Școala de aviație este visul multor tineri ce își proiectează viața scursă între aeroporturi, sus în aer, înconjurați de stewardeze frumoase și aplaudați la aterizare.
Întotdeauna am spus că dacă eram băiat, mă făceam aviator, o scuză în spatele căreia mi-am ascuns ani de zile lipsa curajului și determinarea de acțiune. Sunt multe femei pilot, extrem de apreciate și multe femei comandanți de aeronave.
A fi pilot de avion este probabil una dintre cele mai respectate și apreciate meserii din lume, ca să nu mai vorbesc de invidia generată în ochii celor care nu reușesc asta.
Însă până la a ajunge pilot, e un drum lung și anevoios de parcurs. În special, din punct de vedere financiar. Pentru că pentru a fi pilot ai nevoie să faci școala de aviație, a cărei cost depășește 50 de mii de euro.
Ce înseamnă școala de aviație și cum poate fi absolvită?
Înainte de orice întrebare, trebuie să te uiți în cont. Pentru a ajunge pilot și pentru a te bucura apoi de un salariu de la 30 la 200 de mii de euro pe an, trebuie inițial să investești.
În România există o singură școală de aviație de stat, Școala Superioară de Aviație Civilă, ce scoate anual câteva locuri subvenționate de bugetul de stat, un fel de locuri cu bursă, pentru care trebuie să fii extrem de bine pregătit pentru a le ocupa. Dacă nu reușești să ocupi unul dintre aceste locuri, există și posibilitatea de a plăti școlarizarea, taxa ajungând la aproximativ 50 de mii de euro pentru cei doi ani de instrucție. Dar și aici ai nevoie de pregătire. Examenele sunt destul de dificile, în special cel medical – cu alte cuvinte trebuie să fii sănătos tun – iar despre cele teoretice, se poate spune că trebuie să stăpânești foarte bine matematica, fizica și limba engleză, un aspect intuitiv când te gândești la responsabilitatea pe care o are un pilot de linie.
În acești aproape doi ani, vei parcurge sute de ore de teorie și sute de ore de practică, o parte dintre ele pe simulator, o parte în aer, pe un avion adevărat.
Mai există Academia Forțelor Aeriene de la Brașov, ce instruiește piloți militari. Și aici sunt puține locuri, dar odată intrat, te supui regulilor militare.
Însă să rămânem la piloții de avioane comerciale pentru că acesta este visul celor mai mulți dintre tineri.
În România există și școli private de pilotaj care depășesc semnificativ suma de mai sus, dar care nu au reguli atât de stricte.
De menționat este că anumite companii aeriene, precum WizzAir, de exemplu, pun la dispoziție cursuri de formare a tinerilor piloți pentru care plătești 50% avans, iar restul se va deconta în rate (cu dobândă, evident) după ce ai încheiat primul contract de muncă pentru compania respectivă.
Regional Air School, de la Tuzla, te poate pregăti pentru a deveni pilot de avion comercial în aproape 2 ani de zile. La fel și Carpatair Flight Training de la Timișoara, dar și școala de aviație a companiei Blue Air. Sunt școli de aviație și în Europa, însă pare că străinii vin mai degrabă la noi deoarece prețurile sunt mai mici și calitatea instrucției mai ridicată.