Prima pagină » Ioana Enache, CEO Amway România: „Un lider n-are valoare decât prin valoarea echipei lui”
Ioana Enache, CEO Amway România: „Un lider n-are valoare decât prin valoarea echipei lui”
Ioana Enache este General Manager Amway Romania, Bulgaria şi Grecia. Şi este un lider care crede în a conduce cu eleganţă, în „leadership with grace”. Ne-am întâlnit în business center-ul Amway de pe Calea Victoriei, un loc pe care l-ai putea descrie ca fiind un showroom foarte primitor sau un punct de întâlnire drag tuturor partenerilor Amway. „Este cadoul pe care compania l-a făcut partenerilor noştri la 20 de ani de prezenţă a companiei în România”, spune Ioana Enache. Şi nu uită să precizeze că România a avut cea mai mare creştere între filialele companiei din Europa în ultimii doi ani. Ioana vorbeşte mult despre oameni şi frumos. De altfel „frumosul” este o parte importantă din celălalt proiect de suflet al său, numit Poem Boem.
Cum a ajuns Amway în viaţa ta?
Amway a ajuns în viaţa mea în 2011, când am fost contactată pur şi simplu de o agenţie de headhunting. Ei căutau la momentul acela un Director General pentru Amway România şi probabil că experienţa mea combinată, de lucru atât în multinaţionale cât şi în antreprenoriat, a fost o opţiune viabilă pentru ei. Eu nu ştiam nimic despre Amway la momentul acela…
Da, şi eu am senzaţia că despre Amway ştii, dar dacă nu ai avut o discuţie cu cineva sau dacă nu ai cumpărat un produs… de fapt nu ştii mai nimic. De aceea întreb, cum a fost această descoperire?
A fost chiar o descoperire! Atunci când ajungi să cuprinzi ceea ce este Amway, realizezi că este un cadou, pentru că îţi este mai bine ţie, ca individ, prin prisma produselor pe care le oferă, produse premium, care încorporează multă cercetare şi dezvoltare. Fiind în industria de vânzări directe, produsele trebuie să fie absolut senzaţionale, pentru că nu ai reclamă, nu le găseşti pe rafturi în magazine şi trebuie să fie demne de cele mai bune recomandări. Deci din punctul acesta de vedere, e un cadou pe care îl oferi organismului, tenului, sau corpului tău.
Pe de altă parte este o oportunitate de venit suplimentar în orice produs. Şi de aici porneşte şi aventura antreprenorială a partenerilor noştri de business, care pleacă, de exemplu, de la a consuma câteva produse recomandate de alţi parteneri de-ai noştri.
De altfel, toate produsele noastre se recomandă foarte personal, pe baza nevoilor tale, pe baza obiceiurilor de consum ale fiecărei persoane. Astfel ai şansa să îţi cumperi exact ce îţi trebuie. Mai mult, dacă, dintr-un motiv sau altul, consideri că produsul nu este potrivit pentru tine, acesta poate fi returnat. Avem această garanţie a satisfacţiei, prin care tu, chiar dacă ai deschis produsul, ai folosit un pic din el, dar îţi dai seama că nu este potrivit stilului tău de viaţă sau organismului tău, îl poţi returna – ceea ce face parte din plusvaloarea aceea dată de personalizare şi de calitatea produselor. Rata de retur la nivel internaţional este extrem de mică, infimă chiar.
Astfel, Amway este, pe de o parte este un cadou pentru calitatea vieţii tale prin prisma produselor, pe de altă parte, are zona aceasta de oportunitate de venit suplimentar pentru cei care aleg să înceapă un mini-business, pentru început, sau chiar un business în sine mai apoi.
Al treilea element pe care Amway îl oferă este partea de training şi de dezvoltare, pentru că, în toată lumea, această afacere este deschisă oricui, indiferent de zona socială sau de zona educaţională de unde provine. Este o oportunitate deschisă absolut oricui. Pachetele noastre de training (pot să fie training-uri care ţin de prezentarea produselor sau de managementul timpului, etc.) te ajută foarte mult. Numeroşi parteneri de-ai noştri care au evoluat extraordinar în această afacere şi care au devenit, la rândul lor, modele în comunităţile de unde au început.
Care a fost cea mai mare surpriză pe care ţi-a adus-o brand-ul Amway în sine când l-ai descoperit?
O mare surpriză a fost gama Nutrilite. Eu veneam din industria pharma şi nu ştiam că numărul 1 în lume pe segmentul de vitamine şi minerale este un produs al unei companii de vânzări directe. O altă surpriză foarte frumoasă este legată de evoluţia oamenilor. E o bucurie care face parte din ceea ce fac eu în fiecare zi: faptul că pot aduce un strop de plusvaloare în evoluţia oamenilor şi în calitatea vieţii lor, prin deciziile pe care le iau. Sunt oameni care, prin prisma acestei oportunităţi de venit, sunt mai instruiţi, sunt oameni care câştigă mai mult, sunt oameni care au mai mult echilibru în viaţa lor personală şi aşa mai departe.
Se schimbă destine, pornind de la o mică afacere cu produse Amway? Aţi văzut asemenea cazuri?
Da, am văzut. De curând vorbeam despre cum se schimbă destine. Avem o doamnă care avea soţul plecat în străinătate iar visul său a fost să îşi aducă soţul acasă. Sunt foarte multe familii în această situaţie în ţară, unul din ei e plecat să muncească în străinătate. Doamna respectivă a reuşit ca din dezvoltarea afacerii Amway să ajungă la un câştig atât de bun încât şi-au permis să se reunească. Acum sunt împreună în România, au al treilea copil iar soţul este şi el implicat în afacerea Amway. Sunt multe poveşti de genul acesta. Foarte multe.
Cum ai descrie „reţeta”, „modelul” de business pe care le-a ales Amway?
Cu toate că Amway are 60 de ani de istorie, Amway mi se pare mai actual ca niciodată. În contextul tendinţelor acestea moderne de flexibilitate a timpului, de mobilitate, de networking şi cu dorinţa de a avea lucruri personalizate, ai senzaţia că cineva a inventat business-ul acesta anul trecut, în funcţie de tendinţele pe care le avem acum la nivel internaţional.
Pe de altă parte, astăzi mergem din ce în ce mai mult în online decât în relaţiile directe, în interacţiuni şi recomandări directe…
Da, dar să ştii că autenticul şi emoţia sunt cheia. Este în continuare foarte multă sete de autentic, de emoţie, de recomandări personale.
Cum e să fie într-o poziţie cheie într-o multinaţională cu 60 de ani de experienţă? Cât e provocare, cât e responsabilitate, cât e pasiune?
Este peste 100% din toate! (râde) E foarte multă responsabilitate, dar probabil că pe undeva întâlnirea aceasta între valori comune pe care le împărtăşesc cu Amway, face ca eu să mă implic necondiţionat în această activitate. Este un cadou deosebit, pentru că este o zonă de management în care spiritul meu de întreprinzător, spiritul de inovaţie, de creativitate, este văzut ca fiind valoros, ceea ce e mare lucru. Etica, verticalitatea, autenticitatea care m-au însoţit tot timpul sunt şi trăsături ale companiei, şi atunci nu sunt conflicte la nivel personal. Eu mă regăsesc în această companie.
Eu am o teorie foarte clară în ceea ce priveşte leadership-ul. Sunt trei piloni mari la care eu mă raportez tot timpul. În primul rând e zona de etică: un lider e etic, e vertical, e transparent, e fără dubiu. În al doilea rând, zona de competenţă: nu poţi să urmezi pe cineva dacă nu dă dovadă de competenţă desăvârşită, dacă nu e autentic foarte bun, dacă nu evoluează continuu, profesional vorbind. Şi nu în ultimul rând, oamenii: nu poţi să urmezi pe cineva dacă nu simţi că acelui om îi pasă de tine. Valoarea unui lider este măsurată prin valoarea echipei lui. Valoarea echipei lui este dată de oameni puternici, motivaţi, care aduc plusvaloare prin ceea ce fac, de oameni care au aripi. Nu ai cum altfel! Acestea sunt cele trei, foarte clare, principii pe care mă bazez.
Nu sunt femei multe în top management (la noi şi în partea asta de Europa). Eu un mediu mai dificil pentru o femeie în poziţie cheie?
Eu nu am această abordare. Eu nu mă raportez altfel decât egalul celorlalţi în orice fel de discuţie, oricând, nu contează cu cine discut. La nivel uman suntem cu toţii egali. Diferenţa se face prin competenţe, experienţă… dar nu altfel.
Ce înseamnă pentru tine succesul? Dar eşecul?
De-a lungul timpului a însemnat diverse lucruri succesul pentru mine, dar acum succesul e foarte mult legat de ceea ce pot aduce eu, plusvaloare, mai presus mie. Şi cred că nu ţine absolut deloc de zona financiară. Am observat în timp că este atâta nevoie de sprijin şi de a aduce ceva bun în vieţile altora, încât eu într-acolo mă îndrept în conturarea succesului.
Şi simţi că ai văzut succesul altfel în alte momente ale carierei?
Nu l-am văzut mereu aşa. Evident. La început îmi doream să am o condiţie financiară mai bună. Apoi mi-am dorit să am o poziţie de management. Ulterior, mi-am dorit să dezvolt proiecte inedite.
Şi eşecuri ai avut?
Da, am avut şi eşecuri. Din care am învăţat lecţii deosebit de importante.
Cum te raportezi la eşecuri?
Cred că depinde foarte mult şi de miza care e în joc. Eu, din fericire, n-am avut parte de eşecuri dramatice care să îmi transforme existenţa. Dar da, am avut eşecuri foarte multe, şi în business, şi în relaţiile sociale. Eu sunt o fire curioasă şi mă fascinează ideea de a afla lucruri noi, de a crea, de a găsi alte „uşi”, alte soluţii. Astfel, eşecul poate apărea în diverse circumstanţe, ca parte al procesului de dezvoltare. Prin urmare, relaţia mea cu eşecul, din fericire, nu este una dramatică. Poate că tot lucrând în companii multinaţionale, de origine britanică, americană, care au în ele ideea de eşec ca parte a evoluţiei, poate că m-a ajutat foarte mult.
Un element foarte important pe care acum îl percep altfel şi m-aş fi bucurat să îl ştiu cu câţiva ani în urmă este faptul că, în ecartul unor ani, o mică bucăţică de eşec este irelevantă în anvergura unei cariere. Este important să ai oameni în jur care să te încurajeze, oameni care să fie alături de tine şi să creadă în tine. În plus, înveţi mult mai mult dintr-un eşec decât dintr-un succes. Când ai succes nu îţi dai răgazul acela de a te opri un pic să te uiţi să vezi ce s-a întâmplat.
Eşti în target-ul companiei? Ce-ţi place de la Amway?
Eu folosesc gama Artistry Supreme Luxury, care a fost lansată anul trecut şi care este high-end-ul produselor noastre la nivel de creme de faţă şi de ochi. Truvivity nu-mi lipseşte niciodată, din călătorii, din valize, de oriunde. Este un produs absolut senzaţional, care ajută pielea să se hidrateze şi să fie mai elastică, din interior. Ceea ce, iarăşi, nu-mi lipseşte din ritualul zilnic este o serie de vitamine pe care e le iau care mă ajută să fiu în formă tot timpul. Eu călătoresc enorm, fiind foarte important să fiu cu energie bună şi sănătoasă aproape tot timpul. Cred că datorez această sănătate şi stare de bine vitaminelor pe care le iau.
Spuneai că eşti tot timpul în călătorii. Apuci să te şi bucuri de ceea ce vezi, atunci când călătoreşti pentru serviciu?
Se mai întâmplă, atunci când mergem la conferinţe. Dar, de obicei, în plecările mele în ţările de care mă ocup e programul plin de întâlniri. Foarte rar am mai prins câte o jumătate de zi în care să pot descoperi oraşul în care mă aflu. Din punctul meu de vedere călătoria de business e călătorie de business, călătoria de plăcere, cu prietenii sau cu familia, este cu totul altceva.
Şi când călătoreşti de plăcere unde îţi place să mergi?
Depinde. Am făcut la un moment dat un tur de ţară şi am rămas impresionaţi să redescoperim cât e de frumoasă este România. Mai mergem în Provence, în Franţa, în Grecia.
E travel bazat pe experienţe?
Eu n-am răbdare să stau la soare o săptămână! Am nevoie să vizitez un muzeu, să văd un boutique cu antichităţi, design, să găsesc magazine cu viniluri vechi.
Da, de principiu caut experienţele. De multe ori plecăm în vacanţe fără să ştim ce o să facem în acea perioadă. E atâta planificare în viaţa de business, că măcar în vacanţe ne dorim să nu avem nici un program.
Cum se împacă viaţa de familie cu business-ul şi cu celelalte proiecte pe care le aveţi?
Uite că se împacă! (râde) Nu e uşor, pentru că jobul meu, pe cât de frumos este, aşa cum ţi-am povestit, este foarte solicitant. Nu e uşor să găsesc un echilibru. Am şansa ca noi, în familia noastră, să fim legaţi frumos, de nişte valori care ne sunt comune, ne uităm în aceeaşi direcţie… Am sprijin foarte mult de acasă, de la soţul meu, de la fiul meu, Luca.
Povesteşte-mi despre celelalte lucruri din viaţa ta. Ce e Poem Boem?
Poem Boem e o poveste. Eu de multe ori mă gândesc că atâta vreme cât ştii că ai un suflet, ştii că trebuie să-l hrăneşti. Cam asta e Poem Boem, e ideea de a trăi frumos. Iar a trăi frumos e un lucru pe care noi ni-l datorăm nouă. A apărut în viaţa noastră căsuţa aceea, noi am decorat-o cu ajutorul unui designer foarte bun, Irina Solomon. Am făcut această casă pentru noi, după care am oferit-o cumva şi altor oameni care vor să experimenteze ieşirea din cotidian şi accesul la o zonă de calitate din toate punctele de vedere: poveste, arhitectură, energie, design, un oraş regal…
A fost un plan sau „a curs” cumva singur acest proiect?
A curs frumos. Noi am refăcut acea proprietate ca să fie vila noastră de vacanţă, numai că în viaţa noastră, care se desfăşoară aşa cum îţi spuneam mai devreme, ideea aceea idilică cum că vom merge în fiecare week-end şi în fiecare vacanţă la Sinaia n-a funcţionat, mai ales când viaţa ta e într-un alt oraş şi ai un copil care are la rândul lui viaţa sa şi programul aferent.
Călătorind foarte mult în regim home-away – ne place foarte mult să închiriem şi să locuim în proprietăţi cu poveste – ne-am dat seama că toată lumea vestică, care deţine o a doua proprietate, o închiriază, pentru că n-are sens să stea nelocuită. De acolo am extins un pic interesul pentru zona de design şi am mai refăcut şi redecorat două apartamente în Bucureşti, pe care le avem închiriate în acelaşi regim.
Ce anume din povestea Poem Boem îţi place cel mai tare?
Întreg procesul mi-a plăcut. Desigur că îmi place şi rezultatul final, dar ca încărcătură emoţională şi ca experienţă pentru mine, cei doi ani în care am refăcut vila şi am mers la toate târgurile de antichităţi şi de design, când am lucrat cu furnizorii, arhitecţi, tâmplari ş.a.m.d., perioada aceea a fost o etapă frumoasă. Plus că în acea perioadă am citit foarte mult, foarte multă memorialistică, care m-a recentrat cumva în povestea din Sinaia şi cum era viaţa în vremea regalităţii. Îţi recomand o carte foarte frumoasă semnată de Ioana Pavelescu, intitulată „În intimitatea secolului 19”.
Dacă n-ai fi ales drumul acesta în viaţă, ce altceva crezi că ai fi făcut?
Nu m-am gândit concret nici un alt drum, căci dacă m-aş fi gândit la un alt drum, probabil l-aş fi urmat. Ipotetic vorbind, probabil ar fi ceva tot legat de oameni, de inovaţie, creativitate, plusvaloare. Nu am o imagine conturată, dar astea sunt zonele pe care probabil aş fi mers.
Ce îţi îmbogăţeşte sufletul, ce te bucură?
Cărţile – mult. Oamenii – foarte mult. Eu sunt o mare ascultătoare de poveşti spuse de oameni cu poveşti. Şi călătoriile, expunerea la diversitate mă îmbogăţeşte foarte mult. Vin tot timpul cu idei noi.
Ce înseamnă pentru tine frumosul? Cum îl descoperi tu?
E emoţie. Cred că măsura frumosului e emoţia. E cu ce rămâi.
Şi tu cum te înconjori de frumos?
Sunt pasionată de design şi de design interior, de cărţi, de artă. Am făcut loc frumosului în viaţa mea. Pentru mine, vila de la Sinaia a însemnat o imensă schimbare. La început, frumosul nu avea atât loc în viaţa mea, cu complexitatea pe care pot să o cuprind acum. Cred că eu ca om şi ca lider am evoluat foarte mult lăsând spaţiu frumosului să vină. Ca manager, e foarte greu să te desprinzi de zona asta controlabilă şi previzibilă. Aventurarea în zona asta „sensibilă” cere puţin curaj, pentru că nu poţi să controlezi.
Ce înseamnă pentru tine fine living?
Să trăieşti în armonie cu tine. Pentru mine asta înseamnă: să ai libertatea deciziilor şi să trăieşti în armonie cu valorile tale. Eu acum vreau să aduc plusvaloare în viaţa oamenilor. Şi asta fac. Decid să am momentele de „me time”, aşa fac. Aşa văd eu lucrurile acum. Nu cred că e o definiţie, ci o stare.
Dacă ar fi să te descrii în câteva cuvinte, cum te-ai descrie?
Ar fi, cum spun eu, „leadership with grace”, adică o formă de leadership care are eleganţă în ea, feminitate, curiozitate şi grijă pentru oameni.