Frumuseţi la manşă
De-a lungul istoriei femeile fie au fost ridicate în slăvi pentru frumuseţea lor neasemuită, fie această calitate le-a fost contestată de diverse etaloane sau a devenit subiect de dizgraţie, considerându-se drept aducătoare de ispite. În plus, locul femeii a fost mutat de colo-colo: din sânul familiei de a cărei bunăstare era obligată să răspundă la cârma unor adevărate imperii.
Accesul la profesii „îndrăzneţe” le-a fost limitat nu din vreo protecţie exagerată pentru o fire delicată, ci din faptul că au fost din start calificate ca „nepotrivite” fără a fi supuse unor alte probe. Chiar şi în marea epocă modernă ai cărei martori suntem nu s-au reglat conturile într-o astfel de măsură încât alegerile să fie libere până la capăt.
Imaginaţi-vă că sunteţi aşezaţi confortabil în aşteptarea decolării şi din cabina piloţilor vi se adresează din postura de căpitan… o femeie! Şi dacă până aici nu vi se pare nimic neobişnuit, vi se va nărui prima senzaţie dacă aţi face cunoştinţă. Pentru că un pilot ca Maria Fagerström pare mai degrabă apărută dintre paginile unui număr al „Sports Illustrated” decât de pe băncile unei instituţii greoaie, care predă spartan regulile zborului.
Superba blondină de origine suedeză şi-a „localizat” plăcerea pentru văzduh alături de tatăl său, care în calitate de pilot de Airbus îşi lua cele patru fiice în diverse plimbări aeriene. Călcându-i hotărât pe urme, astăzi Maria conduce degajat un Boeing 737 şi este o senzaţie a Instragram-ului (338.000 de followeri nu sunt deloc rău), fiind „urmărită” inclusiv în postura de practicantă sârguincioasă de yoga, în amintiri culese din călătoriile sale.
Într-o coincidenţă fericită pentru însetaţii de grozăvenii ni se înfăţişează Maria Pettersson, care pare a fi fost croită după acelaşi tipar: picioare lungi, zâmbet perfect şi o degajare de model atunci când pozează nonşalant din cockpit. Duce şi ea mândră o cifră impresionantă de followeri pe Instagram: peste 439.000 care au şi de ce să stea în aşteptare: Maria zâmbeşte şăgalnic atunci când ne prezintă meniul de dinainte de decolare, cum altfel decât la manşă, ca mai apoi să ne arate un exerciţiu de yoga ( mda, tot yoga ) capturat pe vreo plajă exotică. Atunci când se retrage pentru scurt timp acasă – a ales Palermo drept reşedinţă – frumuseţea nordică aşterne pe blog-ul personal rânduri iscusite.
De parcă părul blond este un criteriu de selecţie când vine vorba de pregătirea de zbor, o putem include în galerie şi pe nu mai puţin interesanta Eva Clair, olandeza pilot şi ea de Boeing 737, care momentan locuieşte la Barcelona. Temerara noastră alege în noiembrie 2016 să parcurgă 800 km singură-singurică pe jos, doar aşa, ca hobby, nefiind însă de mirare pentru o înverşunată practicantă de kick-boxing. A vrut iniţial să devină jurnalistă (profesie care, între noi fie vorba, ar fi fost mai apropiată de alura sa), dar a virat brusc către studiile de zbor, aşteptând acum să urce încă o treaptă, spre un 747 la pachet cu mutarea la Hong Kong.
Într-o cu totul altă cultură şi zonă geografică, Liu Yang pare a fi oprit timpul în loc cu figura sa de eternă adolescentă. Asta până ai curiozitatea să-i parcurgi măcar în parte CV-ul: cu peste 1.680 de ore de zbor, Liu este prima femeie astronaut din China şi tot prima din ţara sa care a călătorit în spaţiu, unde a derulat diverse experimente de medicină. Revine totuşi printre noi, cei „normali”, ca pasionată de gătit şi lectură.
Povestea-poveştilor parcă o are totuşi Niloofar Rhmani, încă o frumuseţe a manşei. La cei 25 de ani ai săi este prima femeie pilot din armata afgană, urmându-şi plină de tenacitate visul din copilărie. După ce decolează într-un prim zbor pe un aparat Cessna 182, Niloofar pare a-şi continua zborul inclusiv peste mentalitatea unei ţări întregi. După ce în 2015 primeşte un premiu de curaj de la Departamentul de Stat American, îndură alături de familia sa un potop de ameninţări, inclusiv cu moartea, de la cei care nu pot accepta nici în ruptul capului postura pe care şi-a asumat-o.
Curajul său dus la extrem merge peste regulile nescrise, cele conform cărora femeile locului nu au voie să atingă sau să transporte soldaţi răniţi sau morţi.
În ciuda celor demult ştiute, lui Niloofar i se pare de neconceput a nu interveni într-o situaţie contra-cronometru, aterizează, preia răniţii şi îi duce la cel mai apropiat spital, pentru ca mai apoi să-i raporteze superiorului său „fapta”. Deşi nu este sancţionată, în 2016 realizează că riscul pentru ea şi familia ei este unul iminent şi solicită azil în Statele Unite, sperând în prezent să fie acceptată ca pilot al US Air Force.
Cu siguranţă s-ar mai găsi exemple care să ne trezească admiraţia sau curiozitatea. Până la noi descoperiri de minunate necunoscute care îşi scriu propria poveste, nici celebrele frumoase ale Hollywood-ului nu stau degeaba.
Pe o Angelina Jolie o ştiam avidă de aventură, dar a întrecut orice măsură când şi-a achiziţionat un Cirrus SR22 Generaţia 3 în valoare de 360.000 USD, mult prea puternic după unii. Primele lecţii de zbor le-a „motivat” cu pasiunea fiului său Maddox, care în 2004 era complet cucerit de avioane (era evident că o mamă doreşte să-şi impresioneze copilul cu orice preţ, nu?).
Nici Hilary Swank nu dă dovadă de lipsă de implicare atunci când pregăteşte un rol important: după ce a împărţit pumni în „Million Dollar Baby”, Hilary trece la manşă de dragul compoziţiei pentru rolul Ameliei Eahart, ajungând să iubească atât de mult senzaţia trăită încât acum se aventurează în adevărate cascadorii.
Sper că v-am dat un subiect nou, dar totuşi vechi de gândire. Poate uneori ne descurajăm din prima spunând că nu e locul nostru sau momentul să ne apucăm de mai ştiu-eu-ce îndeletnicire pe care o lăsasem undeva, cuminte, la rând în inima noastră. Sau poate e mai la îndemână să trăim „ACUM-ul”, ca măcar să ştim că am bifat momentul la care doar îndrăzneam să visăm cândva.
Părerile de rău sunt pentru mai târziu. Dacă mai sunt…
Andreea Militaru este Guest Writer pentru life.ro şi dacă esti curios să o cunoşti mai bine, poţi încerca Just Words, platforma pe care continuă să-şi aştearnă gândurile, ideile şi întâmplările.