Oamenii digitali: fața relativă a inteligenței artificiale?
Dacă parcurgeți contul de Instagram al DJ-ului și al modelului aspirant Dex, o veți vedea purtând ținute noi, participând la spectacole în întreaga lume și discutând cu miile de urmăritori despre hobby-urile sale.
Cu toate acestea, este clar că există ceva diferit la Dex; ea este un „om digital” complet virtual, conceput de un startup din Marea Britanie.
Pentru spectacolele sale, Dex este afișată pe un ecran video sau sub forma unei proiecții holografice, iar mixajele sale sunt create de oameni. Ea este animată cu ajutorul Unreal Engine – un software de modelare 3D utilizat pe scară largă în jocurile video – combinat cu motion-capture. Inteligența artificială generativă îi permite să rețină informații și să răspundă la întrebări, folosind o voce generată tot de AI.
„Ea este probabil unul dintre singurii oameni digitali din spațiul de spectacol cu care poți avea o conversație și cu care poți interacționa”, spune Denise Harris, CCO al startup-ului Sum Vivas. „Poți să o întrebi orice. Este un geniu în materie de muzică”.
Luna trecută, Dex a cântat la Săptămânile Modei Digitale din New York, Paris și Milano și a modelat ținute de la Prada și Louis Vuitton la evenimente de modă digitală.
Pentru Sum Vivas, din Liverpool, ea este o „piesă de spectacol” pentru aplicații mai practice. Compania dezvoltă în prezent oameni digitali care pot „asculta” întrebările oamenilor și pot conversa în timp real. „Shellie” poate oferi informații despre produse ca avatar pe site-urile web ale companiilor, în timp ce „Arif” este pregătit să îndrume pasagerii și să răspundă la întrebări ca un concierge multilingv pe ecranele din aeroporturi.
Potrivit directorului general și fondatorului Rob Sims, oamenii digitali pot ajuta la reducerea decalajului dintre tehnologia AI și oameni. „Ceea ce am descoperit este că, atunci când oamenii încep să lucreze și să converseze cu un om digital, aceștia își suspendă foarte repede neîncrederea”, a declarat Sims pentru CNN. „Devine natural”.
Explozia AI
De la lansarea ChatGPT de la OpenAI, în noiembrie 2022, a existat o mare vâlvă în jurul potențialului inteligenței artificiale generative – o inteligență artificială alimentată de seturi uriașe de date de informații, capabilă să genereze rezultate de text într-un mod conversațional.
Au urmat niveluri record de investiții în IA generativă, cu peste 21 de miliarde de dolari vărsate în această industrie în primele nouă luni ale anului trecut, potrivit companiei de analiză a datelor Pitchbook. În martie 2023, Google a lansat Bard (redenumit recent Gemini) și, cam în aceeași perioadă, Anthropic și-a lansat asistentul de inteligență artificială Claude. Pe măsură ce roboții de chat cu inteligență artificială generativă devin din ce în ce mai omniprezenți, Sum Vivas este una dintre mai multe companii care caută să îi facă mai umani.
UneeQ, cu sediul în SUA și Noua Zeelandă, a dezvoltat „oameni digitali” animați care pot fi folosiți ca reprezentanți de vânzări virtuali și agenți de servicii pentru clienți pe site-urile web ale companiilor, iar luna aceasta a debutat Sama 2.0, un membru animat al echipajului de cabină care răspunde la întrebări pe site-ul și aplicația Qatar Airways.
Microsoft a anunțat recent că utilizatorii software-ului său Azure vor putea crea avatare realiste capabile să transforme solicitările de text în discursuri animate. Cu toate acestea, există îngrijorări generalizate cu privire la impactul pe care AI l-ar putea avea pe piața muncii.
„Atunci când ne bazăm pe instrumente automatizate, ce competențe pierdem în acest proces?”, se întreabă Jennifer Ding, cercetător principal la Alan Turing Institute, institutul național britanic pentru știința datelor și inteligența artificială. „Într-un fel, ne gândim la IA ca la ceva care ne ajută sau ne sporește munca”, spune ea. „Cu toate acestea, în paralel, această teamă de înlocuire bolborosește din ce în ce mai mult.”
Cu toate acestea, Harris indică noi oportunități în cadrul proiectării și dezvoltării umane digitale. „În fiecare scenariu pe care l-am găsit, creăm locuri de muncă și lucrăm în armonie cu oamenii, mai degrabă decât să luăm locuri de muncă”, spune ea.
„Oamenii digitali, în primul rând, ar trebui să lucreze cu alți colegi umani”, adaugă Sims. „Vom trece la o etapă în care oamenii digitali vor începe să devină doar un alt membru al echipei, cu beneficii suplimentare pentru acea echipă și, evident, pentru clienții pe care îi deservesc.”
Foto: Prolific North