Chanel, singurul brand care a prins viteza lumii
Mă uit la spectacolul modei, nu sunt o specialistă, desigur, dar după atâţia ani de reviste făcute şi citite, am înţeles ce este fraudă, ce este geniu, ce este artă şi ce este copie. Am înţeles cum se nasc tendinţele şi cum mor, ce se schimbă şi cum, am înţeles de asemenea suferinţa şi oftatul creatorilor şi creativilor care nu fac faţă vitezei şi stresului la care sunt supuşi. Lumea îi căinează, capetele creative se mişcă de la un brand la altul asumându-şi revoluţii pe care le încep, dar pe care obosiţi şi desumflaţi, le opresc storşi de idei după un sezon sau două, sau nouă.
Nimic de genul acesta nu pare să se întâmple la Chanel. În afară de faptul că îl suspectez pe Karl Lagerfeld că este acest Dorian Grey al timpurilor noastre (pare acelaşi mereu, deşi timpul curge cu aceeaşi viteză pentru toţi, el rămâne neschimbat şi cred că adevăratul Karl îmbătrâneşte şi se atrofiază undeva, înecat în perle, într-un pod, alături de mademoiselle Coco, fie-i ţărâna uşoară ca mătasea).
Nu îl simt suferind, nici nu îl văd transpirat sau traversat de vreun stres, (pe care îl are, fiindcă se pare că nici Chanel, nici Hermes nu vor încheia anul cu cifre prea bune). Dar Chanel este brandul care ţine pasul, care a prins viteză. Viteza internetului, viteza informaţiei… Ultimul show a avut conceptul fantastic de a se folosi ca scenografie nişte uriaşe servere de unde ieşeau, ca nişte biţi fluizi, femeile atemporale, făpturi ale unui viitor incert, ceea ce spunea şi Legendarul într-un interviu. Cum se va schimba lumea? Ce se va întâmpla mâine? Nu se ştie, dar culorile, texturile, liniile colecţiei de primăvară vară 16/17 Chanel, dovedesc că, deşi nu ştim încotro mergem, măcar ştim cum: îmbinând senzualitatea deloc agresivă a unei lenjerii intime, de pildă, cu texturi suprapuse, intens colorate, elegante, timeless, deşi atât de… young. Chanel este brandul care invadează spaţii virgine (vezi Cuba în luna mai), spaţii virtuale, spaţii personale (aşa cum mi se întâmplă mie de la Chanel News pe mail, abonată fiind, e drept). A înţeles motorul acestei lumi, i-au prins viteza, se joacă frumos cu simbolurile, şi, deşi cochetează cu Millenials şi Centenials, rămâne fidel mantrei brandului, fără a trăda sămânţa creatoare. Chanel a prins ideea, de aceea, Chanel va avea o poziţie clară în viitorul luxului şi a modei. Chiar dacă poziţia asta se menţine în viteza social media, a showurilor tematice, a grandorii moderne şi a unui figuri iconice nemuritoare (şi nu mă refer la Coco).
A! Şi să nu uit, comunicarea brandului, prin imagini foto, filme, interviuri, teasere, grafică digitală etc., arată că, uneori, comanda unică, (aşa cum este a lui Lagerfeld asupra tuturor produselor Chanel) nu e întotdeauna o dictatură.