Acum cincisprezece ani, Mark Zuckerberg și colegii săi de cameră de la facultate au avut un moment Eureka în căminul lor Kirkland House de la Universitatea Harvard și au creat prima versiune de Facebook – TheFacebook.
La mulți ani, Facebook!
Neștiind ce va deveni platforma 15 ani mai târziu, Zuckerberg și prietenii săi au creat Facebook pentru că, așa cum spunea el, „au fost multe site-uri web pentru a găsi aproape orice – cărți, muzică, știri, informații, afaceri – cu excepția a ceea ce contează cel mai mult. : oameni”.
În timp ce Facebook are acum 2,7 miliarde de utilizatori pe tot globul, acum 15 ani, platforma a fost concepută doar pentru ca studenții de la Harvard să se conecteze între ei. Iată cum a crescut platforma în ultimii 15 ani:
2003: Mark Zuckerberg, student în anul II de la Harvard, creează un site web numit Facemash și partajează linkul în jurul campusului. Creatorul pirata baza de date a studenților și creează un joc numit „fierbinte sau nu”, în care elevii ar vota dacă un alt student a fost „fierbinte” sau „nu”. Site-ul a fost în cele din urmă închis.
2004: Același Zuckberger a creat o altă platformă cu un nume diferit, dar cu o viziune relativ similară numită „The Facebook”, care a fost menită ca studenții de la Harvard să se conecteze între ei. În câteva luni, platforma a fost distribuită elevilor din peste 30 de școli din America.
2005: „The” de la „TheFacebook” a fost eliminat și s-a numit Facebook. De asemenea, este introdus „The Wall”, unde utilizatorii platformei pot posta mesaje publice.
2006: Platforma a fost deschisă tuturor, iar oricine cu vârsta peste 13 ani cu o adresă de e-mail o putea folosi. De asemenea, anul acesta, Yahoo a încercat să cumpere Facebook pentru 1 miliard de dolari, dar Mark Zuckerberg a refuzat oferta.
2007: Microsoft cumpără 1,6% din acțiunile Facebook pentru 240 de milioane de dolari.
În luna noiembrie a aceluiași an, Facebook lansează un sistem de publicitate numit Beacon, care trimitea date de pe site-urile web partenere înapoi către Facebook pentru publicitate direcționată. Aceste site-uri web au putut publica informații despre activitățile utilizatorilor Facebook pe fluxurile lor de știri, ceea ce duce la unele situații dificile pentru utilizatori, cum ar fi persoanele cărora le-au expus afacerile.
De asemenea, instrumentul Pagini este lansat.
2008: Iese la suprafață procesul lui Mark Zuckberberg cu frații Winklevoss, care l-au acuzat pe Zuckerberg că le-a furat ideea și a transformat-o în Facebook. Ideea lor a fost pentru o platformă numită HarvardConnection pe care se pare că Zuckerberg ar fi trebuit să o creeze pentru ei. Procesul a fost soluționat în afara instanței și toată această dramă a fost apoi transformată într-un film numit The Social Network în 2010, cu Jesse Eisenberg în rol principal.
În același an, Sheryl Sandberg a fost angajată de la Google și a devenit COO al Facebook.
De asemenea, se anunță Facebook Chat, care s-a transformat acum într-un Messenger complet.
2009: Facebook activează butonul Like.
2010: Este lansat un film despre povestea Facebook, The Social Network.
Grupurile Facebook sunt lansate pentru a ajuta oamenii să construiască „comunități”.
Un raport dezvăluie că mai multe aplicații Facebook, inclusiv primele 10 aplicații din acea vreme – aplicații precum FarmVille – au scurs ID-uri de utilizator agenților de publicitate. Aceste ID-uri permit ca activitățile online ale unui utilizator să fie urmărite și vizate, indiferent de setările de confidențialitate ale acestora. Aplicațiile urmăreau, de asemenea, prietenii utilizatorilor de aplicații, iar unele dintre aceste companii de aplicații au răspândit apoi datele utilizatorilor Facebook către alte companii.
2011: „The Wall” moare și „Timeline” este lansat. Noua caracteristică reorganizează postările unui utilizator și le pune în ordine cronologică.
De asemenea, această cronologie se confruntă cu indignare când a început să producă fotografii și postări vechi ale utilizatorilor. (Da, oamenii nu apreciau atât de mult întoarcerile înapoi pe atunci!)
Aplicația mobilă Messenger este lansată.
2012: Facebook achiziționează Instagram pentru un miliard de dolari, ceea ce, după cum știm, este acum una dintre cele mai de succes achiziții ale Facebook.
Zuckerberg se căsătorește cu iubita lui de multă vreme, Priscilla Chan.
Facebook depășește 1 miliard de utilizatori activi lunar.
2013: Facebook introduce o funcție numită Graph Search, care permite utilizatorilor să caute informații despre persoane din rețeaua lor sau din rețeaua oricăreia dintre conexiunile lor. Căutările pot dezvălui tot felul de date, inclusiv locația, starea locului de muncă, aprecieri etc.
Câteva luni mai târziu, Facebook colaborează cu HTC pentru a lansa un „telefon Facebook” numit HTC First, care are o experiență de ecran de pornire bazată pe designul și tehnologia Facebook.
De asemenea, se anunță Internet.org, care începe cu ideea nobilă de a răspândi internetul la toți, dar în curând se descoperă că are motive ascunse. Facebook este acuzat de colonialism digital și indignarea este stârnită în țările în care ducea proiectul. Cu toate acestea, unele țări ajung să îmbrățișeze Internet.org.
Facebook oferă să cumpere Snapchat pentru 3 miliarde de dolari. CEO-ul Snap, Evan Spiegel, refuză.
2014: Facebook împrumută funcția Twitter Trending Topics.
WhatsApp se alătură Facebook după un acord de achiziție de 19 miliarde de dolari.
Facebook cumpără Oculus pentru 2 miliarde de dolari.
Safety Check este lansat pentru a oferi oamenilor o modalitate de a le anunța prietenilor că sunt în siguranță.
2015: Zuckerberg anunță planuri de a oferi 99% din banii săi de pe Facebook către organizații de caritate, ca parte a unui nou efort filantropic împreună cu soția sa, Priscilla Chan.
Citește și: Mark Zuckerberg: Biografia miliardarului de la Facebook
Facebook începe să testeze Live, care reunește oamenii prin videoclipuri în timp real.
2016: Se lansează căștile Oculus Rift VR.
Facebook Live este introdus tuturor utilizatorilor.
Se spune că secțiunea de știri Trending Topics a Facebook cenzurează știrile conservatoare. Unii foști angajați au remarcat că secțiunea de tendințe nu arăta de fapt nicio știre și conținutul a fost „periat” de compania însăși.
Se evidențiază problema știrilor false.
Facebook este acuzat că a influențat alegerile prezidențiale din SUA după ce Donald Trump a câștigat pe neașteptate Casa Albă.
Reacțiile sunt create pentru a oferi oamenilor mai multe modalități de a arăta ce simt despre o postare.
Piața și Strângerile de fonduri sunt lansate.
Pagina de servicii Facebook introdusă în India, ajută utilizatorii să descopere servicii precum instalații sanitare, spa-uri, îngrijire la domiciliu, auto, etc. în zona lor.
2017: Facebook depășește 2 miliarde de utilizatori activi lunar.
Raportul acuză Facebook că sprijină curățarea etnică în Myanmar, după ce a etichetat comunitatea Rohingya drept „organizație periculoasă”.
2018: (Probabil cel mai rău an pentru companie!)
Facebook lansează Portal, o cameră inteligentă activată vocal, cu ecran tactil.
Facebook anunță că WhatsApp are 1,5 miliarde de utilizatori lunar.
Probabil cel mai mare scandal pentru Facebook – scandalul Cambridge Analytica – iese la iveală. S-a constatat că Cambridge Analytica deține date despre 87 de milioane de utilizatori Facebook, pe care le-a adunat printr-o aplicație care se prezintă drept un test de personalitate. Datele din această scurgere au fost folosite direct pentru a manipula alegerile din SUA și votul Brexit din Marea Britanie. De asemenea, datele ar fi putut fi utilizate greșit în orice număr de alte scenarii.
CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg, depune mărturie în fața Senatului și a Camerei despre o serie de scandaluri privind confidențialitatea datelor.
Apare un alt raport care susține că Facebook a avut acorduri cu producătorii de dispozitive pentru a partaja cu ei cantități mari de date personale.
Instagram atinge un miliard de utilizatori activi.
Facebook este acuzat că a ajutat un dictator să câștige alegerile din Filipine.
Sheryl Sandberg, COO al Facebook, depune mărturie în fața unei comisii de informații a Senatului despre interferența electorală.
Doar o lună mai târziu, Facebook dezvăluie că platforma sa a fost piratată și că este posibil ca datele pentru până la 30 de milioane de utilizatori să fi fost expuse.
Câteva zile mai târziu, fondatorii Instagram Kevin Systrom și Mike Krieger părăsesc compania.
Această plecare este urmată de demisia șefului de comunicații al Facebook, a șefului de securitate, a șefului de știri, a vicepreședintelui pentru parteneriate și a fondatorului WhatsApp.
Mai apare un alt raport care susține că Facebook a angajat o agenție de PR pentru a scrie articole negative despre rivalii Apple și Google. Se pare că Facebook folosea compania de afaceri publice pentru a promova ideea că finanțatorul liberal George Soros se afla în spatele unei mișcări anti-Facebook în creștere. Între timp, a încercat să minimizeze impactul interferenței ruse pe Facebook. În esență, Facebook a fost implicat în mod conștient și activ într-o campanie de dezinformare în propriul beneficiu.
Anul se încheie cu Facebook dedicând peste 30.000 de oameni pentru siguranța pe platformă și un angajament de a investi „miliarde de dolari” anual în funcții de securitate.
2019: Facebook s-a dovedit că vehiculează o aplicație ilegală iOS (și una pe Android) care folosea VPN-uri pentru a urmări utilizarea dispozitivelor de către adolescenți și adulți și obiceiurile de navigare pe web. Platforma a plătit și adolescenților 20 USD pe lună pentru a instala această aplicație. Apple a aflat despre asta și a pedepsit Facebook revocând certificatul de întreprindere al Facebook, pe care Facebook îl folosea în mod abuziv pentru spionarea copiilor. Prin revocarea certificatului, toate aplicațiile interne ale Facebook au încetat să mai funcționeze. De atunci, certificatul a fost restaurat, iar aplicația în cauză nu mai este în App Store, dar este încă disponibilă în Google Play Store.
Foto: Depositphotos.com