60 de secunde pentru Fotograful Unirii
Poate nu ştiaţi dar Samoilă Mârza este cel care a surprins singurele instantanee existente cu Marea Unire din 1918. Acestui fotograf, originar din la Galtiu, Alba, i se datorează cele cinci fotografii surprinse la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918. Acum, un regizor britanc cu nume greu, Laurence Dunmore – cunoscut mai ales din industria de advertising dar şi din cea a filmelor bune precum „The Libertine”, cu Johnny Depp şi John Malkovich, îi dedică un spot de 60 de secunde ce spune povestea unei pasiuni. Samoilă Mârza avea 32 de ani, era proaspăt întors din război iar pentru a ajunge la Alba a mers 11 kilometri, cărând aparatul pe bicicletă.
“Când am primit scenariul, am fost imediat intrigat şi am căutat să aflu mai multe despre eroul principal şi viaţa lui. Nu am mai fost în România, dar auzisem foarte multe lucuri pozitive despre industriile creative şi de producţie de film”, mărturiseşte Laurence Dunmore, care a înţeles că are în faţă ”ocazia unei abordări cinematografice epice”.
Spotul face parte din camapania BRD de Anul Nou şi este un exemplu perfect de poveste adevărată al cărei miez este identitatea naţiunii. Având un slogan ce face apel la emoţii – ”Istoria e scrisă de cei care nu renunţă. BRD. Banca ta, echipa ta” – spotul (care este o creatie Propaganda, agenţia de brand a BRD) ni-l arată pe Samoilă Mârza ajungând cu mari eforturi la Alba Iulia, pe bicicletă, ”pentru a surprinde naşterea unei naţiuni”. Finalul spotului surprinde felul în care Mârza a fost refuzat să fotografieze semnarea declaraţiei de Unire dar şi modul în care a ajus să facă fotografii afară, la mulţime şi la tribunele oficiale.
Apreciat pentru profesionalismul său – „The Libertine”, filmul lui de debut, i-a adus 8 nominalizări la British Independent Film Award, printre care şi cea pentru „Cel mai bun regizor” -, Dunmore şi-a propus şi cu acest spot să ajungă la sufletul privitorului mizând pe combinarea potrivită a elementelor de storytelling, singura cale, crede el, de a putea transporta publicul în timp.