Dirijorul Cristian Lupeş: “Enescu şi-a propus ca, din punct de vedere muzical, România să intre în Europa”
Acum mai bine de un secol, pe atunci tânărul George Enescu pleca într-un turneu de promovare care avea ca scop stimularea creaţiei muzicale româneşti. Toamna aceasta, nonconformistul dirijor Cristian Lupeş şi Bucharest Festival Orchestra refac celebrul turneu enescian prin evenimentul Turneul naţional 100 x Enescu care se va desfăşura în perioada 31 august – 8 noiembrie, având concerte la Tescani (31.08), Satu Mare (23.09), Oradea (24.09), Cluj-Napoca (25.09), Oneşti (28.09), Craiova (24.10), Sibiu (27.10) şi Bucureşti (23.10 & 08.11).
Ideea Turneului naţional 100 x Enescu de promovare a muzicii contemporane româneşti în an Centenar, i-a venit lui Cristian Lupeş ca o continuare firească, la 100 de ani distanţă, a turneelor pe care marele compozitor le susţinea pentru a strânge fonduri şi a oferi, an de an, Premiul Naţional de Compoziţie „George Enescu“ celor mai talentaţi creatori români de muzică academică.
În 1918, Premiul Naţional de Compoziţie ajunsese la a cincea ediţie. Era un premiu pe care Enescu îl înfiinţase pe când era foarte tânăr (şi pe care avea să-l organizeze, timp de mai bine de 30 de ani) observând amploarea pe care o luaseră, la vremea aceea, stilurile muzicale facile – romanţe, vodeviluri, operetă – şi dorindu-şi să stimuleze şi să direcţioneze creaţia muzicală românească spre Vest.
Foto: Ştefan Neagu (avanpremiera Turneului Naţional 100 x Enescu, în concert la Artmark)
Turneul naţional 100 x Enescu duce mai departe, astăzi, la un secol distanţă, roadele eforturilor lui George Enescu, reunind în program lucrări semnate de laureaţi ai Premiului Naţional de Compoziţie „George Enescu“ sau compuse de elevi ai acestora.
Foto: Ştefan Neagu (avanpremiera Turneului Naţional 100 x Enescu, în concert la Artmark)
De ce să mergeţi la Turneul Naţional 100 x Enescu?
Cristian Lupeş: Enescu şi-a propus ca, din punct de vedere muzical, România să intre în Europa. Şi a reuşit. Ne vom reaminti atât de iniţiatorul cât şi de câştigătorii acestui demers salvator al muzicii academice româneşti, interpretând, în cadrul turneului, lucrări a trei compozitori români, creatori de şcoală şi vizionari:
- Béla Bartók – poate cel mai atras compozitor de activitatea de culegere de muzică tradiţională şi folclor, pe care apoi a teoretizat-o şi a introdus-o în propriile lucrări
- Liviu Dănceanu – profesor al majorităţii muzicienilor din cadrul Bucharest Festival Orchestra, un mare compozitor dar şi un scriitor şi eseist al problematicilor muzicale teoretice şi estetice
- George Enescu, vizionarul care a pus bazele compoziţiei româneşti de sorginte europeană
Aşadar, începând cu 31 august ne vedem la concertele din cadrul Turneul naţional 100 x Enescu.