fbpx

Căutare

Share this article
Campanie realizată împreună cu

Un adult în scaun rulant, o tânără hipoacuzică ori un student cu Sindrom Down, care se pregătește pentru o meserie, sunt tot atâtea povești ale unor oameni pentru care boala este un obstacol în găsirea unui loc de muncă, în ciuda a ceea ce rudele lor sau organizațiile pentru susținerea persoanelor cu dizabilități afirmă.

Adevărul pare evident: o persoană cu dizabilități este mai mult decât boala sa, iar integrarea ei într-un loc de muncă depinde în egală măsură de voința acesteia, de contextul legislativ creat de stat, de un angajator cu forță și empatie, dar și de noi, toți ceilalți care putem să ne uităm cu mai multă atenție la cine se află dincolo de o dizabilitate.

LIFE.ro și comunitatea noastră, împreună cu Kaufland România, prin programul A.C.C.E.S., demarează acum o campanie prin care poveștile acestor oameni curajoși, care au decis să se ridice deasupra afecțiunii tradusă birocratic drept „dizabilitate” și care au ales o cale a independenței, ajung la dumneavoastră.

Astăzi vom discuta cu trei dintre personajele cheie care au pus în pagină un program complex de recrutare, A.C.C.E.S., prin care câteva sute de persoane cu dizabilități și-au găsit un loc de muncă la Kaufland România: Adina Elena Teleucă, Employer Branding Coordinator, Ștefan Cătălin Sfeatcu, Special Projects Recruitment Analyst și Estera Anghelescu, Recruting&Employer Branding Director Kaufland România.

Există mai multe companii care și-au asumat responsabilitatea de a angaja persoane cu dizabilități. Programul A.C.C.E.S. al Kaufland România își propune mai mult decât atât. Despre ce este vorba și ce credeți voi că va rezolva acest program?

Adina Elena Teleucă, Employer Branding Coordinator Kaufland România: Implicarea în comunitate, prin sprijinirea unor grupuri vulnerabile, face deja parte din strategia de responsabilitate socială corporativă a companiei, iar programul A.C.C.E.S. (Angajare de Candidați cu Cerințe și Evoluții Speciale) este încă un mod prin care ne dorim să arătăm că suntem aproape de oameni și atenți la nevoile lor. Avem resursele necesare pentru a le transforma pe unele dintre ele în soluții, așa că nu stăm prea mult pe gânduri și acționăm. De aici a pornit și ideea acestui proiect, foarte drag nouă.

Adina Elena Teleucă, Employer Branding Coordinator Kaufland România

Într-adevăr, A.C.C.E.S. nu se rezumă doar la responsabilitatea de a le oferi persoanelor cu dizabilități un loc de muncă potrivit abilităților lor. Ne-am asumat un rol de educare la nivelul societății, deoarece o bună parte din provocările pe care le-am întâmpinat în implementarea acestui proiect a venit din această zonă. Oricât de pregătită se poate declara sau considera o companie când vine vorba de integrarea persoanelor cu dizabilități în interiorul său, atunci când ne raportăm la gradul de educare și conștientizare la nivelul societății, ne dăm seama că măsurile interne au nevoie de acțiuni suport, externe, pentru a putea produce o schimbare a mentalităților.

Așteptările pe care le avem de la A.C.C.E.S. se referă la eliminarea prejudecăților de care persoanele cu dizabilități încă se lovesc la tot pasul și ne dorim ca, alături de noi, aceste persoane vulnerabile să se simtă acceptate și, mai ales, să dezvoltăm în ei nevoia de socializare, de integrare, de colegialitate, de prietenie, de a arăta că abilitățile lor contează.

Cum a schimbat compania în interior inițierea acestui program, la nivel de atmosferă, proceduri, investiții?

 Adina Elena Teleucă, Employer Branding Coordinator Kaufland România: Programul A.C.C.E.S. a însemnat, pentru noi toți, adaptare. Adaptare la nevoile și la așteptările persoanelor cu dizabilități, în așa fel încât să aibă parte de o experiență cât mai plăcută alături de noi. Trebuie să recunoaștem că acest drum nu a fost și nu este deloc ușor. Încă mai avem multe de bifat. Dar suntem pregătiți să facem față tuturor provocărilor, mai ales pentru faptul că A.C.C.E.S. ne-a ajutat să devenim mai uniți, mai empatici, mai atenți la nevoile celor din jur.

Programul A.C.C.E.S organizat de Kaufland România: „Patru case de marcat adaptate pentru persoanele în scaun rulant au fost deja montante în magazine din București”

Într-un an și jumătate de la lansarea acestui program am schimbat și adaptat procedurile, dar și spațiile de lucru, pentru ca persoanele cu dizabilități să își poată desfășura activitatea cât mai bine, începând cu training-urile interne dedicate integrării lor și continuând cu dotarea magazinelor cu echipamente special concepute pentru ei. Patru case de marcat adaptate pentru persoanele în scaun rulant au fost deja montante în magazine din București, investiția totală ajungând la suma de 146.229 lei. Și nu ne vom opri aici.

Un proiect pe care tocmai l-am lansat și care ne entuziasmează foarte mult, fiind o premieră pentru Kaufland, este Accessibility Hackathon, hackathonul social care va avea loc în perioada 16 aprilie – 14 mai. Invităm specialiștii în IT să se alăture acestui hackathon și să contribuie la  dezvoltarea unei soluții inovatoare care să asigure accesul persoanelor cu dizabilități pe piața muncii.

Toate ideile sunt așteptate, așa că, pasionați de tehnologie, vă așteptăm la înscrieri pe kaufland.devtalks.ro! Punem în joc un premiu în valoare de 16.000 $. 😊

Care credeți că va fi schimbarea pe care acest program o va aduce în abordarea problemei din partea persoanelor cu dizabilități angajate, familiilor acestora (care adesea sunt responsabile de întreținerea lor), a colegilor acestora ori a angajatorilor?

 Adina Elena Teleucă, Employer Branding Coordinator Kaufland România: Programul A.C.C.E.S. schimbă vieți. În primul rând, viețile persoanelor cu dizabilități care se bucură, poate, de primul loc de muncă din viața lor. Apoi, viețile familiilor responsabile de întreținerea lor – atât din punct de vedere financiar, cât și din punct de vedere personal, emoțional. Faptul că o persoană apropiată lor, dezavantajată social până cu puțin timp în urmă, reușește să se bucure de dreptul de a-și pune abilitățile în practică, le aduce speranță și încredere. Nu în ultimul rând, așa cum aminteam și mai sus, A.C.C.E.S. a adus un impact pozitiv și în rândul nostru, al angajaților Kaufland, și ne-a învățat să fim mai deschiși, mai atenți, mai responsabili. Iar dorința noastră este ca acest program să îi inspire pe cât mai mulți angajatori din România, pentru ca împreună să transformăm piața muncii și să o facem mai accesibilă persoanelor cu dizabilități.

Încadrarea în muncă a persoanelor cu dizabilități nu este un lucru simplu pentru niciun angajator, de aceea vrem să aflăm cât de importante sunt investițiile asumate atunci când vine vorba despre acest lucru și în ce măsură credeți că inițiativa voastră poate fi replicată și de alți angajatori, într-o anvergură similară?

 Ștefan Cătălin Sfeatcu, Special Projects Recruitment Analyst Kaufland România: Integrarea colegilor cu dizabilități în echipă este un demers la care ținem foarte mult, astfel că investim constant în dezvoltarea programului A.C.C.E.S., în tot ce înseamnă echipamente de lucru utile și în acțiuni de comunicare dedicate popularizării acestuia.

Investițiile financiare sunt absolut necesare pentru o bună integrare a persoanelor cu dizabilități la locul de muncă, într-un mediu în care să aibă la îndemână toate resursele necesare, însă credem cu tărie că investiția umană, care se traduce prin implicarea noastră, a factorului uman din spatele Kaufland, este cel puțin la fel de valoroasă.

Legat de cea de-a doua parte a întrebării, așa cum spunem cu fiecare ocazie, chiar îi încurajăm pe ceilalți angajatori să se alăture acestui demers. Ceea ce ne dorim, pe termen lung, este ca impactul pozitiv adus de acest program să nu se resimtă doar la nivelul companiei, ci la nivelul întregii societăți.

„Așteptăm cât mai mulți angajatori să ne însoțească pe acest drum. Știu unde ne găsesc.”

Suntem deschiși să venim în sprijinul altor companii cu experiența și cunoștințele pe care le-am acumulat în acest an și jumătate de A.C.C.E.S. și, mai mult decât atât, credem cu tărie că, acolo unde sunt mai mulți, puterea de a face lucruri bune pentru societate crește. Așa că, așteptăm cât mai mulți angajatori să ne însoțească pe acest drum. Știu unde ne găsesc.

Care este mecanismul de recrutare și cu cine mai colaborați pentru a ajunge la cei pe care-i căutați?

 Ștefan Cătălin Sfeatcu, Special Projects Recruitment Analyst Kaufland România: Persoanele cu dizabilități care își doresc să se alăture echipei ne pot contacta oricând la adresa de e-mail [email protected] sau la numărul de telefon 021/9132 sau pot aplica direct pe cariere.kaufland.ro, acolo unde actualizăm constant lista locurilor de muncă pentru persoanele cu dizabilități.

Ștefan Cătălin Sfeatcu, Special Projects Recruitment Analyst Kaufland România

Urmează procesul de selecție, în care departamentul de Recrutare se asigură că locul de muncă pentru care candidatul respectiv a aplicat este potrivit pentru el, în funcție de abilități. Pentru că ne dorim ca noii colegi să se bucure de o activitate cât mai plăcută, trebuie să existe o compatibilitate între beneficiile pe care le oferă locul de muncă respectiv și așteptările candidatului. În cazul în care această compatibilitate există, persoana respectivă este invitată să ne cunoaștem și să povestim mai multe în cadrul unui interviu. Comunicăm transparent, în așa fel încât să putem lua cea mai bună decizie împreună. Dacă răspunsul este unul pozitiv, de ambele părți, urmează pasul final, cel de primire a ofertei și semnare a contractului. Apoi, ne bucurăm să îi putem spune bun venit în echipă noului coleg.

Cu siguranță, pentru a face văzut și auzit programul A.C.C.E.S., ne bazăm foarte mult și pe colaborările cu partenerii externi. În prezent, avem parteneriate cu autorități publice, cum sunt diverse D.G.A.S.P.C.-uri din  București și din țară dar și cu ONG-uri importante din domeniul dizabilităților. Principalul nostru partener în ceea ce privește incluziunea socială și diversitatea este Camera de Comerț pentru Diversitate din România, instituție cu care am încheiat un parteneriat chiar la începutul acestui an și alături de care ne dorim să extindem și mai mult programul A.C.C.E.S.

Cum funcționează procesul de recrutare în afara Bucureștiului?

 Ștefan Cătălin Sfeatcu, Special Projects Recruitment Analyst Kaufland România: Ceea ce ne-am dorit, încă de când am lansat acest program, a fost să îl extindem la nivel național. Și am reușit. În acest moment, avem, în medie, cel puțin un angajat cu dizabilități în locațiile Kaufland din România, în aproape toate zonele în care suntem prezenți cu magazine.

Prima etapă de popularizare a programului la nivel național, care a avut loc chiar în perioada în care l-am lansat, a fost organizarea unor evenimente în 5 mari orașe din țară – București, Sibiu, Cluj, Timișoara și Craiova. Acest program național de recrutare s-a bucurat de susținerea filialelor județene ale DGASPC, precum și de ajutorul mai multor organizații neguvernamentale și asociații din domeniu.

În viitor, ne dorim să extindem programul și la nivel internațional, la nivelul grupului Schwarz. Facem toate eforturile necesare pentru ca această practică să fie din ce în ce mai răspândită, la un nivel cât mai înalt.

Câte persoane cu dizabilități ați reușit să recrutați până acum și cum a decurs procesul: care au fost succesele ori neajunsurile?

 Estera Anghelescu, Recruting&Employer Branding Director Kaufland România: La aproximativ un an și jumătate de la lansare, avem deja rezultate foarte bune.  Din momentul în care am demarat acest program, în octombrie 2019, peste 300 de persoane cu dizabilități ne-au devenit colegi.

Estera Anghelescu, Recruting&Employer Branding Director Kaufland România

Ne bucură faptul că acțiunile noastre de comunicare și sprijinul pe care l-am arătat cu fiecare ocazie le-au dat încredere. Pentru mulți dintre ei, locul de muncă pe care îl au în prezent este primul din viața lor. Prejudecățile de care s-au lovit de-a lungul timpului, lipsa de curaj și lipsa încrederii în forțele proprii sunt cele care i-au oprit din a cunoaște, până acum, bucuria de a lucra într-o echipă, de a găsi în colegi un sprijin oricând au nevoie de un sfat sau de ajutor, de a a avea un rol esențial în cadrul unei companii. Acesta este succesul pentru noi – faptul că am reușit, prin acțiunile noastre, să le arătăm că drumul către o viață profesională nu este atât de anevoios precum pare.

Programul A.C.C.E.S organizat de Kaufland România: „Continuăm procesul din dorința de a le oferi o a doua casă, un loc în care să se simtă bine, apreciați, valoroși, importanți”

Cu siguranță, acest proces nu a fost unul simplu, însă l-am parcurs permanent cu încrederea că se poate. Am transformat fiecare provocare într-o soluție și am pus în joc toate resursele necesare – umane și financiare – pentru a ne respecta promisiunea asumată la demararea proiectului.

Legat de provocările care au devenit în timp soluții, unul dintre cele mai promițătoare scenarii (angajarea oamenilor cu dizabilități locomotorii drept casieri) s-a lovit de realitatea faptului că scaunele rulante nu aveau acces suficient în spatele caselor de marcat așa cum erau ele configurate anterior, aspect pe care l-am rezolvat parțial prin dotarea unora dintre magazine cu case de marcat special destinate angajaților în scaun rulant.

Suntem în continuare într-un proces contant de adaptare – atât în ceea ce privește echipamentele, cât și procesul propriu-zis de integrare a noilor colegi – din dorința de a le oferi o a doua casă, un loc în care să se simtă bine, apreciați, valoroși, importanți.

Care sunt dizabilitățile pe care programul le poate acoperi, iar dacă v-ați uita la diversitatea angajaților de pană acum, care ar fi zonele de dizabilități pe care le-ați „acoperit”?

Estera Anghelescu, Recruting&Employer Branding Director Kaufland România: Colegii care ni s-au alăturat până în prezent sunt persoane cu deficiențe de auz (hipoacuzice și surde), persoane cu boli cronice și persoane cu probleme locomotorii. Avem inclusiv colegi cu Sindrom Down și dizabilități intelectuale. În continuare, suntem deschiși să integrăm persoane cât mai diverse, indiferent de ceea ce le face diferite. Bineînțeles, în măsura în care locurile de muncă și echipamentele pe care le avem la dispoziție sunt și ele potrivite nevoilor lor. Așa cum menționam și mai sus, noi suntem într-un continuu proces de adaptare, în așa fel încât fiecare persoană cu dizabilități să își poată găsi locul în echipa Kaufland.

În ce zone din companie ați primit cei mai mulți angajați – persoane cu dizabilități?

 Estera Anghelescu, Recruting&Employer Branding Director Kaufland România: Cele mai multe dintre persoanele cu dizabilități au fost integrate în echipele din magazine, pe poziții de lucrători comerciali și casieri. Suntem deschiși să primim însă noi colegi și în echipele din Sediul Central și Centrele Logistice din Ploiești și Turda, așa că așteptăm cu drag aplicațiile lor.

Chiar în acest moment, avem deschisă o serie de locuri de muncă disponibile în centrul nostru logistic din Ploiești și Turda – Analist Gestiune Stocuri, Operator Etichetare Produse, Operator Calculator sau Analist IT. Informațiile despre acestea, dar și orice alte detalii legate de procesul de recrutare, sunt disponibile pe microsite-ul nostru cariere.kaufland.ro. Suntem doar la un clic distanță de cei care vor să ne cunoască, să afle mai multe despre beneficiile oferite, despre noi ca echipă.

Dacă una dintre persoanele cu dizabilități aflate în căutarea unui loc de muncă sau un membru al familiei, un vecin sau un fost coleg citește acest interviu, o încurajăm să vină către noi și să aplice. O aplicație trimisă cu încredere poate însemna primul pas către o viață socială mai bună, către un loc în care egalitatea șanselor este la ea acasă.


Rămâneți alături de noi. Săptămâna viitoare o veți cunoaște pe Florentina Mocanu, una dintre inimoasele angajate Kaufland România, susținută prin programul A.C.C.E.S.

Share this article
Ți-a placut povestea? Ajută-ne și promoveaz-o pe social media
read
next

Abonează-te la newsletter-ul LIFE.RO