„Războaiele vinului” au ajuns în România
Pentru pasionaţii de vin, dar şi pentru cei interesaţi de mecanismele de business generate de această industrie foarte la modă, vreau să semnalez o recentă apariţie editorială: „Războaiele vinului”. Autorul cărţii, profesorul Mike Veseth, este, printre multe altele, omul din spatele celebrului blog The Wine Economist. Cartea este publicată (da, da, pe hârtie!) la editura ASER. Traducerea din limba engleză este făcută de Radu Rizea, iar adaptarea de specialitate îi aparţine lui Cătălin Paduraru, care este şi principalul „vinovat” pentru apariţia acestei cărti în România.
O foarte reuşită prezentare a cărţii şi a autorului, o face chiar revista „Wine Spectator”:
„Se spune despre vin că este o poezie cuprinsă într-o sticlă, însă Mike Veseth ştie că este vorba, în egală măsură, despre o afacere. Veseth, profesor de economie politică internaţională la Universitatea Puget Sound din Washington, şi-a adus laolaltă dragostea faţă de vin şi simţul economiei, scriind o carte pe cât de interesantă, pe atât de accesibilă. Veseth este, în mod clar, un iniţiat într-ale vinului, dar şi versat în economie şi, ca auto-proclamat economist al vinului, reuşeşte să explice intersecţia dintre cele două domenii de interes, într-un mod plin de viaţă”.
Ca să vă fac puţină „poftă de lectură”, iată un scurt extras din capitolul, sugestiv intitulat, „Sindromul China”:
„Calitatea vinului este o problemă de echilibru – luaţi oricare dintre atributele vinului, duceţi-l la o extremă şi veţi strica vinul. Prea multă aciditate? Prea multe taninuri? Prea mult alcool? Prea mult zahăr? Prea mult lemn de stejar? Prea mult din orice devine, ei bine, prea mult. China săracă (sau cel puţin săracul vin chinezesc) suferă de prea multă globalizare şi prea mult vin „de doi dolari”. Two Buck Chuck”.
„Războaiele vinului” este o carte ce musteşte de informaţii pertinente, care, odată îngurgitate, riscă să vă schimbe radical percepţia asupra universului numit „vin”. O lectură cu atât mai periculoasă cu cât te absoarbe, fără putinţă de scăpare, de la prima şi până la ultima pagină. Scriitura este lejeră, pe înţelesul oricui, fără „scorţoşenii academice” inutile. Mike Veseth este, până la urmă, un zdrobitor de mituri, pe care, ori ajungi să-l urăşti de moarte, ori îl laşi să-ţi intre, ca un alcool, în sânge.
Dacă v-am trezit cât de cât curiozitatea, aflaţi că puteţi găsi cartea online aici:
Nu în ultimul rând, o puteţi cumpăra şi din câteva magazine offline de vin:
- Magazinele Cramele Recaş – Vinmag (Bucureşti, Piteşti, Târgovişte, Constanţa)
- Magazin Crama Gîrboiu – Rue du vin (Bucureşti)
- Magazin Vindor (Piatra Neamţ)
- Magazin Petit Lobo (Iaşi)
- Vinoteca Crama Noastră (Cluj-Napoca, Sibiu)
- Magazin Le Sommelier (Braşov)