Cele 10 tendinţe ale modei în 2017, ca afacere şi abordare
BoF a dat recent publicităţii un „Raport despre moda 2017 ” în care autorii, Business of fashion şi McKinsey&Companies au detaliat industria modei şi a rezultatelor sale din 2016 în care creşterea prognozată nu a depăşit 3.5%. Unde sunt vremurile în care creşterile anuale se situau la 5.5%? Se pare că ele nu se mai întorc, iar moda cunoaşte schimbări profunde: de ritm, de abordare a businessului, de stil de shopping, de pretenţii ale consumatorului final şi de flexibilitate a creatorului de modă sau a brandului.
1. Volatilitate crescută Volatilitatea este noul normal, noua ordine mondială, noul cuvânt care defineşte starea de fapt. Vorbim despre terorism, decizii politice majore, Brexit, instabilitate şi agravarea unui sentiment profund de insecuritate, în consecinţă şi a obiceiurilor de consum.
2.Revenirea în forţă a Chinei. Creşterea economică a Chinei, mai ales cea resimţită de clasa mijlocie şi de sus este linia economică pe care noile legi fiscale ale guvernului chinez vor merge în 2017. Aceasta înseamnă că şi condiţiile de muncă şi viaţă se vor îmbunătăţi la anul, dar totuşi, incertitudinea rămâne…
3.Motorul urban. Din ce în ce mai mult, apar strategii de oraş, mai degrabă decât de ţară. În acest context, apar categorii noi scoiale şi profesionale care vor influenţa pieţele locale de modă şi vor deveni un nucleu de schimbări care vor duce la evoluţia modei.
4.Cumpărătorii care ştiu exact de vor. Se va munci mult mai mult pentru ca “always-on” consumers să fie satisfăcuţi, pentru că ei astăzi sunt mult mai soficticaţia ca în trecut, mult mai bine conduşi şi ajutaţi în deciziile lor de tehnologie şi, deci, mult mai puţin previzibili.
5. Corelarea generaţiilor. Vor fi exploatate oportunităţile care îi vor face pe #millennials şi pensionari să fie la fel de bine reprezentaţi: fashion companies vor trebui să găsească modalităţi fericite de a î,bina cele două generaţii, nu de a le trata diferit.
6. Feeling good is the new looking good: din ce în ce mia multe comoanii de fashion nu se mai pozişionează în concurenşă cu industria de wellness pentru că mişcarea wellness este acum de neoprit. Moda inteligentă va fi cea care va profita de asta
7.Ruperile de ritm. Ruperea unui ciclu clasic pe care moda l-a avut până acum: aşteptările impuse de schimbările rapide ale modei şi dorinţa consumatorului de a fi imediat satisfăcut, trebuie abordate în aşa fel încât livrarea, sub toate formele, a modei să fie cât mai rapidă.
8. Creşterea organică. Investiţia mai mare în clientela locală şi în relaţia cu ea, decât în creşterea pe orizontală de noi magazine, sau expasiune geografică.
9. Creşterea importanţei tehnologiei. Inovaţia digitală, tehnologia vor fi cele care de acum încolo vor dicta politica fiscală a marilor companii de modă reducând costuri, dar, mai ales, găsind noi oportunităţi de monetizare.
10. Reaşezarea pieţei şi a ownerilor. Se va revalua, fără emoţii, portofoliul de branduri. Conglomeratele de modă se aşteaptă să concentreze mai mult pe marile branduri, lăsând loc liber pe pieţe afacerilor de mică anvergură sau de familie care vor putea astfel să-şi atingă obiectivele.