fbpx

Căutare

Share this article

Este evidentă creșterea în popularitate a practicii yoga în zilele noastre, lucru care se reflectă nu doar în omniprezența colanților și a accesoriilor care însoțesc salteaua de yoga, ci și în interesul crescut pentru beneficiile pe care le aduce această practică. Există numeroase studii care atestă eficacitatea pe care o are yoga în gestionarea stresului și a anxietății, în creșterea mobilității și a capacității de concentrare, precum și în reglarea somnului și a tensiunii arteriale. Cu toate astea, ca orice activitate care devine populară, acesteia i se lipesc în frunte fel de fel de etichete, mituri și stereotipuri, care ne pot ține departe de ideea de a pune vreodată piciorul pe saltea.

Pentru mine yoga este o unealtă care ne ajută să vedem și să trăim viața mai ușor și mai armonios în raport cu mediul și oamenii din jurul nostru. Este o practică ce mă aduce mai aproape de valorile mele, mai ales în momentele în care o iau pe arătură. Și, pentru că mi-aș dori ca acest lucru să devină accesibil tuturor, am trecut mai jos principalele convingeri pe care le-am identificat ca obstacole în calea practicării yoga. 

1. Trebuie să ai un corp flexibil ca să practici yoga

Să spui că nu ai un corp suficient de flexibil pentru asta, este ca și când ai spune că ești prea murdar(ă) ca să faci un duș. Sigur, există o corelație între yoga și flexibilitate, dar flexibilitatea nu este o condiție pentru a putea practica yoga, ci mai degrabă o consecință. În timp, posturile de yoga te pot ajuta să dobândești mai multă flexibilitate și mobilitate, de aceea se numește practică (deprindere, obicei, rutină). Nu este nevoie să poți să îți atingi tălpile că să practici yoga, pentru asta este suficient să îți îndoi un pic genunchii. 

Yoga este pentru toată lumea, indiferent de forma sau de nivelul de antrenare al corpului, iar întreaga esență a ei este aceea de a se înfășura în jurul nevoilor fiecărei persoane și nu de a o forța  să se frângă în fel și chip pentru a poza în posturi cât mai întortocheate. Există multe moduri de a face asta, iar unele dintre ele nu implică deloc partea fizică. 

Cuvântul „yoga” înseamnă unitate și se referă la unitatea dintre corp, minte, suflet, respirație și mediul înconjurător. Eu o văd ca pe o unitate în diversitate și cred că vine la pachet cu un sentiment de întreg, de complet, pe care îl poți simți în timpul practicii. Deși la suprafață yoga este cunoscută mai mult pentru partea fizică (adică asane sau posturi), aceasta reprezintă o mică parte. De altfel, în mod clasic, yoga are nu mai puțin de opt componente: principiile de conduită morală, reguli de comportament individual, posturi ale corpului, tehnici de reglare a respirației, controlul simțurilor, tehnici de concentrare, meditația și experimentarea stării de conștientizare profundă, de pace. 

2. Yoga este pentru femei

Ironia acestei idei preconcepute constă în faptul că yoga este o practică începută de bărbați și predată cu precădere bărbaților în India acum vreo 3000 de ani. Undeva pe drum, pe măsură ce yoga a devenit populară în vest, a primit o asociere feminină, datorită deschiderii pe care femeile au avut-o față de această practică. 

Cu toate acestea, yoga nu este o activitate specifică unui anume gen. Yoga este despre ascultare și acceptare și nu ține cont de identitatea de gen, de etnie, rasă sau orientarea sexuală. Salteaua de yoga ne vede la fel, indiferent de forma corpului sau marca ștrampilor în care l-am vârât. 

3. Yoga este o religie

Cel mai probabil aceasta convingere a apărut pentru că yoga își are rădăcinile în India și pentru că în unele practici sunt folosite mantre (afirmații) și cântări foarte vechi. Însă scopul acestora este de a te ajuta să te concentrezi la explorarea ta interioară și nu de a aduce ofrande unei forțe exterioare. Chiar și așa, yoga nu impune practicarea acestor tehnici, iar dacă decizi să o faci, acest lucru nu presupune o „convertire la yoga”, cum se întâmplă în cazul unei noi religii. 

Cu siguranță există o parte spirituală în yoga, dar cred că aceasta se referă mai mult la experiența pe care o ai în timpul practicii, de parcă ai păși într-un laborator în care ești deopotrivă obiectul și subiectul propriului experiment. 

4. Yoga e prea ușoară. Yoga e prea grea.

Sesiunile de yoga pot fi pe cât de ușoare sau de grele, după cum îți dorești, fără a influența în vreun fel beneficiile ei. Există numeroase forme și stiluri de yoga din care să alegi, în funcție de pregătirea fizică și de nevoile tale. Poți opta pentru sesiuni gentile și restorative de yoga (yin, kundalini, iyengar) sau pentru sesiuni mai dinamice care să implice forță și echilibru (hatha, vinyasa, ashtanga). Practica yoga se mulează și se adaptează pe fiecare participant în parte, posturile putând fi desfăcute în variante abordabile de oricine, indiferent de nivelul de pregătire sau de abilitați. 

Cele mai importante lecții pe care le-am învățat prin yoga sunt să îmi ascult și să îmi accept corpul așa cum e acum (nu cum era cândva sau cum aș vrea să fie într-un viitor glorios), să las lucrurile să curgă în ritmul lor cu răbdare și îngăduință, să am încredere în proces și să mă scutur de gândurile critice pe care le arunc asupra mea și asupra celor din jurul meu. 

Yoga este o invitație la observare și la reflecție asupra semnalelor pe care corpul ți le trimite, asupra gândurilor care îți rătăcesc prin minte, folosind respirația ca ancoră în prezent. În timp, vei ajunge să îți cunoști zonele de confort și disconfort și să navighezi prin ele cu eleganță nu doar pe saltea, ci și în viața de zi cu zi. 

5. Condiția ta fizică se opune (tu ai vrea, dar nu te lasă spatele)

De fapt, studiile arată fix opusul, anume faptul că yoga poate alina durerile de spate. Există posturi, tehnici de respirație și meditație care sunt gândite fix cu acest scop. Ideea este să alegi un stil de yoga potrivit și un instructor care să știe să te ghideze în zona terapeutică de care ai nevoie. Aceleași argumente sunt valabile și pentru persoanele în vârstă sau cu diferite dizabilități, pentru femeile însărcinate și pentru copii.

6. Nu am timp suficient

În ziua de azi timpul este foarte prețios, iar timpul liber este aproape o raritate. Ideea cum că o sesiune de yoga are sens doar dacă durează cel puțin o oră, este departe de adevăr. Beneficiile ei nu sunt condiționate de timp, ci de intenția și dedicația din timpul practicii. Iar practica poate dura fix atâta timp, cât ai la dispoziție. Există mii de variante de sesiuni de yoga online, cu durată de la 15 la 90 de minute, în diferite stiluri. Cred că ține doar de cum ne așezăm prioritățile ca să reușim să ne facem timp de 10 minute de prezență pe saltea. Cine știe, poate în timp, aceste minute se înmulțesc și o să ajungem să lungim salteaua de yoga peste telecomanda televizorului. 

7. Mă simt prea complexat(ă) sau jenat(ă) ca să particip la ore

Chiar dacă exista posibilitatea de a opta pentru confortul unei clase online, ideea de a-ți înălța fundul în aer și a-ți flutura picioarele spre cer împreuna cu alte persoane tot poate să ți se pară inconfortabilă. Ei bine, nu ești un caz izolat. Foarte mulți practicanți au această reținere, izvorâtă din teama de a nu fi criticați și judecați. Angajarea într-o activitate nouă cu oameni necunoscuți poate să scoată la iveală sentimente de neîncredere și rușine. Tocmai aici apare privilegiul pe care îl are yoga, acela de a adânci conversația dintre mintea și corpul tău, de a te observa și a te îmbrățișa așa cum ești, cu toată frumusețea imperfecțiunilor tale. 

Grijile despre ce părere au ceilalți despre tine (pe saltea și în afara ei) nu fac altceva decât să îți blocheze atenția (energia) și nivelul de conștientizare la stadiul de ego și competiție. Iar yoga te învață tocmai cum să te desprinzi de asta și să conștientizezi cine ești, de fapt, în acest moment. E o practică ce încurajează acceptarea și compasiunea de sine și față de cei din jur. Cu cât te lași să te accepți mai mult în timpul practicii, cu atât mai mult vei observa legăturile ce se formează între tine și ceilalți participanți. Fiecare dintre noi este un val în vastul ocean al vieții, iar yoga ne ajută să ne exprimăm așa cum suntem cu deschidere, autenticitate, bunătate și iubire de sine.

Ral Bratu
De ce (nu) meditație? Ral Bratu ne explică cum poate meditația să ne ajute.

8. Ai nevoie de haine de fițe și accesorii sofisticate

Popularitatea pe care o are yoga astăzi a făcut ca numeroase companii să creeze echipamente și accesorii de yoga, de la saltele și haine până la curelușe și alte invenții care să facă această practică cât mai atractivă. Sigur, poți să arunci cu bani fără număr pe echipamente de marcă, pe saltele cu decorații florale și pe colanți fosforescenți, dar nu este deloc necesar să dai faliment ca să începi o practică yoga. 

În vechime, yoga se practica pe un covor din frunze și cu un veșmânt cât mai sumar, care să nu încurce. Deși nu e nevoie să devenim atât de minimaliști în practica noastră, e important să reținem că yoga este o incursiune înăuntru nostru, nu în afară. Înfățișările externe există la nivelul material și de suprafață al atenției noastre, iar practica yoga ne invită să privim la ceea ce este dedesubt, în profunzime. Iar pentru a face asta, nu ai nevoie decât de ceea ce îți aduce ție confort (cu sau fără saltea) și de un spațiu de câțiva metri în care să te miști. 

Oricare ar fi circumstanțele în care te afli, există o modalitate potrivită de a practica yoga. Așa că nu ezita să faci un pas pe saltea către o minte mai clară și un corp mai relaxat. Viața este prea scurtă să nu încerci măcar o dată o sesiune, chiar dacă asta se rezumă doar la a te lăfăi în savasana (postura practicată de obicei la finalul orelor în care te lungești pe saltea și te relaxezi).


Ral Bratu predă cursuri de yoga și meditație. Inginer la bază, Ral a descoperit drumul gândurilor, al emoțiilor și al liniștii. Astăzi, după ce și-a dat demisia pentru a-și urma pasiunea, oferă cursuri de yoga și meditație. Toate informațiile pot fi găsite pe pagina de Facebook FluidYoga. Și, începând de luna aceasta, este contributor LIFE.ro, așa că o puteți descoperi și pe site-ul nostru 😊

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO