Tehnologia etică te ajută să alegi tot ce e mai bun pentru tine
Într-o lume modernă e musai să încerci, măcar, să fii modern, nu-i aşa? Chiar şi la capitolul cumpărături unde, la pachet cu moda, vin şi bătăiele de cap. Vrei să fii un cumpărător modern, trebuie să ştii, în primul rând ce cumperi, ce anume conţine produsul, cât de sănătos este, cât de mult îşi merită preţul? Din dorinţa de a uşura munca cumpărătorului modern, au fost create mai multe aplicaţii care se concentrau pe aşa zisele cumpărături etice. Multe dintre acestea au dispărut dar au apărut, între timp altele, ceva mai compelxe şi mai prietenoase. Una dintre ele este Giki (prescurtarea de la Get Informed and Know your Impact), a fost creată de Jo Hand, fost jurnalist Panorama, şi de soţul ei, James.
Giki evaluează durabilitatea şi proprietăţile produsului prin acordarea a până la 12 „insigne”: ambalaje organice, reciclabile, amprentă redusă de carbon, sănătos, bunăstarea animalelor etc. Utilizatorii scanează codul de bară al unui produs pentru a obţine evaluările în fiecare categorie. În cazul în care un produs se dovedeşte a nu trece testul, se sugerează alternative.
”Să mănânci sănătos, evitarea substanţelor chimice toxice, bunăstarea animalelor, schimbările climatice sau cumpărarea locală? Indiferent de priorităţi, Giki vă va ajuta să înţelegeţi impactul real al produselor asupra dvs. şi a celor din jur, pentru a vă ajuta să cumpăraţi de la mărci care împărtăşesc principiile voastre”, spun cei doi inventatori despre aplicaţia Giki, care a fost lansată la începutul verii şi care conţine 250.000 de produse pe aplicaţie, atât branduri renumite cât şi brandurile proprii ale unor supermarketuri cunoscute (informaţiile despre ambalaj, instrucţiunile guvernamentale şi cercetarea ştiinţifică sunt adăugate la o bază de date care înregistrează algoritmic un produs).
Creatorii Giki încurajează astfel consumatorii să fie mult mai conştineţi de ceea ce urmează să cumpere dar şi să exercite presiuni asupra mărcilor pentru a fi astfel mai transparente.
Printre aplicaţiile etice care uşurează munca cumpărătorului se mai află şi efill, care te ajută să reumpli sticla cu apă, karma, care te ajută să găseşti mâncare de restaurant la jumătate de preţ, farmdrop, care-ţi aduce produse de la fermă direct la uşa ta.