Prima pagină » Marius Dincă, „pionier” în România al conceptului de terapie la birou: „Schimbând postura îți vei schimba atitudinea și chiar viața”
Marius Dincă, „pionier” în România al conceptului de terapie la birou: „Schimbând postura îți vei schimba atitudinea și chiar viața”
Marius Dincă este unul dintre primii terapeuți din România care s-a gândit la viața zilnică a tuturor celor care lucrează la birou și la toate problemele de sănătate care decurg de aici. A bătut la ușile marilor companii multinaționale, s-a luptat să fie ascultat de directori, să explice că angajații lor au nevoie de terapie, de consiliere, de ajutor, pentru ca în final și angajatul și angajatorul să fie mulțumiți.
A reușit să creeze programe speciale de terapie la locul de muncă pentru companii ca Porsche, Leo Burnett, Orange sau Danone. Cu o listă lungă de specializări – de la masaj Yumeiho și Shiatsu la ergonomie, reflexologie, Reiki, Kinesiotaping etc. – Marius Dincă conduce astăzi propriul său centru de terapie (în București) și continuă să conceapă programe pentru cei care lucrează întreaga zi la birou, de la locul de muncă sau de acasă.
Acum 16 ani ai pornit Active Life Romania și ai deschis centrul Active Life Therapy, ca să învățăm cum să stăm corect în general și mai ales la serviciu și, dacă nu am făcut-o, cum să ne vindecăm problemele de sănătate rezultate. Trăim într-o lume în care suntem tot mai sedentari și pandemia a accentuat major acest lucru. Care sunt cele mai frecvente probleme de postură pe care le-ai întâlnit în acești 16 ani ?
Am început activitatea de wellness corporate în anul 2015. Primul serviciu a fost de masaj terapeutic/terapie manuală la birou. Am observat atunci că, deși reușeam să decontracturez mușchii – să-i relaxez – următoarea săptămână când mă întâlneam cu același angajat avea aceleași contracturi musculare.
Dorința de a ajuta și mai mult oamenii m-a făcut să mă întreb ce pot face eu mai mult pentru ei? De ce apar din nou acele contracturi? Observasem că majoritatea erau încordați pe partea stângă (de-a lungul coloanei) și la gât. Știam că trebuie să descopăr cauza și nu doar să tratez efectul. Am mers la ei la birou ca să observ cum lucrează. I-am întrebat ce activități desfășoară acasă, cum se uită la TV, cum dorm, cum calcă rufele, cum spală vasele, cum citesc o carte, cum stau pe telefon etc.
Pe vremea aceea birourile aveau un loc în partea stangă prin care ieseau firele de la calculator și pentru ca erau scurte firele, monitorul era în partea stângă poziționat. Monitoarele aveau piciorul de susținere mic și implicit era și jos. Cu alte cuvinte, angajatul era obligat să stea răsucit spre stânga și cu capul în jos.
Învățasem despre biomecanica corpului și știam cum trebuie să-și folosească corpul pentru a rămâne mușchii sănătoși și energici. La cei dornici, am reușit să le aduc monitorul în față, să-l ridic la înalțimea potrivită cu un top de hârtie/cartea pagini aurii etc. La angajații care au dorit această ajustare am observat o îmbunătațire cu 80% în musculatura lor.
Tot căutând să învaț mai multe am descoperit că există o știință care se numește ergonomie. Am găsit carți la anticariat pe acest subiect și am început să aprofundez din cărți, de pe internet și împreună cu ce învățasem la facultatea de sport și la școala Yumeiho – terapia manuală japoneză de reposturare și echilibru – i-am putut ajuta mai mult pe cei care doreau să-și îmbunătățească postura și starea de sănătate.
Al treilea lucru pe care l-am facut a fost să introduc pauza de exerciții și automasaj la birou, care să dureze doar 15 minute și angajatii să nu transpire, dar să simtă eficiența, astfel încât să mai vrea să facă și data viitoare această practică.
Acesta a fost începutul în România cu privire la Wellness Corporate.
Și care sunt deci cele mai frecvente probleme întâlnite de tine până astăzi?
Oamenii resimt oboseala și o asociază cu stresul care încă nu este definit, dureri de cap frecvente, dureri de gât/ceafă (din păcate mulți au ajuns la hernie de disc azi cu amorțeli/furnicături pe mâini, parestezii, dureri de cap etc.), tech neck – au format o cocoașă la gât (ca o mică gogoașă) – stau cu umerii în față și capul spre în față, au dureri de ochi (ochi uscați și înroșiți), dureri în zona lombară – foarte multe hernii de disc cu iradiere pe fesă, dureri pe picior pe nervul sciatic ș.a.
Ce pot face oamenii ca să își recâștige sănătatea?
Eu aș propune un plan cu trei puncte esențiale:
- Să-și noteze posibilele cauze care cred ei ca le-au deteriorat sănătatea. Altfel, dacă iau pastile, merg la medici, merg la kinetoterapie, își fac masaj – cu alte cuvinte trateaza DOAR efectele și ei stau apoi cocoșați, răsuciți, tolăniți și „scurși” pe scaune/canapea, pat, fotoliu sau chiar pe jos, nu vor rezolva mare lucru…
- Să-și găsească un specialist priceput la soluționarea acestora. Atenție – nu orice instructor de sport sau kinetoterapeut știe despre ergonomie. Eu o învaț de 16 ani și încă o învăț. Și nu recomand sfaturi generale, omul are nevoie de sfaturi adaptate la nevoia lui, la corpul lui, la durerea lui, la mobilierul lui.
Dacă el a stat cocoșat ani de zile și un specialist îi spune cum este ideal să lucreze corect pe scaun, omul nu va putea să stea din prima drept. Îl va durea și va adopta tot o poziție în care să nu-l doară. Însă, pe termen lung, această poziție comodă care nu doare azi afectează mâine discurile și alți mușchi.
- Să facă schimbarea. Oamenii cam știu ce trebuie să facă, dar amână și nu fac sau fac secvențial și atunci nu apar rezultatele. Noi oamenii confundăm adesea „știu să fac”, „știu cum”, „am cu ce să fac” și verbul „a acționa”, a face azi. Este nevoie de motivație puternică din interior și de ajutor din exterior.
Eu am creat un program educativ de ergonomie și postură: „Ergonomie Personală”. Împreună cu un partener îi învăț pe oameni cum să-și corecteze/ajusteze postura și instrumentele de lucru atât la birou, în mașină, dar mai nou și acasă și le explic cum să se motiveze să facă această schimbare. Le oferim toate instrumentele necesare.
Cum ți-a venit ideea creării companiei tale? Care a fost primul pas?
Aveam un mic cabinet de terapie manuală în zona Dorobanți. Învățasem să ajustez postura, să diminuez până la eliminare durerile și am crezut că voi avea cabinetul plin. Nu a fost așa.
Oamenii veneau doar când erau înțepeniți tare. Când durerea nu mai ceda la pastile, la creme, la diverse metode. Foarte puțini veneau preventiv. Motivul era lipsa timpului: ”Când să vin Marius? Duc copilul la gradiniță/școală, merg la serviciu, iau copilul și merg acasă cu el.”
Îi înțelegeam, dar pe de altă parte, știam că mulți își fac timp să-și ducă mașina preventiv la verificare, dar corpul lor nu era o prioritate. Aceasta era de fapt adevărata cauză.
În anul 2001, am urmat o școală de Shiatsu și profesorul american ne spunea despre conceptul de masaj pe scaun, pe stradă, dar și în companii.
Dorind să ajut oamenii – pentru mine este o vocație acest lucru – le-am propus oamenilor să merg eu la ei la birou și să-i tratez săptămânal profilactic 20 de minute. Am vorbit cu managerii pe care îi aveam pacienți și au acceptat. Era ceva nou și ciudat pentru piața din România în 2005, dar unii au acceptat și s-a deschis „piața” de masaj la birou. Am muncit foarte mult să conving apoi și alți manageri, am făcut mii de terapii gratuite (demo) pentru a simți beneficiul și a-l dori.
În 2005 am ajutat o fată să învețe să facă masaj și am găzduit-o la mine la cabinet că nu avea unde sa doarmă. Ea a fost prima mea angajată pe masaj. Un om deosebit, cu care am făcut super treabă.
În 2006 Porsche România mi-a solicitat să mergem câteva săptămâni în team building. A fost wow pentru mine și echipa mea de atunci! Cu foc de tabără, cu petrecere seara, cu oameni din toată țara.
Pentru a dezvolta povestea mea am discutat cu Moll Băneasa și ofeream gratuit serviciile clienților mall-lui. Așa am apărut la emisiunea lui Răzvan și Dani și am devenit și mai cunoscut.
Ai fost printre pionierii noțiunii de Wellness Corporate în Romania. Ce presupune acest concept?
Spre bucuria mea, am deschis posibilitatea unor oameni să primească servicii de sănătate la birou și pentru alții să aibă un loc de muncă bun și curat.
Conceptul acum înseamnă mult mai mult decât în 2005. Wellness Corporate se referă 80% la partea fizică, iar conceptul de Wellbeing Corporate se referă, în mare, la partea de stare de bine mai mult mentală. Este nevoie de amândouă.
Partea de Wellness Corporate înseamnă azi masaj/terapie manuală la birou, gimnastică la birou, mâncare la birou, fructe la birou, săli de recreere – care conțin de la săli de gimnastică, la ping pong, fotolii de masaj etc.
Azi observ că multe companii își aleg un serviciu sau două, dar fără a studia nevoia și dorința angajaților, fără a avea un plan, fără a urmări rezultatele și în 90% dintre cazuri sunt bani aruncați pe geam.
În viziunea mea, Programul de Wellness Corporate înseamnă să aduni laolaltă nevoile companiei și nevoile angajaților. Pot fi programe de educare, de prevenție, dar și de terapie.
Cineva din cadrul companiei trebuie să participe activ și să simtă pulsul pentru rezultate remarcabile. Azi, eficiența programelor de wellness (bunăstare) nu este cuantificată și măsurată în niciun fel. Participă cine vrea și are chef, fără o logică și fără obiective clare.
În 2001, trainerul de Shiatsu ne spunea că acest concept de Wellness Corporate a început de la dorința companiilor de a avea mai multă productivitate și eficiență. După o perioadă de muncă, oamenii începeau să obosească, să aibă dureri, să-și ia concedii medicale și asta înseamnă pierderi atât din productivitate, cât și costuri mai mari către casele de asigurări de sănătate. Au facut calculele financiare: cât costă un astfel de program? Și au constatat că sunt mult mai câștigați dacă implementează această „grijă pentru angajat”.
Un om care are dureri doar la birou și în weekend nu le mai are, asociază locul de muncă cu stres și durere și nu cu bucurie și plăcere. În loc să meargă la serviciu merge la „scârbici”. Cu ce energie și poftă de muncă și viață va mai merge acolo? Ce randament va mai oferi? Gândiți voi…
Mulți angajați își dau demisia pentru că se simt super stresați într-un loc de muncă sau au dureri din cauza mobilierului, aerului condiționat, prea multe obiective la care nu fac față sau nu au ajutor etc. Aceasta înseamnă alt cost destul de mare. Nimeni nu-i întreabă cu o frecvență anume: „Angajatule, tu cum te simți la noi? Ești bine? Ai nevoie de ajutor?” În companiile mari, angajații au devenit doar cifre. Li se oferă programe pe o platformă pe care o accesează prea puțini.
Dacă un om are dureri și este stresat prea tare în maxim 6 luni devine nevrotic, devine mai irascibil, nu mai are răbdare, nu se mai odihnește bine noaptea, nu se mai poate concentra, scade mult rezistența la stres și concentrare, se plictisește mai repede, refuză să se mai implice în proiecte noi, nu mai este voluntar, nu mai vorbește compania de bine și implicit este obosit și îi scade randamentul. Nu mai are chef să inoveze într-un loc unde el se simte „dureros” și stresat.
Un program de Wellness Corporate este o INVESTIȚIE FANTASTICĂ și nu un cost, așa cum îl văd mulți directori financiari și directori generali. Un om care se simte bine la birou dă maxim de energie, implicare, focus și ajutor companiei.
Munca la birou înseamnă uzură fizică și psihică. Așa cum mașina se uzează, la fel se uzează și corpul și mintea. Avem nevoie de „mecanici” constant, ca sa întreținem și creierul și corpul. Omul de azi este ca o mașină de curse – cam toate trebuiau făcute ieri!
Alergăm mult, suntem stresați, avem multe de făcut. O mașină de curse are o echipă întreagă de specialiști: unii în aerodinamică, alții în motor, alții în cauciucuri, alții în electrică, plus antrenor pentru pilot. Angajatul de azi se trezește la 06.00 dimineața, duce copilul la școală, merge la muncă, bea repede o cafea până la ora 14.00, mănâncă apoi ceva pe fugă, intră în ședintă până seara și seara este luat de proaspăt de copil/copii, până la 12.00 noaptea uneori.
Mai mănâncă ceva seara târziu si acea mâncare este digerată toata noaptea de organe și se trezește super obosit și nu știe de ce. Și are el mecanic specializat? Își ia el suplimente să reziste acestui efort imens? Nu, crede că merge și așa…
Azi, mulți angajați sunt în burnout (epuizare) și depresie și durere. Dacă nu se face ceva rapid în acest sens, poate va fi prea târziu pentru o sănătate colectivă.
În 2012 ai urmat un curs de ergonomie. Pentru cei care nu au interacționat cu noțiunea, ce înseamnă, simplu spus, ergonomia?
Ergonomia înseamnă adaptarea spațiului și mediului de lucru la nevoia omului. Se referă la evaluarea factorilor de muncă ce prezintă un risc de afecțiuni musculo-scheletice (AMS) și recomandări pentru a le preveni sau atenua.
Se concentrează pe modul în care lucrurile sunt stabilite în mediul de lucru, cum se efectuează sarcinile într-un mod sănătos și eficient, tipurile de mișcări pe care angajații le fac, timpul în care stau în aceeași poziție sau durata de efectuare a unor sarcini repetitive, forța și viteza de execuție.
Ergonomia este o stiință și se învață la școală. Eu și în acest an am participat la un curs de ergonomie. Învăț constant cum pot ajuta mai rapid oamenii.
Acum, în pandemie, ofer training în mediul online sau merg la biroul companiilor și le ofer tot online programul, dar le fac training de la sediul lor, cu scaunele lor, la biroul lor, astfel încât să fiu cât mai concret cu recomandările.
Ai venit cu acest concept special de a face terapie chiar la birou, de a corecta și trata omul la locul de muncă. Cât de greu a fost să convingi directorii de corporații să aibă grijă de angajații lor? Ne poți povesti câte ceva din experiențele tale legate de companiile cu care ai colaborat?
În 2005, ajutat de sensei Sorin Iga, am reușit să creez un concept propriu de terapie pe scaun pe care l-am denumit Active Chair Massage.
Îmi aduc aminte cu bucurie că am avut dorința de a face acest efort imens să bat la ușile multor companii. A fost greu sau… foarte greu. Deși știam că pot ajuta angajații, de multe ori nu treceam de portar ca să ajung la director. Ca să semnez un contract trebuia să văd zeci de directori, apoi să fac sute de demo-uri ca să-i conving că masajul îi ajută și pe angajați, dar și pe angajatori.
Eram doar terapeut și nu aveam cunoștințe de vânzări, marketing și management. Știam doar că pot ajuta oamenii să aibă o stare de sănătate mai bună și aceasta m-a împins de la spate.
Îmi venea în fiecare zi să renunț, dar dorința de a ajuta m-a împins mereu de la spate și am luat-o de la capăt. Îi mulțumesc Bunului Dumnezeu că m-a ajutat să am energia și răbdarea necesare pentru a ajuta.
La început, companiile de publicitate au fost deschise la acest concept și compania Porsche România, cu care încă mai colaborez. Faptul că angajații se simțeau atât de bine, făcea ca ziua de masaj să fie la fel de dorită ca ziua de weekend! Îmi sălta inima de bucurie să văd entuziasmul oamenilor când mergeam la ei. Îmi spunea un angajat că atunci când era întrebat ce mai face, răspundea că aștepta ziua de miercuri când avea masajul!
O companie tare dragă mie a fost Leo Burnett – oamenii erau deschiși și dornici să învețe mai multe despre corpul lor. Primeau masaj, voiau să știe ce le poate îmbunătăți starea de sănătate și au vrut să-și corecteze postura, dimineața înainte de program veneau la gimnastică.
Acest proiect a fost un succes pentru că managerii erau implicați direct – directorul de HR (resurse umane), directorul financiar, directorul de creație. Și când angajații au văzut că acești oameni au timp pentru sănătate și-au făcut și ei timp.
O altă companie tare dragă mie, cu care am dezvoltat un program național în 13 orașe până să vină pandemia este Orange România. Ei aveau un departament dedicat pe partea de wellbeing și împreună am dezvoltat mai multe programe. Își doreau calitate în servicii și acestea erau măsurate prin feedback direct oferit de către angajați. O perioadă am lucrat în paralel cu concurența și când angajații ne-au ales doar pe noi am fost tare bucuros!
A fost prima companie care și-a dorit un serviciu oferit de doi furnizori. Acest lucru a crescut mult nivelul competitiv în oferirea serviciului cât mai bun.
M-am implicat personal în fiecare companie cu care am colaborat și sunt sute. Danone România a implementat un program de wellness corporate, atât pentru angajații din birouri, dar și pentru cei din fabrică și au grijă de ei de foarte mulți ani și sunt cu adevărat atenți la nevoile angajaților.
Dacă ar fi să ne propui un fel de ”decalog” al posturii corecte de lucru la birou, care sunt condițiile esențiale pe care trebuie să le îndeplinim ca să nu ne stricăm sănătatea?
Iată zece recomandari pentru o postură corectă la birou:
- Să-ți placă ceea ce faci și să lucrezi activ. Dacă nu-ți place ce faci, vei lucra stând comod, adică cocoșat, mai mult pe sub birou, tolănit, într-un cot, răsucit și fără energie.
- Să ai încredere în tine și în ceea ce faci
- Să îți ajustezi scaunul pe nevoia ta, să stai preponderent cu tălpile pe sol
- Să atingi cu mușchii fesieri spătarul
- Să ai trunchiul sprijinit de spătar
- Să ai corpul poziționat perpendicular pe birou
- Să ai monitorul în fața ta, la înălțimea și distanța specifică nevoii tale
- Să ai tastatura în față și aproape de tine
- Să ai mouse-ul ergonomic și aproape de tine
- Să-ți iei pauza atunci când ai nevoie, dar și să ai un program de pauză ca obiectiv zilnic.
Formarea ta ca terapeut îmbină mai multe tehnici. Ce terapii ai studiat și cum le combini astăzi în munca ta la cabinet?
Formarea mea ca terapeut a început în anul 2000 cu masajul terapeutic și presopunctura, la un centru de masaj cu o profesoară rusoaică. Apoi au urmat și alte cursuri. A fi terapeut înseamnă să înveți constant. Corpul uman este atât de complex încât cu cât știi mai multe simți că știi prea puține…
Este o listă destul de lungă de prezentare a mea, dar aș putea să enumăr, pe scurt. Am absolvit Academia de Educație Fizică și Sport – București și printre competențele mele se numără: Terapeut Yumeiho (gradul 4), fondator Active Chair Massage în România, Balance Ergonomics SUA, specialist în ergonomie – Tuv Theinland ș.a. Am mai studiat, de asemenea, reflexologie, Focused Touch Shiatsu – The Shiatsu Clinic School International, Reiki, Kinesiotaping ș.a.
Una dintre terapiile practicate de tine, mai puțin cunoscută încă în România, este masajul yumeiho. Cum ai explica unui nou client ce presupune această tehnică?
Terapia Yumeiho propune, în primul rând, corectarea pe cât posibil a tulburărilor de statică și dinamică ale articulațiilor centurii pelviene, fapt care are drept consecințe corectarea poziției centrului de greutate al corpului, deci o distribuție simetrică a greutății corpului pe membrele inferioare.
Terapia Yumeiho se aplică prin haine, prin metode exclusiv manuale, cum ar fi: procedeele speciale de masaj, punctoterapia, îmbinate armonios și inteligent cu mobilizări, întinderi și manipulări articulare, efectuate asupra tuturor articulațiilor corpului.
Depășind acum puțin „granița” corpului fizic despre care am vorbit până acum… Ești un terapeut care gândește profund un tratament și care privește omul holistic. Durerile fizice au adesea legătură cu probleme și blocaje emoționale. Din experiența ta în toți acești ani, care sunt cele mai frecvente probleme sufletești cu care au pășit oamenii în cabinetul tău?
În primii 5 ani de carieră terapeutică m-am concentrat exclusiv pe partea fizică. Apoi, am simțit că durerile sunt provocate și de altceva. Nu doar posturile vicioase, transportul unei greutăți etc.
Mulți oameni nu și-au iertat părinții și sunt fără putere și se simt slabi și frustrați și nervoși pe X sau Y, care nu este corect față de ei. Lipsa puterii personale îl face pe om să fie tensionat și blocat fizic. Mulți ajung la hernie de disc cervicală sau lombară, alții își rup tendonul de la genunchi, alții au accidente de mașină sau motor.
Durerile și tensiunile cervicale au legătură cu încăpățânarea, incapacitatea de a accepta și părerea celuilalt. Avem noi românii o vorbă: „nu mai vreau să-l văd sau să văd situația x”. Ca să văd trebuie să întorc capul. Și uite așa se trezește omul cu gâtul înțepenit (torticolis) sau dacă încăpățânarea durează de luni sau ani de zile ajunge omul la hernie cervicală.
Umerii au legătură cu greutatea psihică. Tot o vorbă românească este „poartă toată greutatea pe umerii lui”. Cocoașa are legatură cu greutatea și mai mare: „este cocoșat de griji și probleme.”
Dacă oamenii ar ști despre cauza psiho-emoțională și ar schimba gândurile în timp ce s-ar și trata, recuperarea ar fi mult mai ușoară și mai rapidă.
Aveți la centrul tău și terapeuți specializați în lucrul cu cei mici. Care sunt principalele lucruri la care trebuie un părinte să aibă grijă în anii de grădiniță și primii ani de școală în postura unui copil?
Noi, părinții, ne folosim tot mai des în ultimii ani de telefoane sau tablete în jocul/educația copilului încă de când sunt mici. Copilul are tendința să lase capul în jos ca să vadă/asculte povestea de la tabletă sau telefon sau să se joace. Și uite așa, copilul încă din primii ani de viață va avea tendința să stea cu capul aplecat, dar și cu trunchiul. O altă poziție des întâlnită este poziționarea în W a picioarelor, când se joacă pe jos. Acest lucru duce la scurtarea mușchilor pe interior și mersul copilului are de suferit, va merge cu genunchii apropiați.
Jocul prea mult pe jos îl face pe copil din nou să stea cocoșat. Copilul ar avea nevoie de pauză de la joc, dar și de exerciții compensatorii poziției de stat aplecat.
Noi am creat un program de educare a copiilor atât în gradinițe, cât și în școli, pe înțelesul lor, legat de postură. Dar ne-am dat seama că degeaba educăm copiii dacă parinții sunt un exemplu negativ acasă și stau cocoșați, picior peste picior, tolăniți. Copilul imită părintele și va avea exact postura unuia dintre părinți.
Plecând de la această nevoie acută zic eu, am creat un program de educare a părinților cu privire la postura lor și a copiilor. Unii copii sunt supravegheați de bonă, de bunici și cu toții trebuie să fie atenți la creșterea sănătoasă a copilului. O plantă – dacă ești atent la ea când crește și-i pui un băț la timpul potrivit – poate să crească dreaptă. Dacă nu ai fost atent, crește tulpina strâmbă și dacă vrei să o mai îndrepți se rupe. Cu copilul este multă muncă pentru kinetoterapeut, dacă nu a fost corectat de mic.
Le doresc tuturor oamenilor multă sănătate, gânduri bune, credință vie și încredere în forțele proprii!
Și îndemnul meu, la final, ar fi: „Actionați la timpul potrivit. Schimbând postura îți vei schimba atitudinea și chiar viața!”
CREDIT FOTO: Cristina Adam