Prima pagină » Raiffeisen Bank și David Popovici fac echipă. Un dialog inspirat cu Vice-Președintele Cristian Sporiș: „Sunt optimist că România va fi un loc mai bun în următorii 5-10 ani”
Raiffeisen Bank și David Popovici fac echipă. Un dialog inspirat cu Vice-Președintele Cristian Sporiș: „Sunt optimist că România va fi un loc mai bun în următorii 5-10 ani”
Raiffeisen Bank România a anunțat recent un parteneriat cu David Popovici, unul dintre cei mai importanți sportivi români ai momentului. „Avem valori comune: determinarea și munca susținută pentru a atinge cele mai bune rezultate, reziliența în fața provocărilor și promovarea performanței românești”, spune Cristian Sporiș, Vice-Președinte, Corporate Banking Division și Membru Consiliu Director Raiffeisen Bank România despre această inițiativă. Cum se încadrează ea în planurile Raiffeisen Bank România? Aflăm din discuția de mai jos.
Am vorbit cuCristian Sporiș despre proiectele pe care le are banca, dar și despre cum a trecut de la dorința de a fi medic veterinar, la a lucra în mediul bancar. Ne-a povestit despre care sunt cele mai mari provocări și oportunități pentru bănci, dar ne-a și recomandat câteva cărți de citit în timpul liber. Ba chiar ne-a dezvăluit și cine este prima persoană pe care o sună atunci când are o veste importantă de împărtășit. Curioși? Vă invităm să aflați din interviul de mai jos:
Raiffeisen Bank România a anunțat parteneriatul cu David Popovici, unul dintre cei mai importanți sportivi români ai momentului. Ce vă doriți de la acest parteneriat și cum contribuie el la dezvoltarea sportului și a tinerilor din România?
Pentru noi este mai mult decât un parteneriat. Din 2023, Raiffeisen Bank face echipă cu David Popovici. Avem valori comune: determinarea și munca susținută pentru a atinge cele mai bune rezultate, reziliența în fața provocărilor și promovarea performanței românești.
Ne-am angajat să fim alături de David Popovici pe termen lung, în următorii 4 ani și vă invit, în numele echipei Raiffeisen Bank să vă alăturați suporterilor lui David și să fim alături de el, să îl susținem în parcursul său sportiv! Sunt convins că vom avea multe momente de bucurie pe care să le împărtășim în viitor!
„Sunt optimist că România va fi un loc mai bun în următorii 5-10 ani” –Cristian Sporiș, Vice-Președinte, Corporate Banking Division și Membru Consiliu Director Raiffeisen Bank România
Dacă tot vorbim despre planuri pe termen lung… care sunt obiectivele și așteptările Raiffeisen Bank în următorii 4 ani alături de David Popovici?
Încă din 2008, am fost cu adevărat pionieri în promovarea sportului de masă ca mod de viață sănătoasă. Și am fost alături de sportului de performanță.
Este pentru prima dată când Raiffeisen Bank România se asociază cu un sportiv de talia lui David Popovici și asta pentru că ne dorim să fim mai implicați în promovarea sportului românesc, dar și pentru că oameni ca David, cu asemenea performanțe de talie mondială, la vârstă atât de fragedă, sunt din ce în ce mai rari. Găsim că e de datoria noastră, companie care își desfășoară activitatea în și pentru România, să îl susținem, să susținem valorile românești. În următorii 4 ani sunt convins că vom avea ocazia să generăm proiecte valoroase și vă vom ține la curent cu fiecare dintre acestea.
Cum se aliniază valorile și viziunea lui David Popovici cu cele ale Raiffeisen Bank?
Raiffeisen Bank România este în esență, o bancă locală. Deși facem parte dintr-un grup internațional, facem business în România și contribuim activ în comunitatea locală din România. Suntem aici să construim pe termen lung. Suntem un actor important în economia românească de peste 25 ani. Și știm că uneori, nu este ușor să faci performanță. Aici cred că ne asemănăm foarte mult cu viziunea lui David. Pentru echipa Raiffeisen Bank, performanța are un fundament solid: stabilirea unui obiectiv și urmărirea pas cu pas a acestuia. Credem, asemenea lui David, că doar munca susținută poate să ne ajute să atingem cele mai bune rezultate.
Raiffeisen Bank România este implicată în mai multe proiecte comunitare, cum ar fi I’velo și Maratonul București. Ce ne poți spune despre motivele care stau la baza acestor parteneriate și care este misiunea băncii în acest sens?
Într-adevăr, Raiffeisen Bank România este o companie implicată în comunitate și investim în proiecte locale. Investițiile noastre comunitare urmează 5 direcții strategice: educație, artă și cultură, ecologie urbană, sport ca stil de viață sănătos și inovație. Alături de partenerii noștri, fie ei ONG-uri, asociații sau alți actori implicați comunitar, generăm valoare pentru comunitățile din care facem parte.
Facem asta nu doar prin instrumente specifice industriei noastre, ci și prin susținerea comunităților din care fac parte clienții noștri. Susținem proiecte pentru educație financiară, încurajarea unui stil de viață sănătos prin sport și ecologie urbană, voluntariat, asistență socială și, nu în ultimul rând, artă și cultură.
Atunci când alegem proiectele sau parteneriatele, avem în vedere câteva principii: să fie o investiție specifică, măsurabilă, relevantă, să fie un proiect care reprezintă un model de urmat și cu un impact pozitiv în calitatea vieții beneficiarilor. De asemenea, unul din cele mai mari atuu-uri ale angajamentului nostru față de comunitate constă în faptul că suntem un partener constant și predictibil. Suntem alături de partenerii noștri pe termen lung, le susținem viziunea și construim împreună un viitor mai bun.
Unul dintre pilonii investițiilor comunitare ale băncii este educația. Cum vedeți rolul educației în dezvoltarea unei societăți mai prospere și cum contribuie Raiffeisen Bank România la acest obiectiv?
Obiectivul nostru este să contribuim la educarea tinerei generații în scopul dezvoltării unui comportament financiar responsabil. Tocmai de aceea, sprijinim programe de educație financiară pentru copii și tineri, programe de acces la educație și de prevenție a abandonului școlar pentru copii din medii defavorizate și programe de educație profesională, antreprenorială și de leadership pentru elevi, studenți și absolvenți.
Raiffeisen Bank România contribuie activ la proiecte de educație financiară, atât pentru adulți, cât și pentru copii. Cu ajutorul partenerului nostru, Junior Achievement România, susținem cursurile de educație financiară cu conținut adaptat claselor primare (0-IV) dar și gimnaziale (IV-XII). Începând cu ediția 2021-2022, am adăugat o nouă componentă a programului – formarea a 60 de profesori pentru a preda educație financiară în școli.
Pentru adulți, sau mai bine zis pentru întreaga familie, încă din 2018, am creat o platformă online dedicată educației financiare, Money Bistro. Economiști, pasionați de gastronomie, jurnaliști, bloggeri, antreprenori și experți financiari s-au întâlnit la Money Bistro pentru a împărtăși sfaturi pentru o viață financiară sănătoasă.
Așa cum ați spus și dvs., arta și cultura sunt alte două domenii în care Raiffeisen Bank România este implicată foarte activ. Ce rol joacă aceste domenii în dezvoltarea societății?
Pentru mine, arta rămâne o modalitate de a fi conectați la viața comunității, de a contribui la evenimente care apropie oamenii, care le oferă experiențe revelatoare, dar și oportunități de a se dezvolta, de a învăța. Pentru că și noi suntem un cetățean al comunității, ne dorim un rol activ în rândul acesteia, să contribuim, să creăm și noi oportunități de dezvoltare, dar și să oferim românilor șansa de a fi parte din evenimente culturale de prestigiu, precum Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu sau Bienala Art Encounters de la Timișoara.
Un alt pilon al investițiilor comunitare ale băncii este ecologia urbană. Cum contribuie Raiffeisen Bank România la promovarea unui mediu urban mai sustenabil și mai sănătos?
Suntem parteneri Green Revolution pentru proiectul I’Velo încă de la lansarea din 2010. Cred că deja toată lumea cunoaște bicicletele galbene și mesajul pe care îl promovează, respectiv încurajarea folosirii mijloacelor de transport alternativ și nepoluant.
Din nou, am fost printre pionieri, fiind una dintre primele companii implicate în ecologie urbană. Pentru noi acest lucru a venit firesc, în completarea inițiativelor noastre care și-au propus să contribuie la construirea unor comunități sănătoase și curate.
Inovația este un alt pilon al investițiilor comunitare ale băncii. Cum contribuie Raiffeisen Bank România la promovarea inovației în societate și care sunt cele mai importante proiecte în acest sens?
Odată cu digitalizarea, au apărut foarte multe oportunități pentru pasionații tech și am observat un entuziasm și în mediul antreprenorial românesc pentru proiecte inovatoare. Am simțit că este important să le oferim sprijin tinerilor antreprenori, atât finanțare, cât și know-how.
Unele din proiecte sunt dezvoltate direct de echipa noastră, cum este proiectul factory by Raiffeisen Bank, un program de finanțare pentru antreprenori români, care pot obține finanțare prin credit rambursabil de până la 50.000 de euro. Dar contribuim cu know-how și resurse și în proiecte, precum ClimAccelerator dezvoltat de partenerii noștri de la Impact Hub Bucharest, care are triplu rol: este un accelerator de creștere, o platformă de conectare la investitori și o sursă de finanțare, în același timp.
„Ca lider ai nevoie de empatie, să fii alături de oameni și să lucrezi cu echipa” –Cristian Sporiș, Vice-Președinte, Corporate Banking Division și Membru Consiliu Director Raiffeisen Bank România
În calitate de vice-președinte al Corporate Banking Division și membru al Consiliului Director al Raiffeisen Bank România, cum vedeți evoluția sectorului bancar din România în ultimii ani și care sunt cele mai mari provocări și oportunități pentru bănci în prezent?
Sectorul bancar se află într-un moment de schimbare fundamentală. Raiffeisen Bank chiar a anunțat anul acesta că lansează un nou mod de a face banking, prin Banking 1:1.
Fiecare dintre noi are vise, obiective, dorințe și de multe ori, acestea par imposibil de atins. Expertul bancar poate fi și trebuie să fie acea persoană care ne poate ajuta să ne îndeplinim obiectivele individuale, indiferent cât de „imposibile” par la prima vedere, prin realizarea unui plan personalizat.
Fiecare client este diferit tocmai de aceea filosofia noastră, Banking 1:1, are la bază personalizarea: este despre nevoile, planurile și dorințele fiecărui client. În acest mod, construim un parteneriat și o relație mult mai personală cu fiecare client care trece pragul unei agenții Raiffeisen Bank. Planul financiar este conturat împreună, cu și pentru acesta.
Cum ați început dvs. acest drum profesional?
Am urmat cursurile Facultății Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori, în cadrul Academiei de Studii Economice din București, așadar a fost firesc să lucrez într-o bancă. Am început să lucrez din anul III de facultate. Din decembrie 1996 lucrez în industria bancară. A fost o alegere și cred că mi se potrivește foarte bine.
Care au fost cele mai mari provocări în cariera dumneavoastră pentru a ajunge în poziția de Vice-Președinte al Raiffeisen Bank?
Există provocări pe care le vezi, dar și unele pe care nu le vezi. Cred că este important să ai curaj, să prinzi oportunitatea, să încerci lucruri noi, să fii deschis.
Citește și: Andra Ion, femeia ce conduce cu succes divizia de Private Banking Friedrich Wilhelm Raiffeisen
Ce înseamnă pentru dvs. să fiți un lider într-o instituție financiară precum Raiffeisen Bank?
Cel mai important este să fii om. Ca lider ai nevoie de empatie, să fii alături de oameni și să lucrezi cu echipa.
Care sunt valorile și principiile care vă ghidează în activitatea profesională și în viața personală?
Cred că este important, atât în viața personală cât și în viața profesională să ne tratăm cu respect, să fim corecți, aș zice să tratăm oamenii așa cum ne dorim să fim tratați. Unul din principiile care mă ghidează este autenticitatea. Dacă faci bine, faci bine pentru că așa ai fost învățat. Nu aștepți să primești ceva înapoi. Și nu în ultimul rând, să rămâi mereu curios, să fii deschis și în căutare de oportunități.
„Când aveam 13 – 14 ani, voiam să mă fac medic veterinar. Iubesc foarte mult animalele. Dar după 1989, după Revoluție, perspectiva pe piața muncii s-a schimbat și am avut deodată mai multe opțiuni” –Cristian Sporiș, Vice-Președinte, Corporate Banking Division și Membru Consiliu Director Raiffeisen Bank România
Ați știut dintotdeauna că acesta este traseul profesional pe care vi-l doriți? Ce visați să fiți când erați mic?
Când aveam 13 – 14 ani, voiam să mă fac medic veterinar. Iubesc foarte mult animalele. Dar după 1989, după Revoluție, perspectiva pe piața muncii s-a schimbat și am avut deodată mai multe opțiuni. După ce am urmat cursurile Facultății Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori, am știut că acesta este traseul profesional pe care mi-l doresc.
Cine este persoana pe care o sunați atunci când aveți de împărtășit o veste importantă?
Pe soția mea. Este persoana cu care împărtășesc toate lucrurile importante din viața mea.
Cum arată o zi din viața dvs?
Nici o zi nu seamănă cu alta. Întâlnesc clienți, antreprenori, colegi din bancă, uneori autorități. Am o agendă dinamică și mă bucur căci acest lucru mă caracterizează, îmi place să fiu activ.
Ce pasiuni aveți, ce vă place să faceți în timpul liber?
Îmi place să-mi petrec timpul în natură și fac plimbări în parc zilnic alături de cățelușa mea. Când vremea este frumoasă, îmi place să văd cum se schimbă Bucureștiul, de pe bicicletă. Sunt pasionat de sporturi: joc fotbal, tenis, iarna schiez, vara practic windsurf.
Recomandați-ne o carte și un film…
Filmul care m-a făcut să îmi schimb cariera, din medic veterinar în bancher a fost „Wall Street” al lui Oliver Stone. Greu să aleg o singură carte, sunt multe pe care le-aș recomanda: „Thinking fast and slow” de Daniel Kahneman, „The big short” de Michael Lewis „The changing world order – Why nations Succeed and Fail” de Ray Dalio sau „Why nations fail: the origins of power, prosperity and poverty” de Daron Acemoglu și James A. Robinson.
Și, ultima întrebare, cum credeți că o să arate România în următorii 5-10 ani?
Principiul nostru fundamental este responsabilitatea. Susținem mediul economic din România și contribuim la creșterea și dezvoltarea societății românești prin investițiile pe care le facem azi și care se vor reflecta în viitor. Tocmai de aceea, sunt optimist că România va fi un loc mai bun în următorii 5-10 ani.