O întâmplare care avea să-i schimbe viața a dus-o către lumea legilor și justiției, iar atunci când copilul ei a împlinit 9 ani, mama lui Vlad și avocata Bianca Opriș, a creat personajul Legisman, un băiețel care le povestește copiilor despre libertatea de a decide: „Înainte de legi, copiii respectă reguli, înainte de reguli, ei sunt obișnuiți cu rutine și obiceiuri. Și uite-așa, rutina, regula și legea apar în viețile noastre de când ne naștem” - LIFE.ro
Prima pagină » O întâmplare care avea să-i schimbe viața a dus-o către lumea legilor și justiției, iar atunci când copilul ei a împlinit 9 ani, mama lui Vlad și avocata Bianca Opriș, a creat personajul Legisman, un băiețel care le povestește copiilor despre libertatea de a decide: „Înainte de legi, copiii respectă reguli, înainte de reguli, ei sunt obișnuiți cu rutine și obiceiuri. Și uite-așa, rutina, regula și legea apar în viețile noastre de când ne naștem”
O întâmplare care avea să-i schimbe viața a dus-o către lumea legilor și justiției, iar atunci când copilul ei a împlinit 9 ani, mama lui Vlad și avocata Bianca Opriș, a creat personajul Legisman, un băiețel care le povestește copiilor despre libertatea de a decide: „Înainte de legi, copiii respectă reguli, înainte de reguli, ei sunt obișnuiți cu rutine și obiceiuri. Și uite-așa, rutina, regula și legea apar în viețile noastre de când ne naștem”
Bianca Opriș este avocat ca formare, dar ar fi putut fi învățătoare. O întâmplare care avea să-i schimbe viața a dus-o către lumea legilor și justiției, iar acum, când fiul ei este deja la vârsta școlii, a revenit la lumea catedrei. Altfel decât ar face-o un profesor, ci ca un autor de carte, ca un părinte responsabil și ca un apărător al legii, conștient și de drepturi, și de obligații.
În pandemie, conștientă de articolul din Codul Penal care implică răspunderea penală a minorului de 14 ani, mama lui Vlad și avocata Bianca Opriș a creat personajul Legisman, un băiețel care le povestește copiilor ca și el, despre libertatea de a decide să respecți regulile și legile.
Acum, cartea „Învață cu Legisman” a devenit un kit complex de predare (care include un ghid al facilitatorului, un caiet al elevului și un board game), disponibil cadrelor didactice interesate de subiect.
Cine este Legisman? Și de ce ai simțit că era nevoie de acest personaj?
Bianca Opriș: Legisman este un personaj de poveste, un super-erou. Pentru mine însă Legisman este mai mult de atât, reprezintă legătura dintre mine și fiul meu, este rolul cel mai bun din viața mea.
Bianca Opriș, avocat și creatoarea lui Legisman: „Înainte de legi, copiii respectă reguli, înainte de reguli, ei sunt obișnuiți cu rutine și obiceiuri. Și uite-așa, rutina, regula și legea apar în viețile noastre de când ne naștem”
De ce ai vrut să devii avocat?
Bianca Opriș: Din întâmplare, aș zice, dar a fost cea mai bună alegere pe care o puteam face. De fapt, multe dintre alegerile vieții mele au venit din intuiție. Pare că așa funcționez.
Chiar dacă sunt o tipă sensibilă și vărs lacrimi foarte repede, meseria de avocat m-a format într-un fel, riguros, aplicat, pragmatic.
O dată cu Legisman, am reușit să îmbin cele două laturi ale mele. Nu am lăsat deoparte nici avocatura, pentru că multe dintre cunoștințele pe care le-am acumulat în timpul facultății și pe parcursul formării mele ca avocat le folosesc acum pentru copii. Pe de altă parte povestea, Legisman, activează zona mea sensibilă, cea care ar fi putut profesa ca învățătoare.
Avocata Bianca Opriș, în întâlnirea cu copiii din Kids Club School, Militari.
Până pe la vârsta de 40 de ani părea că știam exact ce vreau, îmi făceam meseria de avocat, eram mamă, dar parcă ceva lipsea. Nu știam ce, dar simțeam că ceva mă roade pe interior. Era această pornire de a crea, de a scrie, de a-l scoate la iveală pe Legisman. Până atunci nu am crezut vreodată că pot ieși din zona de contracte, proceduri, rigori ale legii.
Ca avocat, care a fost cel mai complicat caz pe care l-ai avut?
Bianca Opriș: E greu de ales. Mă emoționează foarte tare divorțurile. Procedural, nu sunt complicate, ba chiar pot fi banale. Tensiunea din interiorul familiei însă te încarcă foarte tare.
Ai reușit să înțelegi cum ajung doi oameni care s-au iubit să-și arunce cuvinte grele? Cum ajung ei să se deteste?
Bianca Opriș: Aș zice că am reușit să înțeleg, însă mai simt să spun că nimeni nu le știe pe toate. Dar din experiența de până acum, de viață și de profesie, aș spune că este un model pe care-l sesizezi când niciunul dintre parteneri nu reușește să facă concesii, când vezi tăria cu care spun sus și tare că li se cuvine, că fiecare are dreptatea sa. Niciunul nu este mai vinovat decât altul într-o relație și nimeni nu vede asta.
Bianca Opriș le vorbește despre legi și reguli copiilor din programele Fundației Principesa Margareta a României
Divorțurile sunt uneori ca niște lupte între doi copii. Și cred că toți suntem așa. Nu vreau să se înțeleagă că cei care divorțează sunt imaturi. Nu. Pur și simplu, oricare dintre noi poate să ajungă în punctul acela. Lipsește puțină înțelepciune. Iar când este implicat și un copil, vezi dinamica din cuplu, vezi ce se întâmplă și nu e nimic frumos acolo.
Suntem suma tuturor experiențelor noastre, venim într-un cuplu fiecare cu experiența lui de viață și de cele mai multe ori nu se potrivește perfect experiența mea cu experiența altuia. În momentul în care apar divergențe, unul dintre cei doi parteneri trebuie să învețe să facă concesii, dar e greu de aplicat.
Din această zonă tensionată a conflictelor mediate de lege, tu reușești să dai mai departe, cu emoție, către părinți și copii, un conținut care ne pune viața în ordine, cu ajutorul lui Legisman. Fiindcă tu știi că legea face lucrurile să funcționeze. Cum faci asta?
Bianca Opriș: Cred că mie mi-e ușor, îmi vine natural poate pentru că am terminat Liceul Pedagogic. Ca formare inițială, sunt învățător- educator. Nu resimt nicio dificultate în a transmite mesaje copiilor, pentru că sufletul meu a rămas acolo. Informațiile, cunoștințele pe care le am din domeniul juridic și felul în care le transmit, se filtrează automat. Nu fac niciun efort special.
Mi-am desenat în minte două căsuțe și mi-am zis: toate aceste informații pe care le-am învățat în toată viața mea de jurist pot ajunge în viața copilului, în lumea lui. Cum să fac acest transfer? Ce pot să iau dintr-o parte și să duc în cealaltă, la nivelul lui de înțelegere – până în 12 ani – să-i fie clar și suficient?
Legisman în Școala Gimnazială nr. 1 din Plătărești, Călărași
Cum te-a schimbat copilul, Vlad, pe tine? Ce a adus în viața ta?
Bianca Opriș: Cred că atunci când Vlad a venit pe lume m-am trezit, de fapt. Atunci m-am gândit: „dacă pentru a fi avocat m-am format atâția ani, cât ar trebui să mă pregătesc pentru a fi mamă?” Evident că nu știam să fiu mamă. Am tot luat cărți, am citit, de la cum e cu olița, la cum e cu somnul, fiindcă nu puteam să-mi fac meseria de mamă orișicum. Îmi trebuia o ”școală”.
Am avut foarte mare noroc să pot petrece foarte mult timp cu Vlad, să găsesc un echilibru și în profesie, și în rolul de mamă. N-am avut bonă, doar apelam la mătușa mea din când în când. Soțul meu este inginer, are o firmă de IT și am început să lucrez pentru el, tocmai ca să nu pierd pulsul profesiei și să rămân acolo, dar mi-era clar că mai mult de atât nu am cum.
Cumva apariția lui Vlad te-a schimbat pe tine ca femeie, te-a transformat într-o mamă responsabilă și educată, care a avut și privilegiul de a-i da copilului foarte mult timp din timpul său. Și atunci ce anume a stat la baza ideii de a transforma cunoașterea ta dublă – și de mamă, și de avocat – în ceva pe care să-l dai copiilor?
Bianca Opriș: Era 8 martie și la școală la Vlad se făcea serbare, o întâlnire pentru ziua mamelor. Toate eram super emoționate, așteptam ca cei mici să răspundă la întrebarea pe care o puneau doamnele învățătoare: „ce-ți spune mama ta cel mai des?” Răspunsurile au fost variate: să mănânc tot din farfurie, să ies să mă joc, să mă spăl pe dinți.
A apărut și Vlad: ”mama îmi spune cel mai des să respect regulile”. În acel moment, în mintea mea s-au amestecat gândurile: „am traumatizat copilul?”, „am făcut bine?”, „am făcut rău?”, totuși are doar șapte ani. Desigur, i-am spus și că-l iubesc, că sunt fericită că e copilul meu, dar din toate astea lui i-a rămas atât: să respecte regulile.
A trecut timpul, am încercat să îndulcesc tonul, să explic în cuvinte mai calde acest adevăr sec. Dar tot atunci mi-a venit în minte un articol din Codul Penal, „minorul de 14 ani care acționează cu discernământ răspunde penal.” Iată răspunsul la întrebările mele: avocatul și mama știau în același timp ceva simplu: că fiul meu, Vlad, trebuie să fie conștient de aceste responsabilități.
Din acel moment am fost și mai atentă la copiii de 14 ani și mi-am dat seama ce le lipsește. Le lipsește exact această înțelegere a lucrurilor. Mi-am zis atunci: „deci ăsta-i motorul care m-a ținut pe mine în priză”. Dar instantaneu am înțeles că nu doar Vlad trebuie să afle, ci și prietenii lui, și prietenii prietenilor lor.
Copiii au nevoie de asta.
Și a venit pandemia. Trecuseră șase luni din pandemie, era anul 2020, și m-am gândit să scriu o carte. Mă gândeam să scriu despre un băiețel care le explică altor copii de ce sunt atât de importante regulile, empatizând cu ei și înțelegându-i de ce au o problemă și de ce li se pare că sunt speriați și de ce pot fi enervante de multe ori. Și l-am întrebat pe Vlad cum crede că ar trebui să se numească băiețelul ăsta. Instant mi-a zis Legisman și tot el a zis ”Învață cu Legisman”. Într-un an, la finalul lui 2021, a apărut cartea.
În pandemie, conștientă de articolul din Codul Penal care implică răspunderea penală a minorului de 14 ani, mama lui Vlad și avocata Bianca Opriș a creat personajul Legisman, un băiețel care le povestește copiilor ca și el despre libertatea de a decide să respecți regulile și legile.
Ce învață copiii din această carte și nu învață de acasă?
Bianca Opriș: Cartea este scrisă și pentru copii, dar și pentru părinți, care pot citi printre rânduri. Copiii învață, de fapt, de ce sunt importante regulile, învață că este ok să existe o limită, învață că orice acțiune are o consecință, copiii află că există și liberul arbitru pe care părinții ar trebui să îl inoculeze și să îl lase să se manifeste.
Practic, Legisman este despre o libertate controlată, dar bazată foarte mult pe empatie. Toți avem în interior o busolă morală și intuim ce-i bine, ce este rău și avem nevoie ca cineva să empatizeze cu noi. Iar eu am observat în relația cu Vlad că, dacă empatizez cu el și îi explic foarte clar regulile și consecințele încălcării lor, simte libertatea și știe că e alegerea lui.
Copilul nu poate să învețe singur din Legisman. Din Legisman copilul învață ce este Constituția, ce este o lege, cum ia naștere o lege, ce sunt acelea consecințele, ce înseamnă să fii în siguranță. Sunt noțiuni teoretice, tehnice, dar Legismen, așa cum l-am gândit eu, este mai mult de atât. Pe lângă faptul că primește noțiuni teoretice, ar trebui ca la nivel emoțional să primească din partea părinților susținere și înțelegere.
Ce pregătiți acum?
Bianca Opriș: Cu Legisman am fost, timp de doi ani, prin școli. Copiii au fost super receptivi, încântați, le place ideea de Super-Erou, cadrele didactice mi-au spus și le-am văzut super-încântate și mi-au confirmat faptul că este nevoie să-i formăm pe copii în spiritul acesta încă din clasele primare, pentru ca apoi, când vor ajunge la 14 ani, ei deja să știe de ce trebuie să respecte legea, să reușească să o facă voluntar. Mi-am dat seama, din interacțiunea cu copiii, că Legisman este prea puțin, pentru că eu nu am cum să ajung la fiecare copil în parte și nu am cum să transmit, într-o oră, tot ceea ce aș vrea eu să transmit.
Am creat un program special pentru profesori. Am luat cartea Legisman și am transformat-o în lecții, 20 de lecții pentru profesori. Se numește Ghidul facilitatorului și practic sunt planuri de lecții și capitolele cărții sunt explicate complet – cum trebuie să procedeze profesorul și care este informația pe care să o transmită și cum să o transmită copilului, în așa fel încât copilul să integreze informația din capitolul acela într-un mod cât mai simplu.
Am făcut și un caiet al elevului, practic proiectul conține Ghidul facilitatorului, Caietul elevului și un Board game. Ultimele două lecții din cele 20 vor fi alocate board game-ului, practic provocarea de a sedimenta și recapitula informațiile.
Am creat un kit și pentru grădiniță, cu reguli și rutine, fiindcă sunt de părere că înainte de a le cere copiilor să respecte legi, să afle despre ele. La baza legilor pe care noi le respectăm astăzi stau regulile din copilăria mică și mijlocie. La fel și consecințele.
Înainte de legi, copiii respectă reguli, înainte de reguli, ei sunt obișnuiți cu rutine și obiceiuri. Și uite-așa, rutina, regula și legea apar în viața noastră de când ne naștem.
Bianca Opriș: Încercăm să găsim metoda potrivită ca pachetul acesta, împreună cu cartea – cartea Ghidul Facilitatorului, Caietul elevului și board game-ul sunt pentru ciclul primar, sunt pentru un semestru întreg și căutăm metoda potrivită să ajungă la cei mai mulți copii, dacă nu la toți copiii. Am format și un ONG, se numește Asociația Legisman pentru Educație și Dezvoltare, pentru că trag nădejdea că la fiecare copil trebuie să ajungă tot programul ăsta și să beneficieze de el. De aceea, îmi doresc să găsim resursele ca fiecare copil să beneficieze de informația asta fără să simtă părintele povara unui cost.