”Flavia Lorena Cut este unul dintre profesorii nominalizații Teach for Romania în Gala Profesorului din mediul rural. Activitatea acesteia a fost menționată în mai multe nominalizări ale colegilor, personalului administrativ, reprezentanților din primărie, precum și personalităților reprezentative din comunitate.
Selecție în programul Erasmus +, Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar, Laboratorul Micului Savant Boldurean, dotarea laboratorului de informatică, renovarea instituției, crearea cabinetului de limbi străine, programe incluzive pentru copiii cu sindrom Down. Cum ați reușit și de ce?
Flavia Lorena Cut: „Educația este ceea ce rămâne după ce ai uitat tot ceea ce ai învățat în școală”. Acestea sunt cuvintele marelui fizicin Albert Einstein și este motto-ul care mă călăuzește în toată activitatea mea și totodată mă face să înțeleg tot mai clar că realizarea unui învățământ de calitate necesită un efort deosebit din partea celor care îl practică.
Așadar, cred că pentru a crea adulți funcționali în societatea de astăzi, nevoia de a schimba modul de învățare și de evaluare este certă. După ce se termină anii de școală, foarte multe dintre cunoștințe dispar. Dar dacă în spate rămân niște abilități și o capacitate de a rezolva probleme, de a investiga, cu siguranță sistemul educațional funcționează bine.
De asemenea consider că formarea atitudinii și a comportamentului, promovarea, dezvoltarea personalității elevului se realizează cu multă pasiune și răbdare, că, este necesar să le oferi contexte favorabile în care să încerce suficient de multe ca să prindă gust pentru ceva anume.
Toate acestea m-au urmărit în fiecare activitate pe care am desfășurat-o în școală, în proiectele sau parteneriatele pe care le-am încheiat.
Recunosc, nu-mi este ușor, permanent încerc să găsesc combinația optimă dintre toate componentele implicate, exersez, testez, descopăr dacă ceea ce am testat funcționează, dacă nu, mă întorc și îmbunătățesc. Dar nu renunț! Și nu renunț! De ce? Pentru elevii mei. Pentru momentele acelea în care îi aud spunând: Doamna am reușit! Doamna ce frumos a fost!Ne- plăcut atât de mult! Am învățat atâtea!
Sigur că toate acestea nu le-am putut face singură, am alături copii proveniţi din familii cu greutăţi, care ştiu ce înseamnă munca fizică sau privaţiunile și colegii – o echipă minunată, o familie, care mă sprijină, susțin și încurajează în tot ceea ce fac. Dacă vrei să munceşti şi să obţii rezultate, aici ai cu cine şi poţi realiza lucruri deosebite. De multe ori, pornind de la o idee măruntă, se făuresc proiecte minunate care îi atrag pe elevi şi îi provoacă la noi experienţe, la muncă asiduă.
Cum v-a schimbat programul Teach for Romania? Ce înseamnă și ce vă aduce această nominalizare?
Flavia Lorena Cut: Am fost deosebit de onorată, bucuroasă și emoționată la aflarea veștii despre o nouă nominalizare la Gala Profesorului Anului din mediul rural, ediția a II-a, 2023, categoria – Implicarea în comunitate.
Vestea a venit într-o zi, ce purta o mare încărcătură emoțională pentru mine, era ziua de naștere a mamei mele, pe care o pierdusem în urmă cu doar două luni. Nominalizarea mea ar fi fost un cadou deosebit pentru Mama … dar știu sigur că a zâmbit din Cer …
La prima ediție a acestei gale, organizate de Teach for Romania, m-am aflat printre finaliști, la aceeași categorie ca și cea de anul acesta, bifând o experiență ce m-a îmbogățit atât personal cât și profesional.
Am înțeles că educația la toate nivelurile, mai ales în etapa inițială necesită un efort comun între profesori și familie pentru a contribui la dezvoltarea copilului, că cel mai natural mod de a privi şcoala este ca făcând parte din mediul economic şi socio-cultural al comunităţii. Şcoala nu îşi poate realiza potenţialul total fără sprijinul comunităţii. Pe de altă parte, însă, comunitatea are nevoie de şcoală nu doar pentru a-i educa tinerii, ci şi pentru a sprijini învăţarea permanentă a adulţilor, mai cu seamă în mediul rural. Şcoala este un element esenţial al comunităţii prin resursele umane pe care le are, dar şi prin resursele materiale (dotări, echipamente, bibliotecă, spaţii destinate activităţilor de învăţare). O şcoală responsabilă este garantul dezvoltării permanente a comunităţii.
De ce ați devenit profesor? Cum v-a schimbat rolul de director? Ce v-a adus, ce v-a luat?
Flavia Lorena Cut: Încă de copil o priveam pe d-na învățător ca pe o persoană cu superputeri, care părea ca știe răspunsul la orice întrebare, care prin magie îmi creștea apetitul nestăvilit pentru cunoaștere și îmi clădea încrederea in mine, fără ca măcar sa îmi dau seama. Adult fiind, am ales să împart această lumină a cunoașterii și să contribui cu o bucățică din mine la fiecare poveste a copiilor, ce mă privesc stăruitor din bănci.
Rolul de director m-a transformat dintr-un profesor responsabil doar de elevii mei, într-un manager responsabil de o întreaga comunitate educațională; mi-a cerut impetuos să devin și mai implicată și dedicată scopului meu, acela de a demonstra că viitorul poate suna bine chiar și într-o școală de sat; m-a făcut mai puternică, mai determinată, mai abilă în a face față provocărilor de orice fel.
Această numire mi-a adus satisfacția lucrului bine făcut, a unor obiective atinse cu succes, a unor proiecte și colaborări fructuoase; mi-a adus alături oameni frumoși, valoroși, capabili și plini de avânt în a face din școala noastră un model demn de urmat.
Dacă e să vorbesc de ceea ce mi-a răpit, aș spune ca în primul rând mi-a furat din timpul dedicat familiei, apoi din liniștea și pacea interioară.
Cum a fost prima experiență la clasă? Ce vă amintiți, care este cea mai importantă lecție cu care ați plecat de atunci?
Flavia Lorena Cut: Prima experiență la clasă a fost una memorabilă pentru o proaspătă absolventă de facultate, una încărcată de emoție, dar și de bucurie, deoarece mi-am văzut visul cu ochii. Eram și eu precum acea d-na învățător ce m-a inspirat, în postura de a creiona în culori luminoase destinele celor ce reprezintă viitorul.
Am fost privită cu condescendență de către elevi, dar până la sfârșitul orei am reușit sa creez o firavă punte de legătură, ce pe parcurs s-a transformat într-o frumoasă relație de tip Win-win, de încredere și respect reciproc. Am plecat cu convingerea că nu poți fi un profesor complet dacă te limitezi doar la a transmite cunoștințe și a evalua strict, ci doar implicând emotiv înainte de cognitiv elevii în ceea ce îți propui să îi înveți.
Cum v-au schimbat copiii dvs? Cum v-a schimbat diagnosticul fetiței? Cum ați găsit resurse să transformați această durere în putere?
Flavia Lorena Cut: Sunt mama a trei copii minunați: Filip 9,6 ani, Gloria 6,6 ani și Fineas 4 ani.
Gloria este darul nostru special, minunea care ne umple inimile și casa cu râsul ei molipsitor, cu puritatea și iubirea ei, cromozomul 21 numindu-se și cromozomul dragostei. Gloria este o sursă de inspirație pentru mine, azimutul vieții mele s-a schimbat total de-a lungul tuturor experiențelor și întâmplărilor trăite alături de ea. Pot afirma cu toată asumarea, că determinarea, ambiția, forța, dorința de a face ca lucrurile bune să se întâmple sunt generate de copiii mei și în mod special de Gloria.
În primii ani de viață ai fetiței ne-am confruntat cu o serie de situații limită, de multe ori eram pe punctul de a o pierde, dar D-zeu a fost mereu lângă familia noastră, am experimentat rugăciuni ascultate și am trăit miracole. Gloria este integrată în colectivitate, chiar dacă trăim într-o societate nepregătită să îmbrățișeze persoanele cu dizabilități. Fineas, frățiorul blond, partenereul de joacă al Gloriei o iubește într-un mod magic, iar pentru mine, nu există un sentiment mai înălțător decât să-i văd îmbrățișați, să-i văd că se joacă, că râd împreună, că se bucură de viață.
În mod deosebit aș vrea să duc mulțumirea mea, în zona cea mai intimă a vieții mele, acolo unde familia mea – părinții mei, soțul meu, sora mea, precum și câțiva prieteni speciali au jucat acel rol de susținere și încurajare, pe care nimeni nu-l poate articula exact, dar îl poate experimenta la cote sufletești demne de un miracol.
Cu ajutorul lui Dzeu, al oamenilor dragi, am depășit momentul întrebărilor, al durerilor, al frustrărilor și am înțeles, faptul că, Gloria este realmente, o mare binecuvântare în viețile noastre.
Ce program simțiți că vă lipsește din școală? Ce mai pregătiți nou?
Flavia Lorena Cut: Facem primii pași în două mari proiecte cu bani europeni ce vor își vor produce efectele in timp și vor duce la modernizarea spațiului școlar, atât ca logistică, cât și sub aspectul renovării claselor și laboratoarelor. De foarte curând am fost selectati pentru implementarea unui proiect, ce va lărgi orizontul cultural al elevilor noștri. Sunt multe alte proiecte aprobate, pe paliere diverse, ce vor aduce plusvaloare școlii noastre. Așadar, dacă ar fi să enunț un proiect ce ne lipsește în școală în momentul de față, nu aș găsi unul anume. Suntem hotărâți să profităm de fiecare ocazie ce se ivește pe parcurs, de fiecare colaborare și parteneriat, pentru a reclădi treptat încrederea în educația de la țară și a oferi o șansă la un viitor mai luminos copiilor noștri.
Cu referire la noul cu care ne propunem sa ieșim la rampă în termen scurt, în școala noastră, deoarece în luna mai se sărbătorește Ziua Internațională a Familiei, ne dorim să organizăm o activitate dedicată părinților și elevilor, care aparțin comunității noastre educaționale.
Astfel, vom organiza un eveniment cu titlul Seara părinților boldureni, care oferă părinților oportunitatea de a se întâlni cu toți profesorii la școală, pe parcursul a trei ore, profesorii se vor afla în școală, vor discuta într-un cadru non formal cu părinții elevilor despre reușitele acestora, despre talentele copiilor, încercând să găsească împreună modalități de motivare, susținere și implicare ale copilului. Părinții vor fi invitați să viziteze școala, vor discuta cu alți părinți, vor servi ceai, cafea, vom socializa, întărind astfel comunitatea clasei.
Care este lucrul, mesajul sau schimbarea pentru care vă doriți să vă țină minte comunitatea?
Flavia Lorena Cut: Consider că viața împlinită se împletește cu excelența și educația. Totodată, o gândire de învingător, hotărârea, determinarea, perseverența și curajul dau un sens și o semnificație profundă succesului personal. Împreună cu colectivul cadrelor didactice și personalul școlii, prin numeroasele proiecte implementate, am demonstrat că și o școală din mediul rural poate obține rezultate extraordinare, dacă există dorință și implicare, iar în felul acesta elevii pot beneficia de o educație de calitate.
Mă regăsesc în cuvintele scrise de celebrul nostru artist Constantin Brâncuși : “ În cele mai grele împrejurări ale vieții, ceea ce m-a susținut a fost bucuria. Am știut s-o găsesc în drumul meu. Mergeam cântând. Știam că ceea ce trebuie să se întâmple se va întâmpla. Și nimic nu mă oprea. Pe acest sentiment al minunii pe care o reprezintă viața, al bucuriei, e clădită toată opera mea.”
Cu bucurie, optimism și credință în D-zeu, lucrurile bune se întâmplă!