Anul 2018 în cinematografia românească este unul...feminin?
Vestea că Adina Pintilie va participa la competiţia oficială a Festivalului de Film de la Berlin, din luna februarie (fiind astfel prima femeie regizor din România acceptată în marea cursă a Berlinalei), este urmată acum de o alta îmbucurătoare: nouă din filmele româneşti ce vor avea premiera în 2018 sunt regizate de femei.
„Nu mă atinge-mă”, debutul în lungmetraj al Adinei Pintilie, va avea premiera mondială la Berlinală pe 22 februarie. „Moon Hotel Kabul”, de Anca Damian, cu Florin Piersic Jr. şi Adrian Titieni, este un alt film românesc ce va putea fi văzut în 2018. „Un print şi jumătate”, al Anei Lungu, se află în lucru, la fel ca proiectul Cristinei Iacob, „Confessions of a teenager/ Suge-o Ramona”.
„În pronunţare”, lungmetrajul de debut, al Mihaela Popescu, care a fost prezentat la Les Films de Cannes a Bucarest în toamna anului trecut, va fi lansat şi el în 2018, iar „Soldaţii. Poveste din Ferentari”, al Ivanei Mladenovic, va intra în cinematografele româneşti pe 2 februarie.
„Lemonade/ Luna de miere”, de Ioana Uricaru, se numără de asemenea printre premierele acestui an, la fel ca documentarele „Distanţa dintre mine şi mine”, al Monei Nicoară (dedicat poetei Nina Cassian) şi „Licu: O poveste românească”, de Ana Dumitrescu, premiat în noiembrie 2017 la DOK Leipzig Film.
Pe lângă acestea, vor exista şi alte debuturi în lungmetraj, semnate de Andrei Creţulescu („Charleston”), Hadrian Marcu („Un om la locul lui”), Gabi Virginia Şarga şi Cătălin Rotaru („Primum non nocere”). Iar la capitolul noi filme semnate de regizori consacraţi vom avea parte de „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”, al lui Radu Jude; „Apropierea”, al lui Tudor Giurgiu; „Alice T”, al lui Radu Muntean; „Pororoca”, de Constantin Popescu şi „Never let me go”, de Paul Negoescu.