fbpx

Căutare

Share this article
Rubrică susținută de

Lidl România promovează de ani buni conceptele de sustenabilitate, ca făcând parte din nucleul dur al strategiei de business.

Acum, Cristina Hanganu, director de Comunicare și CSR Lidl România, dar și Cristi Drăghici, Senior Consultant în cadrul departamentului de Construcții Lidl România, responsabilul de certificarea BREEAM (cel mai renumit certificat global de sustenabilitate a marilor construcții) al unuia dintre magazinele Lidl, dar și a sediului central și a unui centru logistic al companiei, ne detaliază abordarea și filozofia cu care compania îmbracă în strategia de business principiile sustenabile.

Vedem din ce în ce mai mult prezent în discursul public cuvântul „sustenabilitate”, care pare un nou Graal pe care îl îmbrățișează toată lumea, de la corporații, la cetățeni. Cum sunteți voi în această poveste? Până la urma urmei, sunteți o rețea care consumă energie, care folosește instrumentele străvechi ale vânzărilor și aș vrea să știu cum vă poziționați?

Cristina Hanganu, director de Comunicare și CSR Lidl România: Noi, ca grup mondial, dar și în România, suntem preocupați de sustenabilitate de ani buni și o spun oarecum cu mândrie pentru că mă bucură pe mine, ca om, faptul că suntem atât de concentrați pe acest subiect.

Este extrem de important, pentru că la baza modelului nostru de business stă eficiența, ceva ce nu poți obține fără sustenabilitate. Și vorbesc aici pe termen lung, durabil.

Dacă vrei în zilele noastre să ai un business sustenabil pe termen lung va trebui să investești în asta, să te uiți la ce poți face astăzi pentru a avea operațiuni sustenabile astăzi, mâine, poimâine și de ce nu, pentru generațiile următoare.

Pentru noi este o preocupare constantă și întâi de toate în propriile operațiuni, de la câtă energie sau alte resurse consumăm, de la cum transportăm și pe ce distanțe, la cum sunt produsele noastre, de unde sunt achiziționate, din ce surse, cât și cum putem certifica, ce putem achiziționa local, cum ambalăm, cât ambalaj punem pe piață și ce facem cu el ulterior, cum educăm proprii colegi în domeniul sustenabilității, cum îi ajutăm pe clienții care ne trec pragul, și nu sunt puțini, să înțeleagă atât demersurile noastre, dar și ce înseamnă sustenabilitatea și de ce este importantă.

Voi sunteți un business, pe de altă parte, iar sustenabilitatea, eficientizarea costă. Cum vedeți aceste investiții crescute?

Cristina Hanganu, director de Comunicare și CSR Lidl România: Sunt niște costuri pe care ni le asumăm pentru că pe termen lung, dacă ai făcut investiția corectă, te pot ajuta să reduci costurile de operare.

Dă-mi un exemplu!

Cristina Hanganu, director de Comunicare și CSR Lidl România: Să ne uităm la clădirile noastre. Clădirile noastre, depozitele, magazinele, cât și sediul nostru central de aici, sunt construite sustenabil. Adică materialele pe care le folosim sunt corecte, din surse sustenabile, dar folosesc și tehnologiile pentru ca ele să fie eficiente. Iar unul dintre exemplele cele mai la îndemână este eficiența energetică.

Dacă tu ai o clădire care folosește extrem de eficient energia sau care este suficient de bine izolată astfel încât să nu permită schimbul de căldură cu exteriorul, costurile tale ulterioare pentru energie vor scădea pe termen lung. Nu este ceva ce se vede astăzi sau mâine, dar într-o lună, două, trei, cinci încep să se adune.

Promovarea produselor bio sau locale este una dintre pârghiile de promovare a sustenabilității pentru LIDL România

Ce-mi spui despre transport, marele poluator?

Cristina Hanganu, director de Comunicare și CSR Lidl România: Dacă vă uitați în rapoartele noastre de sustenabilitate, prin comparație de la an, la an, ne preocupă constant reducerea distanței medii între depozitele noastre și magazine. De ce vrei să faci asta? Pe de o parte înseamnă că alimentele călătoresc mai puțin, ceea ce aduce mai multă prospețime, apoi consumi mai puțin carburant, reduci poluarea cu anvelopele. Și poate că o reducere de 10 km a acestei medii pare mică, dar când vorbești de peste 290 de magazine (acum, deja peste 300), 365 de zile/aprovizionare realizezi că acei 10 km înseamnă extrem de mult. Nu doar pentru costurile operaționale, ci pentru mediu. Este ceva ce scădem din impactul nostru asupra mediului. Dar asta se face cu grijă, cu atenție, cu răbdare și cu această hotărâre de a te uita în fiecare zi la aceste aspecte.

Uite, vine gândul critic: ai putea spune că este firesc pentru un grup de business să promoveze tehnici de eficientizare a costurilor. Iar faptul că vă luați aliat un principiu cum este sustenabilitatea este o oportunitate de comunicare. Ce ai de spus despre asta?

Cristina Hanganu, director de Comunicare și CSR Lidl România: Noi, la Lidl credem că sustenabilitatea nu poate exista în afara business-ului. Nu este ceva intangibil, filosofic, ci ceva foarte concret, lucruri pe care orice afacere le poate face pentru a eficientiza operațiunile și în același timp pentru a reduce impactul negativ asupra mediului.

Niciun business pe viitor, și nu vorbim de viitorul îndepărtat, ci cel din timpul vieții noastre, nu va supraviețui pe termen lung fără să fie conectat la ce înseamnă mediul înconjurător. Și nu mă refer aici doar la natură, ci la societate, la economia în care operează, să fie conectat cu stakeholderii. Nimeni nu operează într-un vid, suntem din ce în ce mai interconectați, dacă ne uităm la ce se întâmplă în lume.

Pentru orice business, pe termen lung, este important să fie conectat la tot ce este în jurul lui și să fie conștient de impactul pe care îl are și să fie conștient constant de a-și reduce impactul negativ și la a-și crește impactul pozitiv, acolo unde este posibil.

Una dintre măsurile care-mi place extrem de mult și cu care recunosc că m-am lăudat prietenilor a fost când am scos de la vânzare ouăle provenite de la găini crescute în baterii. Prima etapă a fost că le-am scos pur și simplu de la raft, nu am mai vândut astfel de ouă, iar la puțin timp am scos ouăle de la găini crescute în baterii și ca ingredient din produsele pe care noi le vindem. A fost o măsură de răsunet pentru că a fost și foarte ușor de înțeles pentru oricine.

Dacă ne uităm, sortimentul nostru bio a crescut foarte mult. Ce ne bucură este că este din ce în ce mai căutat, ceea ce înseamnă că în ultimii ani consumatorul este educat și cere acest tip de produs, mai ales că este un produs bun și pentru noi, și pentru mediu. E o călătorie lungă.

În acest moment tot ce găsește clientul în magazinele noastre și are conținut de cacao în vreun fel sau altul este certificat fie UTZ, fie Fair Trade. Ce sunt ele? Dincolo de un logo drăguț pe ambalaj, aceste certificări ne ajută să ne asigurăm că acea cacao a fost achiziționată din surse sustenabile, deci regenerabile, că a fost achiziționată în condiții de corectitudine față de fermieri, adică acel fermier va putea să trăiască din acele culturi și anul viitor, și peste 10 ani.

Undeva la sfârșitul lui martie 2020 și începutul lui aprilie eram în plină stare de urgență și rafturile magazinelor alimentare erau goale și a fost o panică alimentară clară cum nu cred că am mai trăit în România. Atunci ne-am gândit la ce am putea face pentru că am realizat că toate acele stocuri vor ajunge să fie risipite.

Noi, în LIDL credem că risipa, în special risipa de mâncare este ceva ce chiar trebuie evitat și toți trebuie să ne luptăm cu ea, fiindcă pentru ca acele alimente să ajungă la raft s-au consumat enorm de multe resurse și este păcat ca ele să ajungă la groapa de gunoi și, eventual, să coste să fie distruse.

Atunci ne-am apucat să facem o campanie pe contul nostru de Facebook în care să îndemnăm oamenii să cumpere responsabil, dar pe de altă parte să îi învățăm cum să depoziteze alimentele, diversele tipuri, perisabile sau nu, astfel încât să le păstreze pe o perioadă îndelungată, optime pentru consum. În acea perioadă am învățat și eu ce legume să pui alături, astfel încât să se păstreze proaspete.

Ciocolata Way to go este unul dintre produsele LIDL care descrie importanța certificării Fair Trade, pentru un comerț sănătos, după principii sustenabile

Uite, mă întorc la ciocolata certificată. De ce este important pentru mine că este sau nu așa?

Cristina Hanganu, director de Comunicare și CSR Lidl România: Într-o primă fază sigur nu contează. Poate nici pentru mine, acum niște ani, când nu știam ce înseamnă certificare UTZ sau Fair Trade, era de ignorat. Dar avem în magazine o ciocolată, Way to go, o ciocolată care mie îmi place foarte mult, certificată. Ambalajul de hârtie, când îl deschizi, are o poveste, oarecum desenată. Ea îți spune ce înseamnă această certificare și de ce această ciocolată este atât de minunată. Și cât de bine face ea sau, altfel spus, că nu face rău.

Cu toții cred că suntem conștienți de cât de important este să păstrăm această planetă vie și curată și să folosim resursele într-un mod rațional. Dar avem nevoie să ni se reamintească.

Ce se întâmplă cu oamenii din depozit, oamenii din magazine, domnul care m-a adus cu taxiul până aici. Poate pe ei nu îi atinge ce spui tu.

Cristina Hanganu, director de Comunicare și CSR Lidl România: Eu cred că este datoria marilor companii să își aducă toți angajații în această barcă a sustenabilității pentru că nu poți să ai demersuri de sustenabilitate viabile, dacă nu ai toți angajații în aceeași barcă cu tine. Nu e doar ceva ce face directorul general, directorul financiar sau cel de logistică. Toate aceste lucruri pe care le face o companie în zona de sustenabilitate țin de toată organizația. Atunci efortul și focusul pe care îl avem noi în Lidl este să ne aducem colegii în barcă cu noi.

În curând vom lansa un program pentru colegii noștri, foarte practic, foarte interactiv, despre cum putem să consumăm în mod responsabil resursele. Acest program nu este doar un beneficiu pentru noi, ca organizație, ci pentru fiecare participant. Și este un program ce se bazează pe voluntariat, dar sunt convinsă că vor fi mulți doritori pentru că vorbim despre lucruri practice, pe care le vom folosi cu ușurință fiecare în viața de zi cu zi.

Cristi Drăghici, Senior Consultant în cadrul departamentului de construcții Lidl România, specialist responsabil de finalizarea certificării BREEAM pentru trei dintre spațiile LIDL România

Cristi Drăghici este inginer constructor și unul dintre oamenii responsabili de certificarea BREEAM a clădirii sediului central LIDL, a magazinului LIDL din cartierul Aviației (București), dar și a centrului logistic din Lugoj.

Cristi Drăghici, Senior Consultant în cadrul departamentului de Construcții Lidl România: Rolul meu în Lidl este să iau standardul în vigoare, să îl îmbunătățesc și, împreună cu echipa, să îl transpunem mai departe către toate clădirile Lidl, fie că vorbim despre magazine, depozite sau de sediul central.

Ce contează pentru tine?

Cristi Drăghici, Senior Consultant în cadrul departamentului de Construcții Lidl România: Contează foarte mult ce își dorește LIDL să facă și să punem accentul pe soluții inovative, de viitor, fiindcă este clar că într-acolo ne îndreptăm, în ce privește sustenabilitatea, utilizarea energiilor regenerabile.

Jurnaliștii se hrănesc cu exemple! Să auzim!

Cristi Drăghici, Senior Consultant în cadrul departamentului de Construcții Lidl România: Haideți să dăm câteva exemple: partea de panouri fotovoltaice, cea de pompe de căldură, fie că vorbim de pompe de căldură în sistem aer/aer sau sistem VRV, fie că vorbim de sisteme cu recuperare de căldură de la echipamentele frigorifice, modul de a realiza confortul în clădirea la care ne referim, adică magazine; tot ce concură la a asigura un climat bun și propice pentru desfășurarea activității.

Pentru noi, folosirea panourilor fotovoltaice înseamnă în primul rând reducerea impactului asupra mediului. Ne referim la un sistem prin care noi producem energia, desigur, atât cât avem soare și este o cantitate deloc neglijabilă. Avem o suprafață de acoperiș pe care ne gândim să o folosim în acest scop. Pe de o parte nu mai consumăm resurse fosile pentru a produce energia și în același timp reducem consumul.

Avem două tehnologii de pompe: cele care funcționează prin recuperare de căldură din vitrinele frigorifice sau cele în sistem aer/aer, prin care recuperează căldura din aerul din interior.

Cum sunt ele sustenabile?

Cristi Drăghici, Senior Consultant în cadrul departamentului de Construcții Lidl România: Folosești energie electrică, pe care spuneam că o producem în cadrul magazinelor, iar pe de altă parte reducem consumul de energie din surse fosile.

Ce înseamnă certificarea BREEAM și de ce contează ea?

Cristi Drăghici, Senior Consultant în cadrul departamentului de Construcții Lidl România: Certificarea BREEAM a fost pentru noi un pas important în relația cu constructorii pentru că la acel moment nu erau clădiri la asemenea nivel pe care noi ni l-am dorit. Mai existau clădiri certificate BREEAM, dar nu la acest nivel.

(N.red.: Magazinul Lidl Aviației precum și sediul central Lidl au obținut cel mai înalt nivel al certificării BREEAM, adică OUTSTANDING).

Am ales BREEAM și nu alte organisme pentru că acesta oferă o transparență mult mai mare și pune accentul mai semnificativ pe partea de reducere a consumului de energie electrică. Ea are trei faze: pre assessment, în care se ia terenul liber de sarcini și de acolo începe auditul. Apoi e faza construction și una de post-construction, în care se evaluează dacă ce s-a dorit s-a implementat.

Sediul LIDL România, din București, este o construcție sustenabilă, certificată BREEAM OUTSTANDING, adică a accesat cel mai înalt nivel de certificare oferit de acest sistem de certificare globală

De ce contează în această certificare terenul pe care se va ridica edificiul?

Cristi Drăghici, Senior Consultant în cadrul departamentului de Construcții Lidl România: Pentru că terenul poate avea o anumită configurație la momentul în care îl preiei, poate fi o zonă cu specii protejate de animale, cu specii protejate de plante. Așa încât se face o evaluare cu specialiști care spun dacă este cazul să relocăm anumiți copaci sau dacă păstrăm vegetația. Ei pun foarte mult accentul pe partea green. Pe tot ce înseamnă conservarea sitului așa cum a fost. Foarte multe lucruri pe care le vedeți în jurul clădirii sunt exact așa cum au fost înainte de a construi. Asta înseamnă pentru ei să construiești sustenabil: de la teren, la utilizarea clădirii.

În privința construcției solicită foarte multe soluții inovative, din care rezultă un anumit consum specific al clădirii. Se solicită foarte mult partea de contorizare și de urmărire a consumului de către utilizator. Dacă vorbim despre clădirea de birouri avem echipamente care funcționează cu refrigerant eco, care are impact zero asupra mediului. Dacă se pierde refrigerantul nu distruge stratul de ozon. Vorbim despre soluții de iluminat cu led la ambele clădiri, magazinul Lidl din Aviației, precum și sediul central Lidl, din București.

Ferestrele sunt soluții tripan, cu un coeficient foarte bun de izolare termică. Dacă vorbim de ambele clădiri, cea mai mare parte sunt materiale de construcții refolosite; pentru umpluturi nu s-au folosit clasicele soluții, ci betoane concasate, reutilizate apoi.

Retail-ul este un domeniu foarte activ, care are un impact semnificativ asupra mediului, iar implementarea acestor direcții de sustenabilitate are un impact și asupra consumatorului sau omului de rând. Pentru mine este important să știu că acea cantitate de CO2 pe care o salvez dintr-un proiect fotovoltaic este echivalentul a 400 de copaci pe care i-am putea planta. Sunt măsuri care au impact asupra mediului în care trăim cu toții, nu doar retailerul sau consumatorii, ci toată lumea.

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO