Marian Crişan, regizorul-şerif din „Valea Mută”, cea mai nouă producţie HBO România
Regizorul Marian Crişan a devenit cunoscut în lumea filmului prin intermediul scurtmetrajelor sale, iar cu „Megatron” (2008) avea să obţină Palme d’OR la cea de-a 61-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes. În 2010, primul său lungmetraj – „Morgen” – a primit numeroase premii pentru regie şi a fost propunerea României la cea de-a 84-a ediţie a Premiilor Oscar.
Anul acesta Marian Crişan s-a alăturat echipei HBO România pentru a realiza mini-seria „Valea Mută”. Noua producţie HBO Europe realizată în România, care are premiera în această seară, a fost selectată în cadrul secţiunii Serial Day & Night la cea de-a 22-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Geneva Tous Ecrans. I-am propus „şerifului” din Valea Mută (aşa cum l-au numit colegii de platou) să ne dezvăluie câteva detalii din spatele camerei. Am văzut (în avanpremieră) primul episod al seriei şi vă recomand să deschideţi televizoarele la ora 20, diseară! O să aşteptaţi cu nerăbdare (ca şi mine) celelalte episoade!
Aţi făcut scurtmetraj, lungmetraj… cum se schimbă „regulile jocului” în cazul unei mini-serii, din punct de vedere regizoral?
Mi-a plăcut provocarea de a lucra la o producţie TV. Valea Mută e o miniserie, dar am tratat-o stilistic mai degrabă într-un limbaj cinematografic, nu TV. Premizele din scenariu erau puternice, iar acţiunea se petrecea în zona Braşovului, în locaţii foarte ofertante vizual. Am avut libertatea din partea producătorilor HBO să construiesc conceptul vizual, să am alegerile mele în ceea ce priveşte echipa, distribuţia şi locaţiile de filmare.
Deşi n-am văzut decât primul episod din Valea Mută, se întrezăreşte o confruntare între două personaje puternice, unul feminin, unul masculin. Cum sunt, din perspectiva regizorului personajele jucate de Rodica Lazăr şi de Emilian Oprea? (care sunt indicaţiile regizorale?)
Elena Zamfir, personajul jucat de Rodica Lazăr, e o femeie modernă, care tinde să pună cariera pe primul loc, un procuror de provincie care parcă aşteaptă un caz mare pentru a se împlini profesional. Un personaj pe care îl putem regăsi în România acestor ani. Cred că e interesant şi faptul că avem un personaj central feminin puternic, prin ochii căruia vedem atât viaţa de familie, cât şi o lume marginalizată.
Robert, jucat de Emilian Oprea, e un personaj cu două feţe sau poate chiar mai multe şi care, ca toate personajele negative puternice din filme, crede cu tărie că ceea ce face e bine. A fost o muncă interesantă să creăm împreună acest personaj pe ecran. De fapt, toate personajele din miniserie sunt stilizate, nu sunt scoase din realitatea imediată. Atât dialogul, cât şi acţiunea lor pe ecran, sunt construite dramatic, pur cinematografic, asumat.
La vizionare m-a frapat imaginea: deşi recunoşti decorul, ai senzaţia că vezi un film făcut în altă ţară -imaginea e mai clară, mai puţin sumbră – nu seamănă cu România postdecembristă cu care ne-am obişnuit în filmele româneşti. A fost un scop în sine? Ce aţi schimbat la nivel de imagine?
Poate din cauză că ne-am obişnuit ca filmul românesc să se întâmple de cele mai multe ori în aceleaşi spaţii, în oraşe gri, de obicei în Bucureşti. Valea Mută se întâmplă în spaţii foarte ofertante vizual. Dar pe lângă asta, în perioada de pregătire am luat multe hotărâri estetice împreună cu directorul de imagine (Tudor Mircea), care au ajuns cu sprijinul întregii echipe pe ecran. Am hotărât cheia de lumină, cromatica şi mişcările de aparat, la care s-au adăugat creaţiile scenografului (Sorin Dima) şi a costumierei (Oana Drăghici). Ne-am dorit o direcţie vizuală specială şi eficientă de a spune povestea. În ceea ce priveşte limbajul cinematografic cred că e de admirat ce fac în continuare marile cinematografii: americanii, britanicii, nordicii.
Ce e „Valea mută”: un thriller poliţist care foloseşte tema discriminării ca intrigă sau o dramă cu accente de thriller?
Mai degrabă este o dramă cu accente de thriller. Dar ce cred că e mai greu de încadrat într-un gen este faptul că Valea Mută e o poveste despre maturizarea unor adolescenţi care se confruntă cu lumea din jur într-un moment critic al existenţei lor. E o combinaţie de genuri şi cred că asta poate fi atrăgător la această miniserie.
Daca n-aţi fi regizorul filmului şi ar trebui să recomandaţi „Valea Mută” unui prieten pasionat de seriale, cu ce cuvinte l-aţi convinge?
Mi-e greu să răspund la această întrebare, deoarece sunt regizorul filmului şi asta mi-a ocupat ultimul an din viaţă. Mi-e greu să mă detaşez, deocamdată. Dar cred că Valea Mută merită văzut deoarece propune un subiect incitant, care discută deschis despre unele tabuuri ale societăţii româneşti şi de pretutindeni. Şi cred că mai merită văzut deoarece e o experienţă vizuală specială în peisajul producţiilor TV de la noi.
Primul dintre cele patru episoade ale seriei va fi difuzat la HBO pe 23 octombrie, de la ora 20:00, şi va fi disponibil fără abonament pe HBO GO. Următoarele trei episoade vor fi difuzate câte unul pe săptămână, în fiecare duminică. Seria „Valea Mută” va fi difuzată şi în celelalte ţări din Europa în care HBO este prezent.