Există o speranță pentru viitorul educației în România! Sau cum o organizație și o companie privată și-au propus să renoveze și să accesibilizeze școlile din sudul țării. Și o fac! - LIFE.ro
Prima pagină » Există o speranță pentru viitorul educației în România! Sau cum o organizație și o companie privată și-au propus să renoveze și să accesibilizeze școlile din sudul țării. Și o fac!
Există o speranță pentru viitorul educației în România! Sau cum o organizație și o companie privată și-au propus să renoveze și să accesibilizeze școlile din sudul țării. Și o fac!
Cel puțin în ultimii 30 de ani, sau mai bine spus de când ne știm mulți dintre noi, ne plângem constant că sistemul de educație din România este unul care lasă mult de dorit. Și e drept să fie așa câtă vreme statisticile arată cel puțin îngrijorător:
numărul de elevi care nu au acces la o bibliotecă (500.770), la un laborator de ştiinţe (845.000) sau la grupuri sanitare în incinta şcolii (230.000);
1 din 6 şcoli din România nu are acces la o sursă autorizată de alimentare cu apă, în timp ce mai mult de jumătate dintre acestea nu au o sală de sport;
peste 1/4 din școlile din România, în special în zonele rurale, utilizează sobele ca principală sursă de încălzire, iar în ultimii 10 ani, cel puțin 11 instituții de învățământ din România s-au prăbușit peste elevi, la ore;
la aceste realități se adaugă faptul că, în ultimii 32 de ani, peste jumătate din bibliotecile din România au fost închise.
Acestea sunt datele de la care organizația Narada a început să-și construiască o misiune în sine, aceea de a „democratiza accesul la educație pentru toţi copiii din România, astfel încât fiecare copil să poată să se dezvolte la potențialul său maxim atât pe partea profesională, cât și pe cea fizică și emoțională”.
Mai concret, Narada a lansat în urmă cu mai bine de un an o platformă digitală în cadrul căreia fiecare școală poate înscrie o alertă, o urgență ce trebuie rezolvată pentru a asigura condiții cât mai bune de învățare fiecărui copil. Sute de astfel de alerte au fost înscrise și aproape 140 rezolvate deja. Pentru că Narada face legătura între comunitățile locale și nevoile școlilor din România cu mediul de business ce-și dorește să investească în educație, înțelegând exact nevoia de a avea angajați competenți pe viitor.
O astfel de companie este CEZ România, o firmă cu capital privat și cu o viziune de responsabilitate socială impresionantă. CEZ România s-a alătura Narada, ca partener unic în regiunea Olteniei și și-a propus să intervină cât de mult posibil în soluționarea urgențelor din sudul țării. Până acum a finanțat opt alerte în cinci școli din județele Mehedinți, Vâlcea, Dolj și Argeș. De fiecare dată, pe lângă tehnologia necesară și investiția făcută, a mobilizat o echipă impresionantă de voluntari care a pus efectiv umărul la treabă în favoarea copiilor.
I-am urmărit în județul Argeș, într-o zi în care au dotat cu tehnologie o școală din Pitești, au amenajat câteva colțuri de lectură într-o școală din Curtea de Argeș și au montat două table interactive, absolut necesare elevilor aflați în situații speciale, ce sunt nevoiți să facă ore online.
Iată povestea oamenilor care au înțeles că au o misiune importantă pentru educație în România, dar și a copiilor, pentru care școala ar trebui să fie cea mai importantă resursă pe care viața le-o oferă.
Laura Prepeliță, Directoarea Școlii Gimnaziale Tudor Arghezi, Pitești
Când și cum ați aflat despre Narada?
Mi-am dorit să fac o schimbare în Școala „Tudor Arghezi”. Am accesat internetul și prin intermediul Facebook am aflat de această platformă HartaEdu. Pe HartaEdu am postat o alertă prin care am solicitat ajutorul pentru dotarea cu mijloace de învățământ digitale.
De ce?
Era nevoie. Avem resurse limitate, un număr mic de copii și școala este destul de mare. Având în vedere faptul că suntem plătiți la numărul de copii, fondurile sunt limitate. Nu se pune problema să achiziționăm așa ceva. Clasele nu sunt dotate cu laptopuri, videoproiectoare, cu ecrane de proiecție. Era nevoie de o schimbare, să progresăm. Profesorii și-au dorit să-și îmbunătățească modul de predare folosind tehnologia digitală.
În cât timp ați primit răspuns?
Am primit răspuns din partea Narada cam într-o lună de la postarea pe platformă.
Și ce ați simțit atunci?
Am simțit multă emoție, încântare și cadrele didactice au fost primele care au aflat de această oportunitate. Având în vedere faptul că am preluat conducerea școlii în aprilie 2022, nu mă așteptam să rezolv atât de repede, iar cadrele didactice au început anul școlar altfel, mai motivate.
De ce investiție vorbim? Ce v-ați dorit și ce s-a rezolvat?
Ne-am dorit laptopuri pentru clase, ecrane de proiecție și videoproiectoare. Era nevoie și de ecrane, fiindcă proiecția pe tablă nu este foarte în regulă. S-au rezolvat, au fost dotate cinci clase și nevoile au fost satisfăcute.
Care e următorul punct pe lista dumneavoastră de rezolvat din poziția de director?
Îmi doresc ca inclusiv ciclul preșcolar să aibă parte de această tehnologie digitală pentru că este ultimul nivel la care ajungem. De obicei, prioritățile au fost clasele primare și cele gimnaziale, unde este mai mare nevoie.
Monica Dobra, profesoară de limba franceză la Școala Gimnazială „Mircea cel Bătrân”, Curtea de Argeș
Vă doriți să amenajați în școală mai multe colțuri de lectură. De ce e importantă lectura pentru copii?
Mi-am dat seama că e importantă lectura pentru copii pentru că i-am văzut tot timpul petrecând ore în fața ecranului. Și atunci am zis să vin cu o soluție, o alternativă viabilă, care să poată să vină în ajutorul lor. Dacă doar ne văităm, nu cred că ajungem la un rezultat. Și atunci, citind o carte, pe lângă faptul că știm cu toții beneficiile, îi mai luăm din fața ecranului.
Cum ați aflat de Narada și în ce context?
Am aflat de Narada pentru că am colaborat cu dumnealor. Prima dată când i-am descoperit a fost în 2019, când am participat la o conferință SuperTeach. Pe vremea aceea se numeau We Are Power Up, au trecut prin tot felul de transformări, am ajuns să avem o alertă finanțată și pentru „Expediție pe vârful stiloului” și am înscris și cinci alerte pe HartaEdu. Sunt oameni extraordinari pentru care nu pot să am decât recunoștință.
Au răspuns repede solicitării de a crea colțuri de lectură în școală?
Au răspuns cu promptitudine de fiecare dată când am avut vreo solicitare.
Care credeți că va fi beneficiul imediat? Cum vom culege roadele acestei intervenții?
Beneficiul imediat va fi că ei vor începe să se desprindă de ecran și vor căpăta bucuria de a citi. Pentru că dacă noi nu venim cu această alternativă, ei nu vor realiza cât de frumos e să citești, ce frumos miros cărțile noi, ce atmosferă plăcută poate fi, cum ne putem transpune în lumea poveștilor. Dacă ei nu pun mâna pe o carte și preferă telefonul, nu au de unde să știe.
Dar cum o să-i determinați să citească? Vreți să aplicați modelul pe care l-ați abordat acasă cu copiii dumneavoastră și la școală?
Nu sunt sigură că va funcționa la fel de bine, pentru că acasă sunt niște reguli. Și la școală avem alte reguli. În pauză e dreptul lor să se relaxeze, dar având acest colț prietenos, eu zic că ar putea să vină să stea, să încerce, să vadă cum e, să descopere ușor, ușor.
Georgiana Milescu, Manager comunicare Narada
De ce vă găsim azi aici?
Ne bucurăm să fim astăzi în județul Argeș cu proiectul nostru de suflet, HartaEdu, unde am reușit să rezolvăm alerta cu numărul 193. Astăzi, aici, în Școala „Mircea cel Bătrân” din Curtea de Argeș am rezolvat trei alerte, prin care am livrat atât tehnologie și inovație, cât și colțuri de lectură. De ce considerăm că e important ca elevii din ziua de azi să fie angrenați atât în tehnologie, cât și în învățarea clasică prin lectură? Pentru că ei astfel pot să fie adaptați la viitorul de mâine. Copiii din ziua de azi petrec foarte mult timp pe ecrane și atunci e nevoie să se desprindă puțin și să citească.
Care e misiunea voastră la Narada?
Misiunea noastră la Narada este aceea de a democratiza sistemul de educație din România astfel încât fiecare copil să poată să se dezvolte la potențialul lui maxim atât pe partea profesională, dar și pe partea fizică și emoțională.
Dacă la Curtea de Argeș ați venit cu table interactive și colțuri de lectură, ce s-a întâmplat la Pitești?
Tot astăzi, la Școala Gimnazială „Tudor Arghezi” din Pitești am livrat laptopuri, videoproiectoare și ecrane de proiecție pentru că astfel copiii pot să-și dezvolte abilitățile viitorului și să fie mai aproape de tehnologie.
Ingrid, elevă în clasa a VIII-a la Școala Gimnazială „Mircea cel Bătrân”
Îți place să citești, Ingrid?
De când eram mică am avut o oarecare pasiune pentru citit, am văzut lectura ca pe o intrare într-o altă lume și mereu m-a pasionat. Da, îmi place să citesc.
Cum era biblioteca școlii până acum și cum ți se pare inițiativa de a construi colțuri de lectură? Ți se schimbă cumva orizontul?
Orizontul mi se schimbă, desigur, o să fie un mediu mult mai bun pentru noi să citim și mă atrage. O să fiu foarte încântată să stau în acel colț cu prietenii, să citim, să socializăm, să discutăm despre diferite teme și să ne distrăm.
Dar până acum nu ai fost prea mulțumită de biblioteca din școală?
Nu prea mă duceam la acea bibliotecă pentru că nu o vedeam ca pe un mediu foarte atrăgător, așa că preferam să-mi comand cărțile.
Bianca, elevă în clasa a VIII-a la Școala „Mircea cel Bătrân”
Bianca, îți place să citești?
Întotdeauna am privit cititul ca pe o ieșire din realitate și ca pe un mod de a mă dispune în alte dimensiuni cu personajele mele preferate din cărțile citite.
Cum ți se pare inițiativa Narada de a vă organiza mai multe colțuri de lectură în școală?
Mi se pare o oportunitate de a face mai mulți copii să citească și să simtă această experiență foarte frumoasă.
Ție îți place să stai pe telefon, pe tabletă…?
Da, din păcate am acest obicei prost de a petrece orele pe telefon, pe aplicațiile uzuale.
Și având acest colț de lectură în școală, crezi că o să mai limitezi timpul în fața ecranelor?
Consider că mă ajută să uit de telefon și să-mi îndrept atenția către altceva, ceva mai benefic decât telefonul.
Cum ar fi?
Cum ar fi cititul și comunicarea cu colegii mei.
Aurelia Rotaru, Specialist PR & Comunicare Internă, CEZ România
De ce e important pentru CEZ România să investească în educație?
Educația este unul dintre pilonii importanți ai strategiei noastre de responsabilitate socială, este un domeniu pe care îl vizăm întotdeauna în proiectele noastre de CRS, ne propunem să sprijinim tinerii de astăzi, să sprijinim generația viitorului, să le oferim proiecte care să-i ajute să se dezvolte și investim în educație formală și non-formală în România.
De când ați început să colaborați cu Narada? Cum s-a născut acest parteneriat?
Suntem parteneri cu Narada de la începutul anului 2022, când au lansat HartaEdu.ro. Suntem parteneri unici în regiunea Olteniei și ne-am dat seama că atât noi, cât și Narada suntem interesați de domeniul educației și că putem să facem lucruri foarte frumoase împreună.
Cum reușiți să vă implicați angajații în acțiuni de voluntariat pentru educație?
Voluntariatul face parte din ADN-ul companiei, din ADN-ul organizației, colegii noștri sunt mereu deschiși să participe la acțiunile noastre de voluntariat. Noi, la CEZ, spunem că energia vine de la oameni și colegii noștri demonstrează asta cu fiecare acțiune la care se implică.
Adică nu a fost nevoie să interveniți mult?
Nu. Înscrierile au foarte rapide, colegii noștri s-au obișnuit deja cu alertele de pe HartaEdu și avem deja un grup compact care vine la aproape toate alertele pe care le punem la dispoziție.
Cum sună viitorul pentru CEZ în ceea ce privește colaborarea cu Narada?
Vom continua să colaborăm cu Narada, mai avem câteva alerte educaționale de soluționat. Următoarea va fi în județul Olt și apoi vom ajunge în județul Vâlcea, unde am mai fost deja, la Școala Pesceana și la alte două școli și suntem convinși că va continua colaborarea dintre noi și la finalul anului și probabil și pe viitor.
Ruxandra Barbu, voluntar CEZ România
Cât de mare este azi echipa de voluntari CEZ România?
Aproape 20 de voluntari ai echipei CEZ au participat la această acțiune. Suntem mult mai mulți, mult mai inimoși, dar o mare parte din colegii mei a fost implicată în activitățile operaționale.
De ce ne-am adunat azi aici, ce ați făcut?
Aș încerca să încep printr-un citat al lui Brâncuși care spune că „În viață cartea este cea mai fină daltă ce sculptează sufletul unui om”. Azi am organizat câteva colțuri de cultură dându-le posibilitatea colegilor noștri mai micuți de a pătrunde în tainele cititului și, totodată, am montat două table inteligente în două săli de clasă. Aceste table vor da posibilitatea copiilor aflați în dificultate să poată urmări cursurile online.
De ce voluntariat și de ce voluntariat în educație în România?
În primul rând sunt mamă și știu că educația reprezintă piatra de temelie a creării personalității unui om.
Dar restul echipei? De ce vă urmează?
Restul echipei mă urmează în voluntariat pentru că toți suntem guvernați de valori precumentuziasm, evoluție, echipă, inițiativă șiresponsabilitate.
Care e satisfacția la final de zi?
Plec încărcată pozitiv. Cred că ați citit asta și pe chipurile colegilor mei voluntari. Toți am simțit un lucru: zâmbetul copiilor pe care i-ați filmat și surpriza plăcută făcută lor în acele mici colțuri de lectură ne-au încărcat pozitiv și știm că astăzi am făcut un lucru bun. Iar voluntarii sunt oameni care empatizează cu cei care au nevoie de ei.