Au crescut cu Benq Siemens sau Motorola T120, iar astăzi folosesc unele dintre cele mai performante telefoane de pe piață – OPPO Find N2 Flip. Ce înseamnă pentru Alexandra Răuț și Alina Munteanu de la OPPO România toată dezvoltarea tehnologică a prezentului? Și cum este să lucreze într-o companie care s-a născut într-o cultură diferită de cea europeană.
De la Roland Garros, la UEFA Champions League. Munca în echipa OPPO vine cu provocări, lecții, dar și recompense. Cum au reușit cele două să se impună într-o companie globală, unul dintre cele mai populare branduri de tehnologie din lume, cu birouri în peste 50 de țări? Aflăm răspunsurile din interviul de mai jos:
Ce înseamnă pentru voi să lucrați pentru OPPO, un brand care încă de la început a fost foarte popular și drag românilor?
OPPO este unul dintre cele mai populare branduri de tehnologie din lume, cu birouri în peste 50 de țări. La nivel local, portofoliul de produse al companiei este format din smartphone-uri și produse conectate, respectiv ceasuri și brățări inteligente, căști wireless și tablete. Industria tehnologiei este una foarte competitivă, caracterizată de un ritm extrem de alert. De exemplu, pentru perioada următoare pregătim campanii pentru trei produse. Astfel că munca în echipa OPPO vine cu provocări, lecții, dar și recompense. Facem parte din echipă încă dinaintea lansării locale și ne bucurăm să vedem în măsurătorile realizate de companie rezultatele muncii noastre.
Cu ce se diferențiază OPPO de ceilalți competitori de pe piața locală?
Prin viziune și valori, care se transpun în primul rând în felul în care sunt construite produsele: OPPO este un brand care își propune să aducă acele produse care răspund nevoilor utilizatorilor, nu doar primul brand care accesează un trend. De exemplu, primul telefon pliabil din portofoliul OPPO care a fost lansat comercial, OPPO Find N, a fost de fapt a patra generație de dezvoltare, iar în cazul lui Find N2 Flip, pliabilul din portofoliul curent, acesta vine cu beneficii reale, de la utilizarea ecranului disponibil pe capac, până la încărcarea super rapidă sau ecranul interior.
Cum este să lucrați într-o companie care s-a născut într-o cultură diferită de cea europeană?
OPPO este în primul rând o companie globală, în care avem ocazia să lucrăm și să împărtășim „best practice” sau sfaturi cu colegii din toate țările. În plus, OPPO se pliază foarte mult pe specificul fiecărei piețe în parte, astfel că încercăm să abordăm constructiv aceste diferențe culturale și să găsim calea de mijloc.
Ce ați învățat de la colegii voștri străini?
Ne place în mod special rigurozitatea cu care lucrează și tenacitatea cu care urmăresc obiectivele. Avem șansa să colaborăm strâns cu colegii de la hub și cu colegii de la headquarter, astfel încât avem mereu câte ceva nou de învățat.
Creativitatea este unul dintre punctele pe care se concentrează OPPO. Ce înseamnă pentru voi creativitatea?
Într-adevăr, punem accent pe creativitate în toate campaniile noastre de comunicare, iar pentru noi acesta este elementul care ne ajută să ne diferențiem într-o piață destul de aglomerată și de alertă.
Cel mai important lucru când apreciem creativitatea unei campanii este pentru noi rezonanța pe care ideea o găsește în publicul nostru țintă, având în vedere direcția noastră strategică de comunicare. Deci creativitatea pentru noi este foarte mult rezultatul cercetărilor aplicate strategiei, dacă vrei să definim pe scurt.
De ce marketing… cum ați ajuns voi să lucrați în acest domeniu?
Pentru fiecare dintre noi, marketing-ul a fost o meserie la care am aderat în mod natural în urma diverselor job-uri pe care le-am avut de-a lungul timpului.
Alina: După mai mulți ani în presa scrisă, am intrat în domeniul comunicării pentru că părea un pas natural pentru un jurnalist pasionat de scris.
Alexandra: Eu am studiat sociologia, iar în timpul facultății am lucrat într-un trust de presă, mai exact la ziarul Cotidianul. La un moment dat, când s-a lansat trend-ul ziar plus carte, publisherul de atunci a pus și bazele echipei de marketing și promovare pentru această colecție de cărți. Atunci a fost momentul în care mi-am dat seama că marketingul este modul prin care produsul, serviciul sau pe scurt activitatea unei companii poate ajunge la publicul țintă într-un mod creativ și interesant.
Care a fost traseul vostru profesional, cum ați ajuns să lucrați la OPPO?
Alina: Am început să scriu despre tehnologie în 2006, când eram încă în facultate, după ce am aplicat pentru un stadiu de practică la Jurnalul Național. Am scris 5 ani despre tehnologie pentru diverse publicații, iar din 2011 lucrez în comunicare. Am învățat foarte multe lucruri lucrând în agenții, în special pentru clienți din tehnologie. Am participat alături de colegi la diverse proiecte care au reprezentat premiere pentru piața locală și am avut norocul să întâlnesc oameni pasionați și profesioniști de la care am avut foarte mult de învățat. După o pauză pentru concediul de maternitate, mi-am găsit locul în echipa OPPO.
Alexandra: OPPO este a treia companie de tehnologie la care lucrez, după ce m-am angajat in 2013 la LG, iar apoi după 2 ani la Huawei. La sfârșitul anului 2019 am fost recrutată pentru echipa OPPO Romania ce avea să înceapă să activeze în 2020. Anul acesta pot spune că aniversez un deceniu în această industrie.
Ce vă doreați să fiți când erați mici?
Alina: Orice de la polițist, avocat, primar la medic și profesor. Destul de târziu m-am hotărât că vreau să fiu jurnalist.
Alexandra: Similar cu Alina, am avut multe dorințe cumva… diferite. De la actriță, la polițistă, de la învățătoare la scriitoare.
Ce faceți atunci când nu sunteți la birou, ce faceți în timpul liber?
Alina: Petrec timp cu familia, iar pentru mine acest tip de activitate vine cu o resursă de energie incredibil de importantă.
Alexandra: Petrec timp acasă, cu animalele de companie (am doi câini), fac sport, citesc, mă uit la filme.
Care este cea mai importantă lecție de viață pe care ați primit-o? Cel mai important sfat pe care încercați să îl urmați mereu (în viața profesională sau personală)?
Alina: Îmi este greu să aleg o singură lecție, mai ales că toate acestea au contribuit la setarea valorilor mele personale. Însă printre cele mai importante valori pentru mine se numără respectul, empatia, compasiunea. Sunt valori pe care încerc să le transmit și fiului meu.
Alexandra: Cred că indiferent de mediul personal sau profesional, comportamentul unui om trebuie să fie bazat pe respect pentru celălalt, empatie atunci când trebuie și faptul că din orice lucru trebuie să iei partea bună, să te bucuri de ce ți se întâmplă bun. Nu în ultimul rând, sănătatea este importantă și de aceea este important să încerci să ai un stil de viață echilibrat, atât fizic cât și mental.
Cine este prima persoană pe care o sunați atunci când aveți o veste bună sau poate o zi mai puțin fastă?
Alina: Ziceam mai devreme că îmi găsesc „ancorele” în sânul familiei, astfel că tot într-acolo se îndreaptă și primele mele gânduri când mă bucur sau când am nevoie de sprijin.
Alexandra: Îmi place să împărtășesc veștile bune cu familia.
Cum vedeți voi succesul? Credeți că l-ați atins?
Alina: Probabil că cel mai înțelept e să te bucuri de toate lucrurile și de oamenii din jur, pe măsură ce îți propui să crești. Aș defini succesul, atât pe cel profesional, cât și pe cel personal, prin suma micilor realizări care aduc bucurii și satisfacții zi de zi.
Alexandra: consider că succesul este ceva care nu poate fi definit la modul general, este ceva personal sau care ține de felul în care privești viața, în care te raportezi la ea și la felul în care alegi să o trăiești.
Mai țineți minte care a fost primul telefon pe care l-ați avut? Și ce folosiți acum?
Alina: Pentru generația mea, telefonul a fost un gadget mult dorit. Primul meu telefon a fost un Benq Siemens. Arc peste timp, mă pregătesc să fac trecerea la cel mai nou flagship OPPO, modelul Find N2 Flip, de la un Find X5 Pro.
Alexandra: Motorola T120 a fost primul meu telefon, îmi amintesc că era extrem de dorit de consumatori. În prezent folosesc un telefon la fel de dorit, OPPO Find N2 Flip, și sunt extrem de încântată de felul în care arată, dar și de performanțele sale.
Care credeți că este cel mai important lucru care ne-a fost oferit odată cu tehnologia ultimilor ani?
E cu siguranță mult mai ușor să comunici, iar tehnologia a șters cu siguranță granițele.
Și, pentru ultima întrebare, aș vrea să revenim puțin la OPPO. Ce surprize ne așteaptă în 2023. Ce noi dispozitive sunt pregătite pentru lansare în România?
E o perioadă super aglomerată pentru noi și pregătim mai multe lansări în perioada următoare. Vom avea campanii pentru produse din toate gamele și vom continua, desigur, să comunicăm parteneriatele noastre strategice cu Roland Garros, Wimbledon și UEFA Champions League.