Adrian Răduţă, multiplu campion de motocross: „Când eram mic, tatăl meu mi-a făcut cadou o motocicletă de enduro de 50 cc, mi-a dat-o dezasamblată într-o cutie şi mi-a spus “dacă vrei să te dai cu ea, trebuie să ţi-o asamblezi singur”. - LIFE.ro
Prima pagină » Adrian Răduţă, multiplu campion de motocross: „Când eram mic, tatăl meu mi-a făcut cadou o motocicletă de enduro de 50 cc, mi-a dat-o dezasamblată într-o cutie şi mi-a spus “dacă vrei să te dai cu ea, trebuie să ţi-o asamblezi singur”.
Adrian Răduţă, multiplu campion de motocross: „Când eram mic, tatăl meu mi-a făcut cadou o motocicletă de enduro de 50 cc, mi-a dat-o dezasamblată într-o cutie şi mi-a spus “dacă vrei să te dai cu ea, trebuie să ţi-o asamblezi singur”.
Adrian Raduţă este multiplu campion naţional şi est-european la motocross la numai 33 de ani. Dar asta nu e tot. Pasiunea sa pentru acest sport, pasiune moştenită de la tatăl său, se pare, l-a făcut să deschidă un circuit profesionist la Ciolpani. Mai exact, o şcoală de motocross, Rams MX School unde ţine cursuri de motocross atât pentru copii cât şi pentru adulţii, dar şi demonstraţii. Circuitul este mai mereu plin, iar puştii sunt absolute fabuloşi. Cel mai mic dintre ei are numai 4 ani şi jumătate şi învaţă încă de pe acum să „mânuiască” o motocicletă, învaţă să meargă pe două roţi într-o manieră sigură care să-i consume adrenalina.
Am povestit cu el despre cursuri, despre competiţiile la care a participat, despre copiii care vin la el, dar şi despre ce înseamnă să fii motociclist pe şoselele din România.
Ce înseamnă motocross? Ce reprezintă pentru tine acest sport/cum l-ai descrie în câteva cuvinte?
Motocrossul este un sport complex care te solicită foarte mult din punct de vedere fizic şi mental. Se desfăşoară pe un circuit de aproximativ 1750 m, cu mai multe obstacole construite din pământ, sărituri între 10-40 m lungime, valuri, viraje.
Motocrossul pentru mine este un stil de viaţă, este sportul care m-a disciplinat, m-a învăţat să pierd şi să câştig, să îmi stabilesc obiective şi să muncesc pentru a le atinge.
De când eşti pasionat de motociclete?
Încă de mic eram pasionat de tot ce avea motor, maşini, camioane, utilaje şi motociclete. Dar de motocross m-am îndrăgostit pe la vârsta de 8 ani. Pe atunci locuiam în Spania cu părinţii mei şi am avut ocazia să văd un copil cum se antrena pe un motor de cross. Acela a fost momentul în care mi-am dat seama că îmi place şi îmi doresc să fac şi eu asta. Mai târziu, tatăl meu mi-a făcut cadou o motocicletă de enduro de 50 cc, mi-a dat-o dezasamblată într-o cutie şi mi-a spus “dacă vrei să te dai cu ea, trebuie să ţi-o asamblezi singur”. Asta am şi făcut dar a durat vreo 2 săptămâni.
Care a fost parcursul tău în competiţii?
La vârsta de 14 ani l-am cunoscut pe Ciprian Popescu, care mi-a făcut şi iniţierea în motocross şi tot cu el am participat la primele competiţii de motocross în campionatul naţional. Totul a început în joacă iar apoi lucrurile au devenit din ce în ce mai serioase. I-am cunoscut pe fraţii Cociu, care aveau un antrenor rus foarte bun şi aşa am intrat şi noi (eu şi Iulian, fratele meu) într-un program de pregătire mult mai complex. Am început să participăm la competiţii internaţionale şi în campionatele altor ţări pentru că nivelul era mult mai bun şi asta ne ajuta să evoluăm mai mult.
De când practic acest sport la nivel competiţional, am participat la concursuri naţionale şi internaţionale pe care le-am şi câştigat: de 4 ori Campion Naţional, de 5 ori Campion Est European la Motocross, o dată Campion Naţional al Bulgariei şi am fost desemnat Maestru al sportului.
Cât erai de mic când te-ai urcat prima dată pe o motocicletă?
Prima dată m-am urcat la vârsta de 12 ani. Tatăl meu a fost cel care m-a învăţat să conduc motocicleta, iar câţiva ani mai târziu Ciprian Popescu m-a înscris în competiţii, asta pe la vârsta de 15 ani.
Părinţii tăi ce au zis de traseul ales de tine?
Părinţii mei m-au susţint tot timpul. Şi eu şi Iulian (fratele meu) suntem pasionaţi de motocross şi îl practicăm de mulţi ani. Am trecut şi prin perioade mai grele în care am suferit mai multe accidentări urmate de operaţii, dar chiar şi atunci au continuat să mă susţina pentru că ştiau cât de mult iubesc ceea ce fac.
Tatăl meu nu a avut posibilitatea de a practica motocrosul în tinereţe, dar a avut motocicletă de stradă. Asa că sigur de la el am moştenit pasiune pentru motociclete.
De ce un circuit la Ciolpani?
Şcoala Rams MX s-a născut din pasiunea mea pentru motocross. Fac acest sport de când eram mic iar de la 15 ani îl practic la nivel competiţional. L-am făcut la Ciolpani pentru că acolo avem teren pe care să pot face un circuit aşa cum îmi doream.
În 2001, am pus bazele traseului de motocross, iar de atunci este într-o continuă schimbare şi îmbunătăţire, modernizare din punct de vedere al design-ului, al suprafeţei de rulare, al infrastructurii şi dotărilor etc. Ne putem lăuda că suntem singurul circuit de motocross din ţară împrejmuit, cu sistem de irigare, reţea electrică pe toată suprafaţa lui.
Cui se adresează aceste cursuri şi ce înseamnă ele mai exact?
Aceste cursuri se adresează oricui îi place motocrossul – copii şi adulţi, amatori şi/sau profesionişti. La Rams MX School îi învăţăm pe cursanţi tainele acestui sport şi paşii corecţi pentru a-l practica bine şi în siguranţă. Încercăm să facem o educaţie în acest sens, prin filmări, poze şi postări pe reţelele de socializare, de la antrenamente sau curse.
Le punem la dispoziţie cele mai bune condiţii, atât din punct de vedere tehnic cât şi de siguranţă, şi să le oferim un instructaj profesionist în funcţie de ceea ce-şi doresc.
Un curs are 10 şedinţe. După aceste şedinţe vedem dacă acel cursant este apt pentru a merge mai departe, dacă vrea să mai continue cursurile şi în ce direcţie: motocross sau enduro. La fel se întâmplă şi cu copiii. Un curs de 10 şedinţe durează cel mult 8 săptămâni.
Ce beneficii aduce acest sport copiilor?
La noi vin copii de la 5 ani, aduşi de mână de părinţi care fie sunt motociclişti, fie îşi doresc să le ofere celor mici o educaţie în ceea ce priveşte mersul pe două roţi. Responsabilitatea este, în primul rând, a părinţilor, pentru că ei trebuie să conştientizeze că ceea ce facem şi încercăm să le oferim copiilor este un lucru bun pentru sănătatea lor, pentru viaţa lor. Cu cât le vor interzice mai mult ceva, cu atât îşi vor dori mai mult acel lucru. Iar dacă la 18 ani, primul lucru pe care îl au în cap atunci când vine vorba de achiziţionarea unei motociclete este un motor de viteză de 1000 cmc, sunt şanse mari să nu se termine totul cu bine.
Motocrossul este un sport foarte complex iar beneficiile lui sunt atât la nivel fizic, cât şi psihic. Pentru a face acest sport bine şi corect trebuie să ai o condiţie fizică foarte bună. Motocrossul are şi alte aspecte pozitive: te maturizează, formează caractere puternice, te face să devii mai disciplinat, mai responsabil şi mai calculat. Iar copiii au nevoie de asta.
De la ce vârstă pot fi aduşi la cursuri?
Avem şi copii de 4 ani jumate. Dar vârsta optimă la care este recomandabil să înceapă acest sport este 5 ani, când e suficient de mare încât să te poţi înţelege cu el bine.
Copiilor care vin la noi le plece mişcarea şi adrenalina.
Care este tipologia adulţilor care vin la tine? De ce doresc să urmeze aceste cursuri?
Adulţii care vin la Rams MX Schools o fac din diverse motive: nu au mai mers niciodată şi vor să înveţe, alţii vor să se perfecţioneze, alţii vor să se antreneze pentru campionate şi aşa mai departe. Aşteptările lor sunt diferite în funcţie de motivaţie.
În general, sunt oameni cărora le place libertatea, natura şi care vor să mai iasă puţin din rutina zilnică.
Mergi cu motocicleta pe stradă sau e prea periculos?
Da, merg! Şi o fac din două considerente: pentru că îmi place să merg pe două roţi şi pentru că mă ajută să mă deplasez mult mai uşor prin oraş, să evit aglomeraţia şi aşteptarea în trafic. Cât despre periculozitate…la noi participanţii la trafic nu sunt obişnuiţi cu motocicliştii şi, din punctul ăsta de vedere, este destul de periculos. Dar dacă ştii să mergi corect, ai toate reflexele activate şi nu încerci să-ţi depăşeşti limitele, riscul de a păţi ceva în trafic este mult redus.
Cum ţi se pare că e soarta motocicliştilor care merg pe şoselele din România? Avem infrastructură/mentalitate pentru aceşti participanţi la trafic?
Pentru ca nu avem infrastructură şi o educaţie rutieră adecvată, motocicliştii au o soartă destul de grea pe şoselele din România! Aici nu ma refer la acei motociclişti teribilişti care merg pe şosele punându-şi viaţa lor şi a celorlalţi participanţi la trafic în pericol. Vorbesc despre motocicliştii care merg decent şi în limitele legale şi…normale. Comparativ cu alte ţări, în care numărul de motociclete este mai mare, participarea la trafic mult mai intensă iar, de aici, şi o anumită conduită/educaţie pe şosea, noi suntem încă destul de departe. Dar în ultimii ani, numărul motocicletelor a crescut şi la noi, aşa încât vom ajunge, uşor-uşor, să avem o situaţie mai bună…sper!
Faci şi cursuri de defensing driving?
Nu facem cursuri speciale de defensing driving pentru că nu există o autoritate care să ne certifice. Dar cursurile pe care le derulăm la şcoală conţin şi defensing driving.