Prima pagină » Mihaela Mircea, arhitect Inegal Design: „Creativitatea nu este limitată de bugete mici – dimpotrivă, bugetele mici o provoacă mai mult”
Mihaela Mircea, arhitect Inegal Design: „Creativitatea nu este limitată de bugete mici – dimpotrivă, bugetele mici o provoacă mai mult”
Arhitecții Mihaela Mircea și Radu Grosu au început povestea biroului de arhitectură Inegal Design în urmă cu 20 de ani. Se lasă ghidați în munca lor de „muza creatoare”, care uneori se lasă așteptată, alteori îi îndrumă de la prima vizită într-un spațiu spre rezolvarea optimă. „Prezentăm conceptul și, nu de puține ori, șocăm prin originalitatea rezolvărilor”, ne-a spus Mihaela Mircea, arhitecta de la Inegal Design.
Care este parcursul unui proiect de arhitectură de interior, dar și cum au ajuns să lucreze la un al 9-lea proiect pentru același beneficiar, ne-a povestit arhitecta Mihaela Mircea, co-fondator Inegal Design, un birou de arhitectură pregătit să livreze numai proiecte „unu’ și unu’”.
Cum și când a început povestea Inegal Design?
Povestea Inegal Design a început acum 20 de ani, cu multă dragoste pentru meserie și cu dorința de a face lucrurile diferit. Am vrut să transformăm spații nevalorificate sau neexploatate corect în spații care să fie funcționale, cu personalitate, pline de emoție. Inegal Design este pentru noi oportunitatea de a ne dezvălui creativitatea și de a oferi clienților soluții practice, în care să le fie reflectate valorile și visele.
Radu și cu mine eram la începutul carierei, lucram în companii diferite, cu responsabilități importante, dar care rareori ne provocau imaginația. Din momentul în care am decis să pornim pe acest drum, ne-am ghidat după o singură convingere: fiecare spațiu are un potențial exclusiv pentru o anumită funcțiune, iar noi ne-am dorit să fim cei care îl descoperă și îl valorifică.
Ce anume v-a determinat să numiți firma Inegal Design?
Am vrut să spunem scurt și cuprinzător că ceea ce realizăm noi nu este la fel cu ce fac alte echipe, că soluțiile date de biroul nostru de arhitectură prind tot timpul alte forme și că sunt foarte variate. Alegerea numelui Inegal Design a fost o declarație despre unicitatea pe care ne dorim să o aducem fiecărui proiect. O altă sursă de inspirație a fost perioada de început a activității noastre, când am dat numele site-ului nostru Unu’ și Unu’ – un joc de cuvinte care reflecta atât faptul că eram doi arhitecți, fiecare special în felul său, cât și calitatea proiectelor noastre – toate considerate unu’ și unu’.
Mihaela Mircea, arhitect Inegal Design: „Prezentăm conceptul și, nu de puține ori, șocăm prin originalitatea rezolvărilor”
Vă mai amintiți primul proiect Inegal Design?
Da, cum să nu? Cred că acum conștientizăm ce importanță a avut pentru cariera noastră. În afara faptului că ne-a dat aripi atât perioada când l-am realizat, cât și rezultatul final, ne-a ridicat la un nivel înalt ștacheta proiectării, a realizării detaliilor de execuție, cu finisaje de cea mai bună calitate. Clientul, chirurg de meserie, ne-a provocat. Și-a dorit lucruri atipice din toate punctele de vedere. A avut încredere în noi, precizia fiind cuvântul definitoriu pentru tot ce a fost realizat. Am remodelat o mansardă, într-un proiect complex de arhitectură, de amenajare interioară și design de obiect. Colaborarea a fost un succes, concretizată ulterior și în alte proiecte pe care le-am clădit împreună. De multe ori, clienții ne devin prieteni și se întorc să lucrăm și a treia sau a patra oară. De exemplu, de curând, am recepționat a 9-a lucrare realizată pentru unul dintre clienții noștri.
De ce credeți că vă caută clienții, care sunt motivele principale?
Probabil, în prima fază, au fost ingieniozitatea și originalitatea soluțiilor, bazate pe multe ore de studiu. Apoi s-au adăugat tenacitatea și seriozitatea. Și acum îmi place să cred că și portofoliul ne ajută. Pentru prezentarea conceptului, în general, nu dăm un termen. Așteptăm să vină muza și abia atunci când suntem absolut convinși că ceea ce prezentăm este soluția optimă, programăm întâlnirea în cadrul căreia are loc prezentarea ei. Poate și acesta este un motiv pentru care suntem căutați: felul în care provocăm începutul, faptul că dedicăm un timp consistent realizării conceptului și prezentăm soluții în care credem, chiar dacă uneori se întâmplă să depășim granițele temei sau să o transformăm puțin, într-un scenariu neașteptat și, totodată, mult mai avantajos pentru client.
Arhitectura înseamnă creativitate, în primul rând. Cum vin ideile pentru proiecte?
Tema lansată de clienți este foarte importantă, dar și modul în care reușim să descoperim ce li s-ar potrivi din primele informații pe care ni le dau. Câteodată, muza de care vorbeam mai devreme se lasă așteptată, alteori ne îndrumă de la prima vizită în spațiul unde trebuie făcută intervenția. Experiența ne ajută acum să știm cum să ajungem la soluția optimă în timp mai scurt. Plecăm de la o idee și o cizelăm. În acest proces este implicată toată echipa biroului, indiferent de experiența fiecăruia dintre noi. Știm că o idee este potrivită atunci când simțim că ea „se așază” perfect în context – răspunde temei, îmbunătățește spațiul și rezonează cu personalitatea clientului. Este acel moment în care, dacă privim rezultatul, totul pare firesc, de parcă așa ar fi trebuit să fie dintotdeauna, iar noi doar am ajutat soluția să iasă la lumină, să prindă formă.
Cum reușiți să mulați creativitatea pe bugetele clienților?
Am dori să știm care este bugetul pentru realizarea proiectelor, dar, de cele mai multe ori, clienții fie nu sunt pregătiți să ne ofere această informație, fie nu au încă o idee clară despre cât sunt dispuși să investească. Prin analiza detaliilor incluse în temă și prin fine observații prinse din conversații, reușim totuși să obținem indicii subtile despre bugetul proiectului. În absența unor informații clare, însă, pornim de la soluții ce implică bugete medii și le mai adaptăm pe parcurs, în funcție de feedback-ul primit.
E foarte important de știut că niciodată creativitatea nu este limitată de bugete mici – dimpotrivă, de multe ori aceasta este provocată mai mult în astfel de situații.
Ce diferențiază Inegal Design în piața de arhitectură din România?
Facem tot posibilul să dăm într-un proiect tehnic și în detaliile de execuție cât mai multe informații pentru ca rezultatul final să fie un motiv de mândrie atât pentru client, pentru cei care participă la realizarea lui – structurist, instalatori, constructor, furnizori, cât și pentru noi. Coordonarea pe care o realizăm cu aceștia este foarte importantă și nu uităm de ea niciodată. Faptul că proiectăm în sistem BIM (n.r. Building Information Modeling), ne ajută să controlăm soluția spațial, să sprijinim clientul și echipele colaboratoare cu date foarte exacte referitoare la soluții și la cantitățile de materiale necesare realizării proiectului.
Care este filosofia de bază din spatele abordării voastre arhitecturale?
Chiar dacă nu putem vorbi de o încadrare a proiectelor noastre într-un stil anume, pentru că alegem nota dominantă a fiecărui proiect în funcție de o serie întreagă de particularități, construim soluțiile asigurându-ne, în primul rând, că obținem funcționalitatea optimă, analizând lucrurile, uneori până la cele mai mici gesturi automate, considerând că arhitectura are puterea de a îmbunătăți stilul de viață. Apoi, suntem atenți la ce „ne spune” spațiul, la ceea ce oferă el, identificând componentele valoroase care merită amplificate. În proiectele noastre, fie că e vorba de compoziții volumetrice, culori ale finisajelor sau de alte elemente de limbaj, preferăm să folosim mai degrabă armonia decât contrastul, deși acesta din urmă este prezent și el atunci când este justificat. Nu în ultimul rând, lumina este un element cheie în soluțiile noastre, pentru că avem convingerea că este unul din ingredientele cele mai puternice și, dacă este bine stăpânit, poate transforma radical spațiul, oferindu-l utilizatorilor în scenarii nebănuite.
Cum reușiți să ajungeți la un numitor comun în relația cu clienții?
Prin comunicarea deschisă cu ei. Prezentăm conceptul și, nu de puține ori, șocăm prin originalitatea rezolvărilor. După acest prim impact și după analizarea și justificarea soluției propuse, aceasta este remodelată astfel încât să respecte cât mai mult punctele de vedere ale ambelor părți. Arhitectul ar trebui să fie aliatul numărul unu al clienților în realizarea unui proiect și încrederea care i se acordă să fie deplină. Noi insistăm să implementăm soluții corecte și funcționale. Din punct de vedere estetic, însă, lucrurile sunt subiective și nu punem presiune neapărat pe niște rezolvări, fiind mai maleabili.
Care este parcursul unui proiect de la etapa de contractare și până la cea de livrare?
Spuneam mai devreme că la începutul oricărei colaborări există o temă dată de către client. Facem tot posibilul să o respectăm cât mai mult și prezentăm apoi un concept, concretizat într-o planimetrie, în imagini care să reflecte intențiile noastre pentru rezolvarea provocării. În paralel, selectăm și câteva elemente, o familie de forme, de materiale și de culori, care să fie utilizate pentru obținerea unei imagini plastice. Conceptul evoluează printr-o serie de corecturi făcute împreună cu clientul. Trecem apoi la fapte: realizarea proiectului tehnic, a coordonării cu toate echipele implicate, a detaliilor, a listelor de cantități, în care sunt menționate toate specificațiile. Ne place să înceapă lucrul în șantier cu proiectul foarte bine stabilit înainte, să nu mai intervină schimbări pe parcurs, fiindcă știm că acestea sunt consumatoare de timp și atrag de cele mai multe ori și costuri suplimentare. Dăm foarte puține dispoziții de șantier: una sau două pentru un proiect de casă. Ne place să colaborăm cu toți cei implicați pentru a nu greși în execuție, astfel încât să se poată recepționa lucrările fără observații.
Citește și: Din Miercurea Ciuc, la Harvard. Ramona Albert: „perfecțiunea nu există fără greșeli”. Povestea unei arhitecte de succes la New York
Care sunt proiectele despre care puteți să vorbiți și cu care vă mândriți?
Pentru că ne implicăm foarte mult în realizarea proiectelor noastre, ne mândrim cu majoritatea lor. Ne este drag proiectul de reamenajare a Hotelului Ensana Ursina din Sovata, ne mândrim cu proiectul pentru realizarea Tehirghiol Pool – baza de tratament cu nămol din incinta Hotelului Ana Hotels Europa din Eforie Nord și cu proiectul de reamenajare a spațiilor de cazare ale Hotelului InterContinental Athénée Palace Bucharest. Fațada registrului parter și copertina acestuia din urmă au fost refăcute la timp pentru a sărbători 110 ani de la inaugurare și suntem mândri că am contribuit la realizarea acestora, în calitate de proiectant general. În ultimii ani, lucrările noastre au stat la baza unor dezvoltări din domeniul HORECA de peste 68 milioane de euro, prin proiectarea, de către echipa Inegal Design, a peste 700 de unități de cazare, spații destinate alimentației publice și centre health SPA în hoteluri de 3, 4 sau 5 stele.
Cum ar putea fi îmbunătățită piața arhitecturii din România? Ce recomandări ați oferi tinerilor arhitecți care fac practică sau sunt acum la facultate?
Poate ar trebui să fim mai conștienți că arhitectura generează spațiile în care trăim zi de zi și ne influențează, conștient sau inconștient, iar proiectele trebuie să fie în echilibru cu contextul, pentru a putea genera un sentiment de armonie privitorului. Tinerilor arhitecți sau studenților la arhitectură le recomand să nu cadă în plasa superficialității și să nu uite că un arhitect bun înseamnă, în primul rând, logică și inventivitate.