Pe când majoritatea dintre noi privim nostalgici înapoi la sărbătorile de iarnă, 12% din populația creștin ortodoxă abia a sărbătorit Crăciunul și se pregătește să întâmpine Revelionul. Cum e posibil așa ceva?
Răspunsul constă în decizia multor biserici ortodoxe de a adera la un calendar vechi de aproape 2.000 de ani, care diferă de cel folosit de cea mai mare parte a lumii astăzi.
Diferența dintre calendarul gregorian și cel iulian
Originile diviziunii privind momentul recunoașterii oficiale a nașterii lui Isus Hristos se întind până în anul 325 d.Hr., când un grup de episcopi creștini a convocat prima conferință ecumenică a religiei. Unul dintre cele mai importante puncte de pe ordinea de zi a Primului Sinod de la Niceea a fost standardizarea datei celei mai importante sărbători a bisericii, Paștele. Pentru a face acest lucru, au decis să se bazeze pe calendarul iulian, un calendar solar pe care conducătorul roman Iulius Cezar îl adoptase în anul 46 î.Hr. la sfatul astronomului egiptean Sosigenes, în încercarea de a curăța calendarul lunar dezordonat al Romei.
Dar calculele lui Sosigenes au avut o problemă: au supraestimat lungimea anului solar cu aproximativ 11 minute. Ca urmare, calendarul și anul solar au devenit din ce în ce mai desincronizate pe măsură ce secolele au progresat.
Până în 1582, datele sărbătorilor creștine importante s-au modificat atât de mult încât Papa Grigore al XIII-lea a devenit îngrijorat. A convocat un alt grup de astronomi și a propus un nou calendar, cunoscut sub numele de calendarul gregorian.
Noul calendar a rezolvat o serie de probleme dificile care s-au acumulat de-a lungul anilor, iar majoritatea lumii creștine l-a adoptat. Dar Biserica Ortodoxă, care se împărțise în propriul braț al creștinismului în timpul Marii Schisme din 1054, după secole de conflicte tot mai mari, s-a opus schimbării. Urmând corectarea cursului Papei Grigorie ar însemna acceptarea unei suprapuneri ocazionale între Paștele evreiesc și Paștele ortodox – o mișcare care a fost împotriva textelor sfinte ale creștinismului ortodox. Așa că Biserica Ortodoxă a respins calendarul gregorian și a continuat să se bazeze pe calendarul iulian.
Câți oameni sărbătoresc Crăciunul în ianuarie?
Creștinii ortodocși au rămas cu acest calendar timp de secole, iar deriva calendaristică a continuat pentru bisericile ortodoxe. Până în 1923, a existat o diferență de 13 zile între cele două calendare, punând Crăciunul ortodox la 13 zile după 25 decembrie.
Asta explică existența a două Crăciunuri, dar criza calendaristică a continuat pentru bisericile ortodoxe. În mai 1923, un grup de lideri ortodocși s-a întâlnit pentru a rezolva problema. Desfășurat la Constantinopol, Congresul Panortodox a reunit delegații din bisericile din Constantinopol, Cipru, Grecia, România, Rusia și Serbia.
Discuția a fost aprinsă: istoricul Aram Sarkisian scrie că Biserica Rusiei a fost presată să adopte calendarul gregorian de către bolșevici, care au abandonat calendarul iulian la scurt timp după începerea Revoluției Ruse. Revizuirea calendarului nu a fost doar o chestiune de religie: pentru bisericile a căror existență era amenințată sub domnia comunismului, o ajustare a calendarului era o chestiune de supraviețuire.
Citește și: Cele mai vechi biserici din lume. Lăcașuri de cult care scriu istoria religiilor
La conferință, omul de știință sârb Milutin Milanković a propus o soluție: o nouă versiune a calendarului iulian care își împărtășește datele cu calendarul gregorian, deși nu împărtășește fiecare an bisect. Cunoscut drept calendarul iulian revizuit, a fost adoptat de mai multe biserici ortodoxe după conciliu, inclusiv bisericile din Grecia, Cipru și România. Acele biserici sărbătoresc acum Crăciunul pe 25 decembrie. Alte biserici ortodoxe, precum cele din Rusia și Egipt, au refuzat. Și alții, precum Polonia, au adoptat calendarul lui Milanković, după care, mai târziu, au renunțat.
Astăzi, creștinismul ortodox este a treia confesiune creștină ca mărime, cu aproximativ 260 de milioane de adepți. Confuzia calendarului îi va duce în cele din urmă la o altă schimbare? Poate, dar până atunci bucuria de Crăciun va trebui să aștepte până în ianuarie pentru mulți creștini ortodocși, aproximativ 12% dintre ei.