a doua viață, timpul petrecut departe de casă (sunt aproape opt ani) m-a ajutat să mă concentrez, să progresez mai mult, atât personal, cât și profesional. Am realizat că nu e suficient doar să cânți bine, ci este mult mai mult de atât, am înțeles importanța evoluției spirituale ca artist.
Cătălin Milea: A fost o perioadă de câteva luni în care nu mai aveam unde locui, dormeam într-un subsol și aveam bani abia să îmi cumpăr de mâncare. Mă rugam să se întâmple o minune. A fost greu, nu mai vedeam nici o posibilitate de a merge mai departe. Și când eram aproape de a renunța, s-a întamplat un miracol. Am primit o bursă acordată celor mai buni studenți internaționali, garantul respectiv m-a susținut timp de doi ani și am mers să studiez la New York.
Cât de diferite sunt cele două sisteme?
E o cultură mult diferită de a noastră, olandezii au navigat oceane și traversat lumea, cu siguranță istoria lor spune multe despre cum s-au format ca nație, ce valori au cultivat de-a lungul timpului. O parte din atitudinea aceasta se manifestă și în sistemul lor de educație, sunt exploratori, sunt deschiși, au un spirit liber, totul este posibil și merită încercat.
În România există oameni foarte talentați, de geniu, însă programarea colectivă ce vine din comunism și până în zilele noastre, a creat o mentalitate închisă, plină de prejudecăți, care afectează și sistemul de educație academic, multe instituții de cultură sunt depășite. Lucrurile însă sunt în schimbare, apar oameni noi, cu forțe noi, trebuie doar să fie încurajați și susținuți.
Nu te-ai gândit să rămâi acolo, sau să pleci oriunde în lume, nu ți-ar fi fost mai ușor ca artist?
Un artist care caută să-i fie ușor are multe șanse să se complacă în mediocritate. Asta nu înseamnă neapărat că „arta cere sacrificii” așa cum se spune, dar presupune să te dedici, conștient și cu inima deschisă, dăruind timp, emoție, viață. Într-adevăr un mediu care te inspiră îți oferă și alte orizonturi. Am simțit asta locuind în Amsterdam, New York, însă acum, de un an revenit aici mă bucură mult să redescopăr mediul din România, e renăscut, sunt mulți artiști, unii mai tineri, alții deja consacrați cu care am legat proiecte interesante.
Cătălin Milea: În ultima perioadă am locuit în Mexic și Columbia, doi ani în care am cunoscut scene muzicale complet noi. Am întâlnit și colaborat cu mulți artiști, așa că granițele nu ne stau în cale decât dacă le creăm noi, libertatea, succesul sunt exact ce înțelegi tu prin ele.
Ce a însemnat experiența MYSTIC CONCERT „The Soul’s Journey” pentru tine?
În acest periplu în America Latină am întâlnit și terapeuți, „sound healers” care m-au inspirat să creez experiențe noi cu instrumentele la care cânt. Mystic Concert „The Soul’s Journey” este o călătorie inițiatică folosind puterea vibrației sunetelor și simbolurile pe care ele le ating înăuntrul nostru.
Cei care participă la acest concert sunt mai bine de două ore ghidați în propria lor călătorie interioară, spunem că prin „muzică își întâlnesc sufletul”. Invit alături de mine și alți muzicieni cu care simt o conexiune puternică și împreună creăm aceste experiențe sonore cu sunete de caval, duduk, saxofon, clarinet bas, intrumente de percuție, tobe africane, gong-uri, boluri tibetane și alte instrumente neconvenționale, unele create de noi.
Este o experiență foarte intensă, de transformare, la care participă și Sumeia Ananda, din Columbia (coach de transformare umană, terapeut) și împreună creăm o călătorie multi-senzorială care include aroma terapie, meditație în mișcare, dans, cacao, sound healing. „The Soul’s Journey” poate fi foarte intens și visceral, interactiv, fiecare experiență aduce o energie unică, irepetabilă, nu există ideea de scenă și public, oferim un spațiu în care oamenii se mișcă în voie, se exprimă odată cu muzica noastră, cântă, dansează liber.
Dar ce înseamnă sunetele vindecătoare? Cum te pot ajuta și ce trebuie să faci pentru a începe această călătorie?
Viața înseamnă emoție, energie, vibrație, frecvență, ciclicitate și transpunem asta și în muzică. Așa cum într-o orchestră ne acordăm unii cu ceilalți pentru a crea sunete armonioase, la fel corpul uman este ca un instrument, se poate acorda, sintoniza. În memoria noastră corporală sau mentală există „corzi” care pot fi cântate, pot fi activate prin sunet. Vibrațiile, sunetele, frecvențele produse de anumite instrumente pot fi benefice pentru sistemul nostru imunitar, creând o stare de bine ce favorizează secreția de endorfine, ajută corpul, mintea, ne ajută să elevăm starea emoțională a vibrațiilor joase.
Într-o ședință de sound healing doar lasă-te purtat de sunete, de muzică și dă-ți voie să simți efectul acestora în tine. Pentru asta e nevoie să fii prezent și chiar dacă gândurile îți distrag atenția, ele ușor vor dispărea și dacă te identifici cu sunetul, în sintonie, poți intra pe frecvența unei stări frumoase de calm, de sublim.
Cum ai descoperit lumea terapiilor alternative?
E o lume cu care am făcut cunoștință în ultimii ani și pot să spun că viața mea de atunci s-a schimbat. Recomand fiecăruia să se reconecteze cu resursele terapeutice naturale, generații de-a rândul au cercetat aromaterapia, fitoterapia, terapia prin sunete și ne-au lăsat tehnici și cunoștințe probate mii de ani înaintea noastră.
Povestește-mi puțin despre soția ta, Sumeia Ananda.
Vine din Columbia, este coach de transformare umană, psiholog transpersonal, terapeut holistic, facilitator de constelații familiale, yoga, meditație. De mai bine de 20 de ani este dedicată expansiunii conștiinței umane și înțelepciunii interioare. Pe lângă asta, o iubesc, este o ființă minunată.
Când și cum v-ați cunoscut?
Felul în care ne-am cunoscut și motivele pentru care acum suntem împreună este un mister și pentru noi, cred ca așa a fost să fie.
Într-o perioadă în care simțeam că nu mă mai regăsesc în Romania pentru că lucrurile nu se legau foarte bine pentru mine profesional și nici personal, a apărut o ieșire din acest peisaj. Am primit o ofertă de a preda la un conservator în China. Gândul de a pleca mă atrăgea, cu atât mai mult într-o țară atât de diferită. În aceeași perioadă, am primit o invitație de a cânta într-un festival de yoga, workshop-uri, meditație, care avea loc în jungla mexicană din zona Riviera Maya, Mexic. Din fericire mi-am ascultat instinctul și am refuzat oferta chinezilor, am ales a doua variantă și am plecat în Mexic. Explicația alegerii a fost clară pentru că acolo am cunoscut-o pe Sumeia și de atunci suntem împreună.
Care este lucrul cel mai important în relația voastră?
Ce creăm în fiecare zi, prezentul fiecărui moment.
Voi țineți workshop-uri pentru cupluri, de când?
Noi deschidem un spațiu în care cuplurile au șansa de a se re-cunoaște dintr-o altă prespectivă, a se reinventa unul în ochii celuilalt, de a se re-îndrăgosti sau, dacă e cazul, de a se despărți într-o manieră umană, matură, fără resentimente. Am început aceste workshop-uri relativ recent din dorința de a crea aceste experiențe, însă fără să ne propunem să dăm soluții, să oferim rețete.
În această perioadă cât de mult sunt afectate cuplurile? Și ce ar trebui să facem pentru ne păstra legătura cu partenerul de viață?
Această perioadă în care petrecem mult timp unul cu celălalt poate fi frumoasă sau dificilă, poate să ofere profunzime relației sau o poate destabiliza, depinde în ce punem energie, ce alegem să creăm unul pentru celălalt. Ca să răspund la a doua întrebare, nivelul de înțelegere, conectare, creativitatea fiecăruia dintre parteneri contează. Fiecare are drumul lui și ceea ce creează pentru el îl va ajuta să pluseze și în relația de cuplu. În sensul ăsta ca femeie poți să participi la Reborn Woman, dedicat femeilor și forței feminine, un program de transformare personală foarte intens și cu efecte profunde, creat de Sumeia Ananda. Împreună creăm și alte experiențe în care te poți conecta la alt nivel mai profund cu cei dragi, cu familia sau prietenii: TranscenDance (meditație în mișcare), Ceremonii de Cacao și Ciocolată (o celebrare a fructului considerat sacru în tradițiile andine), Mystic Concert „A Soul’s Journey”.
Promovezi în fiecare zi pe Facebook-ul tău câte un artist român. Recomandă-ne și nouă câteva nume pe care ar fi bine să îi urmărim acum 🙂
Din păcate activitatea artiștilor este foarte restrânsă de condițiile de acum, însă dintre cei mai activi recomand pe Sorin Zlat, Iulian Nicolau, Michael Acker, Alex Man, Bucharest Jazz Orchestra, Adi Stoenescu, Alexandru Arcuș, A.C. Leonte.
Cum putem ajuta muzicienii în această perioadă?
Îi putem susține participând la concertele lor, cumpărându-le muzica, făcându-i cunoscuți prietenilor prin social media și nu numai, fiind mai selectivi cu ceea ce susținem, mesajul pe care îl transmite muzica lor. Acum au apărut și inițiative de strângere de fonduri pentru artiști pe diferite platforme, o donație este întotdeauna binevenită și răsplătită de univers.
Și ultima întrebare Cătălin Milea, care sunt proiectele la care lucrezi în prezent?
Mă simt privilegiat și mă bucur să particip în multe proiecte muzicale, le sunt recunoscător celor care mă apreciază pentru ceea ce sunt și ce pot să ofer eu. Câteva dintre acestea sunt Bigband-ul Radiodifuziunii Române, Sorin Zlat Quartet, Bucharest Jazz Orchestra, Ubuntu People și altele. Ultima perioadă a fost destul de prolifică pentru mine, am reușit să pun în scenă câteva concerte cu muzica mea la câteva festivaluri importante, precum Jaffa Jazz Festival, Gărâna Jazz Festival și altele.
În prezent sunt idei și compoziții pe care doresc să le materializez, să le înregistrez și să le lansez curând și binențeles „concertele de sufragerie” de care vorbeam la început, la care îi invit pe toți cei care doresc să petreacă o după amiază relaxată în familie.
Mă entuziasmează să creez activități muzicale, workshop-uri și spectacole pentru cei mici și părinții lor: „Remi și povestea sunetelor”, „Zappa – Roboțelul Muzical” sau „Descoperă Amazonia”, pe care le-am jucat la Opera Comică pentru Copii sau cu alte ocazii. Mă împlinesc foarte mult experiențele de sound healing, concertele sau sesiunile private pe care le ofer. Lucrez acum la un proiect de duo alături de percuționistul Gabriel Bălașa, împreună vom lansa muzica noastră și cât mai curând poate ne vedem și la un concert online.