Cu Lidl la Electric Castle 2022: „Este crucial să avem o relație corectă cu plasticul; nu putem scăpa complet de el, dar ce facem mai departe cu ambalajele, pentru care nu s-a descoperit încă un înlocuitor mai bun, este foarte important pentru noi toți” - Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR Lidl - LIFE.ro

Căutare

Share this article
Rubrică susținută de

Cristina Hanganu este Directoarea de Comunicare și CSR a Lidl România, de cinci ani partener strategic al festivalului deja celebru, Electric Castle, parteneriat ce devine de la un an la altul mai relevant pentru consumatori și care se remarcă mai ales prin demersurile sustenabile din zonă.

Fie că este vorba de o intervenție pe termen lung în comunitatea din Bonțida, fie că este vorba despre activări punctuale, legate de comportamente sănătoase și corecte cu deșeurile reciclabile, inevitabile la un festival, ori de facilități pentru consumatori, Lidl a însemnat și la ediția Electric Castle a acestui an un spațiu atent atât cu oamenii, cât și cu mediul.

Care este rațiunea pentru care ați ales să vă implicați într-un festival cum este Electric Castle?

Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR Lidl: Sunt mai lucruri la care am reflectat în 2016, când am decis, noi și colegii din departamentul de marketing, să ne alăturăm ediției din 2017 a Electric Castle. Iar unul dintre cele mai importante a fost relevanța.

Cum a fost la Electric Castle 2022: „Este crucial să avem o relație corectă cu plasticul”

Ne-am dorit foarte mult să fim aici, alături de clienți și de potențiali clienți. Am vrut să venim cu ceea ce știm noi cel mai bine să facem, potrivit pentru oamenii care vin la festival, acei oameni care au nevoie de ceva de încălțat, de niște șosete poate, dar și de ceva bun de la patiserie dimineața, după o noapte de concerte. Sau de un lapte bătut ori un suc natural de fructe. Așadar, ni s-a părut foarte important să fim aici, cu o prezență relevantă în festival. Și am venit cu un magazin, nu cu alte activări de brand.

Mai târziu, ne-am dat seama că avem o compatibilitate foarte bună cu festivalul, chiar în zona de sustenabilitate, și că putem să-i ajutăm și în zona asta. Așa încât am început să ne implicăm și să susținem zona de colectare selectivă, să facem și noi acțiunile noastre în jurul magazinelor. Avem 3 aparate de colectare selectivă automată în tot festivalul, care funcționează cu un mesaj puternic: pentru fiecare doză de aluminiu sau PET introduse de festivalier în aceste aparate, Lidl donează un leu pentru castelul Banffy. Și nu e prima dată când facem lucrul ăsta. Castelul are nevoie de fonduri pentru mentenanță și pentru renovare, iar din 2017 și până acum am văzut progrese, chiar dacă la prima vedere sau la părerea cârcotașilor pare că nu s-a făcut nimic. În realitate progresele se văd, dar o clădire de genul acesta necesită o investiție foarte mare, iar procesul de renovare este unul de durată și foarte complicat. Ca să rezum întrebarea ta, iată rațiunile pentru care suntem implicați în Electric Castle: o parte dintre clienții noștri existenți sau potențiali sunt aici, ne-am întâlnit cu toții aici și e foarte fain, iar noi ne-am străduit să plece cu o experiență frumoasă din acest loc, pe care să-l lase așa cum l-au găsit, curat, iar din gestul lor de colectare, ceva să se întoarcă spre comunitatea din Bonțida.

Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR Lidl: „Miercuri, în ziua zero a festivalului, în camping, unde avem un astfel de aparat instalat, oamenii stăteau frumos la rând, cu PET-urile și dozele de aluminiu, pe care le adunaseră. Ce poți să îți dorești mai mult?”

Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR Lidl: Când am introdus prima oară automatele de colectare selectivă automată, am realizat că lumea a venit, dar nu s-a înghesuit nimeni, ca să zic așa. (râde) Adevărul e că la vremea respectivă aceste aparate erau relativ noi chiar și în societate, încă nu apăruseră în supermarketuri sau hipermarketuri.

Un festival e o sursă mare de deșeuri. Când se distrează, oamenii nu mai au timp să colecteze selectiv. Dar voi, cu perseverență, le-ați pus la dispoziție uneltele necesare: automate de colectare separată. Ce ați constatat după instalarea acestora?

Anul acesta însă am avut o revelație. Miercuri, în ziua zero a festivalului, în camping, unde avem un astfel de aparat instalat, oamenii stăteau frumos la rând, cu PET-urile și dozele de aluminiu, pe care le adunaseră. Ce poți să îți dorești mai mult?

E drept, vorbim despre un proces de educare, este complicat. Dar la fel de complicat este în societate.

Hai să ne uităm la acest spațiu Electric Castle: avem un oraș construit de la zero, în care noi toți ne străduim să lăsăm un impact negativ cât mai mic. Nu ne iese întotdeauna, dar avem perseverența să facem mai bine în fiecare an. Și să învățăm din greșeli.

Ce este ASAP și ce v-a convins să faceți o activare împreună cu ei?

Cristina Hanganu, Director de Commnicare și CSR Lidl: ASAP, dincolo de semnificația cunoscută, As Soon As Possible, mai înseamnă și Armata Selectării Atente a Plasticului.

ASAP este un program pe care l-am început și creat împreună cu Fundația The Institute. Noi i-am abordat fiindcă ne doream foarte mult să creăm un program pe termen mediu și lung, în care să abordăm problema plasticului, dar pentru tineri.

Ne-am dat seama că generațiile tinere pot fi educate cel mai ușor în zona sustenabilității, iar ei sunt adulții de mâine. Așadar, e foarte important ca noi, ca societate, să avem o relație corectă cu plasticul. Nu putem scăpa complet de el, încă nu s-a inventat ceva mai bun pentru ambalarea alimentelor, de exemplu. Dar ce facem cu acel ambalaj mai departe este crucial pentru noi. Atât noi, cât și producătorii putem să luăm măsuri astfel încât să fim siguri că din ce în ce mai multe ambalaje pot fi reciclate.

ASAP este un efort de educație pe termen lung și foarte lung; așa încât a intrat în școli, creează și pune la dispoziție infrastructură de colectare selectivă în școli, dar nu doar infrastructura, ci și logistica, așa încât să ne asigurăm că tot ce se colectează în școală ajunge unde trebuie și că există și trasabilitate. Ceea ce nu este deloc ușor.

Iar zilele trecute, în festival, au ajuns liceeni la cortul ASAP și le-au spus celor din echipă: „noi știm de ASAP. Vrem să veniți la noi în școală, la noi în liceu!” Au lăsat numerele de telefon și au zis că vor merge în orașele lor, la școlile lor și vor vorbi cu profesorii, pentru a implementa programul în școală.

Programul nu vine doar cu infrastructură și sisteme de colectare transparente în spate, el vine și cu un program foarte solid de educație atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Practic, avem o comunitate ASAP care știe mult mai multe lucruri despre ce trebuie să se întâmple cu diverse tipuri de ambalaje, de deșeuri și de ce avem nevoie de o relație sănătoasă cu plasticul.

Citește și: Cristina Hanganu, director de Comunicare și CSR Lidl România: „Niciun business din viitorul apropiat nu va supraviețui fără să fie conectat la mediul înconjurător”

Cum faceți voi diferența aici, la Electric Castle?

Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR Lidl: Ne-am uitat la propria noastră operațiune și, așa cum încercăm să ne reducem impactul negativ în tot ceea ce facem, de la depozite și magazine, la construcția sediului central ori a centrelor logistice, în egală măsură ne-am uitat și aici și am venit cu propriile noastre sisteme care ne permit să ne reducem impactul negativ.

Poate sună ușor bizar, pentru că aici avem niște magazine temporare. Este adevărat, dar noi avem aici același tip de presă pentru carton și plastic care este funcțională și în magazinele din orașele țării. În egală măsură, aici ambalajele secundare sunt presate, paletizate, trimise în depozit, de unde merg mai departe la reciclare. Chiar dacă magazinul este într-un cort (sofisticat, dar un cort), avem aceleași sisteme care ne permit să folosim apa și energia electrică într-un mod super-responsabil. În plus, noi susținem efortul de curățenie și de sortare a deșeurilor din festival.

Este un efort considerabil, resurse de oameni, de energie. De ce merită?

Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR Lidl: Merită în primul rând pentru că suntem alături de clienții noștri cu ceva relevant. Asta merită întotdeauna, cel puțin pentru un retailer.

În egală măsură, merită pentru că este important pentru noi să ducem mesajul și efortul nostru din zona de sustenabilitate și către alții, să-i împrietenim și pe alții cu ce se poate face. Și asta e ceva foarte fain.

În egală măsură, e și o componentă internă pentru noi.

Participarea anuală la Electric Castle este un proiect de care suntem foarte mândri și e un loc în care ne putem întâlni foarte mulți dintre noi. Noi suntem peste 10.000 de colegi și e foarte greu să aduci oamenii împreună, dar Bonțida este unul dintre locurile unde ne întâlnim. Și unde vin de drag.

O parte dintre noi suntem la muncă, alții vin exclusiv la festival, dar avem locul nostru unde ne întâlnim, iar asta e foarte fain. Avem o echipă de peste 90 de oameni care operează cele două magazine din festival (avem un magazin mare în locul tradițional și unul mic în camping), unde se lucrează în 3 ture. Magazinul mare e deschis non-stop, cel mic se închide doar două ore pe noapte, cât să facem ordine înăuntru. Acești oameni vin din toate colțurile țării, nu cum ai putea crede, din preajma Clujului, ci de la Sighetu Marmației, de la Huși sau de la Vâlcea.

Ce este și mai interesant și ne demonstrează că prezența noastră este una relevantă, chiar și pentru echipa noastră internă, avem foarte mulți oameni care sunt la cel puțin a doua ediție aici, iar unii au participat fără întrerupere, de la prima ediție, din 2017.

De ce alegeți să vă implicați în comunitatea Bonțida, dincolo de cele 5 zile, cât ține festivalul?

Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR Lidl: Am făcut asta de la început, din 2017, pentru că este important pentru noi să nu acționăm, cum spun americanii, pe modelul ”hit and run”. Iar aici ne reîntâlnim cu filozofia festivalului Electric Castle. Noi venim o dată pe an, dar comunitatea rămâne aici în toate celelalte zile ale anului. Și dacă putem face ceva, hai o să o facem.

Am avut o relație foarte bună cu primăria, care a fost foarte deschisă la tot ce am propus noi de-a lungul timpului: am renovat terenul de sport al școlii, am vrut să renovăm școala, dar era deja renovată, așa că noi doar am dotat-o cu mobilier. Există o micro-comunitate defavorizată, în Bonțida și în Răscruci, așa încât am decis ca elevii din aceste școli să fie incluși în programul ”Pâine și mâine”, creat de World Vision și susținut de Lidl.

Am construit un pavilion pe care l-am donat școlii, iar ei îl pot folosi pentru activități în tot timpul anului.

Lucrăm cu Fundația Comunitară Cluj care, în afară de faptul că are în grijă acest pavilion, organizează tot felul de activități educaționale și distractive care coagulează comunitatea.

Iar de anul acesta introducem în școala din Bonțida, precum și școala din Răscruci în programul ASAP.

Încercăm de fiecare dată să lăsăm ceva în urmă, ceva relevant pentru comunitate. Și de fiecare dată consultăm oamenii din zonă, din comunitate, undeva prin toamnă, când ne-am liniștit, pentru următoarea ediție și începem dialogurile: cu ce am putea să contribuim? Ce este relevant și important pentru comunitate în acest moment?

Citește și:

De ce alegeți să vă implicați în comunitatea Bonțida, dincolo de cele 5 zile, cât ține festivalul?

Cristina Hanganu, Director de Comunicare și CSR Lidl: Am făcut asta de la început, din 2017, pentru că este important pentru noi să nu acționăm, cum spun americanii, pe modelul ”hit and run”. Iar aici ne reîntâlnim cu filozofia festivalului Electric Castle. Noi venim o dată pe an, dar comunitatea rămâne aici în toate celelalte zile ale anului. Și dacă putem face ceva, hai o să o facem.

Am avut o relație foarte bună cu primăria, care a fost foarte deschisă la tot ce am propus noi de-a lungul timpului: am renovat terenul de sport al școlii, am vrut să renovăm școala, dar era deja renovată, dar am dotat cu mobilier toată școala. Există o micro-comunitate defavorizată, în Bonțida și în Răscruci, așa încât am decis ca elevii din aceste școli să fie incluși în programul ”Pâine și mâine”, creat de World Vision și susținut de Lidl.

Am construit un pavilion pe care l-am donat școlii, iar ei îl pot folosi pentru activități în tot timpul anului.

Lucrăm cu Fundația Comunitară Cluj care, în afară de faptul că are în grijă acest pavilion, organizează tot felul de activități educaționale și distractive care coagulează comunitatea.

Iar de anul acesta introducem în școala din Bonțida, precum și în școala din Răscruci programul ASAP.

Încercăm de fiecare dată să lăsăm ceva în urmă, ceva relevant pentru comunitate. Și de fiecare dată consultăm oamenii din zonă, din comunitate, undeva prin toamnă, când ne-am liniștit, pentru următoarea ediție și începem dialogurile: cu ce am putea să contribuim? Ce este relevant și important pentru comunitate în acest moment?

Distribuie acest interviu pe WhatsApp

„Este crucial să avem o relație corectă cu plasticul; nu putem scăpa complet de el, dar ce facem mai departe cu ambalajele, pentru care nu s-a descoperit încă un înlocuitor mai bun, este foarte important pentru noi toți”

read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO