Steven Spielberg, ultimul multi-tasker
Nimeni nu poate contesta faptul că Steven Spielberg este unul din cei mai importanţi oameni din cinematografia mondială. Chiar dacă unii nu vor înţelege niciodată cum a reuşit el să filmeze ”Schindler’s List” ziua, în timp ce noaptea edita ”Jurassic Park”, cum a putut crea ”The Adventures Of Tintin” într-un moment, iar ”Lincoln” în altul, cum a putut fi producătorul unor filme precum ”Transformers”.
Nevoia lui incredibilă de a face filme, entuziasmul aproape copilăresc cu care se apucă de fiecare proiect dar mai ales diversitatea de care are nevoie pentru a fi productiv sunt, fără doar şi poate, suprinzătoare pentru mulţi dintre noi.”Dacă are doar un film la care să lucreze, se plictiseşte şi devine frustrat. El este cel mai bun creator atunci când are mai multe lucruri de făcut în acelaşi timp”, scrie biograful lui Spielberg, Joseph McBride, care-l consideră pe regizor ”ultimul multi-tasker”.
„Publicul are un apetit pentru orice implică imaginaţia – acel orice care este cu atât mai îndepărtat de realitate, dar cu atât mai posibil din punct de vedere creativ”, spunea Steven Spielberg la un moment dat demonstrând cât de bine a intuit el nevoile publicului.
Imaginaţia lui fără limite a început să dea roade încă din copilărie, când se juca cu soldăţeii pe podea casei lui din Cincinnati, Ohio, organizându-i şi căutând unghiuri cât mai bune pentru a-i privi, exact cum avea să facă mai târziu pe platourile de filmare.
Flexibilitatea şi tehnicile sale i-au permis să creeze filme palpitante precum ”Jaws” şi ”Jurassic Park”, ”The Color Purple” şi ”Indiana Jones”, ”Empire of the Sun” sau ”The Post”.
Reflexiile, texturile vizuale expansive, close-up-urile folosite în timpul situaţiilor tensionate, adesea numite „Spielberg Face”, i-au definit un stil prin care şi-a câştigat recunoaşterea încă de la sfârşitul anilor 1970.
Spielberg este apoi, un tehnician virtuos care a ştiut întotdeauna cum să lucreze cu actorii. Indiferent dacă este vorba de Daniel Day-Lewis în ”Lincoln” sau de adolescentul Christian Bale în ”Empire Of The Sun”, filmele sale sunt pline de performanţe incredibil de complexe şi delicate. Printre cei cu care a lucrat în repetate rânduri se numără compozitorul John Williams şi actorul Tom Hanks.
Spielberg a fost dispus întotdeauna să-şi asume riscuri creative, altfel nu ar fi abordat proiecte precum ”Schindler’s List” sau ”Munich” (mult aclamate de altfel), realizând în acelaşi timp şi filme comerciale precum ”Men in Black”.
În filmele lui analizează societatea americană şi visul american, aşa cu face în ”Bridge Of Spies”, atinge teme precum paranoia, ca în ”Minority Report” şi ”War Of The Worlds”, sau aduce în discuţie problema refugiaţilor, cum o face în ”The Terminal”.
A câştigat de două ori Premiul Oscar pentru cel mai bun regizor, filmele lui sunt cotate drept unele dintre cele mai bune din toate timpurile iar el este considerat cel mai de succes regizor din istorie. Unul care nici acum, la peste 70 de ani, nu dă semne că ar putea trăi fără să facă filme. ”Ready Player One”, din 2018, este cea mai la îndemână dovadă.