Care este cea mai frecventă parolă din România: 78% pot fi sparte în mai puțin de o secundă
Care este cea mai frecventă parolă din România și de ce ar trebui să ne ferim să o folosim? Parolele sunt esențiale pentru securitatea noastră online, protejând accesul la informații personale, conturi bancare și date sensibile. Folosirea unor parole unice și complexe pentru fiecare cont ajută la prevenirea accesului neautorizat și a furtului de identitate. Atunci când reutilizăm parole simple sau ușor de ghicit, creștem riscul de a deveni victime ale atacurilor cibernetice. De aceea, parolele trebuie să includă o combinație de litere, cifre și simboluri, iar schimbarea lor periodică este recomandată. Utilizarea unui manager de parole poate, de asemenea, facilita crearea și gestionarea parolelor sigure pentru a ne proteja mai eficient online.
NordPass a publicat a șasea ediție a studiului său anual, „Top 200 al celor mai frecvente parole” care prezintă cele mai comune parole la nivel global și, separat, în 44 de țări. În acest an, au fost analizate și diferențele dintre parolele corporative folosite pentru securizarea conturilor de serviciu și cele folosite pentru conturile personale. Iar din acest studiu am aflat că atât utilizatorii de internet, cât și angajații preferă aceleași parole – 40% dintre acestea fiind identice. În România, parola cel mai des utilizată în acest an este „123456”.
Cea mai frecventă parolă din România este „123456”
Mai jos găsiți top 20 al celor mai frecvente parole din România.
- 123456
- 123456789
- qwerty123
- qwerty1
- parola
- 12345678
- 12345
- 1234567890
- andreea
- steaua
- andrei
- alexandru
- 1234567
- qwerty
- alexandra
- teiubesc
- password
- 123123
- dinamo
- qwertyuiop
A șasea oară este, cu siguranță, cu noroc, dar nu și atunci când se cercetează parolele personale. NordPass, care s-a asociat cu NordStellar pentru a realiza studiul, a ajuns la concluzia că lista din acest an include din nou cele mai proaste alegeri posibile pentru parole. Cu toate acestea, unele tendințe sunt complet noi și merită explorate.
Citește și: În umbra codului: Cele mai devastatoare atacuri cibernetice din istorie
- Aproape jumătate dintre cele mai frecvente parole din lume din acest an sunt formate din cele mai ușoare combinații de cifre și litere, de exemplu „qwerty”, „1q2w3e4r5t” și „123456789”. România nu face excepție aici, astfel de parole fiind în fruntea listei.
- În condițiile în care experții îndeamnă în mod repetat utilizatorii de internet să își facă parolele mai puternice, mulți par să nu fi înțeles bine acest lucru. Popularitatea parolei „qwerty” a fost contestată de parola care este la fel de slabă „qwerty123”, cea mai frecventă parolă în Canada, Lituania, Olanda, Finlanda și Norvegia acum. În România, această parolă a făcut, de asemenea, un salt uriaș în acest an, ajungând în top trei.
- Cuvântul „password” poate fi considerat acum una dintre cele mai frecvente și durabile parole. An de an, se clasează în fruntea listei din fiecare țară. În România este pe locul 17, în timp ce echivalentul autohton „parolă”, este pe locul cinci. Pentru britanici și australieni, este alegerea numărul unu.
- În acest an, românii au folosit în special mai multe cuvinte din dicționar în parolele lor, comparativ cu 2023.Deși se știe că sunt extrem de vulnerabile la atacurile cibernetice, românii au optat din nou pentru referințe sportive (de exemplu, „dinamo”, „steaua”) și nume personale precum („andreea”, „andrei”, „alexandru”).
Conform studiului, 78% dintre cele mai frecvente parole din lume pot fi sparte în mai puțin de o secundă. Comparativ cu anul trecut (70%), acest lucru arată că situația s-a înrăutățit.
78% dintre cele mai frecvente parole din lume pot fi sparte în mai puțin de o secundă
Analizând mai în profunzime, în ediția din acest an a studiului anual Top 200 Passwords realizat de NordPass, cercetătorii au studiat și modul în care diferă parolele utilizate atât pentru uz personal, cât și pentru uz profesional. Rezultatele sunt surprinzătoare – 40% dintre cele mai frecvente parole utilizate de persoanele fizice și de reprezentanții companiilor sunt aceleași.
Totuși, experții au observat și unele diferențe interesante. Parolele implicite precum „newmember”, „admin”, „newuser”, „welcome” și altele similare sunt mai frecvent utilizate pentru conturile de afaceri. Parolele create, probabil, pentru utilizatorii noi, în ideea că aceștia le vor schimba, cum ar fi „newpass” sau „temppass”, ajung, de asemenea, să fie dezvăluite, întrucât oamenilor nu prea le place să își schimbe parolele.
„Indiferent dacă sunt în costum și cravată la serviciu sau dacă dau scroll pe rețelele de socializare în pijama, sunt aceeași persoană. Acest lucru înseamnă că, indiferent de mediul în care mă aflu, alegerea parolelor mele este influențată de aceleași criterii – de obicei comoditatea, experiențele personale sau mediul cultural. Companiile care ignoră aceste considerente și lasă gestionarea parolelor în mâinile angajaților riscă atât securitatea online a companiei, cât și pe cea a clienților lor”, spune Karolis Arbaciauskas, șeful departamentului de produse de afaceri la NordPass.
Cea mai frecventă parolă: un utilizator de internet are peste 250 de parole
Potrivit sondajului efectuat anterior de NordPass, în medie, un singur utilizator de internet are 168 de parole pentru uz personal și 87 de parole pentru uz profesional. Deși gestionarea acestui volum este pur și simplu prea complicată pentru majoritatea, experții spun că este firesc ca oamenii să aibă tendința de a crea parole slabe și, desigur, de a le reutiliza.
Cu toate acestea, parolele slabe create de angajații companiei îi ajută pe hackeri, deoarece, prin atacuri de tip „forță brută”, „dicționar” sau atacuri similare la scară largă, aceștia pot obține acces ușor la sistemele IT interne ale companiei. Într-un alt scenariu des întâlnit, hackerii pătrund în companie folosind datele de identificare personale pe care le-au aflat de la vreun angajat, doar pentru că acesta a folosit aceleași parole atât pentru conturile personale, cât și pentru cele de la serviciu.
Cum să vă gestionați corect parolele pentru serviciu și pe cele personale
Pentru a evita să deveniți victime ale atacurilor cibernetice din cauza gestionării iresponsabile a parolelor, Arbaciauskas recomandă să urmați câteva proceduri simple, dar eficiente de securitate cibernetică.
- Creați parole sau fraze de acces puternice. Parolele trebuie să aibă cel puțin 20 de caractere, deoarece cele mai recente studii arată că o parolă mai lungă poate face minuni. O parolă sigură constă într-o combinație aleatorie de numere, litere și caractere speciale. Alternativ, puteți utiliza o frază de acces. Imaginați-vă-o ca pe un șir lung de cuvinte aleatorii – nu ar trebui să fie o propoziție pe care o știe toată lumea.
- Nu reutilizați niciodată parolele. Regula de bază este ca fiecare cont să aibă o parolă unică, deoarece, dacă un cont este furat, hackerii pot utiliza aceleași date de identificare pentru alte conturi.
- Folosiți chei de acces (passkey) ori de câte ori este posibil. Cheile de acces (passkeys) sunt considerate cea mai promițătoare alternativă pentru înlocuirea definitivă a parolelor. Majoritatea furnizorilor moderni de servicii online, inclusiv Google, Microsoft și Apple, oferă clienților lor asistență pentru passkeys.
- Stabiliți o politică în privința parolelor în cadrul organizației dumneavoastră. Managerii de parole permit companiilor să își protejeze datele de identificare și să le gestioneze eficient, stabilind reguli legate de parolele în cadrul organizației. Cerințele privind autentificarea cu mai mulți factori (MFA) trebuie, de asemenea, luate în considerare atunci când se adoptă o politică în în privința parolelor.
Lista completă a parolelor este disponibilă aici.