Prima dată când am văzut pe stradă o femeie ce purta o geantă Iutta, fără să cunosc brandul, nu mi-am mai putut întoarce capul de la ea. Recunoşteam motivele populare româneşti dar mi se părea imposibil să fie o geantă creată de un român. Ulterior am văzut mai multe modele de genţi şi pantofi, portofele şi brâuri şi am aflat de existenţa acestui brand.
Acum două zile Iutta a sărbătorit cinci ani de la lansare în cadrul unui eveniment la care au participat peste 300 de invitaţi din comunitatea purtătoarelor de dor şi din industria creativă. Decorul realizat din ii şi cadre surprinse din istoricul brandului, alături de momentul de degustat vinuri şi recitalul de harpă, au reîntregit o atmosferă de poveste în cadrul Galeriilor Artmark. life.ro a purtat cu mândrie eticheta de partener media al acestui eveniment. Cei prezenţi au putut admira atât noua colecţie Dor Regal, cât şi piesa care i-a stat la bază: geanta din lemn de cireş, sculptată cu motive baroque, care a fost realizată de Nicoleta împreună cu tatăl său.
Nicoleta Chirica este cea care a creat acest brand, care a fondat această companie şi care îşi pune amprenta asupra fiecărui model produs. Aşa cum v-am obişnuit deja, ne place să cunoaştem designerii români şi să-i susţinem atunci când citim în arta lor adevărata pasiune. De aceea, am povestit cu Nicoleta despre Iutta, despre antreprenoriat, despre artă şi despre pasiuni.
Citeam că ai terminat cibernetica şi că ai lucrat un timp intr-o multinaţională. Când a venit acea idee sclipitoare, sau care a fost momentul în care ai făcut trecerea către design?
Transformarea s-a produs treptat, timp în care am început să studiez diverse alte domenii pentru a-mi da seama ce mi se potriveşte cel mai bine. Am crescut într-un mediu artistic, tatăl meu fiind sculptor, şi, prin urmare, am fost mereu inspirată de frumos. Simţeam că există o latură creativă care trebuia dezvoltată, chiar şi atunci când lucram în multinaţională.
Înainte de Iutta ai mai avut încercări de a crea vreun accesoriu/un obiect de design vestimentar/ceva/orice?
Acum vreo 6 ani am creat prima geantă din joacă. Am luat bucăţi de piele, am făcut tipare, le-am dus la un atelier să prindă contur şi aşa am făcut primii paşi în lumea marochinăriei. Asta se întâmpla cu vreo 2 ani înainte ca Iutta să se nască. Văzând că îmi place, nu am stat foarte mult pe gânduri şi am pornit pe drumul antreprenoriatului, unde am învăţat foarte mult despre fiecare etapă de care aveam nevoie în acest business. Când faci lucruri din pasiune, restul se leagă de la sine.
Spuneai că tatăl tău a fost sculptor şi că ai avut acces la artă de foarte mică. Erai preocupata de design încă de atunci? Făceai hăinute pentru păpuşi?
Îmi amintesc că improvizasem o mică consignaţie acasă. Inventam o mulţime de poveşti despre produsele pe care le “aveam pe stoc” şi mă lăsam prinsă în ele cu orele.
Eşti pasionată de fashion?
Foarte mult. Însă poate mai puţin de trenduri şi mai mult de semnificaţii, istorie, inovaţie. Consider că fiecare obiect vestimentar pe care îl deţin spune ceva despre mine, tocmai de aceea îmi place să aleg cu grijă ceea ce port.
Porţi creaţiile tale?
Le port cu orice ocazie. Mă identific cu fiecare în parte pentru că ele reprezintă etape ale devenirii mele. Iar unul din avantajele de a face genţi şi accesorii este că poţi să creezi tot ceea ce nu găseşti pe piaţă şi ţi-ai dori în garderoba proprie.
De unde îţi iei hainele?
Îmi place să descopăr designeri români. Am un stil lejer, dar care se bazează pe detalii, iar creaţii precum cele ale Mihaelei Creţescu se potrivesc foarte bine. Nu obişnuiesc să cumpăr din magazine, prefer să merg în buticuri sau să dau comandă online. Cumpăr atât din ţară, cât şi de pe platforme internaţionale precum Asos.
Ce înseamnă Iutta pentru tine? (poţi descrie în maxim 5 cuvinte?)
Bucuria unui vis implinit
Cum alegi simbolurile şi modelele populare?
În spate se află un proces amănunţit de cercetare, prin care studiez folclorul, estetica şi semnificaţia lui. De multe ori se întâmplă să descopăr pe ii, în arhitectura veche sau în cărţi de specialitate un simbol cu care rezonez, căruia îi aflu mai apoi povestea şi îl transform în motivul central al colecţiei. Apoi urmează partea de design, în care simbolurile sunt stilizate şi reinterpretate pentru a fi brodate în piele. Aleg forme, materiale şi culori care se completează şi aşa prinde viaţă un nou concept.
Ce înseamnă ultima colecţie pentru tine?
Pentru mine, Dor Regal înseamnă atât întoarcerea la începuturi, cât şi evoluţie. Această colecţie a pornit de la simbolurile baroque din prima colecţie, Spirit Eflorescent, la care am lucrat împreună cu tatăl meu, şi tocmai de aceea îmi este atât de dragă. O lansăm chiar în cadrul evenimentului în care împlinim 5 ani, iar pentru mine această cifră reprezintă echilibrul perfect.
Care a fost cea mai mare satisfacţie a ta de-a lungul existenţei Iutta de până acum?
La nivel de reuşite, sunt surprinsă mereu de colaborările care ne ies în cale, precum The Silver Spoon, filmul în regia Mick Davis în care geanta care poartă acelaşi nume a călătorit pe covorul roşu la Cannes şi multe alte festivaluri de film, sau de nominalizările pe care le primim, începând cu Best Startup în 2013 sau, cea mai recentă, de anul acesta, “Emerging Entrepreneur of the Year” – Business Review.
După 5 ani, Iutta este foarte cunoscut în Ro. Cum ai vrea să fie după următorii 5?
Mi-aş dori ca fiecare femeie căreia îi place povestea noastră să se bucure de o geantă Iutta a ei şi ca brandul să fie cunoscut şi în plan internaţional. Pe plan local, mi-aş dori să fim implicate în multe proiecte de susţinere a producătorilor autohtoni şi să găsim un mod sustenabil de a da tradiţia mai departe.
Ce înseamnă afacerea Iutta (câţi angajaţi, ce cifră de afaceri, cât timp investit)?
Peste 5 ani investiţi în creşterea şi consolidarea brandului, o cifră de afaceri de 200,000-300,000 de euro anual şi o echipă în creştere de aproximativ 10 persoane în atelier şi în birou. Dar cum nu ne raportăm doar la cifre, afacerea Iutta înseamnă în primul rând un business 100% românesc.