Dame Julie Andrews și Shonda Rhimes împreună pe Netflix în seria istorică Bridgerton
Extraordinarea actriță Julie Andrews poate fi văzută în seria istorică Bridgerton, de pe Netflix. Alături de ea vor mai juca Phoebe Dynevor, Regé-Jean Page sau Jonathan Bailey. Mai mult decât atât, creatoarea serialului Grey’s Anatomy devine și ea parte din familia Netflix, de data aceasta producând alături de Chris Van Dusen și Betsy Beers romanul semnat de Julia Quinn.
Dar cum a fost să lucreze pentru Netflix? Și cum a fost pentru cei trei experiența ecranizării bestseller-ului internațional? Aflăm din interviul de mai jos…
Cum ați descoperit romanele Juliei Quinn care au constituit inspirația pentru acest serial?
Shonda Rhimes: Nu sunt deloc o cititoare avidă de romane de dragoste. Ba chiar aș putea spune că mi-am petrecut o mare parte din viață privindu-le cu un oarecare dispreț și cu destul de mult snobism. Cred că eram într-o vacanță și aveam nevoie de ceva de citit când am găsit una dintre aceste cărți și n-am mai putut să o las din mână. Mi s-a părut amuzantă, captivantă și foarte diferită de orice mi-aș fi putut închipui. Așa că am citit rapid toate romanele din seria Bridgerton și apoi toate celelalte cărți ale Juliei Quinn. Toate mi-au făcut mare plăcere. Când am discutat cu cei de la Netflix, unul dintre primele lucruri pe care le-am spus a fost: „Vreau să ecranizăm romanele din seria Bridgerton!”. Poți viziona acest serial fără să fi citit vreo carte din seria Bridgerton și fără ca măcar să fi auzit vreodată despre ele și vei fi, cu siguranță, complet absorbit de acest univers. Sau, chiar dacă ai citit absolut toate cărțile de un milion de ori și toate colțurile paginilor au ajuns să fie îndoite și ai o adevărată obsesie pentru ele, tot vei găsi elemente noi în acest serial.
Chris Van Dusen: După serialul Scandal, mi-am dat seama că vreau să fac ceva diferit atât în privința tonului și a cadrului în care se desfășoară acțiunea, cât și în privința narațiunii. Shonda mi-a adus această serie de opt cărți, cu acțiunea plasată în Londra în perioada Regenței, concentrată asupra îndrăgitei familii Bridgerton. Nu cunoșteam aceste romane, dar, în noaptea care a urmat după acea întâlnire, m-am dus acasă și am citit primul volum. Apoi l-am citit pe al doilea, m-am trezit că-l citesc pe al treilea și apoi pe al patrulea și așa mai departe. Aceste cărți m-au captivat din prima clipă. Nu numai că erau foarte bine scrise, dar îți permiteau să evadezi din cotidian, ceea ce, având în vedere situația globală din acel moment, era exact ceea ce îmi trebuia.
Betsy Beers: Cred că am reacționat cu toții la bogăția incredibilă a unui univers pe care nu l-am mai explorat, de fapt, niciodată în acest fel. Modul în care este abordat materialul din aceste cărți nu este deloc sufocant. Obiceiurile specifice perioadei respective sunt incluse, dar sunt privite printr-un filtru modern. Ce însemna să fii femeie în acele timpuri? Ce însemna să fii bărbat? Ce însemna să faci parte din familia regală? Cum funcționa sistemul social? Cum era posibil ca oamenii să facă sex atât de mult în 1813? De obicei, atunci când citești o carte cu acțiunea plasată în perioada aceea sau scrisă pe-atunci, nu înțelegi pe deplin mecanismele interioare ale modului în care personajele reacționează în fața responsabilităților sociale și nici speranțele, temerile și nevrozele lor.
Ce anume v-a atras cel mai mult la carte? Și ce v-a convins să o ecranizați?
Chris Van Dusen: Întotdeauna am privit proiectul Bridgerton ca pe o ocazie de a crea un serial care pe de-o parte ține de istorie, iar pe de altă parte este de domeniul ficțiunii. Această idee mi s-a părut unică și „altfel”. A fost o ocazie să reimaginăm această perioadă a exceselor, decadenței, frumuseții și strălucirii, cunoscută drept perioada Regenței. Ador serialele istorice. Îmi place faptul că includ reguli sociale, pentru că acestea creează tot felul de situații conflictuale interesante, dar, în același timp, serialele istorice sunt considerate adesea tradiționale și conservatoare. Încă de la început, ne-am întrebat cum să facem pentru ca Bridgerton să pară nou, proaspăt, actual și oportun și pentru ca publicul să rezoneze cu conținutul. Am vrut să creez un tip de serial istoric pe care nu l-am mai întâlnit până acum, unul care reinventează genul tradițional. Exact acesta este lucrul pe care i l-am propus lui Shonda inițial. Nicio clipă nu ne-am dorit ca Bridgerton să fie genul de serial istoric de pe vremea bunicii.
Shonda Rhimes: Cred că, pentru mine, a fost vorba despre două lucruri. Primul a fost legat de Lady Whistledown și de narațiunea pe care ea urma să o furnizeze. Pentru mine, aspectele legate de felul în care urma să prezentăm această voce și de felul în care urma să se deruleze toată această poveste au fost foarte interesante. Al doilea lucru se referă la regulile valabile într-o astfel de societate și la modul în care urma să le abordăm. Am sentimentul că, în majoritatea cazurilor, filmele sau poveștile cu acțiunea derulată în epoca respectivă iau totul prea în serios. Este ca și cum ideea de a fi legată fedeleș într-un corset și aruncată în acel univers pentru a-ți găsi un soț ar fi fost cel mai minunat lucru care ți s-ar fi putut întâmpla, însă, în realitate, era singurul mod în care o femeie tânără putea supraviețui. Abia așteptam să văd modul diferit în care Chris urma să prezinte acel stil de viață.
Ați avut ocazița să lucrați împreună vreme de 15 ani. Shonda și Betsy, ce anume v-ați așteptat să aducă Chris, în calitate de realizator, în acest proiect?
Betsy Beers: Chris este amuzant, inteligent, perceptiv, intuitiv și este un narator extraordinar, care iubește acest univers în care imaginația nu cunoaște limite. El s-a îndrăgostit de aceste cărți, s-a implicat imediat și a venit cu o mulțime de idei. A fost partida perfectă, ca să folosesc o expresie care se potrivește cu subiectul serialului Bridgerton.
Shonda Rhimes: Pentru mine combinația dintre Chris și Bridgerton a fost absolut firească, iar Chris a avut abordarea perfectă. Chris mi-a fost asistent încă din prima zi de lucru la Anatomia lui Grey și, mai recent, s-a ocupat de scenariul serialului Scandal. Între noi există o comunicare rapidă extraordinară și o înțelegere care vin dintr-o strânsă colaborare de foarte lungă durată. De asemenea, Chris are o inteligență ascuțită și un mod aparte de a privi lumea, care mi se pare revelator. În plus, reușește să surprindă frumusețea din interiorul durerii într-o manieră pe care n-am mai întâlnit-o la nimeni altcineva. Când urmărești serialul, observi modurile în care sunt surprinse comportamentul uman, dragostea, furia, precum și lucrurile îngrozitoare pe care oamenii și le fac unii altora și care sunt amuzante, dureroase și minunate. Chris este foarte original și s-a implicat din tot sufletul și cu toată energia.
Cum v-ați gândit să includeți în acest serial elementele narative extrem de captivante pentru care Shondaland este renumită?
Chris Van Dusen: Tonul serialului este viu și îndrăzneț. Cred că serialele de la Shondaland au în comun faptul că sunt inteligente și amuzante și, mai ales, faptul că includ elemente neașteptate. Bridgerton este un serial inspirat de opt romane de dragoste cu adevărat extraordinare, iar acest lucru ne-a captivat total. Serialul nostru este sexy și amuzant, iar experiența vizionării seamănă cu cititul unui roman de dragoste. Este exact ceea ce ne-am dorit și, pentru că este vorba despre Shondaland, publicul va avea parte de mai mult decât atât. Vor exista momente emoționante și momente care vor ține privitorii cu sufletul la gură, fie pentru că își vor dori ca Daphne și Simon să fie împreună, fie pentru că toate acele conversații în contradictoriu îi vor încânta. Serialul are un ritm alert și este captivant, iar noi suntem entuziasmați de această poveste romantică. Toate acestea se leagă de tema noastră principală: aceea că dragostea învinge totul.
Betsy Beers: Cred că unul dintre lucrurile cele mai importante pentru mine este faptul că niciun serial de la Shondaland nu e la fel cu celelalte. Cred că unul dintre marile avantaje ale privilegiului de a fonda această companie și de a avea ocazia să lucrăm la atâtea proiecte este faptul că nu ne ocupăm decât de cele care ne pasionează. Așa că avem posibilitatea să facem lucruri pe care nu le-am mai făcut niciodată. Cred că există elemente la care oamenii se așteaptă. În centrul acestui serial se află o extraordinară poveste de dragoste și suntem renumiți pentru asemenea lucruri. De asemenea, personajele sunt complexe, au sentimente contradictorii și trăiesc într-o zonă gri. Toată lumea încearcă să se descurce cât mai bine, dar nimeni nu este perfect. Este o plăcere să urmărești personajele, regia este extraordinară, interpretările sunt minunate, iar universul creat este unul dominat de aspirații, dar, sperăm noi, capabil în același timp să te pună pe gânduri.
Bridgerton se bucură de o distribuție incredibilă. Cum a fost procesul de casting? Shondaland a mai lucrat anterior cu actorul britanic Regé-Jean Page, dar cum a fost colaboararea de data aceasta?
Chris Van Dusen: Am lucrat cu o minunată directoare de casting din Marea Britanie, pe nume Kelly Valentine Hendry. Avem o distribuție numeroasă! Sunt multe roluri, așa că a durat mult, dar acum avem o distribuție amplă, minunată și diversă, nu numai din punct de vedere etnic sau al mediului din care provin actorii, ci și din punctul de vedere al vârstelor lor. Cu ajutorul lui Kelly, am căutat printre actorii de film, televiziune și teatru din Marea Britanie și am ajuns la acest grup de oameni incredibil de talentați. Ne-a fost clar că n-avem voie să greșim pentru că aceste cărți au fani extrem de loiali și nu puteam să-i dezamăgim. Pe Regé îl cunoșteam datorită colaborărilor lui anterioare cu Shondaland și deja eram cu toții îndrăgostiți de el. Are ceva aparte. Este atât de fermecător! Pur și simplu te hipnotizează. În momentul în care Phoebe și Regé au citit împreună replici în timpul probelor, am știut că am găsit o combinație cu adevărat specială. Phoebe are ceva deosebit. În rolul lui Daphne, este debutanta perfectă, cu ochii mari și plină de inocență. În plus, există o anume vulnerabilitate în interpretarea ei care duce la un rezultat extraordinar. Golda Rosheuvel o întruchipează pe autoritara Regină Charlotte și a reușit să creeze un rol de o mare complexitate.
Shonda Rhimes: Mi s-a părut că există ceva foarte complex, dureros și viu în felul în care Regé a interpretat rolul lui Simon. Este fascinant că a fost exact așa cum ți l-ai fi imaginat pe Simon dacă ai fi citit cărțile, dar și-a lăsat și amprenta personală asupra personajului, ceea ce a fost încântător. Poveștile din jurul acestui personaj sunt foarte bine scrise și Regé este un actor extraordinar de versatil, despre care n-am știut că este britanic până în momentul în care am vorbit cu el despre acest rol, iar asta e teribil de amuzant. Este foarte talentat și reușește să intre total în pielea personajului. Este perfect în rolul lui Simon.
Betsy Beers: Regé a fost o adevărată forță imposibil de ignorat. În același timp, este omul cel mai încântător din lume. Este incredibil de inteligent, sensibil, elocvent, profesionist, are un suflet foarte bun și este un actor extraordinar. Când căutam persoana potrivită pentru rolul lui Simon, ne-am dorit să găsim un actor care să ofere echilibrul perfect între aerul impenetrabil al unui bărbat atrăgător și vulnerabilitatea subtilă a unui copil. Ne considerăm foarte norocoși că am reușit să-l convingem să ni se alăture, pentru că aduce vulnerabilitate, eleganță și profunzime acestui rol.
Dame Julie Andrews dă viața personajului Lady Whistledown, autoarea unui ziar de scandal. V-ați gândit la ea de la bun început?
Chris Van Dusen: Este o adevărată legendă și nici până-n ziua de azi nu-mi vine să cred că am ocazia să lucrez cu ea. Vocea ei este atât de specială! Abia aștept ca publicul să aibă experiența de a auzi acele lucruri rostite de Julie Andrews în rolul lui Lady Whistledown, pentru că spune lucruri usturătoare, dar în stilul ei încântător, marca Julie Andrews. Acest lucru a închegat serialul, a ieșit extraordinar și a fost o plăcere de urmărit.
Shonda Rhimes: Cred că în fruntea listei mele de dorințe a fost mereu Julie Andrews, dar nu știu dacă vreunul dintre noi a crezut vreodată că Julie Andrews ar putea accepta rolul. Cred că ne-am gândit că ar fi bine să întrebăm și apoi să vedem ce se întâmplă. Spre uluirea și încântarea noastră, a acceptat, ceea ce a fost minunat. Vocea lui Lady Whistledown este acea voce încântătoare a lui Julie Andrews, dar cuvintele rostite nu sunt cele pe care te-ai putea aștepta să le auzi din gura lui Julie Andrews. Este o plăcere să o asculți.
Betsy Beers: Ceea ce ne-am dorit din tot sufletul a fost o voce care să nu sune autoritar. După mine, cheia a fost să găsim pe cineva cu un ton mai senin, dar cu voce care să fie recunoscută imediat și care să fie asociată cu întruchiparea celor mai încântătoare ființe de pe planetă. A fost important ca publicul să știe cine este vocea lui Lady Whistledown pentru că, atunci când aud o voce emblematică, oamenii se gândesc: „Oh, acum sunt în siguranță, acum știu unde mă aflu, acum știu că mă aflu în Anglia.” Are niște replici destul de neplăcute, dar le rostește în cel mai plăcut mod posibil! Până și în 1813, un ziar de scandal îți putea ruina și conduce viața. Era ca un fel de Twitter sau tabloidul TMZ. Toată lumea îl lua în serios, iar asta ne ajută să definim universul în care trăiau acești oameni. Cine altcineva ar putea defini acest univers în afară de incredibila Julie Andrews?
Cum v-ați propus să pastrați echilibrul între prezentarea detaliilor istorice și libertatea de creație?
Chris Van Dusen: Bridgerton nu a fost nicio clipă menit să reprezinte o lecție de istorie, așa că a fost important să ne putem lua anumite libertăți în privința reimaginării. Acesta este un serial pentru publicul modern, cu teme moderne și cu personaje care par moderne, așa că nu a fost o mare problemă pentru noi să ne luăm anumite libertăți. A fost cu siguranță ceva ce am avut oricum în vedere. În privința detaliilor specifice unui serial istoric, am lucrat cu o serie de istorici și consultanți. În timpul producției, dr. Hannah Greig a fost alături de noi pe platou pentru a superviza partea care ține de etichetă, pentru că perioada Regenței a fost marcată de extraordinar de multe reguli și am considerat că este important să ținem cont de toate acestea. De exemplu, actorii au învățat despre cum se fac reverențele, despre felul în care o lady intră într-o încăpere, despre felul în care se ia masa în familie sau despre cum se face curte în cadrul unui cuplu. Toate acestea mi s-au părut fascinante și am considerat că este important să respectăm toate aceste lucruri pentru a da substanță și credibilitate universului pe care l-am creat.
Shonda Rhimes: Chris a preluat atmosfera universului acelor timpuri, dar a permis ca acesta să reprezinte totuși o ficțiune, în măsura în care acest lucru a fost necesar. Nu a existat o familie Bridgerton pe vremea aceea, așa că nu a fost cazul să facem chiar un documentar dramatic. Acest lucru i-a permis lui Chris să creeze exact universul pe care și l-a dorit. El a preluat o informație care ar fi putut fi adevărată, și anume că regina Charlotte ar fi fost o femeie de culoare, a extrapolat-o și, pornind de la asta, a construit o lume întreagă, care funcționa într-un anumit fel.
Chris Van Dusen: Așa este. Cred că modul în care am combinat istoria cu ficțiunea poate fi considerat plin de respect în privința aspectelor rasiale ale acestei lumi. Bridgerton nu este un univers care nu sesizează culoarea. Altfel ar însemna că rasa nu este luată în considerare și nu acesta este cazul serialului nostru. De exemplu, avem o actriță de culoare în rolul reginei și există mulți istorici care cred cu tărie că regina Charlotte a fost prima regină a Angliei de rasă mixtă. Această idee ne-a atras pe toți, pentru că a devenit un fel de element de tipul „Cum ar fi dacă…?” Cum ar fi dacă regina Charlotte ar fi fost recunoscută în 1813 ca fiind de rasă mixtă? Cum ar fi arătat lucrurile? Ce s-ar fi întâmplat? Și aici intervine partea care ține de ficțiune. Cum ar fi fost dacă această regină a Angliei și-ar fi folosit puterea pentru a ridica alți oameni de culoare din acea societate? Am fost încântat și mândru că am găsit o cale de a explora asemenea povești și personaje. Este o perioadă care pare foarte modernă.
Cartea a fost apreciată în toată lumea, iar serialul va fi lansat la fel, internațional. În ce constă caracterul universal al acestei povești?
Shonda Rhimes: Cred că toată lumea vrea să se îndrăgostească, să-și construiască o anumită viață și cred că nimeni nu vrea să fie singur. Cred că tocmai acest lucru este captivant la acest serial, respectiv faptul că rezonezi cu ceea ce li se întâmplă personajelor și le înțelegi temerile legate de propria soartă. De asemenea, ai ocazia să vezi cum își caută drumul aceste familii. Sunt fericită că publicul va avea această experiență pentru că aceasta are un caracter universal. Uneori scenele sunt extrem de amuzante, alteori te trezești cu ochii în lacrimi. Uneori imaginile sunt extrem de provocatoare, alteori totul este foarte romantic. Cred că există și un moment în care îți dai seama că nu vei putea să întrerupi vizionarea, iar acesta este cel mai bun lucru din lume.
Chris Van Dusen: Sunt atât de încântat că publicul va avea ocazia să evadeze din cotidian și se va putea îndrăgosti de acest univers! Cred că acum este poate momentul cel potrivit pentru a evada din realitate. De asemenea, sunt încântat că publicul va rezona cu aceste personaje complexe, va râde, va plânge și va iubi împreună cu ele. Sunt nerăbdător ca publicul să o poată auzi pe Julie Andrews spunând cele mai savuroase lucruri, cu siguranță complet atipice pentru ea. În plus, sunt extrem de încântat că oamenii vor putea viziona un serial care, uneori, te poate face să uiți că acțiunea este plasată în secolul al XIX-lea. Va fi momentul în care vor realiza că, de fapt, toate aceste povești nu au vârstă. Ceea ce îmi doresc să facă publicul atunci când va viziona serialul Bridgerton este să se piardă în acest univers care este, declarat și fără rezerve, unul romantic. Până la urmă, este un serial despre dragoste și nu cred că există ceva care să aibă un caracter universal într-o mai mare măsură.