Cât câştigă un şofer de tir în România şi în Uniunea Europeană
Înainte de revoluţie, să fii şofer de tir era o meserie tare avantajoasă, mai ales dacă aveai şi curse internaţionale. În ţara în care nu se găsea niciodată nimic, iar când se găsea, oricum nu ajungea, şoferii de tir aveau, pe lângă salarii bune şi diurnă, şi acces la lucruri care pentru alţii erau SF. Şi în prezent salariile şoferilor de tir sunt peste media ţării, iar acestora li se adaugă şi diverse beneficii, dar şi o viaţă deloc comodă. Să vedem cât câştigă un şofer de tir şi cât de mult munceşte pentru aceşti bani.
Cât câştigă un şofer de tir în România
Nici înainte transporturile nu duceau lipsă de activitate, dar de când cu pandemia lucrurile au luat amploare. Dacă se poate cumpăra sau trimite ceva prin intermediul altcuiva, varianta asta este preferată fără drept şi poate. Prin urmare şoferii de tir sunt la mare căutare, poate mai mult ca oricând. Ca în orice domeniu, şi aici contează mult experienţa pentru că nicio companie nu vrea să lase un tir plin cu marfă pe mâna unui nepriceput.
Astfel, salariul unui şofer de tir în România este, în medie, de 2.500 de lei net pentru şoferii care fac curse interne. Pentru cei care pleacă în curse externe, internaţionale lucrurile stau şi mai bine. Salariile pornesc în general de la 3.800 de lei pe lună, iar şoferii cu experienţă şi vechime în domeniu pot ajunge să câştige şi 7.000 de lei lunar. Datele au fost publicate într-un studiu realizat de eJobs, portal de recrutare de forţă de muncă.
Peste salariile de bază şoferii de tir mai primesc în mod firesc şi alte beneficii materiale, precum diurna, dar şi plată suplimentară în funcţie de numărul de curse efectuate sau de kilometri parcurşi. Unii dintre angajatori le oferă şoferilor şi cazarea şi chiar mesele din timpul deplasărilor, precum şi asigurarea medicală pentru cei care merg în străinătate.
Pentru unii pot părea sume importante, dar meseria de şofer de tir nu este pentru oricine şi presupune multe sacrificii, mult efort şi riscuri, mai ales dacă vorbim de şoferi care transportă produse periculoase. Sunt oameni care parcurg mii de kilometri într-o singură cursă şi conduc nişte mastodonţi pe drumuri mai mult sau mai puţin prietenoase. Dacă mai prind pe drum şi greve sau blocaje rutiere din diferite motive, lucrurile se complică şi mai tare, iar stresul creşte exponenţial.
Cât câştigă un şofer de tir în Uniunea Europeană
Şoferii au voie să conducă 4 ore şi jumătate, urmate de 45 de minute de pauză şi alte 4 ore şi jumătate de condus, ziua de muncă ajungând astfel la aproape 10 ore. În România sunt şcolarizaţi în fiecare an aproximativ 2.000 de şoferi profesionişti. Cu toate astea, deficitul de şoferi cu atestat este de 40.000. Asta şi pentru că mulţi dintre ei aleg să profeseze în străinătate unde veniturile lunare pot fi mai mari şi cu 1.000 de euro.
În Germania, de exemplu, salariul unui şofer de tir oscilează între 2.200 şi 2.500 de euro net, echivalentul a 10.600 – 12.125 de lei, bani cu care rămâne şoferul în mână, după plata tuturor impozitelor către stat. În Olanda venitul net lunar al unui şofer de tir este de 2.300 de euro, în timp ce Belgia oferă ceva mai puţin, 2.100 de euro. Italia şi Spania oferă salarii cuprinse între 2.000 şi 2.300 de euro net, iar Austria este la pragul de 2.000 de euro.