„Cucurigu, boieri mari, așa ocazii mai rar”. Cum ne ferim de anunțurile cu câștiguri sau investiții false
„Într-o zi, un cocoș se relaxa prin curte ascultând rock și căutând Scarface pe torenți. Stâpânul său, moșneagul, era tare supărat că găina vecinei făcea ouă, în timp ce cocoșul era o fire mai boemă. «Toată ziua numai pe laptop. Parcă ți-ar da el grăunțe», îl cicălea mereu moșneagul.
Cocoșul flutura nonșalant din aripi și continua să-și vadă de treabă. Deodată, i-a sărit în ochi un banner care promitea “investiții cu câștiguri garantate”. Nu-i venea să creadă. Era șansa lui de a scăpa de gura moșului. «Cucurigu, boieri mari, așa ocazii mai rar». A dat click și a ajuns pe un site de tranzacționare cu crypto. Și-a introdus datele cardului, iar în câteva minute investea deja tot ce avea în cele mai promițătoare criptomonede. Cocoșul s-a dus la culcare nerăbdător să culeagă roadele. Când s-a trezit și a intrat pe platformă, nu-i venea să creadă. Avea contul plin de coco. «Cucurigu, boieri mari, norocul meu e legendar»…”
Cu toții am crescut cu povești și basme. Chiar și atunci când devenim adulți, poveștile ne farmecă în continuare și, uneori, ne dorim chiar să trăim în ele. Însă, fraudatorii online se folosesc de visurile noastre pentru a se îmbogăți rapid. De aceea, prin campania „Fraudatori de poveste”, ING Bank România vrea să atragă atenția într-un mod inedit asupra pericolelor la care se expun toți cei care „mușcă” momeala oferită de fraudatori în mediul online.
Ce sunt fraudele de tip oferte „de nerefuzat”
Sigur te-ai confruntat și tu cu povestea contemporană „Punguța cu mulți bani” a cărei continuare poate fi găsită aici. Un basm al zilelor noastre în care aceste oferte care par prea bune pentru a fi adevărate sunt, exact, ceea ce par, niște fraude cu care ne luptăm din ce în ce mai mult pe Internet.
Dar ce sunt aceste oferte „de nerefuzat”, precum „ai câștigat un super telefon!” și de ce trebuie evitate? E-mail-urile de tip phishing, anunțurile privind false investiții, ofertele „de nerefuzat”, precum un telefon mobil de ultimă generație sau un city break la super preț, sunt printre cele mai utilizate metode de fraudare pentru accesarea datelor personale și financiare ale utilizatorilor. Mesajele înșelătoare sunt promovate pe platformele de social media, dar și în motoarele de căutare, pentru a ajunge la cât mai multe potențiale victime.
O ofertă greu de refuzat este ușor de identificat atunci când utilizatorii sunt familiarizați cu existența acestui tip de fraudă, astfel că eforturile privind informarea utilizatorilor trebuie să continue.
Fraudele de tip pshishing, extrem de întâlnite
În august 2022, ING Bank a comunicat datele colectate intern de partenerul său OLX, conform cărora cele mai multe tentative de fraudă de tip phishing au vizat următoarele categorii de produse: modă (33%), electronice (30%), casă și grădină (14%), mama și copilul (10%), sport (7%).
De ce sunt aceste informații foarte importante? În noiembrie 2022, ING Bank a comunicat rezultatele unui studiu Ipsos, conform căruia:
- 8 din 10 români conștientizau creșterea tentativelor de fraudă pe internet;
- 4 din 10 români declarau că nu știu cum să procedeze în cazul în care cad victimă unei fraude online;
- cele mai comune tipuri de fraude experimentate de români în mediul online au fost: phishing și smishing, malware și vishing.
Citește și: Merele nu sunt întotdeauna de aur: cum ne ferim de declarațiile de dragoste care ne cer transferuri de bani
„Oriunde există bani, există un potențial de fraudă”: cum ne protejăm împotriva înșelătoriilor
Frauda înseamnă mai mult decât un simplu subiect de știri. Frauda înseamnă manipularea intenționată a adevărului în scopul obținerii unui câștig financiar sau personal. Infractorii vizează companii, guverne și persoane. Oriunde există bani, există un potențial de fraudă.
NU-urile care îți pot salva datele sau, cu alte cuvinte, CUM te poți proteja:
- NU răspunde la mesaje nesolicitate sau neașteptate. Dacă o cerere de contact apare pe neașteptate, cel mai bine este să îl eviți.
- NU instala aplicații și NU accesa site-uri la indicațiile persoanelor care te contactează telefonic sau îți transmit linkuri prin mesaje pe rețelele de socializare sau SMS.
- NU te loga în aplicația ING Home’Bank folosind un link primit pe SMS sau e-mail. Pentru protecția datelor tale, intră în Home’Bank numai din aplicația instalată pe mobil sau tastează într-o nouă pagină web adresa www.homebank.ro
- NU finaliza o operațiune până nu confirmi că este ceea ce îți dorești. Citește cu atenție SMS-urile cu mesajele primite de la bancă și asigură-te că autentifici/validezi operațiunea dorită.
- NU răspunde la apeluri din afara țării, mai ales dacă nu cunoști persoane din țările respective.
- NU te feri să fii suspicios. Solicită numele interlocutorului dacă susține că este un angajat al băncii și sună la bancă pe numărul de pe spatele cardului pentru a verifica.
- NU transfera sume de bani în așa-zise conturi seif pentru a le proteja.
- NU oferi informații personale sau date financiare.
- NU deschide atașamente, nu da click pe butoane sau pe link-urile primite de la persoane necunoscute și verifică întotdeauna că folosești o adresă securizată (https://ing.ro);
- NU accesa pagini web în care să îți introduci datele personale pe calculatoare instalate în locuri publice.
- NU uita că un card bancar este un instrument de plată și nu de încasare, așa că nu oferi detaliile cardului pentru încasări.
- NU aștepta să devii victima fraudei. Protejează-te învățând mai multe despre fraudă și despre cum să o raportezi.
În situația în care primești pe e-mail, telefon sau pe SMS un mesaj pe care tu îl consideri suspect – cum ar fi de pildă autorizarea unei tranzacții pe care nu ai inițiat-o – te rugăm să ne contactezi la *2ING sau la *2464 (apelabile din rețele naționale), cât și la +40 31 406 2ING sau +40 31 406 2464 (apelabile din rețele naționale sau internaționale).
Și, ține minte: poveștile de adormit copiii păcălesc adulții de astăzi. Fii vigilent, păzește-ți datele! Înșelăciunile iau multe forme, unele chiar se inspiră din basmele tale preferate, află cum să ai grijă de tine cu sfaturile experților.