Istoria Black Friday datează din 1869 când nu a început nicidecum ca o sărbătoare menită să celebreze reducerile din magazine și începutul cumpărăturilor pentru Crăciun. Istoria Black Friday, de fapt, este mult mai întunecată decât ne-am putea imagina și își are originile într-o tragedie economică.
Black Friday, în prima vineri de după Ziua Recunoștinței, este considerată de mulți, sau cel puțin de americani, drept începutul sezonului de cumpărături de Crăciun. Deși nu este o sărbătoare federală, darămite una internațională, mai multe state americane respectă ziua de după Ziua Recunoștinței ca fiind o sărbătoare, ceea ce înseamnă că mulți angajați de la stat și multe școli au zi liberă. Prin urmare, numărul potențialilor cumpărători crește foarte mult.
De fapt, din 2005, Black Friday este cea mai aglomerată zi de cumpărături din an. Cu retailerii care își extind orele și ofertele în fiecare an, aglomerația și haosul nu arată semne de scădere. Iată cum arată istoria și evoluția Black Friday.
Black Friday sau Big Friday?
Termenul de Black Friday a fost folosit pentru prima dată în Statele Unite pentru a descrie o criză financiară petrecută în 1869. Pe 24 septembrie 1869, într-o zi de vineri, James Fish și Jay Gould au încercat să preia piața aurului de la Bursa de Aur din New York. Prima dată când s-a făcut referire la Black Friday ca fiind ziua de cumpărături a fost în acest buletin informativ din Philadelphia, din 1961:
„Pentru comercianții din întreagul stat, cele mai mari zile de cumpărături sunt în mod normal cele două care urmează Zilei Recunoștinței. Blocajele de trafic care rezultă sunt o problemă supărătoare pentru poliție și, în Philadelphia, a devenit un lucru obișnuit ca ofițerii să se refere la zilele de după Ziua Recunoștinței ca fiind drept Vinerea Neagră și Sâmbăta Neagră. Chiar dacă e un stimulent pentru afaceri profitabile, problema a fost discutată de comercianți cu viceprimarul orașului, Abe S. Rosen, unul dintre cei mai experimentați directori de PR municipali din acest stat. El a recomandat adoptarea unei abordări pozitive care să transforme Black Friday și Black Saturday în Big Friday și Big Saturday”.
Deși mulți comercianți s-au opus denumirii negative pentru cea mai mare zi de cumpărături din an, termenul a rămas. Până în 1975, a apărut în The New York Times: poliția și șoferii de autobuz din Philadelphia o numesc Black Friday.
Istoria Black Friday – Vinerea de miliarde de dolari
De ani de zile, comercianții își deschideau porțile la ora 6:00 a.m. în ziua de Black Friday. Cu toate acestea, la sfârșitul anilor 2000, mulți au început să deschidă la 5:00 sau chiar 4:00 a.m., pentru a crește numărul orelor de cumpărături și, prin urmare, profiturile. În 2011, Best Buy, Kohl’s, Macy’s, Target și alți retaileri de top au deschis pentru prima dată magazinele la miezul nopții. În anul următor, Walmart, împreună cu alți câțiva retaileri, au anunțat că vor deschide la ora 20:00 de Ziua Recunoștinței.
Citește și: Tips&tricks pentru Black Friday. Cum să profiţi de reduceri maxime la cele mai bune produse
În 2013, Walmart a anunțat că se va deschide chiar mai devreme, la 6:00 p.m. Câțiva alți retaileri au urmat exemplul. Kmart a făcut un pas mai departe, anunțând că se va deschide la 6:00 a.m. de Ziua Recunoștinței și va rămâne deschis timp de 41 de ore consecutiv. După anunțul lor, unii oameni au accesat pagina de Facebook a Kmart, comentând că decizia magazinului a fost „lacomă”, „rușinoasă” și „dezgustătoare”. Unele state, cum ar fi Massachusetts, au legi albastre care interzic deschiderea magazinelor de Ziua Recunoștinței. În acele state, comercianții cu amănuntul deschid la miezul nopții.
Motivul prelungirii orelor este evident. Retailerii importanți precum Walmart câștigă aproximativ cinci miliarde de dolari de Black Friday. Astfel, orele de cumpărături sporite prezintă dezavantaje. Aproximativ un milion de angajați Walmart au lucrat de Ziua Recunoștinței în 2013.
Istoria Black Friday – cum sunt atrase mulțimile agresive
Un alt dezavantaj al Black Friday este că vânzările uriașe atrag, de asemenea, mulțimi mari și agresive, mii de oameni care doresc toți aceleași oferte. În fiecare an, au existat rapoarte despre cumpărători călcați în picioare în timp ce încercau să obțină un articol înainte de a se epuiza proviziile. De asemenea, au fost semnalate atacuri și împușcături.
De exemplu, în istoria Black Friday, în 2012, două persoane au fost împușcate în timp ce se certau pentru un loc de parcare la un Walmart din Tallahassee, Florida. În 2011, o femeie a folosit spray cu piper pe alți cumpărători, rănind cel puțin 10 persoane în timpul cumpărăturilor de Black Friday la un Walmart din Porter Ranch, California. În același an, un bărbat din San Leandro, California, a fost împușcat în timp ce părăsea un Walmart la 1:45 a.m., după ce a făcut câteva cumpărături de Black Friday.
Cyber Monday
În 2005, Cyber Monday a devenit un termen folosit pentru a se referi la ziua de luni după Black Friday. Termenul s-a bazat pe o tendință observată în cei doi ani anteriori. Comercianții cu amănuntul au observat că mulți cumpărători, prea ocupați pentru a face cumpărături în weekendul de sărbători de Ziua Recunoștinței, au folosit acea zi de luni pentru a face cumpărături online.
Odată cu adăugările și opțiunile Cyber Monday și Black Thursday, poate că mulțimile de Black Friday se vor simți mai puțin competitive, iar violența va deveni istorie. Un lucru este cert, Black Friday continuă să fie o zi de mare succes pentru retaileri.