Donatella Versace, designerul genial care a fost la un pas de sfârşit după moartea fratelui şi mentorului său
Este unul dintre cei mai celebri designeri de modă din lume, unul dintre cei mai bogaţi şi, cu siguranţă, unul dintre cei mai mondeni. Donatella Versace a pus mereu preţ pe relaţiile cu vedetele aflate pe val şi continuă să facă asta, în timp ce conduce cu mână de fier departamentul de creaţie al companiei moştenită după moartea fratelui său, Gianni Versace, dar pe care a vândut-o în urmă cu 4 ani. A fost criticată în repetate rânduri pentru operaţiile estetice la care a apelat încă de când era foarte tânără şi care i-au deformat faţa, însă a refuzat constant să discute sau să răspundă bullyingului agresiv la care este supusă pe această temă.
Donatella Versace, umbra şi muza lui Gianni Versace
Donatella Versace s-a născut în sudul Italiei, în cel mai mare oraş din regiunea Calabria. A fost cea mai mică dintre cei 4 copii ai familiei Versace: Santo, Gianni şi Tina. Tatăl ei se ocupa de afacerea moştenită în domeniul extracţiei de cărbune, iar mama era o croitoreasă foarte bine cotată în zonă. Francesca a lucrat ani de zile pentru o companie de modă, apoi şi-a deschis propriul boutique de modă.
Sora Donatellei, Tina, a murit la vârsta de numai 12 ani în urma unei infecţii netratate corespunzător, aşa că cea mai mică dintre fraţii Versace a devenit umbra lui Gianni. Unde era el, era şi ea, ce-i recomanda el, ea făcea. Aşa a ajuns Donatella ca la numai 11 ani să se vopsească blondă. Gianni era fascinat de cântăreaţa Patty Pravo şi şi-a convins sora că trebuie să-şi facă părul la fel. De atunci nimic n-a mai putut-o convinge pe Donatella să încerce să schimbe ceva la coafura ei. Ţinutele pe care şi le pregătea pentru petreceri aveau mereu avizul lui Gianni, chiar şi când sfaturile lui erau considerate prea extravagante.
Deşi mergea des în atelierul mamei, locul de unde Gianni era nelipsit, tânăra a decis să devină profesoară de limbi străine, aşa că a plecat la facultate la Florenţa. Între timp Gianni se mutase la Milano, iar ea mergea în fiecare weekend să-l ajute, la fel cum făcea şi când acesta era în atelierul mamei. Francesca credea, în schimb, că Donatella ar trebui să se concetreze mai mult pe studii, aşa că frecvent mergea la Florenţa să verifice dacă fiica ei îşi vede de treabă. N-a funcţionat. Donatellei nu-i mai putea scoate nimeni din cap moda şi dorinţa de a fi implicată în acest domeniu.
Ştiam că voi ajunge să lucrez în domeniul modei. Pur şi simplu nu mă mai gândeam la nimic altceva.
Casa Versace, o afacere de familie
Aşa că la 22 de ani s-a mutat la Milano, ca să-i fie alături lui Gianni care pregătea terenul pentru casa de modă ce avea să le poarte numele. Tot atunci li s-a alăturat şi Santo, fratele cel mare, care urma să se ocupe de partea financiară a companiei. În 1977 au plecat împreună într-un tur de forţă de 3 săptămâni, în Statele Unite, în căutare de cumpărători pentru colecţiile Versace, dar şi ca să cunoască jurnaliştii de profil. Ştiau deja că dacă vor să devină cunoscuţi în industrie au nevoie de sprijinul lor.
Un an mai târziu era înfiinţată compania Versace, iar Donatella era numită vice-preşedinte şi colabora îndeaproape cu Gianni la tot ce înseamna imaginea de brand şi designul hainelor, accesoriilor, genţilor şi pantofilor făcuţi de ei. Tot ea a fost cea care a mers la licitaţia în urma căreia au cumpărat celebra casă din inima oraşului Milano, ce a devenit cartierul general şi showroom-ul brandului Versace.
Donatella a fost privită, în paralel, drept muză a fratelui său mai mare, dar şi ca un partener de nădejde în activitatea creativă. Iar Gianni a încercat să-i arate mereu cât de mult o apreciază. În 1989 a creat un parfum special pentru ea, Blonde şi i-a dăruit brandul Versus la pachet cu un inel cu diamant galben, menit să marcheze evenimentul. Era ştiut faptul că Donatella nu împărtăşea aceeaşi viziune cu Gianni în ceea ce priveşte hainele, considerând de multe ori că ideile fratelui său erau prea extravagante, aşa că Versus reprezenta locul în care să fie liberă şi să-şi expună viziunea după bunul plac.
Supermodelele şi vedetele, cheia către atenţia publică
Împreună au creat însă conceptul de supermodele. Pentru cei 2 fraţi prezentările de modă nu erau nişte simple defilări. Erau spectacole în adevăratul sens al cuvântului, găzduite în locuri ce nu aveau cum să fie trecute cu vederea. Iar modelele trebuiau să fie la fel precum creaţiile lor şi locurile în care le prezentau, la superlativ. Cele mai celebre nume – Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Helena Christensen – sunt legate de brandul Versace şi de relaţii de prietenie indestructibile.
Nu e de mirare că atunci când Donatella le-a chemat să defileze în memoria fratelui său, la 20 de la moartea acestuia, acestea au revenit pe scenă şi au creat un show memorabil.
Moartea fratelui, punctul de cotitură
Diagnosticul de cancer primit de Gianni în 1996 a forţat-o pe Donatella să preia conducerea în tot ceea ce privea partea creativă a brandului Versace. Şi nu a fost deloc uşor. Pe de o parte ducea greutatea temerii pentru viaţa fratelui său, pe de altă parte îşi dorea să păstreze renumele brandului şi să îl crească.
A răsuflat liniştită când medicii le-au dat vestea cea mare: Gianni învinsese boala. La scurt timp însă a ajuns din nou de la extaz la agonie. Gianni a fost ucis pe treptele casei sale din Miami, iar vestea şocantă a lăsat-o pe Donatella într-o prăpastie extrem de adâncă şi periculoasă. Ştia că trebuie să ducă moştenirea mai departe, dar îşi pierduse o parte din suflet.
Moartea fratelui meu a fost atât de brutală încât am petrecut ani de zile în stare de şoc. Nu am putut trece peste asta. Eram pateneri. Eram umbra lui. Am trăit împreună la serviciu şi în privat.
Iar presiunea publică nu a făcut decât să-i accentueze şi mai mult suferinţa şi nesiguranţa.
Am simţit că toată lumea mă urmăreşte. Am simţit suspiciunea în aer. Nu eram directorul de creaţie pentru că cineva m-a promovat, ci pentru că a trebuit să-l înlocuiesc. Nu simt că am făcut colecţii uimitor de frumoase la început.
După moartea lui Gianni Versace jumătate din companie a ajuns la Allegra, fiica Donatellei, pe care designerul o adora, iar 30% din acţiuni au mers la Sato. Nu l-a uitat însă nici pe Daniel, celălalt copil al Donatellei, la fel de iubit. Lui i-a lăsat întreaga colecţie de artă, cu o valoare de peste 50 de milioane de dolari. Iar surorii i-a lăsat cea mai de preț moştenire – puterea de a conduce compania aşa cum credea ea că e mai bine. Şi în ciuda temerilor din primii ani, Donatella a făcut foarte bine.
Citeşte şi: Fondatorul Versace, designerul vedetelor și capetelor încoronate ucis de un criminal în serie – LIFE.ro
Prietenia, ghidul Donatellei în viaţă şi carieră
Ea a fost cea care a păstrat supermodelele, dar a decis să-şi atragă de partea sa vedetele din toate domeniile. O lume întreagă a aflat cine este Jennifer Lopez după ce cântăreaţa a apărut la Premiile Grammy din anul 2000 cu una dintre cele mai celebre rochii din istorie: rochia Versace verde, cu decolteu până sub buric.
O altă rochie care a făcut istorie a fost cea purtată de Elizabeth Hurley la premiera filmului „Patru nunţi şi o înmormântare”, în 1994, şi ea realizată de aceeaşi Donatella Versace.
Lady Gaga este o prietenă apropiată a Donatellei, devenind chiar imaginea brandului în 2013 şi colaborând în mod repetat cu casa Versace. Artista a scris chiar un cântec pentru prietena sa: „I`m blonde. I`m skinny. I`m rich and I`m a little bit of a bitch.”
La cea mai recentă Gală MET cele mai discutate şi fotografiate ţinute au fost tot ale Donatellei.
Iar creatoarei i-a plăcut mereu să surprindă şi să spargă tiparele, aşa că în 2015 a pozat pentru un brand concurent, Givenchy. Prietenă fiind cu directorul creativ al brandului, Ricardo Tisci, a decis să transmită în acest fel un mesaj de fairplay într-o industrie măcinată de intrigi şi invidii.
Lupta cu dependenţele
Creatoarea a fost însă şi ea aproape de sfârşit din cauza consumului de droguri. După moartea fratelui său Donatella nu mai găsea puterea de a-şi reveni şi în scurt timp a devenit dependentă de cocaină. Nu asculta de nimeni care încerca să o ajute şi, deşi profesional îşi făcea treaba foarte bine, reacţiile ei erau tot mai bizare şi mai de necontrolat.
Elton John, şi el fost dependent de droguri, a fost cel care a determinat-o pe Donatella să îşi recapete controlul şi puterea. Invitat la majoratul Allegrei, cântăreţul a cântat pentru invitaţi, dar după concert a rămas pe scenă cu un mesaj dedicat Donatellei. Cuvintele lui au avut efectul scontat. A doua zi după petrecere designerul s-a internat la o clinică specializată în tratarea dependenţei de droguri, iar de atunci nu s-a mai atins de ele. Câţiva ani mai târziu a renunţat şi la fumat.
La ce nu a putut renunţa însă a fost dependenţa de operaţii estetice, care au transformat-o de-a lungul anilor atât fizic, cât şi în ţinta ironiilor şi a bullyingului. Primele intervenţii le-ar fi făcut la 2 ani după ce a divorţat de tatăl copiilor săi, fostul model Paul Beck. A urmat un şir lung de intervenţii care au transformat-o radical. La cei 67 de ani ai săi îşi păstrează însă o siluetă de invidiat, iar ultimele retuşuri făcute arată că, de data aceasta, lucrurile au mers mai bine pe masa de operaţie.
Citeşte şi: Cele mai nereuşite operaţii estetice ale vedetelor – LIFE.ro
Imagini din acest articol ne-au fost furnizate de depositphotos.com.