Educație de excepție în inima satului: de la clopoțelul ce sună „I want to break free”, la mobilizarea unei întregi comunități în jurul școlii, capabilă să schimbe destinele copiilor - LIFE.ro
Prima pagină » Educație de excepție în inima satului: de la clopoțelul ce sună „I want to break free”, la mobilizarea unei întregi comunități în jurul școlii, capabilă să schimbe destinele copiilor
Educație de excepție în inima satului: de la clopoțelul ce sună „I want to break free”, la mobilizarea unei întregi comunități în jurul școlii, capabilă să schimbe destinele copiilor
Mulți au spus că România se împarte în două entități extrem de diferite: România rurală și România urbană. Iar când vine vorba de educație, de cum treci bariera imaginară a marilor orașe și înaintezi spre sate, școala românească pare să fie cumva uitată în timp.
Și oricât am argumenta faptul că toți copiii trebuie să aibă șanse egale la educație, indifferent de mediul și spațiul în care trăiesc, diferențele se văd cu ochiul liber. Iar când întâlnim o școală de la sat ce încearcă să țină pasul cu marile orașe, ni se umple sufletul de bucurie.
Una dintre ele este Școala Gimnazială din Târgșoru Vechi, județul Prahova. Deși este o școală de la țară, nimic nu trădează apartenența ei la spațiul rural, nici măcar mentalitatea comunității. Oameni gospodari, locuitorii din Târgșoru Vechi depun toate eforturile necesare pentru a-și trimite copiii la școală ca să aibă cele mai bune rezultate, iar profesorii își fac meseria cu multă dedicare și pasiune. Școala este complet renovată, copiii au parte de activități extracuriculare și de tot suportul necesar pentru a-și atinge potențialul maxim atât din punct de vedere academic, cât și fizic și socio-emoțional. Astfel că, după ce toate palierele păreau complete, profesorii au realizat că ar fi nevoie de o amenajare a curții școlii, de crearea unui spațiu de învățare în aer liber, cât și de un loc de joacă, relaxare și socializare pentru elevi. Au înscris o alertă pe HartaEdu.ro și împreună cu organizația Narada și BRD Asigurări de Viață, au reușit să împlinească acest vis.
Am vizitat școala într-o zi de toamnă călduroasă, la scurt timp după ce primul clopoțel a anunțat începerea unui nou an școlar (apropos, la școala din Târgșoru Vechi, clopoțelul sună „I want to break free” în boxele de pe coridoare 😀). Am cunoscut copii ce visează să ajungă „oameni mari”, profesori ce știu că stă în puterea lor să-I învețe să aibă încredere în ei și în visurile lor, dar și oameni de bine, capabili să sprijine atunci când e nevoie. Iată ce a ieșit:
Emiliana Dumitrescu, profesor de limba română la Școala Gimnazială Târgșoru Vechi
Cum ați aflat de Narada și când începe această colaborare?
Povestea cu Narada începe încă de la început, să zic așa, în momentul în care în pandemie a fost nevoie de un ajutor acordat copiilor. Pentru că atunci când școlile au fost închise, copiii au pierdut contactul cu orele și în special cu cele de limba română și matematică, materii esențiale pentru Evaluarea Națională, am aflat de platforma Narada care a oferit acest sprijin elevilor și m-am înscris ca profesor voluntar pentru a susține ore de limba română. Ulterior am aflat că Narada ne poate ajuta în mod direct, prin apelurile pe care noi le putem înscrie în platformă și pentru că nevoile noastre au fost destul de multe, am aplicat și noi pentru un spațiu de joacă.
De ce era important acest spațiu pentru școala dumneavoastră, pentru copii?
Acest spațiu a fost important pentru că noi nu beneficiem de un loc adecvat pentru ca elevii noștri să se poată bucura de un climat frumos, nu doar în timpul orelor, cât și în pauze. Noi nu avem nici teren de sport, nu avem nici o curte generoasă și atunci pauzele erau puțin stânjenitoare pentru ei, deoarece stăteau mai mult prin clase, pe holurile școlii. Am considerat că terenul pe care noi îl avem în spate este potrivit pentru a le crea un climat frumos și în pauze, nu doar în timpul orelor.
Copiii s-au bucurat foarte mult, nu le-a venit să creadă, așteaptă și se joacă cu bucurie în fiecare pauză aici și sunt foarte încântați.
Mai aveți și alte proiecte?
Da, dorim extinderea acestui proiect, pentru că ne-a mai rămas destul loc în curte și sperăm să-l amenajăm cu pavele, cu gazon, plante ornamentale, astfel încât să avem și puțină umbră și ei să se simtă cât mai relaxați.
Câți copii sunt în școală?
În școală sunt 235 de elevi, de la clasa pregătitoare până la clasa a VIII-a.
Sebastian, elev al Școlii Gimnaziale Târgșoru Vechi
Câți ani ai?
Am 11 ani și jumătate și sunt elev în clasa a V-a.
Era nevoie de un loc de joacă afară pentru voi?
Da, este nevoie de un loc de joacă.
De ce?
Ca să mai ieșim și noi afară, să ne jucăm, să ne recreem în pauze…
Îți place cum arată?
Da, este foarte frumos locul acesta de joacă.
Ce-ți place cel mai mult?
Cel mai mult îmi place trambulina și acel tobogan.
Care e materia ta preferată?
Materia mea preferată e româna.
De ce?
Pentru că simt că mă descurc cel mai bine.
Îți plac poveștile?
Da.
Emanur, elevă în clasa a VI-a
Ce înseamnă numele tău?
Numele meu este un nume turcesc pentru că mama mea este turcoaică și înseamnă „îngeraș” în limba turcă.
Îți place locul acesta de joacă?
Da, este ceva frumos pentru școala noastră, mai ales că avem mulți copii mici și se bucură că avem acest loc.
Tu te bucuri?
Eu mă bucur că și eu mai vin aici uneori.
Și ce faci?
Nu o să sar în trambuline că o să le rup, dar o să stau pe bancă cu prietenii mei și o să vorbim, să ne recreem.
Ai rezultate bune la sport? Mergi la vreun club sportiv?
Da, sunt fotbalistă în echipa de juniori a satului și am note bune.
Ce vrei să te faci când o să fii mare?
Când o să fiu mare aș vrea să devin fotbalistă sau, dacă nu, architect.
Și te mai întorci în sat?
Da, mereu o să mă întorc pentru că aici e locul de unde am început și e un sat frumos din punctul meu de vedere. Mai ales că aici am copilărit.
Benjamin Turquin, CEO BRD Asigurări de viață
Care ar fi o amintire din copilăria dumneavoastră sau din școala dumneavoatră?
Am multe amintiri din școala mea, dar cea mai bună pe care o am este cu un profesor care m-a ajutat foarte mult să conștientizez de ce este important să învăț în școală.
Cum a făcut acest lucru?
Mi-a dat acest gust de învățare. Preda istorie, mie îmi place foarte mult materia și m-a ajutat, mi-a dat acest gust de dezvoltare.
Cum arăta școala dumneavoastră?
Eu sunt din Strasbourg, Franța și școala mea era Școala Internațională din Strasbourg. Arăta ca un fel de colegiu din Harry Potter. Da, este adevărat! Este Lycée des Pontonniers din Strasbourg și puteți vedea cum arată, este foarte frumos și am beneficiat de condiții fantastice pentru a învăța.
E importantă educația pentru copii?
Da, sigur că este foarte importantă. Nu cred că toți copiii pot să fie Nikola Tesla sau copia lui Nietzsche, dar este foarte importantă educația pentru că poate să ne transforme într-un cetățean din lume. Mi-a plăcut foarte mult această expresie, pentru că toți suntem cetățeni ai lumii și pentru copii este important să fie responsabili, să fie cineva care contează în viitor, pentru a dezvolta lumea și activitățile din lume.
Adică să nu fii cetățean al unei țări, să fii cetățean al lumii?
Desigur. Pentru că, vedeți, avem multe lucruri în relație cu Climate Change/Schimbarea de Climă. Pentru copii, mai mult decât pentru noi, este foarte important să știe că în viitor trebuie să facem altceva, trebuie să învețe cum ar putea să se adapteze și să schimbe ce am făcut noi în trecut.
Acesta este motivul pentru care BRD Asigurări de viață sprijină educația sau mai sunt și altele?
Este primul obiectiv al BRD Asigurări de Viață și anume să investească în educație. Suntem o companie românească și suntem prezenți în dezvoltarea României, pe zona de asigurări de exemplu, unde este foarte clar, facem multe lucruri pentru a dezvolta asigurările în România și pentru a face viața mai bună pentru români. Educația este parte din acest proces de dezvoltare a României.
Educația e o asigurare de viață?
Educația e o asigurare de viață (și mulțumesc de această comparație) pentru a da capacitatea copiilor să se dezvolte și să devină altcineva, să facă o viață mai bună pentru ei.
Cum începe colaborarea cu Narada? Cum a apărut Narada în viața dumneavoastră?
Narada a venit la noi într-un moment foarte important pentru că eram în proces de a găsi pe cineva care ar putea să ne ajute și Narada era aici, ne-a propus acest proces de colaborare și ne-a plăcut foarte mult. Eu sunt foarte bucuros și o să continuăm așa cu Narada.
Ce înseamnă pentru dumneavoastră personal dar și pentru companie proiectul de azi de la Târgșorul Vechi?
Cât privește acest proiect special, pentru noi este o onoare că suntem aici, mă bucur foarte mult că sunt aici. Pentru BRD este important pentru că punem la un loc capacitățile noastre de a ajuta și cred că este important să dăm înapoi lucrurile de care noi, la rândul nostru, am beneficiat.
Raluca Jianu, CEO Narada
De ce găsim Narada azi aici?
Am venit aici pentru că am inaugurat un loc de joacă pe care l-am făcut în colaborare cu BRD Asigurări de Viață.
Cum ați identificat nevoia?
Doamna directoare, pe care o știm încă de prin perioada pandemiei, căci a lucrat cu noi la digitalizarea materiei de clasele I-VIII pe vremea aceea, a identificat nevoia unui spațiu de recreere pentru copii. În momentul ăsta școala are destul de multe clase și sunt peste 200 de copii, dar aceștia nu au unde să-și consume energia. Doamna directoare a pus o alertă pe HartaEdu pentru acest spațiu de joacă care va deservi două scopuri: pe de o parte, copiii își consumă energia și petrec timp în aer curat și de cealaltă parte se uită la a diversifica orele, adică îi scot din clase pentru a avea inclusiv lecții în aer liber în acest spațiu.
Ce înseamnă acest proiect la nivelul obiectivelor Narada și al viziunii sale?
Tot ce ne dorim noi, la Narada, este ca toți copiii din România să aibă acces la calitatea care îi susține în a-și dezvolta potențialul, în a visa mare, în a-și închipui orice carieră doresc ei să facă și să o poată face posibilă prin educație. Acest proiect se uită la un element esențial pentru dezvoltarea unui copil. Noi știm din studiile pe care le folosim că este extrem de important pentru rezultatele academice ca un copil să se dezvolte armonios, psihic, social, emoțional și fizic. Această școală nu avea până acum un spațiu în care copiii să se manifeste și fizic. De altfel, încă fac anumite activități sportive pe un teren improvizat între mașinile parcate, în parcarea din curtea școlii. Acest spațiu le dă lor șansa de a-și cultiva această latură fizică și mai mult, de a consuma acea energie care ulterior să le dea capacitatea să se focuseze la rezultatele academice.
Acest proiect este despre a-i susține în întreaga lor complexitate și în toate nevoile lor de dezvoltare.
Și mai departe? Voi la ce visați?
Obiectivul nostru final de 500 de mii de copii. Noi ne-am propus la Narada ca până în 2030 să ajungem la 500 de mii de copii pentru care să facem diferența în educație și care să aibă mai multe șanse, sau acces la educația care-i dezvoltă în întreaga lor complexitate, spre viitorul pe care și-l doresc.