Adevărul tulburător despre tragedia Titanic: descoperiri șocante. Cinci vieți pierdute în ultima călătorie către epavă
RMS Titanic a fost un vas de lux care s-a scufundat la primele ore ale zilei de 15 aprilie 1912, în largul coastei Newfoundland, în Atlanticul de Nord, după ce a lovit lateral un iceberg în timpul călătoriei sale inaugurale. Din cei 2.240 de pasageri și membri ai echipajului aflați la bord, peste 1.500 și-au pierdut viața în dezastru. Titanic a inspirat nenumărate cărți, articole și filme (inclusiv filmul Titanic din 1997, cu Kate Winslet și Leonardo DiCaprio), iar povestea navei a intrat în conștiința publică ca o poveste de avertizare cu privire la pericolele orgoliului uman.
Expediții la epava Titanicului
De-a lungul anilor, curiozitatea față de ceea ce s-a întâmplat cu Titanicul s-a transformat într-o afacere. Așa a luat naștere compania OceanGate Expeditions, cu sediul în Everett, Washington, fondată în 2009 de inginerul aerospațial Stockton Rus. Cei care erau dispuși să plătească aveau ocazia de a ajunge la epava Titanicului cu submarinul, o experiență unică ce costa 250.000 de dolari până mai ieri. Acum cinci persoane au plătit cu viața.
Cinci oameni au murit în submarinul Titan
Cea mai recentă expediție a submarinului care ajunge la epava Titanicului s-a încheiat tragic. Roboții trimiși de echipele de salvare au descoperit un câmp de resturi în apropierea epavei. Paza de Coastă a Statelor Unite a transmis că moartea celor cinci pasageri a fost provocată de o explozie implozie catastrofală. Aceeași sursă a anunțat că va continua căutările pentru cadavre, dar că șansele de a găsi ceva sunt extrem de reduse, asta din cauza mediului dificil de pe fundul oceanelor. La bordul submersibilului se aflau Shahzada Dawood (48 de ani), unul dintre cei mai bogați oameni din Pakistan, și fiul său, Sulaiman (19 ani), miliardarul britanic Hamish Harding (58 de ani), CEO al Action Aviation din Dubai, veteranul marinei franceze Paul Henry Nargeolet (73 de ani) și Stockton Rush (51 de ani), CEO al OceanGate. În anul 1995 însuși James Cameron, regizorul filmului Titanic, a făcut 12 scufundări la epavă, din dorința de a nu-i scăpa nimic și de a realiza un film impecabil.
Citește totul despre celebrul film Titanic în articolul Lucruri neștiute despre „Titanic” – Regizorul James Cameron a făcut 12 scufundări la fundul oceanului pentru a vedea nava scufundată cu ochii săi. Filmul trebuia să-i onoreze pe toți cei care au murit în timpul tragediei
Cum a luat naștere nava Titanic
Titanicul a fost produsul unei concurențe intense între liniile maritime rivale din prima jumătate a secolului XX. În special, White Star Line s-a aflat într-o luptă pentru întâietatea vaselor cu aburi cu Cunard, o venerabilă firmă britanică cu două nave remarcabile, care se numărau printre cele mai sofisticate și luxoase din vremea lor. Lucrările la construcția Titanic au început în martie 1909, în șantierul naval Harland and Wolff din Belfast, Irlanda și au continuat fără întrerupere timp de doi ani. Corpul a fost remorcat până la un doc de amenajare mamut, unde mii de muncitori urmau să petreacă cea mai mare parte a anului următor construind punțile navei, amenajându-i interioarele somptuoase și instalând cele 29 de cazane gigantice care urmau să alimenteze cele două motoare principale cu aburi.
Adevărul despre Titanic: Cât costa un bilet la clasa I
Vasul care avea să intre în istorie a fost proiectat de unii dintre cei mai experimentați ingineri și a folosit unele dintre cele mai avansate tehnologii ale vremii. Titanic era peste toate navele rivale în lux și opulență din acea vreme. Pentru un bilet la clasa I se plăteau 875 de lire, echivalentul a 64.000 la nivelul anului 2011. Cei care își permiteau acest lux aveau parte de condiții pe măsură. La clasa I exista o sală de sport, un bazin de înot și un teren de squash. Cei mai înstăriți pasageri se puteau bucura de o cafenea pariziană, precum și de băi turcești, biblioteci și frizerii.
Titanic- călătorie inaugurală transformată într-o tragedie istorică
La data de 10 aprilie 1912 Titanicul a plecat în călătoria sa inaugurală din Southampton, Anglia, cu destinația New York. La doar patru zile de la plecare, la ora 23.40, Titanicul s-a ciocnit de un aisberg, iar la ora 02.20 în dimineața următoare s-a scufundat. Deși la vremea lui a fost cel mai mare pachebot din lume, proiectat de cei mai experimentați ingineri, Titanic avea câteva defecte ce i-au adus sfârșitul. Potrivit unor ipoteze, Titanicul a fost condamnat de la început din cauza unui proiect pe care mulți l-au lăudat ca fiind de ultimă generație. Navele din clasa Olympic aveau un fund dublu și 15 compartimente etanșe cu pereți etanși echipate cu uși electrice etanșe care puteau fi acționate individual sau simultan printr-un comutator de pe punte. Cu toate astea, designul compartimentelor etanșe conținea un defect care a fost un factor critic în scufundarea Titanicului. În timp ce pereții etanși individuali erau într-adevăr etanși, pereții care separau pereții etanși se întindeau la doar câțiva metri deasupra liniei de plutire, astfel încât apa se putea revărsa dintr-un compartiment în altul, în special dacă nava începea să se încline.
„Defectele” Titanicului
O altă mare problemă de siguranță critică ce a contribuit la pierderea atâtor vieți a fost numărul insuficient de bărci de salvare aflate la bordul Titanicului. Doar 16 bărci, plus patru „colapsabile” Engelhardt, pentru un număr de doar 1.178 de persoane. Titanicul putea transporta până la 2.435 de pasageri, iar un echipaj de aproximativ 900 de persoane a dus capacitatea sa la peste 3.300 de persoane. Prin urmare, chiar dacă bărcile de salvare erau încărcate la capacitate maximă în timpul unei evacuări de urgență, existau locuri disponibile doar pentru o treime din cei aflați la bord.
Consecințele catastrofei de pe Titanic
În urma naufragiului și-au pierdut viața 1519 persoane. Cel puțin cinci comisii de anchetă distincte de pe ambele maluri ale Atlanticului au organizat audieri cuprinzătoare cu privire la scufundarea Titanicului. A fost investigat fiecare detaliu, de la comportamentul ofițerilor și al echipajului, până la construcția navei. Inițial s-a presupus că nava s-a scufundat ca urmare a spărturii care a provocat inundarea compartimentelor pereților etanși, dar de-a lungul deceniilor au apărut diverse alte teorii, inclusiv că plăcile de oțel ale navei erau prea fragile pentru apele aproape înghețate ale Atlanticului, că impactul a provocat spargerea niturilor și că rosturile de dilatare au cedat.
Sursa foto: Pinterest