Ultravioletul, culoarea anului 2018
Dacă în urmă cu puţin timp, Pantone – companie americană ce deţine celebrul catalog de culori folosite în procesul de tipărire sau la fabricarea vopselelor, a ţesăturilor şi materialelor plastice – introducea o nouă nunaţă dedicată regretatului Prince, iată că acum brandul o declară ”culoarea anului 2018”. Inspirată de pianul Yamaha, cu care Prince trebuia să meargă în turneu chiar în 2016, anul în care a murit la vârsta de 57 de ani, Pantone a adoptat această nuanţă, ultraviolet (numită în catalogul Pantone “Love Symbol #2”), din dorinţa de a simboliza contracultura, originalitatea, gândirea vizionară, ingeniozitatea. Acest purpuriu special, dedicat unui artist special, vorbeşte despre rebeliune, despre noi modalităţi de a interpreta viaţa, despre calmul plăcut al câmpurilor de flori purpurii.
„Consider că aceasta este o culoare foarte optimistă, o culoare care te încarcă emoţional„, spune Laurie Pressman, reprezentant Pantone, făcând referire la rolul pe care îl are această nunaţă, care reflectă ideea de a trăi ”out of the box”, în artă şi viaţă.
Ultravioletul este o culoare pe care o regăseşti în lucrările unor artişti precum Gustav Klimt, Wassily Kandinsky, Keith Haring şi Andy Warhol. Este o nunaţă care dă culoare unor piese senzaţionale precum „Purple Haze„, al lui Jimi Hendrix, şi ”Purple Rain”, a lui Prince, şi care dă stil unor personalităţi precum Grace Jones, Lady Gaga, Kylie Jenner, Beyonce, Katy Perry sau Rihanna care au purtat-o cu mândrie. Richard Wagner se înconjura cu purpuriu atunci când compunea, iar Leonardo da Vinci era convins că meditaţia şi rugăciunea erau „de 10 ori mai puternice dacă erau făcute într-o lumina violetă„, spun cei de la The Hollywood Reporter.
Aşa încât, ideea celor de la Pantone de a desemna ultravioletul culoarea anului 2018 (culoarea lui 2017 a fost verdele, simbolizând prospeţimea, revitalizarea) este mai mult decât salutară. Este o provocare de a explora şi de a fi nonconformişti, de a ne convinge că nu există limite.