(M)ucenicul, din 31 martie în cinematografe
(M)ucenicul/The Student este un alt tip de film rusesc pe care distribuitorii ne îndeamnă să nu-l ratăm.
Cum ar trebui să li se predea religia copiilor şi adolescenţilor? Cât de necesară este educaţia sexuală în şcoli? Şi ce efecte poate avea implicarea Bisericii în cele mai adânci straturi ale societăţii? Sunt câteva dintre temele – extrem de actuale şi în România – puse în discuţie de filmul (M)ucenicul/ The Student, în regia lui Kirill Serebrennikov, care ajunge pe marile ecrane din România din 31 martie, distribuit de Transilvania Film.
„În urmă cu trei ani, preşedintele rus Vladimir Putin a dat o lege prin care educaţia religioasă devenea obligatorie în şcolile de stat, permiţându-le studenţilor şi părinţilor să aleagă între şase discipline religioase, cea dominantă fiind religia creştin ortodoxă. A fost o lege care a intrat în conflict cu ideea de separare a Bisericii de stat, subliniind clar cât de mult s-a distanţat Rusia de ateismul impus de regimul comunist“, comenta Variety după premiera de la Cannes, în 2016.
Dezbaterea este actuală şi în România, unde Biserica Ortodoxă se opune transformării orei de religie în una de istorie a religiilor, dar şi includerii orelor de educaţie sexuală în programa şcolară.
În (M)ucenicul, Veniamin (Petr Skvortsov), un adolescent cuprins de o criză mistică, îşi confruntă mama, colegii şi profesorii cu Biblia în mână. Au voie fetele să ia lecţii de înot la şcoală în bikini? Chiar e nevoie de educaţie sexuală în clasă? Ar trebui studiată teoria evoluţiei la ora de ştiinţe? Adulţii sunt copleşiţi de certitudinile pe care tânărul le strigă invocând Scriptura. Nimeni, în afară de Elena (Victoria Isakova), profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren.
Scenariul se bazează pe o controversată piesă de teatru, Martyr, care porneşte de la ideea că Biblia citită de un copil sau un adolescent poate da naştere unor reacţii radicale, neprevăzute. „Marius Von Mayenburg mi-a povestit că a scris această piesă după ce a citit Biblia şi a descoperit nişte versete foarte bizare, foarte violente, cu un înţeles dublu neaşteptat. A simţit că, scoase din context, frazele astea ar putea descrie exact opusul iubirii şi fraternităţii. Aşa s-a născut piesa de teatru, de la ideea că e foarte simplu să răstălmăceşti cuvintele Scripturii”, declară regizorul Kirill Serebrennikov într-un interviu pentru No Film School.
Una dintre cele mai puternice scene din film se petrece în timpul orei de biologie, când profesoara încearcă să le predea noţiuni de bază despre funcţiile sexuale. Teoria evoluţionistă, relaţiile în afara căsătoriei – toate sunt contestate folosind Biblia. Srsa versetelor e mereu indicată, pentru a confirma autenticitatea lor.
„Filmul este o analiză relevantă a fanatismului religios şi, în acelaşi timp, o privire critică asupra Rusiei moderne, o ţară ale cărei instituţii majore au devenit dominate de minţi reacţionare şi de bigotism”, scrie The Hollywood Reporter.
(M)ucenicul a avut premiera în competiţia Un Certain Regard la Cannes, unde a obţinut Premiul François Chalais, acordat filmelor care promovează valorile jurnalismului.