O soție, un soț și jurămintele care se retrag violent: acestea sunt componentele sublimei serii Scenes from a Marriage, din 1973 a lui Ingmar Bergman, cu Liv Ullmann și Erland Josephson în rolurile principale. Povestea lui Bergman urmărește un cuplu bogat format din Marianne (Ullmann) și Johan (Josephson), dezbrăcându-și fațada perfectă pentru a dezvălui ruinele din interior, în timp ce lovitura din dragoste îi aruncă în ceva mult mai complicat.
În mini seria – recent refăcută pentru HBO de Hagai Levi – rolurile principale sunt jucate de Oscar Isaac și Jessica Cahstain. Recent, la Festivalul de film de la Veneția, unde cei doi actori au venit să-și promoveze filmul, Isaac a sărutat-o pe Cahstain pe braț, imagine extrem de atrăgătoare și sexi, ce a făcut înconjurul rețelelor sociale și a adus milioane de spectatori în fața ecranelor.
Povești din căsnicie, subiectul preferat al filmelor de pandemie
Scenese from a Marriage, a lui Ingrid Bergman este o serie superbă, dureroasă, elaborată elegant, care, în momentul lansării sale, a devenit un fenomen urmărit de milioane de telespectatori. Povestea a fost inspirată de propriile relații ale lui Bergman, inclusiv de relația sa eșuată cu Ullmann.
Citește și: Viața și iubirile lui Ingrid Bergman. Cum a ajuns o frumoasă tânără suedeză să joace în probabil cel mai bun film al tuturor timpurilor
Serialul a avut o influență masivă, imitat în mod deschis de regizori precum Woody Allen (Soți și soții), Noah Baumbach (Povestea căsătoriei) și Andrey Zvyagintsev (Loveless), fiecare cu efect diferit și individual. Și, în timp ce munca lui Bergman – în special filme precum The Seventh Seal și Persona – se profilează întotdeauna în prim planul conștiinței cinematografice, Scenes from a Marriage, în special, a intrat într-o fază renascentistă în ultimul an, inspirând un boom de seriale și filme care se străduiesc să favorizeze pandemia. Dar condițiile de filmare și patetismul unei povești inițiale nu duc adeseori la cel mai mare succes.
Malcolm & Marie
Astfel că anul a început cu un astfel de proiect: drama în alb și negru a lui Sam Levinson, Malcolm & Marie. În rolurile principale cu Zendaya și John David Washington, filmul Netflix urmărește un cuplu nefericit când ajunge acasă după premiera unui spectacol. Noaptea se transformă într-un set de meciuri în care, în fiecare partidă se țipă, pe măsură ce fiecare partener atacă verbal, lacerându-l pe celălalt. Levinson a spus că scenele s-au numărat printre punctele sale de referință atunci când a elaborat povestea. Dar Malcolm & Marie, care a fost aspru criticat în doar câteva zile la începutul pandemiei, a obținut recenzii deloc satisfăcătoare, nereușind să se ridice la înălțimea așteptărilor lui Levinson. Este mai puțin o problemă a meșteșugului (filmul este filmat frumos, într-o locație rafinată) și mai mult de povestire, Levinson transmutându-și preocuparea față de critica, arta și proprietatea filmului asupra personajului lui Washington.
Master of None
Apoi Netflix ne-a făcut o altă ofertă, și aceasta inspirată din opera lui Bergman: al treilea sezon al serialului Master of None. Creat și regizat în întregime de Aziz Ansari, cel de-al treilea sezon a luat o curbă narativă la stânga, lăsând în urmă New York-ul cu întâlnirile și suferințele lui Dev (Ansari) și, în schimb, călătorind în nordul statului, către frumoasa casă în care Denise (Lena Waithe) trăiește fericită cu soția ei, Alicia (Naomi Ackie). În mod narativ și estetic, serialul înflorește într-o redare modernă a scenelor, aducându-le pe Denise și Alicia în prin plan. Primul episod folosește un plan similar cu primul episod din Scene, arătând că Denise și Alicia sunt intervievate acasă (pe o canapea superbă verde) și mai târziu iau cina cu Dev și prietena lui, care se ceartă și se tot ceartă, în contrast puternic cu cuplul central, liniștit.
Scenes From a Marriage
Master of None a fost doar un precursor al remake-ului HBO’s Scenes From a Marriage, care a difuzat primul său episod zilele trecute. Regizat de Hagai Levi, serialul este un remake pentru epoca modernă, adaptând temele și arcurile narative ale originalului. Spune povestea cuplului de succes Mira și Jonathan (Jessica Chastain și Oscar Isaac) pe măsură ce relația lor se dizolvă. Scenes from a Marriage se deschide cu o fotografie haotică în spatele scenei lui Chastain care se îndrepta spre platou – o casă aerisită și minimalistă. Canapeaua verde este menținută, dar cam atât.
În mod narativ, remake-ul injectează, de asemenea, înfloriri moderne în intriga originală. De data aceasta, Mira este susținătoarea și, în loc să lucreze în terapie, lucrează în tehnologie, verificându-și cu furie telefonul în timpul primei ședințe cu soțul ei.
Cinefilii au făcut multiple paralele cu serialul original și, din păcate, criticile sunt multe și deloc pozitive.
Citește și: Cele mai frumoase povești de dragoste ecranizate, inspirate din viața reală
Scenes from a Marriage a lui Bergman a fost atât de popular și atât de absorbit în conștiința publică încât ar fi declanșat o creștere a programărilor la terapie în Suedia și se presupune că a contribuit masiv la creșterea ratei divorțurilor.
Varianta sa modernă, spun criticii, este o imitație nu tocmai fericită, poate și din cauza ofertei extrem de bogate de astfel de povești la televizor. Chiar Ingrid Bergman spunea, într-un interviu din 1986, că dacă ar fi lansat filmul un deceniu mai târziu, probabil că nu ar mai fi avut același succes pentru că „Ceea ce era important și urgent s-ar putea simți vechi și învechit astăzi”.
Toate aceste critici, personal, nu m-au făcut să schimb canalul sau să caut altceva deoarece întotdeauna e bine să ai cu ce să compari pentru a putea stabili o etichetă și a găsi cele mai bune adjective ale unei povești reușite.